Gosia85 Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Witam. Jestem tu nowa, planuje zmianę napędu, obecnie mam 3x9 i chciałabym to zostawić, sprzet to unibike fusion lady 2018, manetki m4000, przód m610, korba mt200, tył m4000, myślę o tylnej m772, przód zostaje, korba m610 42-32-24, manetki też zmiana, kaseta i lancuch aż się trochę zużyją . Proszę o poradę czy to będzie kompatybilne, 80% ja,dy to asfalt, ścieżki, szutry, ale cięższy teren się zdarza, w zmianę liczę na ciut więcej szybkości na płaskim i prezyzji... Dziękuję.
m0d Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Czy obecna przerzutka jest uszkodzona, nie spełnia swojej roli, itp.? Jeśli nie, to IMHO zbędny wydatek. To nie będzie lepiej działać tylko dlatego, że ma znaczek XT. Co rozumiesz przez "szybkości na płaskim"?
Gosia85 Napisano 20 Maja 2019 Autor Napisano 20 Maja 2019 Nie jest, manetki wolno przerzucają, jest problem z lewą i przerzucaniem łańcucha z środkowego na duży blat. Poza tym, obecnie nie było mnie stać na rower z lepszym sprzętem, na używanym nie raz się zawiodłam. Crossowe mają obecnie często napęd 3x10, a to za dużo...więc mam rower jaki mam...ale chcę pi prostu go ulepszyć, wiem że znaczek to jest wszystko ale chyba zmianę jakości jakaś wnosi.
SoloTM Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Na spokojnie, masz http://www.unibike.pl/unibike2018/fusionlds.html Więc korba jest 40/30/22 i to fc-mt200 ( a nie fc-m610 ) Chyba, że masz na myśli zmianę na fc-m610 ( 42/32/24 ) to możesz oczywiście to zrobić, a przerzutka przednia, którą masz czyli ( fd-m610 ) to obsłuży. Co do tylnej rd-m772 ( zmiana z obecnej rd-m4000 ) to nie ma to sensu, choć będzie kompatybilne. Jeśli ma być 3x9 to wymiana na rd-m591 wystarczy. ( mimo, że ta przerzutka jest dla kasety max 11-34, a Ty masz 11-36 to sobie poradzi ). Rd-m591 będzie mniej problematyczna w regulacji i precyzji działania niż rd-m772. Jeśli będziesz miała krzywy minimalnie hak, zabrudzone linki/pancerze to rd-m772 od razu da Ci o tym znać ( nie będzie żadnej precyzji ) a rd-m591 to w ogóle nie wzruszy. Tym bardziej, że rd-m591 to około połowa ceny rd-m772, a jak w przyszłości planujesz napęd 10 rz z tyłu lub więcej to ani jedna, ani druga nie zadziała ( max 9 z tyłu ). Co do przedniej przerzutki i braku poprawnego działania to wystarczy wyregulować poprawnie ( i pamiętaj, że przednia przerzutka nie działa jak tylna, że klik - i bieg wskakuje - tylko palcem-kciukiem trzeba przytrzymać, aż łańcuch obejmie większość większej koronki i dopiero kciuk odpuścić )
m0d Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Teraz, Gosia85 napisał: Nie jest, manetki wolno przerzucają, jest problem z lewą i przerzucaniem łańcucha z środkowego na duży blat. To co ma tu wprowadzić zmiana TYLNEJ przerzutki? Jak dla mnie to zrób porządny serwis i to wszystko odżyje. Poczyścić, wymienić linki i pancerze na nowe, itp. Czy rower jest na bieżąco czyszczony i konserwowany?
Gosia85 Napisano 20 Maja 2019 Autor Napisano 20 Maja 2019 Rower ma rok, jest czyszczony, serwis był....zależy mi na sprzęcie z wyższej ciut półki, korbie z wymiennymi blatami, i pytanie dotyczyło czy nowe elementy będą współpracowały że soba. Kupując go nie miałam możliwości na lepszy, ale się pojawiła. Co do tylnej, czytałam że nowa m4000 a deore m591 są podobne, ktos stwierdził, tylko że jest jej wersja, deore poszło wyżej a alivio weszło na jej poziom. Też o niej myślałam...ale nie wiem ile by lepszego wniosła, XT nie byłoby zbyt obciążane, że jeżdżę w trudnym terenie. Nie planuje 3x10, bo to za dużo kombinacji, ale nie 2x10 cz 2x 9, bo dużego blatu używam.
