Skocz do zawartości
AdaskoKross

[Geometria] Uwaga Niebezpieczeństwo użytkowania.

Rekomendowane odpowiedzi

AdaskoKross

Witajcie. 

 

Trafiłem na temat z 2015 roku  ZAPOZNAJCIE SIĘ PROSZĘ Z TEMATEM , UŁATWI TO MÓJ CHAOTYCZNY PRZEKAZ https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fjoyride.pl%2F2015%2F11%2Fwywiad-obudzilem-sie-trzeciego-dnia%2F%3Ffbclid%3DIwAR3jzol10gi0VMMnWKGhzpbuOZ1MvjzUU1Dg6pbqyFgz7QjgIz2QXiXREjM&h=AT0CJ9TAtN5eR1ubh6WgaaXeQoJC4LNCxse6B9qd4LY5-M85S2oDwWFOkMQ_x9ODdH-aFpg_VO8d2piqLhQ0YQG3Jm0JwGaeoXg50cMxUIks2iMVn3kFUMaPA4CuIakN_la5   

 

Który tyczy się i mnie. Otóż mam od jakiegoś roku zjazdówkę , a raczej coś na jej styl. Mowa o ramie -

*Specialized Big hit 2010  

*Kąt główki ramy 65.5'

*boxxer WC 2014 wysokość amortyzatora 565mm 

*Oraz dziwne stery które wystają na 20mm co daje łączną wysokość amortyzatora daje 585mm to tyle co TravisTriple 203: 585mm.

Wyczytałem po forach ,że jeden 10mm skoku to 0.5 stopnia na minusie w kącie główki ramy , także big hit z wysokością 585mm powinien mieć obecnie 64.5' i teraz pytanie czy całość pod względem geometrii jest bezpieczna czy te 2cm robi różnicę w BEZPIECZEŃSTWIE ? Big hitem bardzo pewnie czuję się na zjazdach, w locie czy streecie więc wolałbym go zostawić na dłuższy czas , zważywszy też na zastosowanie tylne osi 12mm z redukcją pod 10mm całość sprawuje się doskonale.  

 

Załączam parę zdjęć jak to wygląda. 

 

redukcja.png

redukcja 2.jpg

redukcja 3.png

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Janu_sz

Pisząc w tytule "Uwaga" ostrzegasz, czy pytasz jak w treści ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross

Czy słowik przyleciał pytając o zboże ? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KrissDeValnor

Bociany odleciały i jeszcze nie wróciły :icon_wink:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25
16 minut temu, AdaskoKross napisał:

Czy słowik przyleciał pytając o zboże ? 

Żyrafy wchodzą do szafy.

Nazwa tematu z pewnej części ciała. Sądziłem że chodzi wykryty problem z ramami danego producenta, a tu jakiś nieskładnie opisany problem.

Nie wierzę że zmiana wysokości o 20mm przy amortyzatorze o skoku 180-200mm cokolwiek zmieni. 

Co do samego wypadku to przeczytaj co tam jest napisane. Chłopak wsadził amortyzator 200 zamiast 170 i do tego dorzucił stery zmieniające kąt o 2 stopnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross

Ptaki , latają , kluczem... Pisząc '' Uwaga '' przestrzegam każdego kto majstruje przy amortyzacji. 

A pytam o konkretny przykład , znaczy mój który przestawiłem być może ktoś będzie w podobnej sytuacji. Taka zabawa to nie żarty tylko ludzie życie. 

A od siebie dodam ,  że za dużo poważnych kontuzji miałem abym teraz miał przed dropem zastanawiać się czy mnie rama się nie rozkraczy.

Teraz, skom25 napisał:

Co do samego wypadku to przeczytaj co tam jest napisane. Chłopak wsadził amortyzator 200 zamiast 170 i do tego dorzucił stery zmieniające kąt o 2 stopnie.

I te 2 stopnie zadecydowały o załamaniu warunku wytrzymałości ?  Big hity dodam ,że fabrycznie wypuszczane na 180 domain.  Oraz wspomniałem o mojej chaotycznej pisowni , hehe. 

Edytowane przez AdaskoKross

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Każdy kto ma trochę oleju w głowie zastanowi się zanim zrobi coś takiego. Sam zauważyłeś że wystarczyło poklikać w google parę minut i już pojawiła się odpowiedź. Chłopak zrobił to na własne życzenie, tyle.

Teraz, AdaskoKross napisał:

I te 2 stopnie zadecydowały o załamaniu warunku wytrzymałości ? 

