Skocz do zawartości

[hamulce] cantilever shimano ewentualna wymiana


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich, jest to mój pierwszy post. Mam starego poczciwego Gianta Crmo butted z połowy lat 90tych na osprzęcie shimano i ostatnio padły mi manetki obie shimano 100GS więc zakupiłem klamkomanetki Shimano ST-EF500 przystosowane do canti i v-ki. Teraz pytanie czy jest sens jeszcze inwestować i wymienić canti (shimano czarne pokryte plastikiem) na jakieś v-ki ? Pytanie drugie czy v-ki nie będą za agresywne na jazdę w warunkach zimowych względem canti. Pytam bo tak naprawdę nie jeździłem nigdy rowerem z v-kami. Pytanie trzecie czy potrzebny jest dodatkowo booster na pivoty i czy tylko na tył czy na przód też (sztywny widelec bez amortyzacji) ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To kwestia tego, czego oczekujesz, jeśli teraz klamki skok jest skuteczny a obręcze są w dobrym stanie. Najlepsze canti to używane deore LX z dłuższymi ramionami niż standard (dobre), ale są praktycznie nieosiągalne. Najlepszy poradnik ustawień canti jest od Park Tool  https://youtu.be/G_tDym0G6zo  Z vbrake niezniszczalne BR-M600 za 100 PLN. 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest zima i brzydko, jeśli stare hamulce działają można je dojeździć, potem  na wiosnę zamiast klocków kupić już nowe hamulce.
Byle jakie V mogą być zamianą siekierki na kijek.  Jeśli te które są-po zmianie klamki  zadziałają super, kupiłbym tylko dobre klocki. Pytanie jak nowa klamka się sprawdzi - może być bardziej „miękka” i nagle stare kanti będą za słabe. 

Nie wiem co i w jakiej cenie można kupić teraz. Dobre retro z drugiej ręki? Może okazać się, że trzeba kupić cały rower dla kompletu hamulców, bo ceny na retro z rozbiórki przestały być okazyjne.

Używałem  XT z pantografem, sprawne,  ale nie polecam. Zawsze miałem kupić jakieś Avidy, ale przyszedł czas tarcz i nie zdążyłem.  
 Jeśli chesz mieć Canti to warto kupić nowoczesne z klockami od v ( z nakrętką) ) shimano 550 , chyba - trzeba pogoglować, wyglądają klasycznie, używam do dziś na jednym kole.

stosowane w przełajach były linie z 50 i 70 w nazwie i te lepsze -za drogie- nie testowałem. 

czy wzmacniać  busterem- zależy od ramy, i człowieka.  Okaże się. Chyba miałem te biustery, ale nigdy ostatecznie nie założyłem. Raczej myślałem o tyle. Pancerze  dobrej jakości na początek.  

Br 550 chyba trudno trafić link

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pancerze już też mam od shimano, tylko teraz właśnie blokuje mnie wymiana tego wszystkiego bo nie zdecydowałem czy zostają canti czy v-ki. Czy jeżeli chodzi o v-ki to jakieś modele z tektro wchodzą w grę ? Długość ramienia raczej koło 11cm ze względu na tylny błotnik. Czy Shimano Deore LX BR-565 używane to dobra opcja dla canti ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, blade232 napisał:

zakupiłem klamkomanetki Shimano ST-EF500 przystosowane do canti i v-ki

Jesteś absolutnie pewny, że są kompatybilne z oboma systemami?

Masz tego typu element w tych klamkach?

canti-v.png.56e6173ad19615fead58685e440215fe.png

Jeżeli nie, to trzeba się upewnić pod jakie hamulce są te nowe klamki.
Klamki pod V z canti wymagają dużej siły, żeby sensownie hamować.
Klamki pod canti z V będą trudne w regulacji (klocki muszą być bardzo blisko obręczy), siła hamowania może być zbyt duża.

13 godzin temu, blade232 napisał:

Pytanie drugie czy v-ki nie będą za agresywne na jazdę w warunkach zimowych względem canti.

