Skocz do zawartości
skom25

[Kaseta] Zakres na szosie

Rekomendowane odpowiedzi

skom25

Hej,

Stoję przed wyborem kasety 8s do szosy, ale potrzebuję Waszej pomocy w wyborze zakresu który będzie dla mnie bardziej odpowiedni.

Kasety:

11-13-15-17-19-21-24-28T

12-13-15-17-19-21-23-25T

12-13-14-15-17-19-21-23T 

Pierwsza to kaseta którą mam aktualnie, a pogrubione koronki to te z których korzystam najczęściej.

Teren po którym jeżdżę jest płaski, jeżeli jest jakieś wzniesienie, to do przejechania na twardych biegach, więc nie interesują mnie miękkie przełożenia.

Świadomie rezygnuję z 11T na rzecz 12T, mam za słabą nogę i tego biegu nie używam. Zdarza się że 13T zaczyna być za miękkie, ale 11T za twarde, więc 12T powinno fajnie uzupełnić tą lukę. Patrząc na drugą stronę kasety, miękkie biegi mi nie są potrzebne, więc 28T wylatuje na wejściu.

Najbardziej skłaniałbym się do kasety 12-23T, jednak widzę że wtedy nastąpi przesunięcie najczęściej używanej kombinacji o jedno "oczko". Obawiam się że będę wtedy za dużo jeździł środkiem kasety. Z drugiej strony, jeden bieg wyżej to tylko 1 ząbek różnicy, więc może akurat będzie to dobry bieg do jazdy. Dodatkowo przemawiają do mnie bardzo małe przeskoki między kolejnymi koronkami, co powinno dać fajną i płynną pracę.

Co o tym sądzicie? Co byście sugerowali?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
uzurpator

12-23, albo, jeżeli znajdziesz, 12-21.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
huskarl

A co masz z przodu? Jeśli 52T to może warto spojrzeć na 50T, wtedy przesuniesz się z 15-17 w okolice 14-15 i będziesz mieć ładne stopniowanie o 1 ząbek.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

50T

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
huskarl

To jak @uzurpator napisał, zostaje 12-21T albo wzmacnianie nogi, trenażerem lub treningiem interwałowym.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
uzurpator

Generalnie, to 11T i 12T na szosie to zębatki do sprintów dla ludzi którzy dobijają do 70km/h w takowym. Gdybym mógł, to w szosce bym sobie zamontował kasetę 13-28, lub podobną. Stopniowanie co 1 ząbek jest epickie, zaś rozszerzanie zakresu dla samego zakresu jest raczej bezcelowe.

Teraz mam 50-39 z kasetą 11-32 i te 11 i 12 to dla picu wożę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
huskarl

Ja natomiast jestem średnim kolarzem, bo nie umiem kręcić młynka a wszystko robię niskoobrotowo (za co moje kolana się odwdzięczają). Wczoraj odebrałem nowy rower co ma korbę 52/36 i kasetę 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34T. Przejechałem na nim dopiero 40km, ale cały czas 52T z przodu i 11-17 z tyłu. Niższych koronek z tyłu i małego blatu z przodu jeszcze nie użyłem. 11-17 to był dla mnie zakres roboczy, na 15T lub 17T się rozpędzam ze postoju a potem wrzucam 13T a na koniec 11T i jadę na najtwardszym biegu. Prędkość wtedy mam koło 35km/h przy moim niskoobrotowym kręceniu. Długą trasę mam dopiero przed sobą więc moje zachowanie może się zmienić i okaże się, że 52/11 wykańcza moje nogi po 50km, zobaczymy.

Bardzo możliwe, że to kwestia geometrii roweru. Mam druga kolarkę co ma blaty 50-34 z kasetą 12-30T i w niej najtwardszego biegu 50/12 tak często nie używałem a jest dużo miększy od obecnych 52/11. Tam trzymam się przedostatniego biegu. Tylko, że tamta kolarka czułem że była leciutko za mała, co sprawiło, że kupiłem obecną. obie to kolarki typu endurance.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus
Teraz, uzurpator napisał:

Gdybym mógł, to w szosce bym sobie zamontował kasetę 13-28, lub podobną.

Ale proszę cie bardzo, kup sobie juniorską, zaczynają się od 13, 14, 15t.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

No i lipa. Kaseta 12-23 nie istnieje w systemie zakupowym Shimano na Polskę.

