Skocz do zawartości

[Porada] Nie dbałem o crossa, marzę o MTB - co z robić w obecnej sytuacji ?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam Was,

może ktoś mi coś doradzi co robić w mojej sytuacji. 

Ma crossa Unibike Viper 2017r. Koła 28"x1.6", 3x9 (kaseta 11-34, korba 26-48). Z różnych powodów nie mogłem o niego zadbać (wymiana przez ten czas tylko pancerzy, linek i klocków do hamulców) i praktycznie cały napęd jest do wymiany. Ram jest ciut za duża (19") do jazdy "terenowej". Na asfalt mi odpowiada 19" ale w terenie może być "niebezpieczna". 

Zawsze marzył mi się MTB. Crossa kupiłem chyba pod wpływem chwili (bardzo mi sie wizualnie podobał). Trudno. Tego nie cofnę. Ale na asfalt i szuter sprawdza się więc "tragedii" nie ma. 

Obecnie musiałbym włożyć w Unibike około 1k zł by doprowadzić go do ładu (wymiana tylnej piasty (więc i szprych plus zaplatanie i centrowanie), kasety, korby, suportu, łańcucha). W takim układzie pomyślałem, że może zamienię napęd na - kasetę 11-36, korbę 22-44 i szersze opony (tył 2" lub 2,1" a przód 2,3"). To "dało by" zapewne koszt około 1000-1400 zł. Zależy ile sam bym zrobił (centrować nie umiem i nie mam narzędzi np. do suportu). 

Myślałem o nowym rowerze czyli MTB ale sensowe opcje to koszt 4300 zł lub 5200 zł (Rockrider XC 100 lub XC 120). Średnio mnie na taki stać. Choć na upartego na 3-4 raty dało by radę. 

Może "przebudowa" w Unibke napędu, wymiana opon da mi dobrą namiastkę MTB ? Co myślicie ? A prawdziwe MTB kupię za jakiś czas. 

Co ważne - pytam o wymianę napędu bo chce jeździć w terenie a obecna konfiguracja nie daje takiej możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerabiałem to... Największym problemem są tylne widełki - max. co włożysz to 2.0 i to ze zbyt małym zapasem. Cała reszta do zrobienia, ale jeżeli rama jest za duża to chyba nie ma sensu kombinować? 

A jeszcze jakbyś chciał wrzucić jakiś powietrzny amorek np. Raidon 80 mm to dodatkowo górna rama minimalnie się dźwiga.

 

Edytowane przez chudzinki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wiem. Dlatego z tyłu u mnie wejdzie max. 2" lub 2.1". 

Za duża w sensie takim, że na drodze jest dobra, pasuje mi ale w terenie może narobić kłopotu (np. nie mogę się podeprzeć całą stopą).  

I nie wiem co robić.

Nie mam czym jeździć. A dla mnie brak roweru to jak brak ręki. Niedługi już jagody i nawet przez myśl mi nie przechodzi by jechać po nie autem 😜 A jest kilka kilometrów do dobrej miejscówki.

Naprawa obecnego nawet do "fabrycznego" stanu to 500-700 zł za części ale nadal będę w punkcie, którym jestem. Nie będę miał czym jeździć w terenie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup coś takiego:

https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-mtb-rockrider-explore-540-29/_/R-p-329414

Rama ma stożkową główkę i tylną oś 12x148, więc to dobra baza pod rozbudowę. 

Do tego jakis podstawowy amortyzator powietrzny i nie najgorszy napęd.

Nawet geometria jest względnie nowoczesna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To się zastanów, również nad tym czy opona 2.0, a najlepiej 1.9, z tyłu Ci wystarczy.

1 godzinę temu, Obserwator_swiata napisał:

wymiana tylnej piasty (więc i szprych plus zaplatanie i centrowanie)

Nie wiem czy bardziej nie opłaca się kupić nowe koło.

