Skocz do zawartości

[Napęd] Wymiana 3x9 na 1x9/10


emperex

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Czołem, pozwolę sobie też podzielić się tutaj moimi wątpliwościami.

Właśnie dotarł do mnie nowiutki rowerek Marin Muirwoods XXL:

image.thumb.png.1e661092613739a605724f579c8de85e.png

Osprzęcik ma taki sobie jak widać, a ponieważ kupiłem go dość tanio i mam jeszcze trochę budżetu, pomyślałem o upgradzie na start. Sprzedałbym nowe nieużywane elementy i kupił coś fajniejszego.

W starym rowerze miałem 3x9 i wykorzystywałem głównie 3-4 biegi. Ciągle jeździłem na 2 z przodu, a z tyłu poniędzy 3-7. Stąd pomysł aby pójść w napęd 1x9 albo 1x10. A żeby to zrobić i tym samym podwyższyć klasę sprzętu, musiałbym chyba wskoczyć na SLX bo widzę że jest to najniższa grupa wspierająca 1x z przodu? Zależy mi na małych oporach jazdy, prostocie napędu i jego lekkości. Myślałem o 36/38 zębach z przodu oraz 11-34 bądź 11-36 z tyłu.

Idąc w SLX z przodu, wygooglałem taki zestawik (470 zł):

Korba SLX FC-M7000 290 zł
Tarcza Shimano SLX FC M7000 38T 100 zł   (mam rację że ta tarcza to narrow-wide?)
Wkład suportu SHIMANO SLX/XT BB-MT800 80 zł

Mając SLX z przodu, wydaje mi się że kiepsko byłoby zostawać na Alivio/Acerze z tyłu:

Opcja 1 (1x9) (~420 zł)

Kaseta SHIMANO Deore XT CS-M770 (9-rzędowa) 200 zł
Manetka SHIMANO Deore SL-M590 (9-biegów) 93 zł
Przerzutka tylna SHIMANO Deore RD-M591 (9-biegów) 135 zł

Opcja 2 (1x10) (475 zł)

Kaseta SHIMANO SLX CS-HG81 (10-biegowa) 150 zł
Manetka SHIMANO SLX SL-M7000 125 zł
Przerzutka tylna SHIMANO SLX RD-M7000 200 zł

Jestem bardzo początkujący w te klocki – nie wiem czy to wszystko pasowałoby do siebie, a tym bardziej do Muirwoodsa. Pięknie proszę o rady bardziej doświadczonych kolegów! :)

PS Jeśli widzicie coś jeszcze w rowerku co by się prosiło o wymianę bo jest po prostu... kiepskie, to będę wdzięczny za sugestie.

 

Napisano

Dokładnie jak pisze uzurpator. Ewentualnie dodatkowo przerzutka RD-M591, ale tylko jeśli chciałbyś zmienić kasetę na taką o szerszym zakresie.

Napisano
13 godzin temu, uzurpator napisał:

XCR6 posiada wymienne zębatki, więc najtańsza opcja:

zębatka z chin - 40zł ( rozmiar sobie dobierz jaki chcesz )
Zdejmujesz koronki, przerzutkę, manetkę.

Gotowe.


A niekoniecznie najtańsza opcja (żeby chociaż pozbyć się kwadratu i mieć jakiś octalink czy HT)? Chiny odpadają bo nie wyobrażam sobie czekać tak długo na zębatki :P
Generalnie j/w jestem gotów wydać trochę jeśli to ma sens (choć jak się domyślam moja propozycja wymiany prawie wszystkiego nie była zbyt mądra). 

Napisano
20 minut temu, emperex napisał:

A niekoniecznie najtańsza opcja (żeby chociaż pozbyć się kwadratu i mieć jakiś octalink czy HT)?

Jakakolwiek korba Shimano na octalink lub ze zintegrowaną osią :) Dosłownie. FC-M430, M590, itp. itd.

Ja używam np. ramion Deore FC-M540 + suport BB-ES25 + zebatka 38T Banless.

 

Napisano
43 minuty temu, emperex napisał:


A niekoniecznie najtańsza opcja (żeby chociaż pozbyć się kwadratu i mieć jakiś octalink czy HT)? Chiny odpadają bo nie wyobrażam sobie czekać tak długo na zębatki :P

Mało sprowadzaczy chińszczyzny na allegro? Fakt, że ciut drożej, ale masz w 2 dni. Jeżeli nie dropisz na płaskie codziennie, przez 10 godzin, bez litości, to dosłownie nic złego nie ma w kwadracie.

Napisano

Dziękuję Panowie.