Jest jeszcze kaseta 13-14-15-17-19-21-23-26, ale jest to chyba najgorsza z wszystkich opcji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

@skom25 masz 13-23 z takim stopniowaniem 13-14-15-16-17-19-21-23T - bajka. Tylko nogami trzeba szybciej ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Gdzie znalazłeś taką kasetę? Bo ja nie widziałem jej u dystrybutora, a przejrzałem wszystkie kasety 8 rz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Ehh... Brak, brak, na zamówienie, w zewnętrznym magazynie... To chyba pieśń przeszłości

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

No raczej tak. Patrzę tylko w dużych sklepach + oficjalnym systemie zamówień Shimano. Dość często w "czeluściach" internetu można znaleźć różne cuda, tylko później się okazuje że dawno już tego nie ma na stanie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
RBTS
Napisano (edytowane)

Tutaj masz bardzo ciekawe rozwiązanie 14-15-16-17-18-19-21-23T https://rowerplus.pl/kasety-8-rzedowe/302-miche-primato-kaseta-8-rzedowa-shimano-sram.html?s=1
Nieco droższe i niestety bez 13z. Ale warte przemyślenia. W mojej starej, obecnie już spacerowej szosie, dojeżdżam (na nizinach) ostatnie kasety 7rz 13-14-15-16-17-19-21 (korba 52/42) więc wiem co mówię. Niestety takie cudeńka nie są już dostępne.
W Twoim wypadku, żeby było całkiem dobrze, trzeba przejść na 9rz, tam mamy rewelacyjną kasetę SHIMANO HG50 9 RZ. 12-13-14-15-16-17-19-21-23 (też używam).
Doskonale rozumiem tęsknotę do optymalnie dobranych przełożeń, stąd za każdym razem widząc na nizinach szosowy rower z kasetą 11-32z. doznaję wstrząsu!

PS Powinieneś szukać kasety 13-14-15-16-17..... Dalej mogą już być zmiany o 2T

Edytowane przez RBTS

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

@RBTS 13 i 14 jako najtwardszy bieg, to jednak za miękko.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kacperek12

Tak z ciekawości się zapytam na jakiej kadencji jeździsz?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

@skom25 na tym (z foty) można przy juniorskiej korbie 46×34 jechać >50km/h z ludzką kadencją - 120 obrotów. Gdzie masz u nas za miękko na 50/13? dokładnie przy 103 obrotach i gumie 25c masz 50km/h...

Gdzieś tam przeczytałem że zmieniasz korbę z 175 na 170 - to ułatwia zwiększenie kadencji...

received_394980274455957.jpeg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

No właśnie na szosie jakoś preferuję jazdę na twardo, może to właśnie kwestia korby?

Korbę nową już mam, 170mm, będę zakładał po sezonie. Może rzeczywiście zdecyduję się na 13T.

No dobra, a co sądzicie o kasecie 13-26 o której wspomniałem wyżej? Mimo wszystko, chciałbym zostać przy Shimano, takie trochę zboczenie ;) 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
RBTS

Nadal brakuje 16z, ale lepiej mieć  w zapasie nieużywane 26z niż 12z. Przyda się na pagórki, nie trzeba będzie zmieniać kasety. Różnica wagowa nie ma znaczenia.
Niestety, producenci jakby nie zauważają, że na rowerach jeździ się nie tylko w górach. Na Mazowszu ideałem jest korba 50/42 lub 53/42. Niestety, stare dobre czasy już chyba nie wrócą.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Niestety masz rację. Prawdę mówiąc, to aktualnie niepotrzebnie wożę pół kasety, małą zębatkę na korbie i przednią przerzutkę.

Na szosie na wagę nie zwracam uwagi, także to nie jest problem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

 @skom25 niczego bardziej nie doceniasz jeżdżąc po płaskim i używając obecnie głównie 15 i 17... jak tej sekwencji: 13-14-15-16-17. Resztę musisz sam rozstrzygać.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Pojawia się jeszcze kwestia przerzutki.

Aktualnie mam chyba wersję GS.

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/claris-r2000/RD-R2000-GS.html

Dobrze rozumiem, że po przejściu na 25T lub 26T wypadałoby zmienić przerzutkę na SS?

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/claris-r2000/RD-R2000-SS.html

Swoją drogą, zaczynam doceniać że nie pchałem się w drogi napęd do szosy. Łańcuch + kaseta + ewentualnie przerzutka cenowo wychodzą mniej niż... przerzutka XT do MTB :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
uzurpator
10 minut temu, skom25 napisał:

Dobrze rozumiem, że po przejściu na 25T lub 26T wypadałoby zmienić przerzutkę na SS?

Nie musisz. Możliwe tylko, że warto będzie zmienić napięcie sprężyny wózka na większe, ale to kosmetyka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25
Napisano (edytowane)

Większe? Wkręcenie śruby "B" powoduje oddalenie wózka od koronek. Już teraz, przy 28T kółko jest dość daleko, a śruba praktycznie wykręcona.

Edytowane przez skom25

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×