Jeżeli faktycznie myślisz o jeździe terenowej to poza napędem warto by pomyśleć o amortyzatorze. Trochę się tego w sumie uzbiera, ale można to rozłożyć w czasie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale raczej mamy na myśli inny "rodzaj" jazdy terenowej. Zjazdy krótkie, z małymi hopami bardzo sporadycznie. Głównie chodzi mi o jazdę "nie zatrzymaną" czyli jazdę powolną przez rowy, doły, piach, krzaki. Odczucie "czołgu" 😝 Dlatego MTB, dlatego duża, szeroka opona, dlatego miękkie przełożenie. Te wymagania spełnia niby Tabou blade 4.0 (kaseta 42 zęby, korba 22) . Teraz jest nawet taniej (2999 zł ) niż jeszcze miesiąc temu. Tylko czy warto ? Amor ponoć kiepski. A reszta ? 3k mogę raczej dać. Jesze podumam nad ewentualnym większym budżetem.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle, że pisałem o "skakaniu" baaaardzo sporadycznym. I to "skakanie" to przesadzone słowo. Można powiedzieć, że tego nie będzie. Po prostu w pobliżu w lesie ktoś zrobił zjazd z górki z hopami i chciałem tam kilka razy na rok zjechać. I tyle. Nie będzie też bardzo szybko bo nie chce wylądować na drzewie 

 

Ale jeśli rower miałby na tym ucierpieć to mogę bez żalu zrezygnować. Wystarczy "czołg".

 

PS. Na crossie zjeżdżałem tam i ja i rower żyje 😃 Mimo, że nagle pojawiło się drzewo w poprzek zjazdu :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Obserwator_swiata napisał:

Amor ponoć kiepski

Skąd takie informacje? Właśnie w innym temacie przewinął się ten rower.

2 godziny temu, Obserwator_swiata napisał:

A reszta ?

Bez zastrzeżeń w tej cenie.

1 minutę temu, Obserwator_swiata napisał:

Na crossie zjeżdżałem tam i ja i rower żyje

Bo Unibike `i to pancerne rowery 😉.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tabou ? Gdzie ?

Czytałem na necie opinie o tym amorze. Może to tylko kwestia szczęścia na jaki egzemplarz się trafi.

Czyli Tabou nada się i ewentualnie później można go rozwijać ? Np. wymiana amora. Choć do moich potrzeb zapewne on, opony, hamulce, piasty po jakimś czasie będę do wymiany. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mogę wiedzieć dlaczego?

Rozwijać? Tak, ale w ograniczonym stopniu, bo rama (oraz koła) jest pod zwykłe osie i nie ma zwężanej główki, ale cena. Nie można mieć wszystkiego... Stąd najlepsze modele amortyzatorów i kół nie będą dostępne, ale chyba nikt nie kupuje takiego roweru pod takie inwestycje...

Wg mnie do takiej jazdy nadaje się idealnie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

A mogę wiedzieć dlaczego?

Wymieniać ? Jak już się coś zużyje to wymienić na lepsze.    

Cytat

Rozwijać? Tak, ale w ograniczonym stopniu, 

Prawdopodobnie średnia półka wystarczy.

Cytat

Bo Unibike `i to pancerne rowery 😉.

To na złom nie pójdzie :P 

Może uda się przymierzyć Tabou. Zaraz zadzwonię do sklepu czy mają, któregoś Blade. Unibike ma 75 cm przekroku tuż przy rurze podsiodłowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem jeszcze o coś zapytać. Dziś podejmę decyzję czy kupić nowy rower i za ile. Może pomożecie wydać mi pieniądze :P Wstępnie postanowiłem, że kupię nowy a jak odłożę trochę kasy to naprawię Vipera. 

Generalnie kupiłbym tego Tabou za 3000 zł bo po za ceną kusi mnie szczególnie przełożenie (42-22, współczynnik 1.9, przy obecnym 1.3, który wiem, że pod zbyt strome górki nie daje rady), na którym mi bardzo zależy. Tak jak pisałem, podwodem jest potrzeba "przedzierania" się przez ciężki teren powolną jazdą. Po za tym, producent odpisał mi, że opona 2.35" powinna wejść.