Nie będą, to kwestia przyzwyczajenia się, że trzeba słabiej naciskać na klamkę. Czasami wystarczy zdjąć jeden palec z klamki, no chyba że teraz tylko jednym hamujesz ;)
Jedyny problem by był, jakby była jakaś kiepska kombinacja klamki, hamulców, klocków i obręczy, że nie byłoby żadnej modulacji siły hamowania. Osobiście nie spotkałem się z taką kombinacją, znam jedynie z opisów przeróbek pod rowery trialowe czy inne do trików, gdzie ludzie specjalnie nacinali obręcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Kiedy jeździłem w górach z cantileverami, to po wycieczkach miałem styrane nie nogi, ale dłonie - czasem musiałem się zatrzymać na zjeździe i odpocząć. Przejście na V to (zakładając, że nie są to blaszane śmiecie) ogromna różnica (oczywiście razem z klamkami). Zestaw Avid Ultimate z klockami i pancerzami xtr oraz boosterm roox mógł (na sucho) rywalizować z tarczami (tyle, że był droższy), ale i tańsze warianty, byle z dobrą linką są moim zdaniem wystarczające do sztywnego roweru. Kombinowanie z canti ma sens, jak się chce zachować historyczny wymiar roweru. Trzeba pamiętać, że dobre V to były, bo teraz te technika zeszła do najniższych klas rowerów i trzeba dobrze poszukać. Na skuteczność V-brake składa się wiele elementów - nie tylko tarcie na styku klocek-felga, ale suma oporów linki i piwotow, które przy mocniejszym hamowaniu mocno wpływają na wynik - hamują hamowanie :) .  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

klamkomanetki Shimano ST-EF500 mają dwie pozycje na linkę jedna właśnie do v-ki a druga na canti C/R.

Moje doświadczenia z hamowania rowerem z canti to na pewno nie na dwa palce :) i tego się też boję że trzeba będzie sięprzestawić.

Mam tylko jeszcze jedną niepewność czy rama roweru z lat 90 wytrzyma napór v-ek bez boosterów i gdzie je kupić z kompletem mocującym bo jak patrze wszędzie ich brak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam mam giant Sierra z 1996 (też chromo) i założone v-ki w miejsce canti. Z ramą nic złego się nie dzieje a jakość hamowania dużo lepsza. Nawet się nie zastanawiaj tylko zakładaj V-ki. Nawet Shimano Altus będą lepiej hamowac od canti.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki doms, takiej informacji mi brakowało, czyli ramy chromo nie boją się v-ek :) A tak na poważnie to podjąłem decyzję i zakupiłem okazjonalnie tanio v-ki Tektro 855 i jeden booster jak by się tył bądź przód zaczął wyginać. Jakoś nie chce mi się z canti bawić regulować na trzy ręce. Zobaczymy jak to będzie po zamianie na te v-ki - kupione i odwrotu już nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.02.2023 o 16:05, blade232 napisał:

Moje doświadczenia z hamowania rowerem z canti to na pewno nie na dwa palce :) i tego się też boję że trzeba będzie sięprzestawić.

Może być bardzo prosto, może być ciężko, zależy jakie masz przyzwyczajenia i na ile panujesz nad odruchami.

Jeżeli sporo czasu jeździsz z palcami na klamce, to powinno pójść łatwiej, bo można się przyzwyczaić, że o jeden palec mniej się trzyma. Wtedy nawet przy nagłej potrzebie hamowania, pójdzie odruch tylko zaciśnięcia.
Jeżeli zwykle trzymasz kierownicę i dopiero przy hamowaniu układasz ręce na hamulcach, to może być trochę trudniej. Można wtedy spróbować przesunąć klamkę nieco bardziej w stronę mostka, tak żeby w odruchu nie wszystkie palce złapały dźwignię.

Tak czy inaczej, praktyka to podstawa. Trzeba pojeździć, wypróbować jak mocne będą nowe, jak dobrze moduluje się siła itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...