Skocz do zawartości
Kross Raty 0 procent
MikeSkywalker

[korba] MTB 42/28 - jaką wybrać/zrobić?

Rekomendowane odpowiedzi

MikeSkywalker

Potrzebuję dwurzędowej korby z zębatką 42T.

Z tego co się zorientowałem to taka korba nie istnieje w systemi Shimano. Jest XTR 42/30 ale cóż, XTRa nie potrzebuję. 

Jeśli chodzi o SRAMa to dostępne są S1000, S1400, X5, X7 - ale albo nie ma, albo drogie albo za krótkie ramiona. Nie ukrywam że chciałbym wydać najchętniej do 350zł.

I zastanawiam się czy możliwa jest wymiana w korbie M615 28/38 dużej zębatki na taką 42T z korby trzyrzędowej? 

Nigdy nie używałem napędu 2xX w MTB, a z tego co udało mi się przeczytać na forum te zębatki są do siebie specjalnie dopasowane i/lub działają tylko w określonych kombinacjach. 

Bo jeśli nie to pozostaje przekopywać europejskie i polskie sklepy żeby upolować SRAMa.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MikeSkywalker

No czytałem, czytałem - tylko opinia jednostkowa. Także miło byłoby ją potwierdzić. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220
8 godzin temu, SoloTM napisał:

wymiana 40tki na zębatkę 42 z korby 3 rzędowej

Nie można tak postąpić, bo 42z bedzie profilowana do zębatki 32z, a nie 28. Spowoduje to problemy przy zmianach biegów, a konkretniej to łańcuch bedzie miał tendencję do spadania na mufę. 

 

Mike, jak jest 40/28, to w nią zainwestuj, nie rób na siłę z roweru terenowego szosy, to  nie ma sensu. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
malutki

zgodzę się z przedmówcą. tarcze do 3x są trochę inne niż do korb 2x. Sam miałem podobny problem przy przeróbce korby 3x na 2x - używając żębatki 38 z korby 3x było problem z właściwą pracą napędu. 

też myślę że te 2 ząbki nie zrobią aż takiej różnicy, pierwsza z brzegu: https://allegro.pl/oferta/mechanizm-korbowy-shimano-deore-fc-m615-40-28-175m-7769740056

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MikeSkywalker

Ale ja nie próbuję z niczego zrobić szosy :) To ma być korba do crossa, nie do MTB-ka. 

W każdym razie pozostaje polować na SRAMA. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

Trzeba by poznać modele tarcz, bo to chyba home made

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Ta korba chyba takich tarcz nie miała, z resztą sama tarcza wygląda na starszą niż ramię. Ten model korby ma takie otarcia po dwóch godzinach jazdy...

Ps. Sporo jeżdżona korba to wygląda tak:

20190112_140629.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MikeSkywalker

No znaleźć gdzieś te korby SRAMa to graniczy z cudem. Jak już jest to X7 za prawie 6 stów. 

Niewykluczone że spróbuję tej Shimano 40/28, ale boję się że będzie mało. 

Wprawdzie rower do jazdy rekreacyjnej ale teraz mam dwa napędy z 39T i 38T na korbie i odczuwam brak większego blatu. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
m0d

Przełożenie 38/11, rower piszesz typu cross więc zakładam że koła 28" i laczki pewnie coś koło 1,6", przy normalnej kadencji 90 to daje jakieś 41-42km/h - mało? Utrzymasz tyle przez dłuższy czas jadąc tym konkretnym rowerem? Rekreacyjnie?

Jeszcze zdefiniujmy tę "jazdę rekreacyjną" i chęć lub niechęć do kręcenia ze zdrową kadencją, bo może tu leży przyczyna :)

W mieszczuchu mam blat 38 i dwie najmniejsze koronki 11 i 13 wrzucam bardzo rzadko, bo tak po prawdzie po mieście to nawet nie ma gdzie się tak rozbujać w praktyce. Ewentualnie podczas jakiejś "szosowej" wycieczki o tak. Tylko wtedy jeszcze kwestia warunków i tego czym objuczony jest rower.

Korba 40/28 jest tu IMHO naprawdę sensownym rozwiązaniem. Jeśli twardziej to może idź w szosowe o ile podejdą do ramy. Albo 3x i tyle.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MikeSkywalker

Jazda rekreacyjna czyli z towarzyszką, więc prędkości mniejsze :)

A co do przełożeń - te o których wspomniałem są w 2 fitnessach, oponki 28C i 35C. Do pracy mam 16km prostej drogi, generalnie po płaskim, z kilkoma górkami. Bagaż minimalny. Także śmiało można to określić jako szosowe wycieczki, ze sporą kadencją :D 

Rozważając 42/28 sugerowałem się Trekiem, który do najwyższego Dual Sporta i paru innych rekreacyjnych modeli daje właśnie taką korbę. 

Ale jak teraz sobie policzyłem to z zębatką 40T i kasetą 11-36 dostanę przełożenie ~2,66:1 - czyli przez lata moje ulubione w singlu. Także to chyba dobry wybór :)

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

Korba super, ale zbuduj taką sam, by mieć gwarancję 100% poprawności działania :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×