Skocz do zawartości

[napęd] konfiguracja napędu/ zębatek pod Alfine 1x11


mocart

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, na początku może mały wstęp. Nigdy nie zakładałem że będę zastanawiał się nad modyfikacjami roweru ale stało się inaczej. Po 17 latach użytkowania starego roweru zdecydowałem sobie kupić nowy. Chciałem kupić coś na kołach 28`` ponieważ stary był jeszcze na 26``. No i kupiłem, niewiele się zastanawiałem, znalazłem sobie wygodną dla mnie ramę i zamówiłem. Budżetu też nie miałem wielkiego, wiec nie chciałem na start szarżować z ceną roweru. 

Kupiłem rower na 28 calach w budżecie jaki posiadałem zakładając  że w przyszłości zmienię sobie najwyżej napęd i będzie po wszystkim. Po roku jeżdżenia wracam do tematu upgrade roweru i chciałbym zmienić napęd. Jak się okazuje nie jest to taka prosta sprawa dla mnie jak myślałem.

Przeznaczenie roweru:  głownie do dojazdów do pracy (15Km i codziennych wypadów do sklepu + dodatkowo raz na jakiś czas np. weekend na dłuże wyprawy - circle about 80-100Km)

Obecny napęd: przód: korba dwurzędowa: 46/30T (chyba jakiś noname, nie znam się za bardzo ale nie ma żadnego opisu na elementach), tył: przerzutka Acera + kaseta 8 biegowa.

Co chciałbym uzyskać: napęd planetarny 1x11, (alfine 11) zamiast napędu 2x8 czyli w sumie chcę się przenieśc z 16 na 11 biegów. Dodam, że 16 całkowicie mi wystarcza. 

I tyle wstępu a teraz pytanie: 

  • Przy założeniu, że na tył idzie Afline 11 (już jest kupione wiec nie cofnę tego wyboru), a na przód jednorzędowa korba, jaką konfigurację tarcz (na przód i tył) powinienem zamówić? Chiałbym jak najbadziej odzwierciedlić obecne 16 biegów (5 biegów i tak mi odpadnie). 
  • Bardziej zależy mi na biegach lekkich, do podjazdów, przewożenia ładunków ponieważ głownie na co dzień dojeżdżam do pracy. 
  • Z drugiej strony raz na jakiś czas (weekendowo), jak sobie jeżdżę bez torb, to chiałbym mieć możliwość mocniejszego przyciśnięcia na dłuższym odcinku. Dodam jeszcze, że 37Km na prostej to był mój max i nie sądzę że więcej będzie mi potrzebne (no może chciałbym mieć jakiś zapas do jazdy ok 40km/h). Z tego co widzę, po opisie Afline 11, Shimano na tył propoponuje zebatkę w wersji 18T, 20T ( która będzie sensowniejsza ), a na przód korby pod tarcze 45T, 42T, 39T. Którą z nich wybrać?
  • Jaki układ będzie najlepszy na teren miejski + okresowymi dłuższymi wypadami w teren do 100KM. Nie przewiduję zdobywania szczytów, wspinania się na jakiś mega góry czy też jady nad przepaściami ;). Jak napisałem, czasem jakiś wypad do 100 km za miasto ale max teren wyżynny z kilkoma dłuższymi podjazdami. 

Dodam jeszcze koła 700Cx40c, grawelowe, ponieważ to też może mieć jakiś wpływ na setup roweru. Na końcu chciałbym mieć mały zapas żeby czasem przeskoczyć te 40 Km/h ale będę z tego zapewne korzystał za często.

Nie odsyłajcie mnie do żadnych kalkulatorów przełożeń, pooglądałem filmy z forum i chyba jeszcze nie czuję się na siłach żeby to ogarnąć. 

