Skocz do zawartości

[Napęd] Dobór manetek albo konwersja na 1x


gk83

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Tak się złożyło, że do mojego górala wpadają w tym roku nowe hamulce XT M8120. Niestety kolidują mi z manetkami i nie da się tego ustawić sensownie, żeby wygodnie dosięgnąć jednego albo drugiego. Zacząłem przeglądać to co mam w domu i co jest dostępne w sklepach i staram się zebrać, jakie mam opcje, żeby zamontować heble.

Pacjent to Giant Trance 2018 z napędem 2x9:
Manetki: Alivio M4010
Korba FSA Comet CK-7158NST 38/24T
Piasta: Giant Tracker Boost 12x148

Opcja 1 - kombinowanie z manetkami
Plan taki, żeby wcisnąć obejmę manetki pomiędzy obejmę hamulca i jego punkt podparcia, bo nie znalazłem żadnej opcji konwersji któregokolwiek starego ISPECa na nowy.
Mogę spróbować zakupić manetki Alivio M3100. Lewa nie ma telewizorka, więc raczej luz, a prawa ma, ale od montowany od innej strony niż w M4010 i próbować to wsadzić pomiędzy obejmę hamulca a ten punkt podparcia. Nie wiem tylko, czy coś tam nie będzie kolidowało.
Drugie rozwiązanie - mam w drugim rowerze manetki 3x9 XT M770. Mogę z nich wyjąć telewizorki i wsadzić do tego roweru, a do drugiego zostaje zakup M3100 na 3x9, bo nie widzę nic innego dostępnego na rynku. Wstępnie przymierzyłem 770-ki i to się mieści i jest w miarę wygodnie, chociaż zakres regulacji na boki jest minimalny.
Koszt +- 150 zł


Opcja 2 - lecimy w 1x12 z bębenkiem HG bez wymiany piasty :)
Nie ukrywam, że chciałbym, ale rozsądek mówi, że obecny napęd działa, to po co tyle wydawać. Takie coś wstępnie skomponowałem
Manetka: XT SL-8100 I-SPEC EV
Kaseta: SunRace MZ8000 albo MZ90 albo CSMZ903 ewentualnie Sram NX PG-1230. MZ8000 wydaje się najsensowniejsza (11-51, mniejszy przeskok przy największych zębatkach). Ciekawi mnie, dlaczego jest najtańsza.
Przerzutka tył: Deore RD 6100 sgs
Łańcuch: KMC X12 albo któryś Shimano np. Deore CN-6100
Korba - zostaje ta, co jest
Zębatka: jakaś z allegro na BCD96, 32T (np. https://allegro.pl/oferta/okragla-zebatka-narrow-wide-32t-96bcd-m4000-9634212179), albo jakiś
Linka do przerzutki
coś jeszcze?
Koszt +- 900 zł pewnie (minus ewentualny zysk ze sprzedaży starych gratów, ale to pewnie będą grosze).

Pytanie, czy ma to sens i czy będzie działać dobrze? Który łańcuch pod to będzie lepszy? 
Korba ma chyba BCD 96, tak przynajmniej widzę na stronie FSA (przy okazji ją zdejmę i zmierzę, żeby mieć pewność).
Problem mam jeszcze z linią łańcucha. Czy nie będę potrzebował jakichś podkładek pomiędzy pająk korby a zębatke?

 

Widzicie jeszcze jakieś inne opcje (poza sprzedażą nowych hebli)?

z góry dzięki

Sorki za przydługi post

Edytowane przez gk83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie tylko czy te hamulce dostajesz za darmo czy kupujesz. Bo jeśli kupujesz to czy serio do takiego roweru są ci one potrzebne? Mozesz kupić inne hamulce w których manetki nie będą ci kolidować z klamkami, bo rozumiem że to jest problemem. Możesz też kupić do zacisków inne klamki starszego xt które nie będą mieć podpórki i przeszkadzać w założeniu manetki 

Edytowane przez Adam55
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hamulców nie kupuje, także tu nie ma problemu

 

Cytat

Na co Ci te wyświetlacze?

