Skocz do zawartości
Kross Raty 0 procent
radzik71

[sztyca regulowana] cieńka sztyca z redukcją, czy szlifowanie?

Rekomendowane odpowiedzi

radzik71

W starszym IH mamy nietypowy wymiar sztycy - 30,0.

Chcielibysmy wrzucić mykmyka, ale większość jest na 30,9. Więc pozostaje kupno mniejszego z redukcją, ale znów nie bardzo widzę jakieś sensowne sztyce na 27,2. 

Jeśli są to na jakie warto zwrócić uwagę?

Czy ew. brać pod uwagę przeszlifowanie delikatnie sztycy i ew. środka rury podsiodłowej, żeby wcisnąć 30,9? 

 

R.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Nie ma opcji innej niż przerobienie jakiegoś adaptera z 30,9 na 27,2 tylko jak sam zauważyłeś dropera rozsądnego w tym wymiarze nie uświadczysz. Szlifowanie komina i rury podsiodlowej na całej długości osadzenia sztycy jest awykonalne i spowoduje osłabienie konstrukcji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
piciu256

Pytanie czy zabawa warta zachodu? Rower jest tak dobry czy ma wartość sentymentalną?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
radzik71
17 godzin temu, piciu256 napisał:

Pytanie czy zabawa warta zachodu? Rower jest tak dobry czy ma wartość sentymentalną?

Szału nie ma, ale jest całkiem konkretny jak na potrzeby i wymagania mojej "wolniejszej" połowy.

Jest Sektor, jest damper w Kashimie, hydrauliczne zwalniacze, ale zamknięte w nieco starej ramie na całkiem fajnych kołach 26". Wymiana na coś nowszego zapewne pociągnęłaby za sobą koszt min. kilku tysięcy, a pewnie sprzętowo i tak byśmy nie trafili w podobną półkę, a dobrze jej leży, tylko myk myka brakuje. Do zmiany jej nie namówię, bo po co wydawać, skoro ten jest ok. A w zasadzie na chwilach czekania na obniżanie sztycy to nie wiem czy nie ja bardziej cierpię, szczególnie, że często muszę sam zsiadać, żeby odgiąć zamykacz, bo za mocno zaciśnięty... no po prostu byłoby spoko gdyby był myk myk :D 

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Punkxtr
Napisano (edytowane)

Można wykonać frezowanie (ale tylko z frezami nominalnymi, a nie nastawnym) wnętrza rury podsiodłowej tak, aby na całej głębokości osadzenia sztycy rama miała 30,9 mm, żadne szlifowanie nie wchodzi w grę. Oczywiście jak zauważył Kolega wyżej osłabi to konstrukcję, dodatkowo w przypadku roweru FS (szczególnie, jeśli ma cienkie ścianki) szczególnie bym na to uważał. Każdy przypadek trzeba rozpatrywać osobno. 

Dodatkowo nie wszystkie ramy FS mogą mieć zastosowane przejściówki, ponieważ niektóre konstrukcje są wówczas narażone na pękanie i paradoksalnie frezowanie mogłoby mieć większą rację bytu. 

Tak to wygląda od strony technicznej.

frez.jpg

Edytowane przez Punkxtr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
radzik71

W życiu nie widziałem takiego frezu. 

Są w ogóle jakieś warsztaty, które podjęłyby się takiej zabawy? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Punkxtr

Frez wygląda w całości jak na załączonym zdjęciu. O ile Twoja rama kwalifikuje się do tego, mój serwis może się tym zająć: http://serwisbajka.pl/
Ale musiałbyś dostarczyć sprzęt do Warszawy. W razie potrzeby zapraszam. 