Edytowane przez mocart
błąd w tytule posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do testów zostawiłbym dwurzędową korbę. Włozyłbym tylne koło z Alfine i sprawdziłbym, na którym przełożeniu z przodu linia łańcucha wypada lepiej. Na tył na początek poszukałbym zebatki mniej więcej o połowę mniejszej od przedniej. Stestowałbym we wszystkich okolicznościach, które opisujesz - i decydował dalej w zalezności od tego, czego będzie brakowało. Jeśli przede wszystkim prędkości, to docelowy napęd musi miec twardsze przełożenie. Jesli mozliwości podjeżdżania - przełozenie musi być bardziej miękkie. Dopiero wtedy (jeśli w ogóle) kupiłbym 1-rzędową korbę, i posługując się prostą arytmetyką, dobrał do niej zębatkę na tył. Zębatki do Alfine są stosunkowo tanie - nawet jesli nie trafisz idealnie i uznasz, że musisz dokupić kolejną, nie powinno to zrujnować portfela.

Ale nie wspomniałeś jeszcze o jednej kwestii, bardzo ważnej kiedy eliminujesz zewnątrzną przerzutkę - czy konstrukcja ramy daje Ci możliwość napinania łańcucha?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja jednak odeślę do kalkulatora, bo to najprostszy sposób porównania tego co masz, z tym co chcesz mieć: https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=30,46&RZ=11,13,15,18,21,24,28,32&UF=2220&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=ratio&GR2=SA11&KB2=42&RZ2=23&UF2=2220

Nie wiem czy dobrze ułożyłem twoją obecną kasetę, sprawdź czy się zgadza.
Jak trafiłem, to pokrycie jest prawie takie samo. Jak chcesz mieć większy zapas na podjazdy, to można zejść do 36:22. Wyjdzie się poniżej zalecanego zakresu głównego przełożenia (korba - tył) ale nie powinno się nic złego z piastą dziać. Od góry zniknie najszybszy obecnie bieg.

Na obecnym napędzie wiesz z jakiego zakresu korzystasz i czego w tym napędzie brakuje, to dobry wskaźnik jak dobierać nowy.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zekker Dzięki wielkie, nie manipulowałem za dużo przy twoim setupie bo nie do końca wiem co tam można pozmieniać. Ale pobawiłem się troszkę tym kalkulatorem i chyba ostatecznie pójdę w opcję 39T https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=30,46&RZ=11,13,15,18,21,24,28,32&UF=2220&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=ratio&GR2=SA11&KB2=39&RZ2=20&UF2=2220
Wydaje mi się że faktycznie taka konfiguracja jest analogiczna do mojego obecnego setupa. Troszkę nie podoba mi się w inter-11 ten duży przeskok pomiędzy biegiem 1 a 2 no ale na to już nic chyba nie poradzę :), dzieki !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie masz dużo górek, to z niskich biegów prawie nie skorzystasz.
Mam lżej zestrojoną Inter8 (korba 36, tył 20) i zwykle startuję z 4 i po płaskim dosyć szybko wchodzę na 6. Na wiadukty przeważnie zrzucam do 3. Dopiero jak wdrapuję się na górny taras Gdańska to leci 1 ale to nachylenia rzędu 8-10%.

Jak masz to przemyśl czy nie warto jednak bardziej miękko ustawić. Kwestia jak często korzystałeś z najlżejszych przełożeń do tej pory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma dużo górek ale do pracy zawsze mam jedną, tą: http://www.altimetr.pl/podjazd-warszawatamka.html i muszę ją zawsze pokonywać z 2 sakwami z tyłu, niezbyt lekkimi bo w jednej laptop i rzeczy do formy a w drugiej ubrania i reszta dupereli. Plecaków nie uznaje bo w lato mnie wykańczają, natomiast zimą zawsze musi być druga ubrania na ubrania na zmianę.