A skąd mam wiedzieć? Nie ja projektowałem tą ramę, nie ja ją użytkowałem i serwisowałem. Dodał 30mm skoku i zmienił kąt sterami. Może to było przyczyną, może nie. 9 lat katowania ramy w takich warunkach robi swoje.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross

Jego kąt główki fabrycznie  67' i  zmienił na 65' amor z 170mm na 200mm u mnie  65,5'  z 180mm zmienione na 220mm to jednak też spora zmiana. 

Pytanie jak to się ma do tej wytrzymałości. 

Edytowane przez AdaskoKross

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KrissDeValnor

Pawiany wchodzą na ściany, a świstak siedzi i zawija je w te sreberka :icon_wink:
Ja się pytam która godzina, a policjant dalej drzewo rąbie :icon_lol:
W tej zawoalowanej odpowiedzi ( cwaniak, szyfrem mówi..., a kto mówi ?, bo ja jestem koleżanka ;) ) chodzi o to, że działasz na swoją odpowiedzialność, ale w sumie dobrze, że nie zastanawiasz się po fakcie ( w sensie : organoleptycznie doświadczonym, znanym z autopsji )...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross

Więc co myślicie o wysokości amortyzacji 585mm do kąta główki ramy 65.5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Może się mylę, ale tak jak pisałem, 20mm nic tu nie zmieni. Przecież ten amortyzator na "Dzień Dobry" ma już całkiem spore ugięcie, a jeżeli rama jest do tego przeznaczona, to ma spory zapas wytrzymałości.

Tak jak pisałem, 9 a właściwie już 10 lat katowania ramy mogło ją wykończyć. Ten rower dziennie dostawał większe baty niż pewnie rower do XC przez miesiąc. Ramy do XC też pękają.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Piter233

Wsadziłeś teraz 220 mm? To jakaś przeróbka czy co to jest? Bo widzę tylko na 200 mm. Jak masz teraz 220 to już się można trochę obawiać. Do tego skoro to rama z 2010 to kończy jej się okres przydatności. Z moich obserwacji przeciętna, regularnie używana rama aluminiowa po 10 latach zaczyna się sypać.
W sumie może ten temat albo tylko artykuł gdzieś podpiąć? Idealnie się wpisuje w to co powtarzałem kilkakrotnie. Przeciętny rower wytrzyma naście lub dziesiąt takich zjazdów i skoków. Ale jak w końcu walnie, to ledwo jest co zbierać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Janu_sz
Teraz, Piter233 napisał:

Z moich obserwacji przeciętna, regularnie używana rama aluminiowa po 10 latach zaczyna się sypać.

A wysnułeś to na ilu obserwacjach ? Na ilu ramach ? Ile razy x10 ?

Wszystko rozumiem, każde uwagi, spostrzeżenia, wnioski wysnute, ale speców tutaj ze swoimi teoriami jest jak widzę całkiem sporo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Czytając opowiadanie z linku widzę takie rzeczy ( cytaty):

Miałem ramę z 2009 roku i dałem tam stery zmieniające kąt główki o 2 stopnie. 

Rama była pęknięta w okolicach dampera

-Do pęknięcia doszło przez to, że na ramie FR zbudowałem rower DH.

-ale popełniłem błąd koncepcyjny…

Jakieś pytania? DO tego nie wiemy jak rama była użytkowana, w jakim stanie, jak wyglądał lot i pechowe lądowanie. Czynników może być mnóstwo, a zmiana sterów mogła tylko pogłębić problem.

Patrząc na zdjęcia z pierwszego postu by się bał skakać na ramie z tak założonymi sterami. Co to jest w ogóle? DLaczego zdjęcia dotyczą dwóch różnych rowerów?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KrissDeValnor

 - Chwyleczkę, a Pan skąd ?
 - To ja się tutaj pytam !
 - Aaaa Pan redaktor...
:icon_wink:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross
3 godziny temu, durnykot napisał:

Patrząc na zdjęcia z pierwszego postu by się bał skakać na ramie z tak założonymi sterami. Co to jest w ogóle? DLaczego zdjęcia dotyczą dwóch różnych rowerów?

Ponieważ takie redukcje były stosowane przez specialized. Sa dwa zdjęcia , miały byc nawet trzy. Jedno z nich jest z mojego roweru ( srebrne) a tam gdzie fox 40 to z neta , miałem jeszcze zdjęcie big hita na foxie 36 plus ta redukcja z tapered na 1-1/8

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Spec takie coś zrobił w firmowym rowerze? Ta jasne .... kijem bym tego nie dotknął a co dopiero jeździć na tym.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross

To kolego popatrz sobie na rowery speca( a konkretnie big hity bo nie wiem czy gdzieś jeszcze stosowali to rozwiązanie ), a nie dajesz odpowiedź z czterech liter wziętą :)  Poza tym całość jest mega solidna zwłaszcza ,że latałem na tym sprzęcie  na zawodach dh , więc nie pitol bo aż mnie gotujesz od środka.

