Skocz do zawartości

[Stery] smarowanie łożysk maszynowych TAK czy NIE


Janu_sz

Rekomendowane odpowiedzi

Wykaże się moją nie wiedzą niewiedzą i zapytam, bo nie wiem nic w tym temacie.

Mam stery pół zintegrowane półzintegrowane z łożyskami maszynowymi.

Przy okazji wymiany mostka, rozkręcaniu i czyszczeniu amortyzatora dostałem zwiechy i nie pamiętam, czy w gniazda łożysk maszynowych w sterach daje się smar ?

Serwisowałem sam amortyzator raptem dwa razy i nie pamiętam ( skleroza ) czy przy okazji smarowałem je.

 

Smaruje się maszynowe łożyska w ogóle ?

Poratujcie odpowiedzią, bo google nic nie wypluło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja smaruję obficie, uszczelnia to łożysko od zewnątrz, zarówno w piaście jak i sterach, suporcie. A same łożyska też czasem smaruję, jak zaczynają być głośniejsze, mocno topiłem czy coś to zdarza mi się wyjąć łożyska, wyczyścić je i wcisnąć smaru. Dobrego, lepszego i więcej niż normalnie znajduje się w środku.

Moim skromnym zdaniem daje to +100 do życia łożyska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyścisz wszystko dokładnie i nakładasz smar. Jak jeździsz głównie w suchych warunkach, to ja bym nie szalał z ilością. Nadmiar smaru będzie przyciągał brud, a jak łożysko jest kiepsko uszczelnione ( czasami łożyska mają tylko jedno uszczelnienie) to jest dobra droga do tego żeby brudny smar dostał się do środka łożyska.

Moja metoda jest taka że palcem/ pędzlem nakładam cienką warstwę na miski. Łożyska biorę do rąk i "nacieram" smarem. Daje to równą powłokę, masz pewność że nic nie pominąłeś i że nie będzie go za dużo.

Taki protip jeżeli chodzi o mycie roweru. Weź folię spożywczą lub taśmę i oklej stery dookoła. Dzięki temu możesz spokojnie myć rower bez obawy że nalejesz wody w okolice łożysk. Tak samo zabezpieczam rozcięcie na rurze podsiodłowej i sztycę od góry, żeby woda nie wlewała się do środka ramy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No są, ale potem cieknie dołem i robi się błoto w środku. Co roku rozbieram rower do ostatniej śrubki i naprawdę byłem pod wrażeniem jak dużo piachu zbiera się w mufie suportu. Rower widział mokre trasy może 2- 3 razy przez cały sezon, myłem go jakieś 3 razy a w środku była piaskownica.

PS: Wiadomo że ciężko sprawdzić jaki smar jest w łożysku, ale można zakładać że pewnie "łożyskowy". Użyj podobnego do nasmarowania misek i łożysk z zewnątrz. Lepiej żeby dwa różne smary się nie zmieszały, bo nie wiadomo jaka papka z tego powstanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też zwróciłem uwagę na piach w mufie suportu, ale raczej wątpie, że dostał się on przez nacięcie w rurze podsiodłowej, zwłaszcza dość spore ziarna. Może to przez ten dolny otwór w mufie się sypie do środka :) Przy samym czyszczeniu można go np gąbką, pędzelkiem do środka wepchnąć jeżeli nie dostanie się podczas jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem, bo nie wiem, czy nienasmarowane między łożyskiem a miską sterów czegoś nie narobi. Nie uśmiecha mi się wybijać misek i zmieniać.

A wyżej pisałem, że nie będę wymieniał w samych łożyskach, bo specjalnie zakupiłem hurt po groszach, żeby jak będą oznaki zużycia łożysk wymienić je.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Teraz, Janu_sz napisał:

bo nie wiem, czy nienasmarowane między łożyskiem a miską sterów czegoś nie narobi

Przy tak niewielkim zakresie ruchu nie masz się o co martwić. 

Jak masz na myśli obracanie się łożyska w stosunku do miski to nie ma strachu, stożek skutecznie unieruchamia łożysko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...