Może nie jest to to 9st. jak u Ciebie ale te 6,3 z balastem też wymusza na mnie niższe biegi. Czasami też jadę w dłuższymi wiaduktami wiec mi też lżejsze przełożenia odpowiadają. 
Natomiast jak wyjeżdżam rekreacyjnie to faktycznie głównie jeżdżę na większej tarczy 46, no ale już tu nie mam takiego balastu za plecami :)
Tak że wydaje mi się że 39 będzie całkiem w porządku. 

Większość części do konwersji już mam, w sumie została mi tylko korba. Nie wiem jeszcze jaką kupić. Wszyscy namawiają na alfine ale jakoś do końca do mnie ona nie przemawia. Zastanawiam się czy jak kupię EFCS501CA9C1L (czyli Alfine FC-S501 39T) to będzie w niej możliwość:

- w razie czego podmiany zębatki na 42T ( bez wymiany całego mechanizmu korbowego)
- czy da się zdjąć z niej tą osłonę łańcucha i obudować ją pełną zamiast tej Shimanowskiej. Wolę osłony na cały łańcuch jak coś takiego https://www.centrumrowerowe.pl/oslona-lancucha-sks-chainblade-pd29729/ ponieważ nie raz wcięły mi się sznurówki etc. 

No nic muszę się porozglądać teraz jeszcze za tą korbą, w sumie najchętniej kupiłbym coś na kwadrat żeby suportu nie wykrecać. Mam taki obecnie, firmowy i w miarę dobrze działa.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia czy musisz zrzucać na najwolniejsze czy nie. Jeżeli tak, to pomyślałbym o lżejszym przełożeniu przy obecnie budowanym.
W tym co ustawiłeś najwolniejszy będzie cięższy niż dotychczas.

Jak zajadę obecną, to pewnie też przesiądę się na Alfine 11. Prawdopodobnie bym celował w taki układ: https://www.gear-calculator.com/?GR=SHA8&KB=38&RZ=21&UF=2280&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=ratio&GR2=SA11&KB2=36&RZ2=22&UF2=2280

 

Co do korby, to sprawdziłbym jak wygląda dostępność zębatek jednorzędowych.
Niestety standardów jest dużo: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-tarcze-do-korby-w-rowerze/ i ciężko mi powiedzieć, który będzie ci lepiej pasował, oraz który się utrzyma przez kolejne lata. Ja an razie trzymam się symetrycznego na 4 śruby.

Na pewno nie warto brać zębatek dedykowanych pod przednią przerzutkę. Zęby są krótsze, więc szybciej się zużywają i łańcuch szybciej zacznie przeskakiwać.

A jak jesteśmy przy łańcuchach, to od siebie polecam w pełni niklowane. Według mnie najbardziej odporne na korozję w zimie.
Teraz mam kmc x8 ale dopiero rok, więc jeszcze nic nie powiem o trwałości, zwłaszcza, że teraz testuję jazdę na dwa z zamianą co 500km.

 

Osłonę można zdjąć ale prawdopodobnie będzie trzeba dać podkładki pod śruby mocujące zębatkę.
Na sznurówki jest banalnie prosty patent, po zawiązaniu przekładasz do przodu pod sznurowadłem. Shimano w swoich turystyczno miejskich miało specjalną gumkę do tego.
Zazwyczaj wystarczy pod jednymi przełożyć, nie trzeba się bawić tak jak tutaj: https://praktycznezycie.pl/jak-zawiazac-sznurowki-zeby-nie-wkrecily-sie-w-lancuch-od-roweru/

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za te wyjaśnienia. Zostanę zapewne przy konfiguracji 39T albo 38T w zależności co będzie dostępne. Wolę  zębatkę 39T i tak jak napisałeś kombinacja dla pierwszego biegu będzie cięższą ale w sumie ja nigdy chyba nawet nie włączyłem przełożenia 1 przód/1 tył wiec zapewne będzie mi to zbędne. Jak już, to korzystałem z 1 przód, 3 tył, a dla 39T praktycznie się to już pokrywa ze sobą. Co do mocowania korby to najchętniej kupiłbym coś na kwadrat, bo taki mam obecnie suport i na dodatek jest on w stanie bardzo dobrym. 