SoloTM Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Teraz, Gosia85 napisał: nowa m4000 a deore m591 są podobne, To są zupełnie inne konstrukcje. alivio to typ shadow, a deore jest klasyczna ( i made in japan ! ) Dużo bardziej żywotna od alivio. A co do współpracy to wszystko co napisałaś będzie ze sobą współpracowac.
dovectra Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Godzinę temu, Gosia85 napisał: liczę na ciut więcej szybkości na płaskim i prezyzji... Tutaj duże znaczenie ma jakość manetek, spróbuj upolować deore, lub SLX, XT. Przerzutka tylna proponowana Deore 591 to jest dobry wybór, jest tak jak koledzy napisali odporna na złe warunki. I taka ogólna zasada, im ciaśniejsza kaseta tym lepiej reaguje na zmianę biegów. Np, 11-32 pewnie lepiej by chodziło. Ps. Oczywiście linki fabrycznie masz zwykłe, jeśli zależy ci na szybkości reakcji, to warto zainwestować w dobre pancerze, oraz szlifowane linki. 39 minut temu, SoloTM napisał: Co do przedniej przerzutki i braku poprawnego działania to wystarczy wyregulować poprawnie ( i pamiętaj, że przednia przerzutka nie działa jak tylna, że klik - i bieg wskakuje - tylko palcem-kciukiem trzeba przytrzymać, aż łańcuch obejmie większość większej koronki i dopiero kciuk odpuścić ) Właśnie , jeśli używasz przedniej przerzutki pod obciążeniem to może nie dać rady i wcale nie przerzuci łańcucha, tam nie ma żadnych kółek prowadzących tylko na chama łańcuch jest przepychany kawałkiem metalu. Problem rozwiązuje napęd 1x11 lub 12. Ale nie do końca. Shimano ma tam (11/12 sp.) tylko przerzutki shadow, które są wrażliwe na brud. Jedynie sram działa brutalnie ale pewnie. Ps. trzeba łańcuch smarować, to dużo daje...
abdesign Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Zmiana t. przerzutki na m772 nic nie wniesie (no chyba, że ta m4000 wkręciła np. patyk). - zakładam że rower jest sprawny, przerzutka ma prosty wózek, hak masz też prosty, osprzęt wyregulowany, wodzik przedniej przerzutki prosty i równoległy do tarcz na odpowiedniej wysokości, śruby regulacyjne we właściwych położeniach (regulacji nie robi się raz na rok - zdarza się że jest konieczna nawet po jednym wyjściu...). Precyzja działania to zestaw manetka + przerzutka + czyste i niepozaginane dobrej klasy pancerze + regulacja i wiele innych drobiazgów. 23 minuty temu, Gosia85 napisał: Co do tylnej, czytałam że nowa m4000 a deore m591 są podobne, ktos stwierdził, tylko że jest jej wersja, deore poszło wyżej a alivio weszło na jej poziom. Tu to parę osób się ze śmiechu nad marketingiem pewnie zasmarkało... m591 (zupełnie inny mechanizm niż m4000) to zapewne najrozsądniejszy wybór w Twoim przypadku. Co do m772 (mechanizm jak w m4000) to jest fajna, wręcz świetna ale wymaga precyzyjnej i częstszej regulacji niż m591, krotko mówiąc żeby się odwdzięczyła trzeba o nią bardziej dbać. Korbę chcesz zmienić po co? W tej stalowe blaty po roku już na śmietnik? Co ma to wnieść poza tym że kiedyś w przyszłości będzie można w niej zużyte blaty na nowe wymienić? mt200 to tania ale fajna korba. (A jak już rozważać wymianę korby to na 2x, kiedyś broniłem 3x - ale to jest jednak patologia, że ten standard dalej istnieje ) Generalnie tego typu zmiany robione z głową precyzję działania osprzętu może i mogą poprawić - szybkości nie - bo niby jak? PS. wolno przerzucające ale przerzucające biegi to w 90% przypadków wina nieustawionej baryłki (pewnie z pół obrotu) zasyfionych pancerzy, "kopniętego" wózka albo wodzika, śrub regulacyjnych, zużytego łańcucha czy wielotrybu, brudu. - Generalnie serwisu... robionego raz na rok, wcale, odkładanego, robionego przez partacza, kolegę, byle taniej. itd.
