Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, zastanawiam się nad wymianą napędu z 2x9 na 3x9, i czy to ma jakikolwiek sens? Czy lepiej kupić nowy rower z napędem 1x11?

Napisano (edytowane)

A skąd my mamy wiedzieć czym jeździsz, jak jeździsz, co chcesz w ten sposób uzyskać i czy ci to w ogóle potrzebne?

 

Ogólnie wymiana sprawnego napędu 3x8 na 3x9 sensu nie ma a biorąc pod uwagę klasę sprzętu sprzedawanego z napędem 3x8 to ekonomicznego uzasadnienia również nie ma

Edytowane przez Mihau_
Napisano

Śmigam praktycznie po każdym terenie, zarówno asfalt jak i teren leśny,  nie ma dużo wzniesień ale kiedy są to jak zjeżdżam to brakuje mi prędkości po prostu. Chciałbym mieć większe przełożenie żeby jeździć szybciej jak zjeżdżam z górki, czy jadę po prostu po płaskim terenie. Dlatego się zastanawiam czy jest sens zmiany napędu z 2x9 na 3x9, w rowerze scott aspect 950, czy może kupić inny rower np taki: https://www.greenbike.pl/rower-orbea-laufey-h10-29-gorski-mtb-w-100-gotowy-gratis-p-9036.html?gad_campaignid=2031114698 

Z napędem 1x11

Napisano (edytowane)

A gdyby w tym nowym rowerze 1x12, zmienić przednią korbę na więcej zębów? co myślisz? Chciałbym uniwersalny rower na teren oraz asfalt w zadowalającej prędkości. ten scott aspect to jakoś nie jest mój najlepszy rower, oceniłbym go na dosyć średni.

Co poradzić, lubię szybko jeździć w terenie, oraz ze zjazdów, a w 2x9, brakuje mi przełożeń. Problem w tym że ten scott aspect to taki standardowy tani rower, a chciałbym coś lepszego w końcu, a nie potrafię znaleźć dobrych rowerów z 3x9 napędem. Więc pomyślałem o kupnie nowego 1x12, i już mieć jak jest ;)

Edytowane przez Kuuba
Napisano
Cytat

A gdyby w tym nowym rowerze 1x12, zmienić przednią korbę na więcej zębów? co myślisz?

Problem w tym, że konstrukcja ramy (a dokładnie tylnych widełek) ogranicza wielkość zębatki, większość sprzętów to właśnie 30-32, czasami się coś trafi 34

Cytat

a w 2x9, brakuje mi przełożeń

tzn jaką masz dokładnie konfigurację napędu i z jakimi prędkościami chcesz jeździć? Bo to może kadencja jest problemem

Mając korbę 36 to 40kmh na luzie powinieneś jeździć

  • +1 pomógł 1
Napisano

3x jest na wymarciu. Pokutuje w najtańszych gratach i może w jakichś rowerach turystycznych. W rowerach do terenu z tym gorzej, bo z założenia w terenie potrzebne są miękkie biegi. Obecnie z górki powinieneś dać radę wykręcać ponad 50km/h - to już sporo. Oczywiście możesz zmienić rower. Pamiętaj jednak, że rowery górskie x12 mają zwykle ograniczone miejsce na większe tarcze korby (konflikt z ramą, która musi dać miejsce na oponę) i zwykle można dodać 2-4 zęby, czyli niewiele - mała szansa na twardszy napęd i żadna na twardszy napęd prosto ze sklepu.

Pomysł przejścia na 3x9 ma pewną rację bytu. Twoja przerzutka ma pojemność 45T. Kaseta 11-36 konsumuje z tego 25T, zostaje 20 na korbę. Trzyrzędowa korba 22-32-42 (jeśli największa zębatka wejdzie w ramę, ale w 3x to łatwiejsze, bo jest ona mocno odsunięta) to zyskasz 6 zębów czyli.... 17% kosztem nowej korby, przedniej przerzutki i manetki. I jak to się uda, to pewnie terenowego roweru o takim napędzie nie znajdziesz, bo to ponad 600% będzie. Nie gwarantuję braku problemów z linią łańcucha, niestety. 

  • +1 pomógł 2
Napisano

3x jest dużo przyjemniejszym napędem niż 2x. Tylko musisz zmienić korbę, przerzutkę, manetkę, a może i po drodze łańcuch z kasetą. 1x to wieczny kompromis. 

Inna opcja to zmiana korby 2x. Shimano wymyśliło sobie Cuesa i jest korba 40/26. Może to zadziała plug&play z tym co masz, a może nie. Na tym z górki będzie szybko, 60 przekroczysz. Ale zaś pod górkę może brakować. I na płaskim brakuje trzeciej, środkowej zębatki. 26 to kołowrotek, a 40 jeśli zadziała w całej rozpiętości kasety to ujdzie ale jak nie, to będziesz ciągle wachlował przodem.  