Mam nadal dwie zagwostki. Dzisiaj dodatkowo odwiedziłem jeden z serwisów rowerowych i jeszcze bardziej zaniepokoiły mnie te 2 tematy:

  1. Czy obecna moja rama przyjmie Alfine 11 ( zaz żadnego zaciskania, podkładek, etc. ) ? Na to mi zwrócili uwagę w serwisie.
    Ale po powrocie poczytałem specyfikacje i doczytałem się, że na obecnym tylnym kole mam piastę o szerokości 135mm, a w specyfikacji Alfine 11 jest napisane, że parametr O.L.D (mm) też wynosi 135. Wiec zakładam, że to O.L.D to szerokość piasty i nie powinienem mieć z tym problemu. Mam nadzieję że mam rację.
  2. Drugą sprawą jest to co mi odpisałeś na temacie o napinaczu,  a czego na początku nie rozumiałem całkowicie. Linia łańcucha i cały ten offset tarczy. W tym materiale co wkleiłeś linka jest napisane, że można "użyć tarczy z offsetem, dedykowanej do przerabiania napędu dwurzędowego na jednorzędowy" ... no właśnie i chyba ja takiej potrzebuje. Ale skąd można wiedzieć że to jest akurat taka tarcza?
    Myślałem np. że jak kupię dedykowaną korbę Afline FC-S501 to nie będzie z tym problemu ponieważ w zestawie dają do niej od razu oś suportu. Ale teraz już tego nie jestem pewien. Z drugiej strony trohę żal mi wywalania tyle kasy na tą korbę, mam obecnie roczny suport na kwadrat w bardzo dobrym stanie i wolałbym po prostu dokupić jakąś korbę do niego. 

Obecna cena FC-S501 to 450PLN, to trochę sporo mimo, że wszyscy ja bardzo chwalą. Ale to, że nawet jak ją kupię, nie ma pewności czy linia łańcucha będzie zachowana powstrzymuje mnie od zakupu. Dodatkowo porównując to do zakupu przykładowej korby 38T od Gazelle (cena ok. 150PLN) czyli korby, która z założenia przystosowana jest do planetarek wstrzymuje mnie nadal przed zakupem korby od Shimano. No ale nadal nie wiem czy jak ją kupię, to będzie ona w stanie zachować wspomnianą linię łańcucha. Jak to naprawdę sprawdzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W skrócie O.L.D. to rozstaw miedzy punktami mocowania piasty. Jeżeli masz 135mm i Alfine11 też ma 135mm, to nie powinno być żadnego problemu.

Nie wiem czy jest jakaś metoda "analityczna" doboru korby i zębatek pod linię łańcucha. Pewnie trzeba mieć dokładne wymiary wszystkiego.

Jeżeli obecna korba pozwala na wymianę zębatek, to może ją zostawić?
Spróbuj zmierzyć odległość od środka suportu/ramy do mniejszej i większej zębatki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj pogrzebałem po necie i w podręczniku instalacji Alfine dla sprzedawców znalazłem tą magiczną cyfrę dla linii łańcucha. Dla mojego inter-11 z tego co rozumiem są dwie możliwości instalacji tylnej zębatki (z wypukleniem do wewnątrz i do zewnątrz). W zależności od tego moja linia łańcucha może być ( ponieważ zębatkę 20T można instalować na 2 wspomniane sposoby) :

  • dla opcji outward 46.8mm
  • dla drugiej opcji 41.8mmimage.thumb.png.f8ff996d1a2b571d0514eedf08668822.png

No chyba że coś pomieszałem z tą możliwością montażu zębatki zarówno do wew. jak i zewnątrz. Ale chyba nie. 