Zebrałem to do kupy i powstało coś takiego:

Korba Shimano Alivio 9rz FC-T4060 48/36/26T 175mm
Wkład suportu SHIMANO SM-BB52
DECKAS ZĘBATKA narrow wide 36T 104 BCD CZARNA (https://allegro.pl/oferta/deckas-zebatka-narrow-wide-36t-104-bcd-czarna-7982623655)

oraz dodatkowo chciałbym wymienić manetki:

Manetka SHIMANO Deore SL-M590 (9-biegowa)

Czy możecie proszę potwierdzić, że wszystko pasuje i brzmi sensownie?
 

Napisano
Teraz, emperex napisał:

Korba Shimano Alivio 9rz FC-T4060 48/36/26T 175mm

Znaczy same ramiona masz zamiar kupić?

Teraz, emperex napisał:

Manetka SHIMANO Deore SL-M590 (9-biegowa)

Jeśli nie wymagasz Dual Release to możesz zostawić fabryczną manetkę. W działaniu nie będzie żadnej różnicy.

Napisano
21 godzin temu, emperex napisał:

Właśnie dotarł do mnie nowiutki rowerek Marin Muirwoods XXL:

 

22 minuty temu, emperex napisał:

Czy możecie proszę potwierdzić, że wszystko pasuje i brzmi sensownie?

W tym kontekście? Nie, nie brzmi to sensownie... w sumie w żadnym kontekście nie brzmi sensownie. Brzmi jak chęć wyrzucenia pieniędzy.

Jak już musisz to kup zębatkę NW i nic więcej... ale też to przemyśl , bo przy tym konkretnym rowerze to ja nie wiem czy byłbym zadowolony mając do wyboru wyłącznie blacik 36t a z tyłu 12t.

Napisano
15 godzin temu, m0d napisał:

Znaczy same ramiona masz zamiar kupić? 

Niestety samych ramion nigdzie nie widzę, nawet jakiegoś innego modelu sensowniejszego od tego co mam.
Uznałem, że zębatki po prostu zdejmę i pewnie kiedyś się przydadzą, choć przyznaje że wolałbym kupić same ramiona.

15 godzin temu, m0d napisał:

Jeśli nie wymagasz Dual Release to możesz zostawić fabryczną manetkę. W działaniu nie będzie żadnej różnicy.

Właśnie dla Dual Release chciałbym wymienić.

14 godzin temu, abdesign napisał:

W tym kontekście? Nie, nie brzmi to sensownie... w sumie w żadnym kontekście nie brzmi sensownie. Brzmi jak chęć wyrzucenia pieniędzy. 

Nie do końca rozumiem dlaczego wszyscy mają z tym problem. Celowałem w rower za około 3k, kupiłem coś sporo tańszego ze słabszym osprzętem i chciałbym go sobie samodzielnie zupgradeować, co jest w tym złego? Kupowanie na części nie będzie tanie, ale jestem tego świadomy i zaoszczędziłem tyle że to akceptuje. Czy różni się to tak bardzo od tego jak ludzie składają rowery od 0 i kupują wszystko oddzielnie?

Napisano

Strzeż się pochlebców...

Wymiana podzespołów na precyzyjniej działające, lżejsze, trwalsze, dające inne możliwości - spoko. Ale wymiana dla wymiany? Nowiuteńka korba kloc na nowiuteńką korbę kloc... W której i tak musisz zmienić zębatki, sprawna manetke 9s na manetkę z napisem deore 9s która nic nie wnosi, nic nie poprawi... racjonalnie zmienić napęd z 3x9 na 1x9 można w jeden sposób... kupić zębatkę NW i na tym koniec.

Problemu z tym nie ma nikt, wymieniaj co chcesz na co chcesz.

Napisano
14 minut temu, abdesign napisał:

Wymiana podzespołów na precyzyjniej działające, lżejsze, trwalsze, dające inne możliwości - spoko. Ale wymiana dla wymiany? Nowiuteńka korba kloc na nowiuteńką korbę kloc... W której i tak musisz zmienić zębatki, sprawna manetke 9s na manetkę z napisem deore 9s która nic nie wnosi, nic nie poprawi... racjonalnie zmienić napęd z 3x9 na 1x9 można w jeden sposób... kupić zębatkę NW i na tym koniec.

Mój pierwszy pomysł to było pójść w serię SLX czyli jeśli się nie mylę 2/3 grupy wyżej niż Altus/Alivio, które mam aktualnie. Ciężko mi uwierzyć, że taka wymiana jest bezcelowa – wydaje mi się, że co najmniej "lżejsze, trwalsze" ma zastosowanie.