  • +1 pomógł 2
Napisano

Masakra jakie zawiłości tutaj są... A może w tym scott aspect wymienić ten napęd na 3x9, i kupić dodatkowo ten nowy rower 1x12? Jest w tym sens Panowie? Ogólnie ten scott aspect nie jest jakimś rowerem WOW, jest wystarczający do mojej jazdy ale chciałbym coś innego z lepszą geometrią ramy, bo w tym scott to jest taka zwyczajna ta geometria... Dziękuje wszystkim za poświęcony czas :)

 

Godzinę temu, Mihau_ napisał:

Problem w tym, że konstrukcja ramy (a dokładnie tylnych widełek) ogranicza wielkość zębatki, większość sprzętów to właśnie 30-32, czasami się coś trafi 34

tzn jaką masz dokładnie konfigurację napędu i z jakimi prędkościami chcesz jeździć? Bo to może kadencja jest problemem

Mając korbę 36 to 40kmh na luzie powinieneś jeździć

W sensie co to znaczy konfiguracja napędu? Zwykle jężdżę na przedniej 2.. Zauważyłem że na górkach jak zjeżdzam, i mam z tyłu na 9 biegu, to czuje że przydałaby się ta przednia 3 :D

Napisano

W sensie że napęd ma określoną ilość zębów, korba ma określoną ilość zębów na każdym blacie, kaseta ma określoną ilość zębów na każdej koronce, to od tego zależy z jaką prędkością jedziesz na danym biegu

 

Napisano (edytowane)

Nie wiem jaki tam masz napęd bo nie napisałeś w końcu ale pewnie 36/26 w korbie.

Jest taka korba od shimano może nienajlepsza bo nierozbieralna i z nienajwyższej półki ale przynajmniej z 2-piece crank set😆znaczy się ze zintegrowaną osią😆 i ma zęby 46/30

w takiej konfiguracji w terenie powinno wystarczyć. Nazywa się fc mt210.

Co do nowych rowerów z 1x12 to trzeba poszukać który zmieści 34 albo i 36 ale z tym juz chyba trudniej, ale na pewno są zwłaszcza takie z możliwością założenia 34

Edytowane przez Przecietny
Napisano

obecnie mam taką konfigurację 

  • Korba: Shimano FC-MT2102, 2-częściowa, 36/22T

  • Suport: Shimano BB-MT500, Hollowtech II, gwintowany

  • Napęd: 2x9 (kaseta 11–36T)

  • Przerzutka przednia: Shimano FD-M2020-TS, obejma 31,8 mm

 

 

I pytanie takie, czy jest sens pakować w ten rower jeszcze kase, czyli wymienić na nowy napęd 3x9 fc mt210.  ( scott aspect 950). czy kupić nowy rower 1x12 i dorzucić korbę np. 34

ogólnie co myślicie o tym rowerze, warto inwestować czy olać temat

Napisano (edytowane)

no to widzisz, przy mojej propozycji wymieniłbyś na taką samą korbę jaką masz. W zasadzie plug and play. Ta korba jest dość tania i nie nazwałbym tego pakowaniem kasy w ten rower.

A jak wolisz nowy to się rozglądać, bo czemu nie.

Jakbyś wymienił tylko korbe to najtwardsze przełożenie będziesz miał ~4,18

w nowym rowerze z napedem 1x12 i korbą 34 -3,4

a teraz masz ~3,27

 

 

aha jeszcze przerzutke byś musiał wymienić bo ta Twoja to max 36 zębów wg producenta przyjmuje

Edytowane przez Przecietny
  • +1 pomógł 1
Napisano

Wiesz co, już sprawdzałem jakiś czas temu te części które będę musiał wymienić i wychodzi to jakieś 1k z robocizną w serwisie, więc dlatego pytam czy to ma sens :D Samej korby nie mogę zamienić. Do tego muszę kasetę wymienić, manetkę, i przerzutki przednią i tylnią, oraz pewnie łańcuch.. 

O co chodzi z tym najtwardszym przełożeniem i z tymi wartościami obok napędów? Ja kompletnie zielony jestem w tym temacie, i mam zamiar poszerzyć wiedzę 

Napisano

Pakowanie kasy w rower finansowo nie ma sensu, chyba że to jest ten sprzęt który chcesz i nic innego Cię nie przekonuje. Sam tak robię i potem 1k to jest nic ;)  Ale sam piszesz, że tak nie jest, a ten Scott Aspect 950 to generalnie badziewie. 

Jak kupisz nowe, współczesne MTB to może i w dół po asfalcie będzie wolniejszy. Ale będzie znacznie szybszy i przyjemniejszy w terenie. 

Jak chcesz szybciej po asfalcie to gravel. Ale będzie gorzej w lesie, będzie twardo i będzie telepać. Da się temu zaradzić ale znacznie taniej kupić MTB. 

Jak ma być idealnie to potrzebujesz 2 rowery. Albo 3. Ewentualnie 7 ;) 

  • +1 pomógł 1
  • Haha 1
Napisano

Ok, dzięki za wyczerpujące odpowiedzi :) Faktycznie, żeby było idealnie to są potrzebne minimum dwa rowery :D 

I chyba właśnie tak zrobię. Scotta się pozbędę a do szybkiej jazdy sobie gravela jakiegoś taniego ogarnę, a w teren nowego mtb :D 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...