Przy okazji wspomnę że doczytałem się że napinacz Alfine występuje też w wersji Carbon Drive wiec ... za jakieś 100PLN można rozwiązać sposób napięcia paska na ramie bez takiej możliwości. Nie wiedziałem o tym.

No wiec linie łańcucha już mam albo 46,8 albo 41,8 do wyboru:) Jak teraz dopasować to tego korbę z zębatką. 
Ogóle  wolałbym zostawić mój suport na kwadrat, który mam, zdjąć obecną korbę i założyć nową zębatkę zostawiając korby jakie mam ale nie wiem czy moja korba jest rozkręcana. 

Wygląda tak:
image.png.6b05ad532f2395d42eaf248e26ee5603.png

Nie wiem jaki to standard, czy w ogóle jakiś. Najchętniej kupił bym całą korbę z zębatką na określony wymiar. Dodatkowo zastanawia mnie to dlaczego korba z zębatką ALFINE nie jest NW, nic takiego o niej nie jest napisane w jej opisie. Może po prostu ona od razu jest tak zrobiona że pasuje do wymiaru linii łańcucha i w jej przypadku nie będzie żadnych kombinacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są zębatki niesymetryczne i wtedy można zmienić linię łańcucha z tyłu ale bywają też proste, które wpasują się gdzieś pomiędzy te ~42-47mm.
Łańcuch nie musi idealnie iść w linii, będzie działał choć zużycie może być szybsze.

Główny problem z paskiem w ramach nieprzystosowanych, to brak możliwości jego założenia. Rama musi mieć możliwość rozłączenia, inaczej nie ma jak "przewlec" paska przez tylny trójkąt.

Dziwnie wygląda ta korba. Czy od strony ramy widać coś co by pasowało do imbusa lub torxa?
Tutaj jedynie te blisko osi wyglądają jak śruby ale rozmiar bardzo mały jak na mocowanie zębatki.

Zębatka pod piastę planetarną nie musi być NW, grunt żeby była jednorzędowa, bo wtedy zęby są większe i głębiej wchodzą w łańcuch.

Najtańsze co znalazłem z wymienną zębatką: https://www.rowerystylowe.pl/p-531/korba-sturmey-archer-fcs70/w-4667/44-zeby
Wtedy na tył 22 lub 23 (jak się znajdzie, nie jest zbyt popularna).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem Alfine 39T, jest w drodze. Najwyżej będę przeklinał sam siebie jak to wszystko nie zadziała. 
Mam teraz do sprzedaży cały napęd, 2x8 może ktoś się chętny znajdzie i odzyskam trochę kasy za jakiś czas ale pomyślałem sobie że na tym napędzie pojeżdżę z 10 lat wiec jak już wymieniam całość to torbę kupię z grupy.
Ostatecznie jak mi te 39T nie będzie pasowało to zawsze mogę podmienić zębatkę na 42T, ale nie sądzę że taka będzie mi potrzebna. Już się tyle napatrzyłem na ten kalkulator co wysłałeś, że bardziej niż pewien jestem że 39T przód / 20T tył mi podpasuje. Czekam teraz na oplot i jak będzie to będę się zastanawiał jak to wszystko spasować :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja teraz składam alfine i użyłem kombinacji 38 przód 20 tył. W połączeniu z najwolniejszym biegiem piasty 0,527 da mi to najwolniejsze przełożenie całkowite 1:1.
Jeśli będzie wciąż za twardo, to spróbuję wyjść nieco po za instrukcję shimano i zastosować 36 lub 34 z przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chwila moment. Jak będę miał ustaloną prostą linię łańcucha to dlaczego ma spadać, czy ta osłona jest aż taka istotna? 

