Skocz do zawartości

[Napęd] Napęd 9 cz 11 rzędowy w rowerze gravelowym


wulisu

Rekomendowane odpowiedzi

Witam 

Muszę wyodrębnić osobny temat w innym moim poście miałem mnóstwo pytań odnośnie różnych graveli podałem też linki ale chyba nadmiar pytań przytłoczyła wszystkich ;) w niedzielę mam zamówionego https://www.evanscycles.com/pinnacle-arkose-1-2018-adventure-road-bike-EV306244 na jazdę próbną jak widzicie jest tam napęd 9 rzędowy z nowymi klamkomanetkami Sory. Pomyślałem że może odrazu zdejmę kasetę, przerzutki i klamkomanetki i wrzucę całą nową grupę 105 w wersji mechanicznej nie chcę hydraulicznych hamulców. 

I teraz moje pytanie dla tych co jeżdżą od dawna na 11 rzędowej kasecie, czy warto dopłacać ? Tu gdzie mieszkam mam górki i codziennie wjeżdżam i zjeżdżam a w weekendy lubię pojechać w teren i sobie pojeździć , planuję używać też tego roweru do backpackingu w góry . Na szlaku pewnie nie odczuję lepszego zestopniowania kasety na trasie przy utrzymaniu prędkości pewnie tak. A jak porównać wytrzymałość 9 i 11 rzędowej kasety ? Czytałem już różne opinie że np: 9 rz Deore jest o wiele gorsza od 8 rzędowych kaset albo że pomimo że koronki cieńsze i łańcuch to jednak używamy wszystkich koronek z tyłu dlatego wytrzymałość może byc porównywalna. Odrębna sprawa to nowe klamki 105 będą chodzić precyzyjniej od Sory tylko że ja nie będą się ścigał, nie będę jeździł na czas ani mierzył kadencji czy waszym zdaniem jest sens przechodzić na 11 ? 

I na koniec na rower i części będę miał 50% zniżki więc teoretycznie najbardziej się opłaca kupić rower na droższym osprzęcie. 

Doradźcie proszę . 

Pozdrawiam 

Edytowane przez wulisu
zmiana tytułu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecyduję się raczej na 9 rzędową do mojego zastosowania w zupełności wystarczy, jedynie co bym chciał zmienić to tylna przerzutka z mocniejszą sprężyną żeby w terenie łańcuch niw walił i kasetę na 11-34 zależy mi na jak najlepszej kasecie co do tylnej przerzutki myślałem o nowej Deore GS ale czytałem też ze potrafi być bardziej kapryśna w regulacji . Możecie mi polecić tylną przerzutkę do klamkomanetek nowej Sory z tego co pamietam MTB też powinny pasować .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 nie ma sensu. 10rz zaczyna się od nowej Tiagry 4700, która jest taka sama w środku, jak nowa 105. Więc w sumie jest lepsza, bo pracuje na 10rz, a nie na 11. Po przejechaniu pierwszego 1000km stwierdzam, że warto dołożyć do Tiagry4700 względem starszych rozwiązań. Biegi chodzą perfekcyjnie. 9rz zawsze stwarzało problemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Mateusz30 napisał:

11 nie ma sensu. 10rz zaczyna się od nowej Tiagry 4700, która jest taka sama w środku, jak nowa 105. Więc w sumie jest lepsza, bo pracuje na 10rz, a nie na 11. Po przejechaniu pierwszego 1000km stwierdzam, że warto dołożyć do Tiagry4700 względem starszych rozwiązań. Biegi chodzą perfekcyjnie. 9rz zawsze stwarzało problemy.

Ale jakie problemy tobie stwarzało 9 rzędowe przełożenie jeździłeś na nowych klamkomanetkach Sory ? Ja mam w 2 rowerach kasetę 9 i nie wiem co ma chodzić nie tak.  No właśnie ja nie jestem pewien do Tiagry wymiana przerzutki kasety łańcuch i klamki żeby zyskać 1 koronkę,  i największa wada ani to kompatybilne z 9 ani 11 nie masz wyboru musisz pozostać w obrębie tej grupy , nie wiem czy da się połączyć tylną przerzutkę mtb może się mylę. 

Teraz, woojj napisał:

używam z manetkami typu Barend od shimano i działa nieźle, ale w terenie łańcuch lata jak chorągiewka. Da się jeździć ale raczej lekki teren. Zresztą gravel to nie MTB.