Jeśli wybieram nadal kiepskie podzespoły to dlatego powstał ten temat, żeby prosić bardziej doświadczonych kolegów o doradzenie, które korby itp. nie będą już w kategorii "kloc".

Pozdrawiam

Napisano
16 godzin temu, abdesign napisał:

ale też to przemyśl , bo przy tym konkretnym rowerze to ja nie wiem czy byłbym zadowolony mając do wyboru wyłącznie blacik 36t a z tyłu 12t.

Autor tematu w innym wątku pisał, że w obecnym rowerze używa praktycznie może z 5 przełożeń, z czego z przodu cały czas używa jednej tarczy, więc można założyć że wie co mówi i przemyślał sprawę :) A nawet pytał się możliwość montażu "Alfiny".

Sam mam w dokładnie takim rowerze 1x9, blat 38T i kaseta 11-36. Jeżdżąc po mieście jeszcze nigdy nie użyłem koronki 11T, a 13T wpada od wielkiego dzwonu. Nie piszmy bajek o nie wiadomo jakich potrzebnych/użytecznych prędkościach przy zgodnym z przeznaczeniem tego sprzętu użytkowaniu. To, że fabrycznie toto ma "trekingową" korbę z patelnią 48T to jest IMHO absurd (i jednocześnie niestety standard w tego typu rowerach) a nie zredukowanie napędu do kilku rzeczywiście przydatnych dla pytającego przełożeń :)

Oczywiście 1x nie jest zawsze i dla każdego ok, ale już np. korba typu 40/28 z kasetą 11-36 i jest wszystko co potrzeba i do miasta i na wycieczki. To nie jest i nigdy nie będzie szosówka, żeby tym regularnie latać powyżej 35-40km/h przed dłuższy czas. 

Godzinę temu, emperex napisał:

Nie do końca rozumiem dlaczego wszyscy mają z tym problem. Celowałem w rower za około 3k, kupiłem coś sporo tańszego ze słabszym osprzętem i chciałbym go sobie samodzielnie zupgradeować, co jest w tym złego? Kupowanie na części nie będzie tanie, ale jestem tego świadomy i zaoszczędziłem tyle że to akceptuje. Czy różni się to tak bardzo od tego jak ludzie składają rowery od 0 i kupują wszystko oddzielnie?

Skoro się pytasz, to ludzie odpisują tak jak uważają, że to co planujesz patrząc rozsądnie i pragmatycznie nie ma większego sensu :) Przecież wg tego co piszesz ma to być po prostu "bułkowóz".

Z kolei stosując podejście "kto bogatemu zabroni" to po prostu kup co chcesz i nie ma sensu doktoryzować się z tego na forum.

 

Teraz, emperex napisał:

wydaje mi się, że co najmniej "lżejsze, trwalsze" ma zastosowanie.

Lżejsze - zwykle tak. Trwalsze - nie. 

Dlatego dostajesz opinie, żeby np. kasetę zostawić, bo SLX za 200zł działa dokładnie tak samo, nie jest trwalsza, i jedyna różnica to waga, co, nie oszukujmy się, przy tego typu rowerze i użytkowaniu nie ma żadnego praktycznego znaczenia. Czysty pragmatyzm i tyle.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Cześć :)

Raport końcowy z modyfikacji Muirwoodsa.

Tak wygląda finałowa specka:

Rama: Series 1 Butted CrMo, 29” Wheels, Integrated Headset, Disc Brake, Fender and Rack Mounts
Widelec: CrMo, Fender and Rack Eyelets, Disc Brake
Opony: Vee Tire, Speedster, 700x40, Puncture Protection, Reflective Sidewall, Wire Bead
Przerzutka przód / Manetka przód: –
Przerzutka tył: Shimano Alivio Shadow 9-Speed
Manetka tył: Shimano Altus 3x9-Speed
Kaseta: Shimano HG200 9-Speed, 12-36T
Korba: Shimano Deore FC-T6010 48/36/26 175mm – bez zębatek
suport: Shimano Deore SM-BB52 Hollowtech II
Zebątka: Ekfan 36 RED narrow wide
Łańcuch: KMC X9
Hamulce przód/tył: Shimano BR-M201 Hydraulic Disc, 160mm Rotor
Kierownica: ZOOM NR-AL-16 TREKKINGOWA 610 / 25,4 MM
Gripy: ESI Grips Extra Chunky czarne
Mostek: Mostek IXS X-ST41-40-90 25,4/28,6mm /F50/
Akcesoria: stópka URSUS WAVE 40 MM 26-28 u-mount
Siodło: Selle Royal