Trochę przeraziliście mnie tymi małymi zębatkami. Większość rowerów z Alfine jest sprzedawana z korbami 42T i myślałem że 38T to na trekking i jazdę miejską będzie ok.
36T to już chyba jakaś wspinaczka, no ale ok. jak nie przetestuje to nie dowiem się :)

Przy okazji po 2 tygodniach googlowania znalazłem pierwszą sensowną stronę która opisuje całą grupę.
Wrzucam jakby ktoś w przyszłości też szukał informacji o tej grupie. Most complete page about the Shimano Alfine Inter 11 Internal Gear hub (johnhoogstrate.nl)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Chwila moment. Jak będę miał ustaloną prostą linię łańcucha to dlaczego ma spadać, czy ta osłona jest aż taka istotna? 

Jeśli masz układ z napinaczem, to w czasie jazdy po wybojach łańcuch będzie mógł podskakiwać i w konkretnych przypadkach nawet spaść. Osłona łańcucha może zapobiec spadnięciu. Jeśli masz ruchome haki to nie ma tego problemu.

Cytat

36T to już chyba jakaś wspinaczka, no ale ok. jak nie przetestuje to nie dowiem się :)

Alfine z zębatkami 36 przód i 20 tył jest na najlżejszym biegu dokładnie odpowiednikiem napędu gravelowego z korbą 40 i kasetą 42,  czyli całkowite przełożenie 0,95.

Edytowane przez KSikorski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to to zupełnie inny przykład. To rama loca która została zaprojektowana pod gates i ma nawet rozpinaną ramę. Ja robię alfine na ramie która wymaga dodatkowego napinacza ponieważ nie ma poziomych mocowań. Przy ramie loco nie musisz mieć w ogóle napinacza z tego co rozumem bo napisanie robisz na samej ramie. Stąd było moje pytanie jaki hak pod napinacz to hak ruchomy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 26.01.2023 o 15:08, yapabaka napisał:

czy konstrukcja ramy daje Ci możliwość napinania łańcucha

Dopiszę tylko tak dla potomności jakby ktoś czytał ten wątek z podobnym założeniem konwersji na Alfine. Ostatecznie u mnie wszysko zadziałało, testuje sobie właśnie nową Alfine i jestem mega zadowolony. 
W całej tej przekładce jest jeszcze jedna sprawa związana z ramą. Ja wybrałem zębatkę 39T i udało mi się bez żadnych kombinacji ale jak wspomniał @yapabaka konstrukcja ramy to też jest sprawa do sprawdzenia. U mnie na mini-mini zębatka 39T podpasował do ramy roweru. Jak będę w przyszłości myślał o 42T to już zapewne będą potrzebne odpowiednie podkładki. U mnie zębatka 39T pasuje do ramy praktycznie idealnie no ale w przypadku innych mogą z tym być problemy.
Dzięki wszystkim za pomoc :)
 

IMG_0245.JPEG

Edytowane przez mocart
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
W dniu 8.02.2023 o 19:08, mocart napisał:

Kupiłem Alfine 39T, jest w drodze. Najwyżej będę przeklinał sam siebie jak to wszystko nie zadziała. 
Mam teraz do sprzedaży cały napęd, 2x8 może ktoś się chętny znajdzie i odzyskam trochę kasy za jakiś czas ale pomyślałem sobie że na tym napędzie pojeżdżę z 10 lat wiec jak już wymieniam całość to torbę kupię z grupy.
Ostatecznie jak mi te 39T nie będzie pasowało to zawsze mogę podmienić zębatkę na 42T, ale nie sądzę że taka będzie mi potrzebna. Już się tyle napatrzyłem na ten kalkulator co wysłałeś, że bardziej niż pewien jestem że 39T przód / 20T tył mi podpasuje. Czekam teraz na oplot i jak będzie to będę się zastanawiał jak to wszystko spasować :)

Producent nie zaleca przełożenia stałego o innej wartości niż 2:1 przód:tył. Ja jeździłem na pasku alfine 8 z orzełożeniem 2.5:1 obecnie alfine11 z przełożeniem 2.44:1 ale przerobiłem na 2.2:1 i wydaje mi się na moje możliwości idealne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...