m0d Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Generalnie tyłrzutka m4000 ma na forum "złą reputację" bo ktoś, gdzieś, kiedyś na serwis przyjmował raz czy drugi i opisał jakby to się składało z samych luzów i rozpadało od patrzenia. Pojawiały się też tego typu opinie o różnych innych elementach całej grupy m4000 zaraz po jej wejściu (że korby z "plasteliny" itp.), oczywiście okraszone stwierdzeniem, że "to nie to co kiedyś" I co? I nic, jak się pojawiło tak i ucichło. Miałem rd-m772, mam rd-m4000, jak dla mnie jeden pies przy użytkowaniu w rowerze jaki tu rozważamy. I z moich doświadczeń to ani nie potwierdzę, że ta pierwsza wymaga jakiegoś specyficznego traktowania żeby dobrze działała, ani że ta druga jest fabrycznie felerna. "Lepsze działanie" to może tu jak już wspomniano wnieść manetka od XT w górę (instant release) i ogólne dbanie o "okablowanie".
Gosia85 Napisano 20 Maja 2019 Autor Napisano 20 Maja 2019 Dziękuję serdecznie za opinie. Wezmę porady pod uwagę. Napęd 3x10 ilością mnie odpycha, a 2x10 nie, bo duży blat jest uzywany przeze mnie. W zasadzie jeżdżę stylem dla Crossa a nie MTB, ale...zdarzy się trudniejsza droga...i górski sobie radzi. W moim skromnym odczuciu. Kwestia gustu estetyczna, inne opony, lepiej mi się jeździ. Itd...ktos powie co po mi taki rower, bo cross, trekkingowy, miałam i nie odpowiadaly mi. Nad m591 się zastanawiałam, nad m592 też, może, mimo że shadow, to byłoby ciut trwalsze. Kaseta będzie nowa, chyba cs hg200-9 11-34 lub hg50 -9, korba cóż, myślę też nad tańsza, m4050, wymienna i stał, może bardziej trwała niż aluminium i stał/kompozyt. W moim rowerze zastanawia mnie zmiana z fd m610 na fd m4000 z 2019, moja jest dyna sys pod napęd 3x10, mocowane cóż, podatne bardzo na zabrudzenie(przymus zamontowania błotników) może nie do konca pasuje, choć teoretycznie tak, z tą korba i manetka. Ale to tylko moje odczucie. M4000 to top swing, ponoć, z tego co piszą lżej chodzi, ale wrażliwsza. Mój rower w deszczu, błocie nie jeździ. Dziękuję raz jeszcze za porady. Może faktycznie zmienię na tańsze elementy i tym samym zostanie na chwyty ergona , siodełko i amortyzator.
Gosia85 Napisano 20 Maja 2019 Autor Napisano 20 Maja 2019 Dlaczego? Po poradach na pewno zrobię wizytę w serwisie, innym niż poprzednio, regulacja, czyszczenie, o lepszych linkach i pancerzach też pomyśle. Jeśli zmienię to korbę na fc m4050, może tył na rd m592. Będę dbała o rowerek ;-) kaseta 11-34, przód, piszą, że dyna sys wymaga dużej zgodności, może tańsza fd m4000 będzie lepsza, ta sama grupa więc chodzic będzie. Dziękuję
misterecko Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 A czemu zmieniać działające komponenty na "lepsze" tej samej klasy, jak już to sobie odkładać powoli środki i przejść np na 2x10. Zmieniając m4000 na 591 czy 592 nie odczujesz żadnego skoku jakościowego, tak samo z korbą 4050. No chyba że dzięki wyglądowi przybędzie Ci +20 do prestiżu :D
Gosia85 Napisano 20 Maja 2019 Autor Napisano 20 Maja 2019 2x10 nie chce, korba bo ma wymienne tarcze, Tył...cóż...na slx, XT średnio mnie stać, a używanego się boje ze będzie w złym stanie
SoloTM Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Nie kupuj shadow do 3x9. Jakiegokolwiek. Kup korbę https://allegro.pl/oferta/zestaw-korba-suport-deore-9-10rz-fc-m610-42x32x24-8109742405 do tego kasetę 11-32 lub 11-34 i łańcuch kmc x9.93 lub shimano hg93 + spinkę kmc cl566r. Do tego rd-m591 i będziesz zadowolona.