Barendy mam w Fuji Touring i też nim jeżdżę w lekkim terenie , oczywiście nie chodzi mi zjeżdżalnie w górach po wielkich kamlotach chociaż może się zdarzyć że będę musiał taki odcinek pokonać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, woojj napisał:

Dobrym rozwiązaniem jest połączenie manetek szosowych z przerzutką MTB (9). Ale może by trzeba poszukać czegoś z najmocniejszą sprężyną XT/XTR. Obie przerzutki mają możliwość regulacji naciągu sprężyn.

Właśnie o takim rozwiązaniu myślę i wymieniłbym tylko tylną przerzutkę,  ktoś może polecić coś z xt jaki model konkretnie szukać? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie upieram się przy nowej, są jakieś starsze modele XT które są równie dobre albo bardziej wytrzymałe ? 

Woojj zabrzmiało to jakbyś trochę uważał że nowe XT nie jest jakieś super ;)

Czyli taki XT będzie w pełni działał z sorą R3000 klamkomanetkami ? Przyznam że ja już od dawna nie śledzę zmian jakie nastąpiły w grupach Shimano raczej pamiętam czasy kiedy szosę było można mieszać z MTB bez żadnych problemów, no ale to już przeszłość..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja przesiadłem się z 3x9 na 1x11 i do 3-blatu nigdy nie wrócę, natomiast po drodze miałem okazje testować różne napędy i z MTB bardzo leży mi SLX 2x11, a z szosowych 105. 

Napiszę tak: stać Cię = warto.

Sam przyjąłem zasadę, że dodatkowe pieniądze wydane na rower nigdy nie będą zmarnowane. Lepiej przeinwestować niż "zaoszczędzić".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3x9 mam w Fuji touring i jest jak najbardziej ok zwłaszcza jak załadujesz rower sakwami z pełnym obciążeniem. Ja mówię o napędzie w kontekście drugiego roweru który kupuję podałem link na początku postu . I 2 blaty z przodu dla mnie są optymalne w takim rowerze na codzień jeżdżę po mieście i mam dużo podjazdów a w weekend lubię odkrywać nieznane mi dotąd szlaki poza miastem ten rower będzie miał zastosowanie pod bickpacking , szybkie przejazdy przez las i wąskie ścieżki trochę żeby poszaleć jak jadę z synem na taki przejazd. Jak jest uzasadnienie mogę wydać dodatkowe pieniądze ale ja już się nie podniecam nowościami i ostrożnie z rozsądkiem staram się kupować rzeczy , z uzasadnieniem czy rzeczywiście jest mi to potrzebne. Jak znam się kupię raz i będę tym jeździł przez lata więc chciałbym dokonać najlepszego wyboru. 11 płynniejsze przełożenie ale ja nie jeżdżę na czas ani nie dbam o kadencję owszem na pewno przemawia argument że wyższa grupa takie 105 będzie precyzyjniej chodzić ale też jest bardziej wrażliwe na brud i trzeba bardziej pamiętać o serwisowaniu regularnie,  ja w okresie zimowym zostawiam często rower na 20-30 min na dworze i kiedy pada rower musi przyjąć to na siebie,  taki napęd 9 rzędowy wydaje mi się mniej wybredny jeżdżę tak od 12 lat wcześniej 8 . Ale jestem otwarty na wszystkie wasze uwagi i sugestie nie zamykam się na wszelkie nowe pomysły. 

Godzinę temu, woojj napisał:

Musisz patrzeć aby było 9 a nie dynasys. Nie lubię przerzutek shadow. 

XTR 971 jest bardzo OK.

 971 jest już praktycznie nie do dostania,  nie wiem czy jest sens wywalać taką kasę prędzej już te xt jeszcze można z jakiś starych zapasów kupić. Z drugiej strony wyjazdy w górzysty teren pewnie nie więcej niż kilka razy w roku więc mógłbym przeboleć walenie tylnej przerzutki na krótkich odcinkach . Zapytam z ciekawości nie żebym się czepiał bo nigdy nie używałem żadnej przerzutki shadow,  co z nią jest nie tak czemu jej nie lubisz co Ci w niej przeszkadza ?