Edytowane przez AdaskoKross

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

No ja przejrzałem kilkadziesiąt zdjęć pod hasłem "Specialized Big Hit 2010" i tylko jedno ma takie stery jak Ty podałeś. Jest to właśnie ten czerwony rower, a nie jest to fabryczna specyfikacja... Na większości siedzi jakiś standardowy Cane Creek chyba.

32 minuty temu, AdaskoKross napisał:

Poza tym całość jest mega solidna zwłaszcza ,że latałem na tym sprzęcie  na zawodach dh , więc nie pitol bo aż mnie gotujesz od środka.

To po kiego grzyba rozpoczynasz temat czy 2cm coś zmieni a potem rzucasz takie teksty?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross
Napisano (edytowane)

Aby nie było za poźno ? Co z tego ,że ja mam przekonanie o wytrzymałości tych sterów ? Co  jeśli numerki by się nie zgadzają ? 

Zresztą nawet jeśli całość jest na tyle solidna , że nie rypnie to dobrze mieć komfort psychiczny , że geometria się zgadza pomimo tych 2cm , czaisz ?    

W dniu 31.12.2018 o 21:05, skom25 napisał:

No ja przejrzałem kilkadziesiąt zdjęć pod hasłem "Specialized Big Hit 2010" i tylko jedno ma takie stery jak Ty podałeś

Za mało szukałeś ja widziałem 3-4  z moim 5. Poza tym posiłkowałem się tematem z forum rowerowego ( albo EMTB) gdzie wspomniano o '' REDUKCJI SPECA''. 

A na marginesie rower stoi bo urwałem śrube od boxxera. 

Edytowane przez AdaskoKross

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
wojtas7
Napisano (edytowane)
W dniu 28.12.2018 o 14:52, AdaskoKross napisał:

A od siebie dodam ,  że za dużo poważnych kontuzji miałem abym teraz miał przed dropem zastanawiać się czy mnie rama się nie rozkraczy.

I jeździsz na dziewięcioletniej ramie?  Dobry żart.

Jeszcze mam pytanie, liczysz na odpowiedź. Co jak ktoś napisze "TAK MOŻNA". Uzyskasz w ten sposób gwarancję że rower się nie rozleci? Czy liczysz że ktoś miał już skatowaną 9 letnią ramę i zrobił to samo i skakał i nic się nie działo? To już wystarczy za dowód? A jak ktoś jeździł mniejsze dropy niż ty zamierzasz? Czy liczysz że zna tu ktoś jakieś tajemne wzory inżynierskie gdzie wpisuje się sto parametrów (kąty, skoki, zmęczenie ramy) i w wyniku ci wyskoczy że możesz zmienić ale tylko tyle i tyle?  pomyśl trochę... 

Edytowane przez wojtas7

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign
Napisano (edytowane)

Jeszcze raz napiszę pomimo że Ci się to nie podoba - to dziwadło zamiast sterów to nie jest konstrukcja firmowana przez speca, po jaką cholerę trzymasz się tej bzdury? Jeden Janek zdrutował drugi skopiował a trzeci uznał że to zaiste... Nie to nie jest zaiste to gówniany drut.

 

o nie wiedziałem że słowo za.... cośtam jest poddane cenzurze - ale wychodzi fajnie - "zaiste" :)

Edytowane przez abdesign
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross
Napisano (edytowane)

Załączam ss tematu co do redukcji.  Czego wy nie rozumiecie , że tam normalnie wsadzone są stery blackspire które podobno były fabrycznie montowane , gdyż spotkałem się z taką opinią właśnie w tym temacie , to na tej podstawie śmiem tak twierdzić chłopaki.  

W dniu 7.01.2019 o 13:43, abdesign napisał:

to dziwadło zamiast sterów

Scrolluj UP tam jest zdjęcie jak wyglądają te stery to nie jest połączenie z 4 różnych. 

 

W dniu 7.01.2019 o 10:55, wojtas7 napisał:

I jeździsz na dziewięcioletniej ramie?  Dobry żart.

 

No właśnie tym mnie bardzo zmartwiłeś i zaskoczyłeś  Uważasz ,że 9 lat ramy to już strach jeździć ? Nie zauważyłem oznak utleniającego się aluminium. Do tego specialized big hit ma dość grubą warstwę metalu, ponad to BIG HIT FSR III uważany jest za starego dobrego mercedesa na którego nie ma mocnych , nie spotkałem się z jego pęknięciem. W przeciwieństwie do demo 8 2012 np.