Gosia85 Napisano 20 Maja 2019 Autor Napisano 20 Maja 2019 O niej też myślałam, lub m6000, suport mi pasuje z obecnej. A czy blaty stal/ kompozyt i aluminium będą trwałe? Korba by była już lepszej jakości? Kaseta będzie zmieniona, łańcuch mam kcm x9
abdesign Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Przede wszystkim zatrzymaj się na chwilę... pęd jest wskazany na zawodach a nie w wypowiedziach i zakupach. Nawet nie czytasz co ludzie piszą (a jeżeli czytasz to robisz wiele żeby nie dać po sobie tego poznać), sama opisujesz swoje potrzeby/przemyślenia jakbyś miała maszynę losującą do przypadkowego wstawiania wyrazów. Dlatego napisałem "chaos" Nikt nie proponował Ci napędu 2x10..., nikt nie proponował używanych rzeczy, nikt nie namawia na XT czy slx. Wręcz przeciwnie ludzie stają się o udzielać konstruktywnych odpowiedzi, czasem o coś dopytają - nie odpowiadasz... tylko od razu jak z karabinu milion słów, już się amortyzator wkradł, nawet gripy. ..
SoloTM Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Najtrwalsza jest zwykła stal ( alivio ) ale najcięższa, trochę gorzej wyprofilowana. Jakie przebiegi planujesz rocznie ? Taka koronka ( średnia najszybciej się zużywa ) wystarczy na 2 kasety ( i 2 łańcuchy - a najlepiej 1 kaseta + 2 łańcuchy i wymiana łańcucha po 300-500 km - a potem zakładasz najkrótszy z dwóch i co 300-500 km znowu to samo ) Reasumując minimum 10 tysięcy km. Kosztuje stówkę max z dostawą. Korba jest sporo lżejsza od alivio ( deore ). Nie musisz wymieniać przedniej przerzutki.
Gosia85 Napisano 20 Maja 2019 Autor Napisano 20 Maja 2019 Czytam co ludzie piszą, doceniam i szanuje pomoc, po to tu się zarejestrowalam . Fakt, o wielu rzeczach pisze, ale to chyba kwestia charakteru, zawsze dużo mówię, proszę tego źle nie odbierać. I gripy mi się pi prostu mam z nadgarstkami problem i tyle. Wiem, powinno, gripy jeden temat, korba drugi wątek, amor trzeci...itd. może dużo w jednym pisze, ale tak mam. Przebieg jest mały...jak zrobię 100km rocznie będzie już dużo jak na mnie...więc chyba aluminium nie wykoncze zbyt szybko, a i tak środkowy blat jest najbardziej używany u mnie.
abdesign Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Jednak się postaraj. Bo tak się nie da... "Ja tak mam i mnie wielbcie" ;). Chaos oferujesz, chaos do Ciebie wróci. 100 km rocznie??? Pewnie chodzi o 1000... Ale to i tak niewiele. Postaraj się rozpatrywać swoje wybory i potrzeby skupiając się na jednej rzeczy, przykładowo korba... Po co zmieniasz korbę - co to ma dać? Przy tysiącu kilometrów rocznie, obecna przeżyje 10 lat, co się ma wydarzyć po tej zmianie? Stalowe tarcze przeżyją tyle samo... dzis wymienisz sprawną korbę zeby móc za 10 lat wymienić zębatkę? Korba już ma sztywną oś nic jej nie dolega. Sens miała by zmiana gdybyś potrzebowała zmiany systemu na 1x albo 2x... a tak? Pytasz o trwałość zębatek - szczerze ... po co? Środkową i tak masz stalową, dużej użyjesz 5 razy na krzyż -sama to napisałaś. Co to kryterium wnosi do Twojego wyboru?