Kwestia sporna. Przy 2/3 jakoś wygodniej mi i lubię sobie zerknąć. Chyba kwestia przyzwyczajenia. Wyjąłem kiedyś monitorki z tych manetek i dziwnie mi się jeździło. W każdym razie teraz nie miałbym już wyboru :) 

 

Cytat

Bo jeśli kupujesz to czy serio do takiego roweru są ci one potrzebne

Nie rozumiem trochę pytania. Rower stworzony do jazdy po górach i tam głównie go używam. Stare heble już umierają, mam nowe i trzeba je wymienić. Tutaj wiem, czego potrzebuję.
Co innego do roweru do jazdy po mieście - zastanowiłbym się nad czymś innym.

 

Wymiana klamek to też pomysł. Nie wpadło mi to do głowy. Koszt wyjdzie 300-400 zł w zależności czy slx, czy xt. Tylko widzę, że trzeba będzie sie naszukać.

 

A wracając jeszcze do przejścia na 1x12. Docelowo i tak o tym myślę, ale może niekoniecznie teraz. Różnica w kosztach niby spora, bo 900 vs 150, ale do przeżycia. Zresztą zapomniałem, że do obecnego 2x9 i tak muszę doliczyć nowy łańcuch, bo stary jest już wyciągnięty.
Niemniej jednak fajnie by było dowiedzieć się więcej, jak już założyłem temat.
Jesteście w stanie odpowiedzieć na zadane pytania? Które lańcuchy,  kasety z tych, które wymieniłem (ewentualnie inne)? I co z tą linią lańcucha, bo nie wiem, czy muszę jeszcze jakieś części uwzględniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zrozum mnie źle. Po prostu  alivio kojarzą mi się z rowerem do jazdy po mieście, nawet przy dobrej zmieniarce nie robią szału . Jeśli serio dajesz po górach to prosi się o wymienę całego osprzętu na coś lepszego. Powiedzmy grupę slx/xt albo co najmniej deore. O 12 rzędowym napędzie raczej wiem niewiele bo sam mam 2x10 w takim rowerku na sztywniaku gdzie pomerdalem szosę i mtb. Ale sam natknąłem się wcześniej na problem klamki z podpórką w deore,  gdy miałem szosowe manetki na prostą kiere tiagra. Wymieniłem je na klamki zee i problem się rozwiązał. Kumpel miał to samo przy klamce xt 8100 i wymienił na 8000. Problem z głowy. Podpórki mają klamki w których obejma jest pośrodku zbiorniczka. Jeśli obejma jest przy wlewie oleju to one nie mają podpórki. Przynajmniej tak wynika z moich obserwacji. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się poczyta amerykańskie fora to tam Alivio 9s z jednym blatem z przodu jest uznawane za najlepszy kompromis pomiędzy trwałością i kosztami. Wszystko powyżej to według nich fanaberie nie warte kasy, którą trzeba za nie zapłacić 🤔😁

Edytowane przez Kettler
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Adam55propozycja zakupu manetek alivio wynika tylko z tego, ze nic innego w 2x9 nie ma. Zamienilbym alivio na alivio 😛

dlatego druga opcja, to alivio do starego roweru a z niego biore xt i mam calkiem przyzwoicie - kaseta, przerzutka deore, manetki alivio.

Nadal jednak rozwazam 1x12 i dlatego draze temat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Godzinę temu, Kettler napisał:

Jak się poczyta amerykańskie fora to tam Alivio 9s z jednym blatem z przodu jest uznawane za najlepszy kompromis pomiędzy trwałością i kosztami. Wszystko powyżej to według nich fanaberie nie warte kasy, którą trzeba za nie zapłacić 🤔😁

Dlatego ja wciąż siedzę na 9sp, tylko z dwoma blatami z przodu. Za duże górki w okolicy i za dużo asfaltowych dojazdów pomiędzy lasami na jeden blat. Napęd bardzo ekonomiczny i trwały.

Ed/ @autor, coś widzę że masz parcie na 12sp, nie tylko przez pryzmat montażu nowych hebli ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, gk83 napisał:

Wymiana klamek to też pomysł. Nie wpadło mi to do głowy. Koszt wyjdzie 300-400 zł w zależności czy slx, czy xt. Tylko widzę, że trzeba będzie sie naszukać

Tu akurat bym poświęcił wyświetlacze na rzecz sztywniejszych klamek.

Może i przepaści w sile hamowania nie ma, ale strasznie mi się podoba rozwiązanie jakie shimano zastosowało w tych nowych klamkach.