Możesz też poszukać odpowiedniego serwisu na miejscu ale z tym zastrzeżeniem, żeby nie robili tego tańszym frezem nastawnym, bo będzie mniej precyzyjnie. 
Optymalnie będzie najpierw użyć frezu 30.2 mm, a dopiero później 30.9.
 

frez.jpg

  • +1 pomógł 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
radzik71

Ciekawy temat. 
Po czym poznać czy rama by się kwalifikowała? Nie kojarzę nikogo kto robi coś takiego we Wrocławiu szczerze mówiąc. 
Jaki ogólnie jest koszt takiej usługi i czy mamy jakąś pewność, że to wytrzyma?

 

R.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Roballinho

Kiedyś był Kajak na Sudeckiej. Pewnie Kamil by to sfrezował, ale przeniósł się z warsztatem do Lądka.

Obecnie, wydaje mi się, że jedynie w Harfie mają odpowiednie narzędzia. Inna sprawa, czy by się tam ktoś tego podjął.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
radzik71
Teraz, Roballinho napisał:

Kiedyś był Kajak na Sudeckiej. Pewnie Kamil by to sfrezował, ale przeniósł się z warsztatem do Lądka.

Obecnie, wydaje mi się, że jedynie w Harfie mają odpowiednie narzędzia. Inna sprawa, czy by się tam ktoś tego podjął.

Lądek nie jest znów tak daleko, żeby tam nie podjechać przy okazji jakieś wyskoku w górki. Masz jakiś namiar na niego? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr

Serio chcecie zdjąć około aż po pół milimetra z rury komina ? Nawet dla anorektycznej dziewczyny tzn lekkiej nie miałbym serca ryzykować. Po co ryzykować cudzym zdrowiem, czy awarią w dalekim plenerze. 

 

Może zadać pytanie w Rok Szoku, czy innym producenckim mejlu czy zgodzili by się na samodzielne lub fabryczne zebranie z średnicy myk myka. lub używanie redukcji z 27,2 i jakiej długości ta redukcja w tej ramie  ma być....

 (piękne narzędzie swojá drogą, czy jest wersja w srednicy od 25 do 27,2 żeby usuwać lakier proszkowy z komina?)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Punkxtr
Napisano (edytowane)

@radzik71 Po czym poznać, że rama się kwalifikuje? Tak naprawdę to temat rzeka i nie da się opisać go w kilku zdaniach w poście na forum. Jeśli rama jest cienkościenna, wykonana z nieodpowiedniego materiału do powiększenia średnicy rury, posiada konstrukcję wskazującą na to, że "podsiodłówka" przenosi duże obciążenia, rura ma wygięcie, inserty od koszyka na bidon uniemożliwiające wsunięcie sztycy na określoną głębokość, w określony sposób położone spawy w obrębie miejsca, które będzie frezowane, zachodzi domniemanie, że materiał jest zmęczony itd, itp - wówczas należy wyraźnie powiedzieć "nie". Wiele rzeczy widać na pierwszy rzut doświadczonego oka i widać, czy można myśleć o frezowaniu czy nie. 

Czy mamy pewność, że to wytrzyma? Trudne pytanie i nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Niemniej można ocenić ryzyko - tu mogę mówić za siebie - mam doświadczenie w tym temacie i znam wyniki długotrwałych testów po tym zabiegu. Z żadną ramą nigdy nic się nie stało ale należy zaznaczyć, że w 98% przypadków zielone światło można dać na powiększenie średnicy np. z 27.0 na 27.2 mm. Na palcach jednej ręki mogę policzyć przypadki, w których można było frezować bardziej, przy czym jeden z nich był dość oczywisty. Otóż chodziło o aluminiową ramę HT egzotycznej (i nieistniejącej już) u nas marki. Firma produkowała kilka modeli z tego samego stopu różniących się tylko cieniowaniem. W jednym z niższych modeli mogliśmy wykonać bezpiecznie frezowanie po wcześniejszej konsultacji z założycielem i jednocześnie konstruktorem. Niemniej tego typu rzeczy rzadko się zdarzają. 

Ceny tej usługi są różne, bo zależą od takich czynników jak materiał ramy, głębokość frezowania czy też późniejsza konieczność demontażu korby/środka suportu/napinacza w celu wyczyszczenia rury i mufy z opiłków metalu. 