SoloTM Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Przy tak małym przebiegu zostaw co jest - tylko oddaj rower do regulacji. /edit Patrz @Gosia85 co znalazłem dla Ciebie https://allegro.pl/oferta/korba-shimano-fc-m552-8056037569 Masz prawą korbę ( tylko prawą ) za 170 pln z dostawą, nową. Pod stary suport i starą przednią przerzutkę. Q factor ( czyli odległość ramion korby od osi roweru ) jest ta sama jak dla Twojej fc-mt200 - więc lewa korba może zostać od fc-mt200. ( obie czarne, niewiele się różnią ) O ile długość Twojej korby to 170 mm to będzie najlepsza opcja. ( a na pewno najtańsza i najlepsza - jakość ta sama co fc-m6000 czy fc-m610 )
sobollo Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 Zrozumiałbym jeszcze zmianę „dla samej zmiany”, ot, bo mam kaprys/fantazję/lubię... jednak kłóci się to ze stwierdzeniem „chciałabym, ale mnie nie do końca stać na slx, czy xt”... ...bo jeśli wymieniasz z powyższych, próżnych pobudek (nie bierz do sobie, sam tam często mam) i pytasz tylko o kompatybilność - ok. Jeśli jednak wymieniasz, bo wydaje Ci się, że to dobrze zainwestowane pieniądze - koledzy wyżej odpowiedzieli, że nie ma to sensu... Szczególnie przy przebiegu 1000km rocznie. Porządna regulacja da więcej, niż napis XT na przerzutce. Kiedyś, po 3 tyś przebiegu moja tylna 591 zaczęła mieć kaprysy. Pierwsze, co zrobiłem - zamówiłem nową. Jednak po powrocie do domu wziąłem się za porządną regulację i... obecna przejeździła zimę i jeździ do dziś bez ani jednego zająknięcia, a nowa leży na półce... To tak a’propos tej potrzeby „zmiany na lepsze”... Piszesz o oszczędności na napędzie (biorąc klasę niżej) i liczysz, że „starczy na amortyzator i gripy”? No raczej nie...
uzurpator Napisano 20 Maja 2019 Napisano 20 Maja 2019 [popkorn]Fascynujący temat[/popkorn] 10 godzin temu, Gosia85 napisał: Witam. Jestem tu nowa, planuje zmianę napędu... Po co? Stary zajechany? Osprzęt w tym rowerze to zacznie się sypać pomiędzy 5 a 30tyś przebiegu i to przy założeniu totalnego zignorowania serwisu. Napędy 9rz ulegają śmierci technicznej po ok 7-10tyś km. Przejechałaś tyle? 10 godzin temu, Gosia85 napisał: Proszę o poradę czy to będzie kompatybilne, 80% ja,dy to asfalt, ścieżki, szutry, ale cięższy teren się zdarza, w zmianę liczę na ciut więcej szybkości na płaskim i prezyzji... Zadziałać, zadziała, ale ponawiam pytanie. Po co? Wydasz furę monet i uzyskasz może ... 50 gramów mniej? Współczesny ( tzn produkowany od roku 1990 w grupach altus/alivio i wyżej ) jest w obyciu nie do rozróżnienia pomiędzy altusem a XTRem. Płacąc furę pieniądza dostajesz mniej wagi oraz "ficzerki" typu możliwość wrzucania kilku zębatek na raz. CZy te 50-100 gramów mniej jest dla Ciebie warte 1000zł? Nikt jeszcze, w historii kolarstwa, nie uzyskał przyrostu prędkości zmieniając osprzęt w tak mikrym stopniu. "Odrobinę" prędkości to się dostaje wymieniając np podstawową aluminiową szosówkę na karbonowe cacko z aerodynamicznymi cudami i płacąc 50kpln. Jeżeli zaś brakuje precyzji to... wymień linki i pancerze. Oraz naucz się głównie operować kasetą jeżeli chodzi o zmianę biegów. Zmiana z przodu zawsze będzie gorzej działać, taka natura bestii. 9 godzin temu, m0d napisał: Generalnie tyłrzutka m4000 ma na forum "złą reputację"... Złą reputację to ma Shadow na 9 rzędach. Pod dyna sys, zwłaszcza mutacje 11+ rzędowe działają pierwszorzędnie. Cytat Miałem rd-m772, mam rd-m4000, jak dla mnie jeden pies przy użytkowaniu w rowerze jaki tu rozważamy. .. M4000 ma jedną zaletę nad 772 - baryłkę na przerzutce Godzinę temu, Gosia85 napisał: Przebieg jest mały...jak zrobię 100km rocznie będzie już dużo jak na mnie... Podejrzewam trolling.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.