Skocz do zawartości
Kross Raty 0 procent
TjakTomek

[MTB] Wymiana części na lepsze, co przynosi największe korzyści?

Rekomendowane odpowiedzi

TjakTomek

Cześć.

Luźny temat. Pytanie zawarte w tytule wątku. Zdecydowałem, że zostawiam sobie obecny rower, ciekawy jestem w co opłaca się inwestować. Wiadomo, że jeżeli w nowym rowerze coś niedomaga, bo producent poszedł  po linii oporu np. z hamulcami to wymienia się je na lepsze. Często nachodzi nas ochota na grubsze zmiany. Co faktycznie przynosi realne, odczuwalne korzyści, a co jest po prostu fanaberią?

Jakie są Wasze opinie?

Edytowane przez TjakTomek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Zakładając, że rower nie ma grubych ograniczeń (np. zła geometria, konfiguracja napędu, niebezpieczne hamulce) to największe korzyści daje wymiana amortyzatora i kół z oponami. 

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Thomass13

Opony i amortyzator tak jak wyzej napisane sam zmieniłem róznica jest bardzo duża. Hamulce dobre to podstawa bezpieczeństwa. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TjakTomek

Załóżmy dla uproszczenia, że jest to rower ze średniej półki, z przyzwoitą geometrią i przede wszystkim nie jest niebezpieczny dla użytkownika. Jest on wszechstronnie używany (góry, lasy,asfalt), a jego właściciel nie startuje w żadnych zawodach, lubi po prostu maksymalizować przyjemność z jazdy stąd pomysł na zmiany.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

W takim razie trzeba zastanowić się czego tak naprawdę oczekujesz po ew. zmianach. Nie ma złotego środka, który po prostu zwiększy przyjemność z jazdy. Ma być lepiej w ciężkim terenie a może na asfalcie? Ma być szybciej czy większa przyczepność? Amortyzacja ma tłumić liście czy raczej być dostosowana do jazdy po skałach? Itd...

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zajonc

Oprócz tego co napisali wyżej to wymiana kierownicy pod pasującą do siebie szerokość i gięcie, wygodne gripy, zmiana kasety na większy zakres jeśli jest za twardo, siodło jeśli uwiera w tyłek

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
erzurum
48 minut temu, TjakTomek napisał:

Załóżmy dla uproszczenia, że jest to rower ze średniej półki, z przyzwoitą geometrią i przede wszystkim nie jest niebezpieczny dla użytkownika. Jest on wszechstronnie używany (góry, lasy,asfalt), a jego właściciel nie startuje w żadnych zawodach, lubi po prostu maksymalizować przyjemność z jazdy stąd pomysł na zmiany.

Brzmi jak Roscoe :) 

może warto kupić drugi komplet kół i zamiast 27,5+ dać mu lekkie koła 29, będzie lżej i szybciej w lekkim terenie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TjakTomek
17 minut temu, Dokumosa napisał:

W takim razie trzeba zastanowić się czego tak naprawdę oczekujesz po ew. zmianach. Nie ma złotego środka, który po prostu zwiększy przyjemność z jazdy. Ma być lepiej w ciężkim terenie a może na asfalcie? Ma być szybciej czy większa przyczepność? Amortyzacja ma tłumić liście czy raczej być dostosowana do jazdy po skałach? Itd...

Będę wiedział pod koniec sezonu. Na pewno amortyzator jest do wymiany bo nie mogę go ustawić pod siebie. Czy wymiana obręczy ma sens w rowerze z ciężkimi, plusowymi oponami? Co do opon to kolejne będą dużo lepsze od fabrycznych, niekoniecznie o wiele lżejsze.

10 minut temu, zajonc napisał:

Oprócz tego co napisali wyżej to wymiana kierownicy pod pasującą do siebie szerokość i gięcie, wygodne gripy, zmiana kasety na większy zakres jeśli jest za twardo, siodło jeśli uwiera w tyłek

Właśnie jestem w trakcie zmiany napędu z 1x10 na 2x10. Siodełko wymieniłem tydzień po zakupie. Kierownica jest wygodna przynajmniej tak mi się wydaje nie mając porównania.

Teraz, erzurum napisał:

Brzmi jak Roscoe :) 

może warto kupić drugi komplet kół i zamiast 27,5+ dać mu lekkie koła 29, będzie lżej i szybciej w lekkim terenie.

To jest Roscoe. Uwielbiam opony 27,5+ bo dają mi swobodę, wszędzie sobie radzą. Tam gdzie nie dam rady przejechać czy zjechać/podjechać to wina braku mojego doświadczenia czy siły a nie roweru. Geometria ramy jest według mnie świetna i jest rozmiarowo dobrze dobrana. Fajny rower! Na tyle dobry, że rozpatruję https://www.trekbikes.com/au/en_AU/bikes/mountain-bikes/trail-mountain-bikes/roscoe/roscoe-8-womens/p/28493/?colorCode=purple gdyby okazało się, że przesiadka ma większy sens niż tuning.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

Dopasowaniu roweru pod siebie( gripy, pedały, ustawienie wysokości, przesunięcia, pochylenia siodełka, wysokości kierownicy, ustawienia klamek i manetek, ciśnienia w oponach, preloadu, tłumienia kompresji i odbicia amortyzatorów), upewnieniu się że wszystkie mechanizmy poprawnie ustawione,  i wymienionych już nowych kół/ amortyzatorów, to przejście na tubeless, odpowiedni rodzaj klocków hamulcowych, odpowiedni wybór smaru do łańcucha,  nowy typ manetek{- musisz popróbować i wiedzieć co chcesz - instant release czy dwustopniowy system, twarde czy miękkie działanie, sposoby redukcji linki ( pchnięcie/pociągnięcie), czy może obrotowe manetki sram}, 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Schudnąć. ^_^