Edytowane przez wulisu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast szukać tych starych przerzutek XT czy, o zgrozo XTR, to po prostu owiń sobie grubiej rurę tylnego trójkąta i tyle. Co byś nie cudował to przerzutka bez sprzęgła i tak będzie walić łańcuchem po ramie na większych wertepach. A przerzutki ze sprzęgłem i działającej z manetką 9s nie znajdziesz. Z szosowych gratów to sprzęgło ma sramowski Apex 1 (11-rzędowy 1x), a u Shimano to dopiero wchodzi jako nowość w najwyższych grupach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze mi podpowiedzcie proszę czy do tej korby FSA Omega Mega Exo 48-32T, jakajest w tym Pinnacle Arkose 1 https://www.evanscycles.com/pinnacle-arkose-1-2018-adventure-road-bike-EV306244 obecnie tylna kaseta to 11-32 ale raczej przemienię na moją 11-34 , czy https://kastor-bike.pl/Przerzutka-Tylna-Shimano-Deore-XT-RD-M772-9rz-SGS muszę mieć tą z długim wózkiem niektórzy się skarżą że jest bardzo nisko ziemi , czy może średniej długości wózek pokryje mi wszystkie zakresy ? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XT RD-M772 ze średnim wózkiem ma poj. 33T, więc przy twoim napędzie z kasetą 11-34 potrzebujesz przerzutki przynajmniej z pojemnością 39T.

Pytanie czy koniecznie potrzebujesz mocniejszej przerzutki MTB, gdybyś przechodził na napęd 1 na ... to można jeszcze przypuszczać, że ograniczy to spadanie łańcucha.

Sam mam gravela na starszej Sorze w układzie 2 na 9 i założyłem neoprenową osłonkę na dolną rurkę ramy, dzięki czemu jadąc w "terenie" nie dochodzą do mnie dźwięki obijającego się łańcucha.    

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, wulisu napisał:

teraz jedynie zastanawiam się czy jest sens dopłacać do Shimano XT M772 9 czy zwykle deore gs shadow . Dopłacić mogę jeśli wniesie to jakąś poprawę. 

IMHO nie będzie żadnej poprawy albo symboliczna. Miałem takie "bieda 1x9" w zimówce z m772 z długim wózkiem i nie zachowywało się to specjalnie lepiej niż jakakolwiek inna przerzutka. Nie musisz tez koniecznie szukać przerzutki "shadow" - to jest tylko typ konstrukcji, dzięki któremu przerzutka mniej wystaje z boku ramy i linka nieco inaczej wchodzi dzięki czemu nie ma tego "zawijasa" o 180 stopni przy przerzutce. W trzymaniu łańcucha w ryzach samo to nie pomaga.

Tak BTW - obecnie w mieszczuchu mam tyłrzutkę m4000, na której niektórzy na forum psy wieszają, i nie działa to ani gorzej ani lepiej niż stara m772.

Edytowane przez m0d
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, cyklista napisał:

XT RD-M772 ze średnim wózkiem ma poj. 33T, więc przy twoim napędzie z kasetą 11-34 potrzebujesz przerzutki przynajmniej z pojemnością 39T.

Pytanie czy koniecznie potrzebujesz mocniejszej przerzutki MTB, gdybyś przechodził na napęd 1 na ... to można jeszcze przypuszczać, że ograniczy to spadanie łańcucha.

Sam mam gravela na starszej Sorze w układzie 2 na 9 i założyłem neoprenową osłonkę na dolną rurkę ramy, dzięki czemu jadąc w "terenie" nie dochodzą do mnie dźwięki obijającego się łańcucha.    

Nie przejdę na napęd 1x.. u mnie to się  sprawdzi. Zrobię tak że osłonka na ramę i tyle przejadę się na tej Sorze co będzie w tym rowerze i zobaczę co i jak a przerzutkę będę mógł zawsze zmienić. Na wiosnę będę zmieniał u żony w rowerze napęd na 9 to u niej założę tą tylną sorę a sobie wtedy wymienię Deore albo XT w zależności co się trafi w dobrej cenie. 

Edytowane przez wulisu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wulisu napisał:

Najbardziej się opłaca Deore shadow i niby mocniejsza sprężyna więc trochę lepiej też naciąga łańcuch

nieeeeeeee..... to badziewiarski wynalazek. Lepiej szukać Tiagry lub 105 starej. 

Bierz XT 9f. Ma przynajmniej uszczelniane sworznie i solidne fedry.... Najlepiej nie shadow. 

Godzinę temu, cyklista napisał:

Deore jest bardzo zbliżona do obecnej Sory.

nieeee sora to alivio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, woojj napisał:

nieeeeeeee..... to badziewiarski wynalazek. Lepiej szukać Tiagry lub 105 starej. 

Bierz XT 9f. Ma przynajmniej uszczelniane sworznie i solidne fedry.... Najlepiej nie shadow. 

Widzę że Ty z jakiegoś powodu nie lubisz shadow,  dużo ludzi raczej je sobie chwali i są nawet porównania do starych xt czy xtr z korzyścią dla shadow. Czemu ich tak nie lubisz ? Powiedz ciekaw jestem w czym shadow jest gorsze ?

Edytowane przez wulisu
Poprawa błędów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...