Skocz do zawartości

[Napęd] Nexus 3 - czy ten łańcuch jest do wyrzucenia


Rekomendowane odpowiedzi

Jak w temacie - napęd jedno rzędowy Shimano Nexus 3, łańcuch Shimano 8.2-8.6 mm, przejechane 900 km, w pagórkowatym terenie i wyciągnięcie aż 5 mm. Napęd, tj. korba + tylna zębatka, wymieniałem pół roku temu.

Metoda pomiaru - deska z wbitymi trzema gwoździami i na nich powieszone łańcuchy. Porówywałem trzy - i dwa starsze (drugi taki sam Shimano, pierwszy jakiś 'no name'), są wyciągnięte o 5 mm. Zbyt późno zdecydowałem się na wymianę łańcucha i teraz mogę się spodziewać, że uszczkodziłem i zębatki?

Jak wydłużyć życie takiego napędu, bo rower jest bardzo wygodny, choć ciężki, używam go do dalszych wycieczek, pod górę pojeżdżając nieraz po skosach, bo brakuje przełożenia. Dodam, że jest to w sumie rower miejski, a nie trekingowy i przy takim deptaniu tylne koło jest aż wyciągane z ramy, więc co jakiś czas musiałem ja napinać wraz z łańcuchem, ale myślałem: - cóż, coś za coś... Jeszcze zuważyłem ostatnio, że zbyt mocno przykręcając oś tylnego koła do ramy, spowodowałem lekkie naruszenie jej gwintu. No i teraz: jeśli będę rower podprowadzał pod górę (co na dłuższych i nie tych najstromszych podjazdach jakoś nie bardzo mi pasuje), to jednak oszczędzę napęd i rower jeszcze pojeździ? :(

A może założyłbym zapasowy, mało używany łańcuch Accent, 8-rzędowy? Te łańcuchy Shimano 1-rzędowe, które miałem ostatnio, to po 30 zł za sztukę - może więc jakiś inny, np. KMC Z1? A oprócz tego, tym razem zrezygnowałbym z takiego pojdeżdżania po skosach i deptania, na rzecz podprowadzania i sprawdził jakie będzie wyciągnięcie łańcucha po np. 400 km, a potem zmiana i sprawdzenie po kolejnych 400 km - tylko właśnie na jaki łancuch teraz zmienić? A może mogę jeszcze jeździć na tych starych wyciągniętych o 5 mm? - w sumie w ubiegłych laltach, zanim wymieniłem napęd jeździłem na byle jakim, ale nie tak daleko jak chciałbym teraz.

Edytowane przez Stefcshg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat łańcuchów znany i opisany szeroko. Generalnie uznaje się rozciągnięcie o 1% za graniczne (w praktyce więcej ;)) , a do 0.5% jako zmianę na kolejny i tak można rotacyjnie 3 łańcuchy aż do całkowitego równomiernego zużycia. Tu opisane:

https://roweroweporady.pl/jak-wymienic-lancuch-rowerowy/

Te 5mm do całego łańcucha to jest małe zużycie, ale powinieneś zmierzyć i przeliczyć dokładnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Stefcshg napisał:

Dodam, że jest to w sumie rower miejski, a nie trekingowy i przy takim deptaniu tylne koło jest aż wyciągane z ramy, więc co jakiś czas musiałem ja napinać wraz z łańcuchem, ale myślałem: - cóż, coś za coś... Jeszcze zuważyłem ostatnio, że zbyt mocno przykręcając oś tylnego koła do ramy, spowodowałem lekkie naruszenie jej gwintu.

To jest główny problem, a nie jakie wyciągnięcie łańcucha o 5 mm. Napędy jednorzędowe są bardzo odporne na wyciągnięty łańcuch i właściwie to tam wiele nie ryzykujemy, bo o ile łańcuch będzie w miarę sensownie napięty to i tak nic nie będzie skakać, co najwyżej głośniej chodzić. A że w końcu wraz z nowym łańcuchem będziesz musiał założyć tylną zębatkę za 10 zł to aż tak boli? Korba, o ile będzie miała jeszcze jakieś zęby, też nowy łańcuch przyjmie i nic nie będzie skakać, bo tam nie ma jak (brak napinacza przerzutki, który jest na sprężynie). Drogie takie korby też nie są, więc niespecjalnie się opłaca aż tak często zmieniać łańcuchy, gdy ich cena jest niewiele mniejsza od ceny korby. Łańcuch Shimano Nexus to chyba nie jest najgorszy i przypuszczam, że KMC Z będzie słabszy. 

Główny problem u Ciebie to ten uszkodzony gwint i przesuwające się koło. Zwykle gwint zrywa się w nakrętce, a oś przeżywa. To lepszy scenariusz, bo nakrętki są tanie. Zmiana osi tu już większy problem i koszty, no i wiąże się z rozbiórką całej piasty.

Nakrętka Osi Nexus - Części rowerowe - Allegro.pl

Zestaw montażowy 3 biegowej piasty Shimano Nexus - 52 245 - 14325750812 - Allegro.pl

OŚ PIASTY SHIMANO NEXUS 3 168mm (e-bmx.pl)

Oryginalne nakrętki Shimano zbyt twarde nie są i trzeba uważać przy dokręcaniu. Na pewno swoje robi też to, że oś ma ścięcie na podkładkę przeciwdziałającą obracaniu osi i przez to powierzchnia kontaktu gwintu z nakrętką się zmniejsza. 

Mam nadzieję, że tej podkładki z ząbkiem nie zgubiłeś?