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

A ten trek ma opcję montażu przedniej przerzutki? Jeśli masz w nim RS 35 Gold i nie możesz go ustawić pod siebie to analogicznie będziesz się męczył z każdym innym. To amortyzator do rypanki i żeby to np. zmiękczyć trzeba dołożyć tokenów i obniżyć ciśnienie. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

Pamiętaj  głównym celem amortyzatora przedniego( w rowerze typu trail tym bardziej) jest utrzymanie kontaktu opony z nawierzchnią, a nie komfort, jazdy, więc ustawianie go pod komfort może nie być optymalne.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TjakTomek
1 minutę temu, Blueforce napisał:

Dopasowaniu roweru pod siebie( gripy, pedały, ustawienie wysokości, przesunięcia, pochylenia siodełka, wysokości kierownicy, ustawienia klamek i manetek, ciśnienia w oponach, preloadu, tłumienia kompresji i odbicia amortyzatorów), upewnieniu się że wszystkie mechanizmy poprawnie ustawione,  i wymienionych już nowych kół/ amortyzatorów, to przejście na tubeless, odpowiedni rodzaj klocków hamulcowych, odpowiedni wybór smaru do łańcucha,  nowy typ manetek{- musisz popróbować i wiedzieć co chcesz - instant release czy dwustopniowy system, twarde czy miękkie działanie, sposoby redukcji linki ( pchnięcie/pociągnięcie), czy może obrotowe manetki sram}, 

Tubeless było na dzień dobry. Do optymalnego ciśnienia dla tych opon co mam doszedłem metodą prób i błędów i są to okolice 12 psi przód 14 tył. Aż taki drobiazgowy nie jestem, żeby interesować się wszystkim co wymieniłeś. Przerzutka jak dla mnie działa bardzo dobrze, choć ponownie: nie mam porównania.

Teraz, SoloTM napisał:

Schudnąć. ^_^

Jestem szczupły.

Teraz, Dokumosa napisał:

A ten trek ma opcję montażu przedniej przerzutki? Jeśli masz w nim RS 35 Gold i nie możesz go ustawić pod siebie to analogicznie będziesz się męczył z każdym innym. To amortyzator do rypanki i żeby to np. zmiękczyć trzeba dołożyć tokenów i obniżyć ciśnienie. 

Ma. RS 35 Gold jest w modelu 8 na 2020. Ja mam 7 2019 czyli amortyzator sprężynowy RS Judy.

Teraz, Blueforce napisał:

Pamiętaj  głównym celem amortyzatora przedniego( w rowerze typu trail tym bardziej) jest utrzymanie kontaktu opony z nawierzchnią, a nie komfort, jazdy, więc ustawianie go pod komfort może nie być optymalne.

Zapamiętam.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Nie mniej jednak jeśli to boost i nie ma mocowania DM do przerzutki przedniej to bez rzeźbienia nie zamontujesz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TjakTomek

Przerzutka M6020 e-type pasuje. Inny forumowicz zamontował, Trekowski suport potwierdził.

Edytowane przez TjakTomek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Czyli jest mocowanie do przerzutki w ramie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TjakTomek

Jest tam mocowanie ale chyba do napinacza łańcucha.

Mocowanie.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Eazy

Lekkie koła i lekkie opony zalane mlekiem, zwłaszcza w wersji 27,5+, potrafią zrobić naprawdę dużą różnicę :) 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

To mocwanie właśnie pod e-typowe przerzutki. 

Edytowane przez Dokumosa

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TjakTomek

Podsumowując oprócz spraw oczywistych jak hamulce i dobre opony to amortyzator i koła - w tej kolejności?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
sznib
W dniu 13.06.2019 o 16:04, TjakTomek napisał:

Fajny rower! Na tyle dobry, że rozpatruję https://www.trekbikes.com/au/en_AU/bikes/mountain-bikes/trail-mountain-bikes/roscoe/roscoe-8-womens/p/28493/?colorCode=purple gdyby okazało się, że przesiadka ma większy sens niż tuning.

 

Ten z linka to dziewczyński jest :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TjakTomek

W niczym to nie przeszkadza a zawsze miałem słabość do fioletu na autach, motocyklach itd. Różnica w stosunku do męskiej wersji to kobiece siodełko (mam swoje) i węższa o 30mm kierownica (mam drobny kościec).

Roscoe8Womens_20_28493_A_Alt9?$responsiv

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
maklakiewicz

A to nie jest tak, że damskie mają inną geometrię?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Eazy

@maklakiewicz często tak jest, że są różnice w geo (długość ramy, wysokość górnej rurki, etc.).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TjakTomek

Rozmiar M różni się tylko tym co wymieniłem, no i kolorem. Ciekawy jestem ceny, w modelach 2020 nie będzie 9tki, 8ka to tak jak 9 2018, 7mka jak 8 2019. Prawdopodobnie może być do 1000zł drożej wyceniony. Na 5999zł. Godny uwagi jest tylko amortyzator RockShox 35 Gold - choć też nie zaszaleli. Hamulce i napęd i tak bym wymienił na te które sobie upatrzyłem. Na dobrą sprawę chyba lepiej inwestować w Roscoe 7 2019. Musiałbym do tej podmianki dopłacić około 2500zł i bujać się ze sprzedażą napędu z nowego roweru a może i z samym aktualnym rowerem jeśli salon nie przyjmie w rozliczeniu. Fakt rower będzie nowy i ładny, nowe opony itd ale za 2500 to można mieć zaisty amortyzator!

Edytowane przez TjakTomek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×