Ale ile tracę względem Rockridera XC100 i 120 ? Mam na myśli co tracę "bezpowrotnie" czyli kupując Tabou nie będę mógł tego w nim mieć ? Np. z tego co widzę, to Rockrider zmieści większą oponę więc tego nie będę miał. Co jeszcze ? 

Edytowane przez Obserwator_swiata
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Rama jest pod QR, amor Zoom też, także sztywnych osi mieć nie będziesz, chyba że zainwestujesz w nowy amor, piastę, albo całe koło, a z ramą nic nie zrobisz poza ewentualnie Thrubolt'em...  Poza tym rower jest ze 2 kg cięższy...  Przeskok na korbie z 36 na 22 jest duży - moim zdaniem optymalne jest coś pokroju 34-24...  Na plus na pewno spory wybór kolorów ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co to QR, google też nic sensownego nie podpowiada. 

Z tego co czytam to sam amor waży 4,5kg więc wymieniając go na lepszy (powietrzny) zyskam 2-3kg. O ile można tu wsadzić jakiś lepszy np. ROCK SHOX (?). 

Teraz mam, jak pisałem 26 korba, 34 kaseta. 

Coś po za sztywnymi osiami jesszcze tracę ? One chyba nie są konieczne w moim przypadku bo jakiś szybko nie będę jeździł ani ekstremalnie. 

A rama XC (Tabou czy Rockrider) jak czasem "dostanie" (bo czasem w jakiś dół wjadę szybko lub "niechcący" wyskoczę z hopy) wytrzyma ? 

Edytowane przez Obserwator_swiata
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

QR to zacisk koła ze szpilką, która ma 5 mm średnicy, i nakrętkę z jednej strony.  Amor waży pewnie ze 2.5 kg, a rama nie strzeli, jeśli nie ważysz 150, nie skaczesz z metra, i nie lądujesz źle - oczywiście poza ukrytymi wadami, czy wywaloną w kosmos sztycą. Masz 26/34, czyli przełożenie 0.76, a nowe to 0.52, więc o wiele lżejsze - w mojej opinii aż za lekkie, wręcz nie ma sensu na nim pedałować, i nie bardzo wiem gdzie można je sensownie wykorzystać (ekstremalny podjazd, który większość i tak podchodzi, albo słaba noga)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są tam większe hopy ale raczej nie mam tyle odwagi by z nich skorzystać :P Raczej chodzi o samo uczucie wyskoku i tyle. Ważę teraz 80kg ale chce schudnąć. Myślę, że na MTB wyrobił bym kondycje i w ogóle bym się męczył bo na Viperze się nigdy nie forsowałem. A ostatnio sporo siedzę więc tym bardziej kondycja siadła. 

Lekkie przełożenie wydaje mi się, że się przyda. Choć nie mam za bardzo porównania. Oglądałem dwa MTB używane i tyle w sumie mam doświadczenia z odczuciem przerzutek 1:1 w takim rowerze. Jest lekko ale nie zaszkodziło by nieco lżej :P Ale to dlatego, że mam nieco nietypowe wymagania co do rodzaju jazdy. 

Czyli tracę sztywną oś ale czy coś jeszcze ? Bo jak nie to w sumie w przyszłości wymienię podzespoły na podobne do Rockridera i będzie fajna maszyna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.06.2022 o 11:26, chudzinki napisał:

rama (oraz koła) jest pod zwykłe osie i nie ma zwężanej główki, ale cena. Nie można mieć wszystkiego... Stąd najlepsze modele amortyzatorów i kół nie będą dostępne, ale chyba nikt nie kupuje takiego roweru pod takie inwestycje...

Wspomniany Explore 540 ma tapera i sztywne osie, więc będziesz miał większy wybór części z wyższej półki tylko czy Ci to jest potrzebne to już sam musisz określić. Największą wadą tego modelu, dla mnie przynajmniej, jest napęd 1x10.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...