Inwestycja (830 zł):

- kierownica (50 zł) + gripy (90 zł) + mostek (40 zł) = 180 zł
- korba (330 zł) + suport (50 zł) + zębatka (80 zł) = 460 zł
- nóżka (40 zł)
- siodło (150 zł)

Plusy:

- jeździ się super - geometria jak najbardziej mi pasuje + odpowiednia kierownica zrobiły swoje, pozycja jazdy jest bardzo wygodna i przestały mnie boleć kolana

- jeździ się mega szybko :) w porównaniu ze starym rowerem jest dużo lżej i 2x szybciej

- rasta-wygląd ostatecznie też polubiłem

Minusy:

- waga nie zachwyca

- moje (pewnie dość wysokie) potrzeby amortyzacji nie są spełnione, mimo inwestycji w bardzo dobrze amortyzujące gripy – następny rower będzie znowu z amortyzatorem

Finałowe spostrzeżenia:

- z korbą faktycznie pewnie to nie było sensu wymieniać, trochę się namęczyłem, ale mam to co chciałem

- 1x9 to był świetny wybór, zębatka 36 też idealnie do mnie dopasowana
- opony Vee Tire całkiem spoko sobie radzą nawet w lesie, tylko na piasku jest jak na karuzeli

- zauważyłem że tylna obręcz koła jest węższa o ~3mm niż przednia, przez co już założone opony muszę "wciskać" z dużą siłą, nie ma tutaj niestety mowy o wymianie opon na 29'' kiedy ta się ledwo mieści, jak rozumiem musiałbym zainwestować jeszcze w całe koła; zastanawiam się czy coś takiego jest typowe i czy to podpada pod reklamacje
- opory na piastach kół są sporo większe niż w moim starym rowerku z dużo niższej półki – małe rozczarowanie; na szczęście i tak się jeździ 2x szybciej :)

Dzięki za pomoc Panowie :)

20190620_212557.jpg

Napisano

Nie bardzo rozumiem, gdzie wciskasz te opony. Tam jest miejsca od groma. Bez przedniej przerzutki wjedzie 29x2.2. 

Piasty mogą być nieco mocno skręcone, stąd opór. Spróbuj poluzować.

No i na temat amortyzacji. Może nie pompuj za mocno :) i zastanów się nad wymianą na coś z większym balonem.

upd. Pokaż zdjęcie z podpórką. Właśnie zastanawiam nad tym Ursusem na wymianę podpórki na QR.

Napisano
W dniu 24.04.2019 o 10:21, uzurpator napisał:

Mało sprowadzaczy chińszczyzny na allegro? Fakt, że ciut drożej, ale masz w 2 dni. Jeżeli nie dropisz na płaskie codziennie, przez 10 godzin, bez litości, to dosłownie nic złego nie ma w kwadracie.

A mi pisałeś, że się ośka krzywi?:huh:

Napisano
Teraz, Kacperek12 napisał:

A mi pisałeś, że się ośka krzywi?:huh:

Ty jeździsz agresywnie i w górach ( tak wynika z kontekstu ), kolega jeździ dostojnie po Poznaniu. Różne zastosowania, różne istotne cechy.

Napisano
W dniu 21.06.2019 o 14:34, remover napisał:

Nie bardzo rozumiem, gdzie wciskasz te opony. Tam jest miejsca od groma. Bez przedniej przerzutki wjedzie 29x2.2. 

Chodzi o szerokość wewnętrzną obręczy koła. Nie umiem tego nazwać jaśniej. W tylnym kole po raz pierwszy w życiu byłem zmuszony użyć łyżki do opon (a nawet je wreszcie zakupić), żeby zdjąć oponę w celu wymiany dętki – wcześniej dawałem sobie radę rękoma. Zmierzyłem szerokość obręczy suwmiarką i wyszło około 3 mm różnicy pomiędzy przodnim kołem a tylnym. Stąd pomysł że to niezgodność obręczy a nie samych opon.
 

W dniu 21.06.2019 o 14:34, remover napisał:

Piasty mogą być nieco mocno skręcone, stąd opór. Spróbuj poluzować.

Dzięki za sugestię – piast wcześniej jeszcze nie opanowałem, więc nie wiedziałem że coś takiego można "zrobić". Poluzowałem śrubę na przedniej piaście i wygląda na to, że chodzi znacznie lepiej :)

W dniu 21.06.2019 o 14:34, remover napisał:

Pokaż zdjęcie z podpórką. Właśnie zastanawiam nad tym Ursusem na wymianę podpórki na QR.

Zdjęcie poniżej.

20190624_081229.jpg

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...