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Stefcshg napisał:

A może założyłbym zapasowy, mało używany łańcuch Accent, 8-rzędowy? Te łańcuchy Shimano 1-rzędowe, które miałem ostatnio, to po 30 zł za sztukę - może więc jakiś inny, np. KMC Z1?

Zmierz grubość zębatek (przód i tył). Jeśli są przystosowane do łańcuch jednorzędowego czyli o szerokości wewnątrz 1/8" (ok 3,2 mm) to nie założysz na nie łańcucha od napędu z przerzutką 3/32" (ok 2,4 mm). Po prostu nie wejdzie na zęby. Cyba, że masz cienkie zębatki (często tak bywa) wtedy możesz założyć łańcuch 3/32".

2 godziny temu, Stefcshg napisał:

A może mogę jeszcze jeździć na tych starych wyciągniętych o 5 mm? - w sumie w ubiegłych laltach, zanim wymieniłem napęd jeździłem na byle jakim, ale nie tak daleko jak chciałbym teraz

Napęd typu singiel (bez zewnętrznych przerzutek) jest bardzo tolerancyjny pod względem wyciągnięcia łańcucha. W napędzie przerzutowym jak powycierasz zębatki (rekinie zęby) to łańcuch zacznie przeskakiwać przy mocniejszym depnięciu. W napędzie singiel przy prawidłowo naprężonym łańcuch nie ma praktycznie możliwości, żeby łańcuch przeskoczył. Musiałby być z gumy albo zębatka musiałaby mieć prawie kompletnie starte zęby. Nie da się go naciągnąć tak aby zsunął się z czubków zębów (w przerzutce łańcuch jest napinany sprężyną i on może przeskakiwać). W starych składakach czy Ukrainach nikt nie wymieniał łańcuchów (i nie smarował ich )i jakoś jeździły latami.

Możesz wstawić na forum zdjęcia zębatek (z boku, żeby było widać zarys zębów) i dostaniesz odpowiedź w jakim są stanie zużycia.

Edytowane przez Garlock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

@Garlock

Ani przerzutka, ani napięcie łańcucha nie ma znaczenia. W tym co opisujesz liczą się zęby w zębatkach.
W jednorzędowych są po prostu wyższe, łańcuch głębiej na nie wchodzi. W wielorzędowych zęby są niższe, dodatkowo wyprofilowane tak, żeby ułatwiać przerzucenie łańcucha, więc nie trzymają tak dobrze i szybciej zaczynają puszczać.

Niemniej jak łańcuch kiepski i się szybko wyciąga, to przestanie dobrze wchodzić na zęby, po prostu nie mieści się na długość. Wtedy jak najbardziej może przeskoczyć.

Stare rowery nie miały takich przebiegów. Większość jeździła sporadycznie, niewielkie odległości. Obecne tak samo mało jeżdżone, będą tak samo jeździły latami.

 

Odnośnie szerokości łańcucha w napędach jednorzędowych, to z moich doświadczeń nie są zasadniczo mocniejsze od tych pod 6-8 rzędów.
Liczy się materiał z jakiego są zrobione i jak się dba o czystość, nasmarowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Napisano (edytowane)

Tamten łańcuch 'no name' to jednak KMC, ma największy przebieg spośród trzech - dwa pozostałe mają wybite z boku na ogniwach 'Shimano'. Były raczej niedrogie, a lepszych chyba i tak nie ma, albo nie warto przepłacać. Czyli łańcucha Accent nawet nie próbuję.

Tymczasem ukręciłem nakrętkę po stronie clickboxa, czyli tą przelotową, albo jednak gwint na osi (dziś już nie sprawdzę). I teraz, z tego co piszecie, zastanawiam się, czy tam też jednak nie powinna być taka żółta podkładka (a jest zwykła, ale też karbowana), bo ścięcie jest po obu stronach osi?

Jeśli uszkodziłem oś, no to kłopot, bo nigdy nie robierałem tego, a zastanawiam się czy wyżej proponowana przez Marvelo oś: https://e-bmx.pl/os-piasty-shimano-nexus-3-168mm,id6597.html

Cytat

Ten komponent jest mocowany w :
SG-3C40-NT , SG-3C41

jest do mojego typu? - mam piastę z hamulcem rolokowym, a te osie które widzę na Allegro są wszystkie do piasty z hamulcem torpedo.

Podobnie mam wątpliwości co do zestawu naprawczego: https://allegro.pl/oferta/zestaw-montazowy-piasty-3-biegowej-shimano-nexus-13916771359 - czy żółta podkładka będzie ewentualnie  pasować do mojej osi - gdzieś tutaj chyba czytałem, że też mogą być różne w zależności od modelu piasty (są wtedy odpowiednio innego koloru niż żółty) ?

 - Tutaj są właśnie dwie nakrętki przelotowe, jedna żółta podkładka, popychacz do clickboxa, a ten blaszany pierścień to chyba właśnie do torpedo... - co może sugerować, że i żółta podkładka ma się znaleźć po stronie clickboxa...? 

...A teraz jeszcze patrzę na te nakrętki na Allegro https://allegro.pl/oferta/nakretka-osi-piasty-shimano-nexus-3-kolnierzowa-15116351091 i zastanawiam sie, czy ta karbowana zwykła podkładka pod nakrętką po stronie clickboxa, to jednak nie jest moja inwencja... oj chyba tak, bo na oryginanej nakrętce te nacięcia wydały mi się za małe... i parę lat tak przejeździłem.

Edytowane przez Stefcshg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...