W dniu 7.01.2019 o 10:55, wojtas7 napisał:

Jeszcze mam pytanie, liczysz na odpowiedź. Co jak ktoś napisze "TAK MOŻNA"

Sądziłem raczej ,że ktoś zada pytanie w stylu '' A jaką masz odległość od ziemi do główki ramy'' itp ktoś to nie będzie na takim samym poziomie wiedzy o geometrii jak ja tylko nieco więcej. Ktoś kto potrafi wykonać obliczenie na warunek wytrzymałości albo coś w tym rodzaju. 

 

W dniu 7.01.2019 o 10:55, wojtas7 napisał:

Czy liczysz że zna tu ktoś jakieś tajemne wzory inżynierskie gdzie wpisuje się sto parametrów (kąty, skoki, zmęczenie ramy) i w wyniku ci wyskoczy że możesz zmienić ale tylko tyle i tyle?

O tak dokładnie tak o to mniej wiecej mi chodziło ! :)  

 

 

 

Pisząc na forum nie raz mam wrażenie ,że moje pytania moją ciekawość traktujecie jak atak jak coś co was irytuje. Co Wy oszaleliście ? :) Spójrzcie na screena to głównie na nim się opierałem mówiąc o fabrycznej redukcji speca 

screen.png

W dniu 7.01.2019 o 13:43, abdesign napisał:

Nie to nie jest zaiste to gówniany drut.

Mistrzu to nie jest toczone w zakładach metalu tylko normalnie wsadzone stery które są dość wysokie :D 

Ogarnijcie jeszcze tego screena tych sterów.

blackspire.png

Edytowane przez AdaskoKross

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
wojtas7

Kolego niepotrzebnie się unosisz. Po prostu na pytania, które zadałeś, nie ma odpowiedzi i tyle. Pora to zrozumieć. Zastanów się chwilę. Czy jak Cię zapytam czy w moim Fordzie Focusie z 2008 roku, który wprawdzie miał wypadek ale był pospawany w pół i jest teraz OK, czy jak zmienię koła na 20" to czy będzie dobrze czy nie. Po prostu masz stary rower i to czy ci się rower rozleci czy nie tego NIKT nie przewidzi. I tak, 9 letnio rama, używana ekstremalnie, MOŻE już być po prostu zużyta i w niespodziewanym momencie się rozlecieć. Enduro i DH to są sporty ekstremalne i duże dropy i nieumiejętne lądowania nadwyrężają jej konstrukcję, temu NIKT nie zaprzeczy. I NIKT w tym momencie nie wie, czy ta rama będzie działać czy nie pęknie. Po prostu. Musiałbyś zrobić badania wytrzymałości, skanować tomografami a pewności i tak byś nie miał.

Rozsądek podpowiada żeby nie liczyć na to że ta rama będzie bezpieczna i tyle. Kask po upadku mocniejszym, mimo że wydaje się że nie pękł, również wypadałoby wymienić. A jeszcze Twoje kombinowanie żeby zmieniać skok i geometrię - to po prostu z daleka słychać że brzmi ŹLE i jest proszeniem się o kłopoty.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bts
W dniu 28.12.2018 o 14:58, AdaskoKross napisał:

Jego kąt główki fabrycznie  67' i  zmienił na 65' amor z 170mm na 200mm u mnie  65,5'  z 180mm zmienione na 220mm to jednak też spora zmiana. 

Producent przy projektowaniu takiej ramy na pewno przyjmuje jakieś założenia, w szczególności związane z kątem główki i wysokością amortyzatora. Dopóki pozostajesz w tych ramach, to jesteś "bezpieczny" – w sensie że marginesy wytrzymałości są takie, jakie założył producent.

Czasem rama będzie zaprojektowana tak żeby przyjąć amortyzatory o różnym skoku (jak np. niektóre ramy Dartmoora są projektowane pod 130-160), kiedy indziej pod konkretny skok. Jedyną pewną informację możesz uzyskać od producenta – czy to pytając bezpośrednio, czy sprawdzając specyfikację rowerów zbudowanych na danej ramie.

Jeśli wprowadzasz swoje modyfikacje, to możesz nadal mieć szczęście i pozostawać w marginesach (gdyby np. producent projektował pod 160-200, a finalnie sprzedawał tylko 160-180) albo je przekroczyć i ryzykować tym samym co kolega z linka.

Co ja bym zrobił: nie stosował niczego co wykracza poza zalecenia producenta. W szczególności zmiana skoku i kąta główki zmienia rozklad sił działających na ramę. Jeśli stan mojego mózgu miałby być stawką to jest to zbyt wysoka stawka na kombinacje ;) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×