Skocz do zawartości

[Bębenek] Do wymiany?


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej,

Zabrałem się dzisiaj za serwis piast i postanowiłem zdjąć bębenek żeby wyczyścić wszystkie zakamarki. Niestety popełniłem błąd przy czyszczeniu bieżni ponieważ nalałem tam trochę odtłuszczacza ( łącznie pewnie z 5ml) który najwyraźniej przepłynął przez bębenek i wyleciał drugą stroną. Po zamontowaniu bębenka mam mieszane odczucia, chociaż od razu zaznaczam że nie wiem jakie dźwięki wydawał przed serwisem.

Pierwszy rzecz to dość metaliczny dźwięk łożysk, czy to normalne? Druga to dźwięk który słychać jak zatrzyma się bębenek i próbuje kręcić w drugą stronę, tak jak przy pedałowaniu, wtedy słychać "strzał".

Co o tym sądzicie? Nagrałem filmik na którym wszystko słychać.

https://streamable.com/lzc1v

 

Napisano

Nie możesz zdjąć bębenka i go nasmarować? Moja piasta tak robiła zanim ją nasmarowałem. Odtłuszczaczem na pewno jej nie rozwaliłeś, mogłeś co najwyżej trochę smaru wymyć.

Napisano

Nie mam odpowiedniego narzędzia żeby rozkręcić bębenek.

Piasta? Cały czas mówimy o bębenku. Oś nie jest zamontowana.

Napisano

Na nagraniu brzmi to normalnie, ale wiadomo - nagrane jednym urządzeniem, przemielone przez serwery, odtwarzane na innym...

Jeśli chodzi o ten strzał, to bardziej pasowałoby mi to do złego dokręcenia/poskładania piasty z bębenkiem. No chyba, że odtłuszczacz poruszył jakieś syfy i teraz strzelają w łożysku.

Generalnie bębenki Shimano są serwisowalne, ale bez dorobienia specjalnego klucza się do niego nie dobierzesz.
Jest jeszcze inny sposób, ale dość ryzykowny i pewnie zaraz zostanie skrytykowany: zdejmujesz bębenek i całkowicie czyścisz go odtłuszczaczem (pod ciśnieniem do środka, żeby wymyć jak najwięcej z łożysk), następnie przez grubą igłę wstrzykujesz gęstą oliwkę do wnętrza bębenka. Jest to niestety rozwiązanie tymczasowe i musi być powtarzane regularnie ze względu na właściwości oleju. Możesz też spróbować nawciskać przez szczeliny smaru, ale...musisz mieć dużo szczęścia i cierpliwości. ;)

 

Napisano

Nagranie dość dobrze oddaje dźwięk.

Źle złożone? W sumie tam jest tylko podkładka i śruba trzymająca całość w kupie.

O tej metodzie z płukaniem słyszałem, ale mam mieszane uczucia. Wolę chyba jednak kupić nowy bębenek niż liczyć na to że operacja się powiedzie :D

Napisano

Piasta ma już chyba 3 lata, także już dawno po :)

Tak czy inaczej, pytanie otwarte. Wymieniać czy ten jeszcze się nadaje?

Napisano

Jeździć. Jak będziesz słyszał "szumy" świadczące o braku smaru lub obecności zanieczyszczeń, wtedy wymienisz. Poza tym teraz przed zimą wymiana i tak bez sensu. ;)

Napisano

No właśnie chodzi o to że robię serwis po sezonie. Także nie chciałbym w środku sezonu "babrać" się z wymianą bębenka zamiast jeździć :)

Napisano

Ja klucz do bębenka Shimano dorobiłem szlifierką kątową z płaskownika. Może Ci też się uda to będziesz już w domu. I gwint tej fikuśnej nakrętki co trzyma bębenek jest chyba odwrotny.

Napisano

Jeśli mówisz, że nagranie dobrze oddaje dźwięk, to nie zawracałbym sobie tym głowy. Dla mnie brzmi bardzo ładnie, nie powiedziałbym, że to 3-letni bębenek potraktowany odtłuszczaczem. ;)

Napisano

Klucz do bębenka drogi nie jest. Trochę głośno piasta ( bębenek ) chodzi jak na shimano. Jaki to model ? Pewnie wypłukałeś/zmieniłeś konsystencję smaru na zapadkach. Może być w granicach normy, ale jak za bardzo to kulki w bębenku szybciej zakończą jego i swój żywot.

Napisano

50 kulek? O_o

O nie, to nie na moje nerwy. Jutro przejdę się do serwisu i wtedy zobaczymy.

Napisano
Teraz, skom25 napisał:

50 kulek? O_o

Jak widziałem podejście serwisanta, kupiłem potrzebne klucze i cały serwis robię sam. Wiem co zrobię i jak.

Napisano

Dokładnie o jakie podejście serwisanta Tobie chodzi? Tutaj zawsze sprawdza się zasada - Szybko, Tanio, Dobrze - wybierz dwa. Zawsze możesz zrobić sam - o ile nie masz dwóch lewych rąk i masz odpowiednie narzędzia.

Napisano
Teraz, cervandes napisał:

Albo można zrobić to metodą bezrozbiórkową, tzw metoda parktoola.

Daje to dobre efekty.

Jeśli chodzi o rozkręcanie bębenka zwykły płaskownik i kombinerki tu nie pomogą. Ja mam narzędzie wycięte ze starego klucza od sterów (stal sprężynowa) łapię w imadło klucz  i kręcę kołem. Bębenki zazwyczaj są bardzo mocno dokręcone. I odkręcając kołem jednocześnie dociskając do klucza mamy dużą pewność że nie uszkodzimy bieżni ani klucza. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...