U mnie od pół roku czekają nowe m6000 na zamontowanie, ale ja nie będę miał problemu z manetką bo u mnie Saint bez wyświetlacza ;)

Co do napędu 1x to po górach super, ale po trochu wszędzie to już nie do końca. (Moje zdanie jako użytkownika wielu różnych typów rowerów na napędach 1x, 2x i 3x, we wszelkich możliwych warunkach)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiasem mówiąc Shimano zrobiło elegancki zabieg marketingowy...Nowe serie hamulców bodajże od 2010 roku (te ze zbiorniczkiem równolegle do kierownicy) miały obejmy od strony odpowietrznika i było w porządku, kolejne generacje były podobne i wszystko było ok. Nagle przenieśli obejmę nie wiadomo po co na środek i jeszcze ogłosili bohatersko, że pokonali problem sztywności dodając podpórkę :D A chodziło tylko o to żeby nie było kompatybilności wstecz, podobnie jak i-speci :D Sam mam manetki M780 na i-spec B i ostatnio udało mi sie kupić oryginalny zestaw obejm z dekielkami :D Ale oni robią ludzi w konia, dramat...

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, gk83 napisał:

@Adam55propozycja zakupu manetek alivio wynika tylko z tego, ze nic innego w 2x9 nie ma. Zamienilbym alivio na alivio 😛

dlatego druga opcja, to alivio do starego roweru a z niego biore xt i mam calkiem przyzwoicie - kaseta, przerzutka deore, manetki alivio.

Nadal jednak rozwazam 1x12 i dlatego draze temat

Hmmm. A tiagra 440? Świetne manetki w pełni metal made in japan. Ale jak ktoś pisał  Kup 1x12 i po sprawie. Będzie ok. 

@Miner i tu jest pies pogrzebany. Z tymi klamkami pojechali po bandzie. Ale zawsze można iść w w m640 czy m8000 i problem z głowy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, sznib napisał:

Ed/ @autor, coś widzę że masz parcie na 12sp, nie tylko przez pryzmat montażu nowych hebli ;)

Parcia może nie, ale przyznam, że korci trochę. Tym bardziej, że od dłuższego czasu myślę o 1x i szukam wymówki :)
Jednak bez upewnienia się, że wszystko ze sobą gra nie mam zamiaru w to iść, bo szkoda by było wtopić.

Cytat

 A tiagra 440? 

A to nie szosowe? No i w używki średnio chcę się bawić.

 

Na 90% zrobię tak, że zrobię sobie podmianę starych manetek z drugiego roweru, a tam wsadzę nowe alivio i będzie git.
Pojeżdżę pół sezonu i zobaczę.

Nadal chciałbym jednak dokończyć wątek 1x12 i dowiedzieć się, czy czegoś mi nie brakuje i jak to wszystko połączyć w sensowną całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Maciek.B napisał:

 

U mnie od pół roku czekają nowe m6000 na zamontowanie, ale ja nie będę miał problemu z manetką bo u mnie Saint bez wyświetlacza ;)

 

 

Bl m6000 i tak nie mają tej podpórki, mają ja bl m6100 

Manetki tiagra 440 na płaska kiere to manetki w pełni kompatybilne z 9rz mtb. U mnie śmigały jak złoto z Rd m591. Teraz mam manetki 10rz deore xt i z przodu siedzi na nich fd 5800 czyli 11rz szosa grupy 105. U mojego syna manetka alivio działa z przerzutka tylna 9rz sora. Wielu ludzi w gravelach miesza klamki i manetki szosowe  że zmieniarkami mtb z przodu i z tyłu bo mają kiery szosowe ale idą w napędy mtb w celu zmiękczenia przełożeń. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki @Adam55 za wyjaśnienie. Szczerze mówiąc nigdy się osprzętem szosowym nie interesowałem. W każdym razie to też już leciwy sprzęt i w używki nie widzę sensu się pakować.

 

No więc podsumowując

Wsadzam póki co to co mam, kupuję za groszę alivio do drugiego roweru i jeżdżę i powoli się przygotowuję na 1x12.

Proszę zweryfikujcie mi tylko, czy to wrzuciłem dla 1x12 ma sens, czy nie (patrz 1 post). Nawiększą niewiadomą jest dla mnie chyba montaż nowej zębatki do korby, żeby to wszystko. pracowało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...