@itr liczenie na to, że RS czy jakikolwiek inny z dużych producentów zgodzi się na zebranie materiału ze sztycy bez utraty gwarancji to mrzonka. I jak wyżej, odpowiadam za mój serwis, a nie inne. Jeśli coś jest obarczone jakimkolwiek ryzykiem (a jak wiadomo ludzie mają najróżniejsze pomysły) wówczas należy wyraźnie poinformować, że coś może nie wytrzymać i jeśli zachodzi ewentualność wypadku - odmówić wykonania usługi i tak też to u mnie działa. Niestety jak to wygląda w nierzadkiej rzeczywistości można zorientować się zaglądając na fb grupę "polskich mechaników rowerowych" ;-) I tak ostatnio trafiła do nas rower Cannondale po wizycie w jednym z dużych "service center" znanej każdemu rowerzyście marki. Właściciel chciał tam wyjąć zapieczoną sztycę. I udało się z tym, że przy okazji rama pękła, a włókna carbonu zostały aż skręcone od użytej siły. Prawdopodobnie sztyca została złapana w imadło i chłopcy kręcili rowerem (leciutkim węglowym fullem), zdjęcie po usłudze poniżej. 

Pomysł z przejściówką jest dobry o ile producent zezwoli, bo było wiele ram FS, które pękały właśnie poprzez używanie w nich przejściówek. Kiedy rura podsiodłowa nie jest odpowiednio podparta, ma duży kąt i jest wykonana z lekkiego materiału (oraz wiele, wiele więcej) - to proszenie się o kłopoty. Narzędzie ze zdjęcia posiada łącznie 18 frezów o różnych średnicach. W zakresie, który Cię interesuje jest to 25.0, 25.4, 25.8, 26.2, 26.8, 27.0, 27.2 mm. Niektóre leżą u mnie nawet nie rozpakowane z racji mało popularnego rozmiaru ale wierzę, że przynajmniej raz w życiu się przydadzą ;-)

cannondale.jpg

Edytowane przez Punkxtr
  • +1 pomógł 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
radzik71

Rama to Iron Horse Mk3 z 2007 roku. Rura sterowa jest prosta, ale sporo rzeczy jest do niej przyspawane... 

Z przejściówka to mniejszy problem. Dotoczyłbym sobie najwyżej dłuższą, żeby siły nie były skoncentrowane tylko na górze, ale ciężko znaleźć sensowną sztycę na 27,2... a jeśli miałaby nie kosztować majątku to zostaje nam praktycznie tylko "KindShock" z Chin. 
Nie mówiąc o używkach, bo nigdy takich nie spotkałem. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr

W Polsce nie ma, ale ze dwa lata temu dostałem od kolegi przynajmniej kilka linkowych propozycji, pewnie ze sklepów brytyjskich albo niemieckich...  Cen nie pamiętam ale chyba około 1000 zł... ogólnie zatykająco drogo

No i pytanie jak długie nogi ma dziewczyna i czy da się wepchać cały seatpost odpowiednio głęboko w ramę żeby korzystać ze skoku, w mojej ramie chowam w rurę prawie wszystko,

ebaj i jego  nieznane wynalazki

https://www.ebay.com/itm/TMARS-419S-27-2-30-9-31-6mm-x-445mm-Dropper-Alloy-Seatpost-w-Remote-Bike/371927678529?hash=item56989dfe41:m:mJ7tf98RRaNuEnaujWgYVtg&var=640872566092

https://www.ebay.com/itm/Gio-Dropper-Seat-Post-Remote-Lockout-27-2-X-445mm/222697423507?epid=21022953459&hash=item33d9cd0293:g:liMAAOSw5OZbfaW5

 

sam mam to ale chyba nie występuje jako 27,2

jeszcze działa

https://www.ebay.com/itm/312311166496

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×