Skocz do zawartości

[2000-2500zł] gravel, fitness? rower turystyczny na dłuższe wycieczki


Rekomendowane odpowiedzi

cześć,
przymierzam się do zmiany swojego roweru, którym przejeździłem z sakwami znaczną część Polski (Mongoose Rockadile ALD hardtail po małych modyfikacjach osprzętu), który jednak po pewnym czasie wydaje mi się nieprawidłowy dla mnie rozmiarem (do wzrostu 180cm, dł. wew. nogi 84cm) - rama 17' (M), zmieniony amortyzator z fabrycznego prawdopodobnie 80mm na 100mm, kombinowałem na różne sposoby z mostkami wyższymi i niższymi, krótszymi i dłuższymi, różnymi siodełkami, a i tak po dłuższych przejażdżkach zwykle czułem dyskomfort objawiający się różnymi bólami w okolicy lędźwi, drętwieniem nóg, co często ograniczało możliwość dalszej podróży.
Stąd pomysł na często zachwalane rowery typu gravel, oczywiście w rozmiarze adekwatnym do mojego wzrostu i budowy - wg różnych tabelek wychodzi, że powinienem poszukać roweru o rozmiarze 55-56cm długości rury podsiodłowej  (lub po prostu L).

Jeśli chodzi o przeznaczenie roweru - używam i będę używał w różnych warunkach głównie po szlakach rowerowych, ale z tego, co do tej pory zauważyłem są to raczej drogi utwardzone, często asfalt, szutrowe, sporadycznie zdarzy się wjechać do lasu. Na pewno będę chciał do niego zainstalować bagażnik tylny pod sakwy (w przyszłości pewnie też przedni) i spakować się na dłuższy wyjazd. Wydaje mi się, że mogę zrezygnować z amortyzatora na rzecz lekkiego widelca.
Co do napędu - w gravelach i fitnessach często widzę szosowe grupy napędowe - myślę, że Claris lub Sora będą w zupełności wystarczające, ale jeśli się mylę proszę o wyprostowanie. Nie wykluczam też innych klas, w tym przypadku raczej stawiam na Deore :)

Jeśli chodzi o różnice w rowerach typu fitness i gravel - czy zauważyłem prawidłowo, że te gatunki różnią się głównie kierownicą?

Poszukuję roweru raczej używanego, podpowiedzcie, proszę, w jakie modele celować, co w budżecie do 2000-2500zł będzie najrozsądniejszym pomysłem?
Jeśli po moim opisie powinienem jednak celować w inny typ roweru proszę napiszcie.

Co do parametrów kierowcy - wzrost 180cm, dł. wewnętrzna nogi 84cm, waga 85-90kg.

Wpadły mi w oko modele Bergamont Grandurance, Sweep 4,5, Fuji Jari, Cube Nuroad, Focus Arriba ale niestety są trudno dostępne na rynku wtórnym.

Z góry dzięki za pomoc, pozdrowienia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli Twoim jedynym problemem są dolegliwości związane z pozycją na rowerze, to nie lepiej zainwestować w profesjonalny fitting?
Nowy rower nie musi oznaczać pozbycia się tych problemów.
Większość rowerów trzeba w jakiś sposób dostosować do swojej anatomii.
Kwestia napędu to indywidualna sprawa, ale w tym Bergamont z GRX to na pewno przełożeń Ci nie zabraknie i to jedna z lepszych grup do tego typu rowerów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaję sobie sprawę, że niekoniecznie pozbędę się problemów, oczywiście przed zakupem chciałbym potestować parę rowerów, pewnie też wypożyczę Decathlonowski gravel na dzień przekonać się czy się dogadamy z takim typem. Ale nie orientuję się w cenach, nie wiem na co patrzeć w gravelach, dlatego chciałem się dowiedzieć co w tej cenie będzie rozsądnym i dobrym wyborem.
Shimano GRX to chyba sporo droższa grupa cenowa od tych, które napisałem - czy Claris lub Sora nie będą rozsądniejsze w kontekście dostępności zamienników (gdzieś czytałem, że w razie uszkodzenia którejś z tych grup można śmiało zakładać coś innego typu Alivio, Deore i lecieć dalej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle spojrzałem, po prostu wyszukałem rower i wyskoczył mi z napędem GRX.
Claris z kompaktową korbą ma mały zakres przełożeń, to już sam musisz ocenić i wyliczyć (są kalkulatory).
Niektórzy producenci wsadzają pozagrupowe korby, które poprawiają sytuację.
Wszystko z czasem można zmienić w miarę zużywania się elementów.

Żeby nie było, że się wymądrzam, nie mam gravela.
Ujeżdżam crossa i jeżdżę pewnie podobnie do Ciebie.
Robię trasy do 200km. Wszystko jakoś tak poustawiane mam, że daję radę, ale na taki dystans to już z lemondką jeżdżę.
Do 100km da się bez, ale też się przydaje.

Bedę przerabiał napęd na 1x na test, bo nie używam całego zakresu korby 3x.
Takie zabawy pozwalają później lepiej ocenić, czego potrzebujemy od przyszłego roweru.

Wg mnie do gravela to albo GRX, albo napęd 1x np. Srama.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do zastosowań o których napisałeś świetnie spisałby się Muirwoods, znany i ceniony rower na tym forum. To jest taki Commuter, Fitness, Wycieczkowiec i Retro MTB w jednym. Mega uniwersalny rower i świetna baza do ew. rozbudowy. ;) Nie wiem jak wygląda rynek używek ale nowy kosztuje 2790 zł. i można go chyba nawet kupić, na razie.

Edit: MARIN Muirwoods 2021 hydrauliczne hamulce! Stal - ideał pod sakwy sklep PRIMAL.PL

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby była jasność - Muirwoods ma swoje "zady i walety" ;)

Chociażby to, że jest stalowy to dla jednego super a dla drugiego kloc i technologia jak za króla ćwieczka.

I nie oglądaj się aż tak za osprzętem, jeśli z szosowych wystarczy Ci Claris/Sora, to to jest właśnie poziom gratów obecnych w Muirwoodsie. To co warto w nim zmienić to co najwyżej korba (bo jest rzeczywiście taka se i do tego 3-rzędowa) i opony na lżejsze/bardziej dostosowane do nawierzchni na których będziesz się poruszał.

Sam go używałem w konfiguracji jak poniżej.

muirwoods_foto.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, witkacy7 napisał:

mocowana na hollowtech.

A wiesz, że korba widoczna na zdjęciu to jest Hollowtech i jednocześnie ma mocowanie Octalink? :)

To co szukasz to po prostu korba ze zintegrowaną osią, potocznie choć mylnie wszyscy nazywają to HT2. HT to nie jest nazwa typu mocowania.

Hollowtech samo w sobie oznacza "puste" ramiona i tylko tyle. Korba nie musi być HT i może mieć zintegrowaną oś, Shimano nazywa to wtedy "two piece crankset" bez używania nazwy Hollowtech.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Cześć ponownie - znalazłem interesujący mnie model i przymierzam się do przymiarki - wrzucam zdjęcie z ogłoszenia marina muirwoodsa 29er. Kształt ramy, przede wszystkim tylnego trójkąta sugeruje jeden ze starszych modeli, ktoś się orientuje? warto się pakować w kilkunastoletni model czy szukać coś nowego?
 

 

marin1.jpg

marin2.jpg

marin3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może ten, albo jeszcze starszy. Pytanie - interesować się starym Muirwoodsem na stalowej ramie prawdopodobnie nawet kilku/kilkunastoletniej, z fajnym osprzętem Deore czy na przykład nowszym rowerem typu Cube SL Road (rama aluminium) na osprzęcie Claris, Sora?
drugie pytanie - ktoś z forumowiczów miał kontakt z rowerem firmy Tours de Suisse (Speed drive) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...