Skocz do zawartości

[Tylna przerzutka] Shimano XT RD-M8000 - nie zrzuca jednej koronki


mordorr

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, 

Mam dziwny problem z przerzutką XT RD-M8000+kaseta SLX M7000 11-42 + łańcuch KMC X11-1. 

indeksowanie działa prawie dobrze, ale... 

na koronkach od 42t do 15t zrzuca łańcuch idealnie, natomiast z 15t na 13t jest problem, nie zrzuca wcale, albo topornie. natomiast dalej z 13t na 11t znowu jest bez problemu. 

jak doreguluję baryłką naciąg linki to zrzuca idealnie od samej góry do dołu, ale znowu jest problem w drugą stronę. gdzieś w okolicy 5-6 koronki nie chce wrzucić z manetki. trzeba lekko dotrymować, żeby wrzucić. 
 

co do tej pory zrobiłem:

- umyłem dokładnie cały napęd łącznie z kasetą (rozebrałem i bardzo uważnie składałem, żeby nie wpadło choćby ziarenko między blaty)

- umyłem i przesmarowałem linkę przerzutki. raczej chodzi lekko. rower ma około 800km przebiegu w umiarkowanie ciężkich warunkach. linka prowadzona w ramie.

- testowałem różne kobinacje ze śrubką B przerzutki - tutaj efekt byłby dość dobry, ale na najmniejszej odleglosci gornego kołka do kasety na dużym blacie z przodu. niestety po zrzuceniu na młynek, na największej tylnej koronce górne kółko koliduje z kasetą. jak ustawię odleglosc kółka na małym blacie z przodu, to jest wyżej opisany problem z redukcją.

 

co dalej ? 

mocno daje mi do myślenia, dlaczego tylko trzcia koronka nie chce zrzucać łańcucha na drugą (licząc od najmniejszej), 

jakby był problem z indeksowaniem czy z hakiem, albo wózkiem to w cyrki działy by się cały czas... 

teoretycznie można tak jezdzic. wyregulować tak, żeby byl czasem problem z wrzucaniem na większe koronki, ale ... to jest XT...
mam 12to letniego SRAMa x7 (9s) na kasecie SLX i tam działa wszystko idealnie, mimo upływu czasu. oczekiwałbym od XT jeszcze lepszej kultury pracy.

 

Jacek

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Wyprostuj hak. 

2. Sprawdź zużycie napędu (ilość przejechanych kilometrów to nie wyznacznik). 

3. Przerzutkę wyreguluj zgodnie ze sztuką. Opisywana przez Ciebie rzeźba na pewno sytuacji nie poprawi. 

Jeśli to nie rozwiąże problemu, leży on raczej po stronie kasety. Mam tę samą przerzutkę z kasetą M8000 11-40 i również gdzieś w okolicach opisanych przez Ciebie przełożeń potrafi się czasami ociągać. Z reguły jest to problemem tylko na stojaku, bo w terenie nijak tego nie odczuwam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wskazówki 

1. Hak jest moim treku dość pancerny i nie podejrzewam tutaj problemu. wyglada mi to na konstrukcję zero-jedynkową (złamany, niezłamany;) )

2. Przymiar nie wpada jeszcze na 0.75 nawet. łańcuch poprzecznie jest dość wiotki, ale nie mam doświadczenia z 11s więc nei wiem czy w granicach przyzwoitości, czy już nie.

3. od tego zaczałęm :) i tak jak mówię - albo nie wrzuca dobrze na większe koronki (teraz sprawdziłem, że praktycznie wszystkie, czyli ewidentnie niewyregulwanie), albo nie zrzuca z 15 na 13t. wszystkie pozostałe OK

 

problem faktycznie głównie na stojaku bo w czasie jazdy prawie zawsze można "dotrymować" palcem w górę i po problemie, ale ostatnio pojechalem gonkę z napędem niezrzucającym na 13t. a że było dość płasko to akurat bardzo często tęskniłem za tymi 13 zębami.... musiałem zrzucać z 15t dwie koronki na 11t i potem wracać na 13t

zastanawiam się czy wymiana koronek 15/13t coś by pomogla ? całej kasety żal mi wymieniać, bo tak jak powiedziałeś - nie jest to problem życia lub śmierci - ot upierdliwość :)

Jacek

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego doświadczenia - hak lub krzywa przerzutka.

 

Dokładnie takie objawy miałem, co prawda nie na 11 biegach ale jakie to ma znaczenie. Przerzutka na prawie całej kasecie pracuje idealnie, a na 1 czy 2 koronkach zrzuca jakby chciała a nie mogła. Regulowałem długimi godzinami, wykończyło mnie to na tyle, że się poddałem. Allegro, hak, zmieniłem - tu nawet nie było czego regulować, napęd działał perfekcyjnie.

 

Ale skoro masz TREKa a w nim PANCERNY hak i się nie wygiął bo jest z magicznego TREKowego aluminium które się nie wygina tylko pęka albo nie pęka to ja tam nie wiem :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem pozornie pancerne haki, które potrafiły się delikatnie wyciąć podczas przykręcania przerzutki. W 50% przypadków problemy z przerzucaniem pomiędzy niektórymi koronkami to właśnie krzywy hak/wózek. Cała reszta (manetki, linka/pancerz, przerzutka, kaseta, łańuch) to pozostałe 50%. Zacznij od eliminowania przyczyn najbardziej prawdopodobnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalnie, każdy hak tak wygląda. Przecież nie chodzi o to że ma być krzywy jak banan. Wystarczy minimalne odchylenie i już całość działa gorzej. Weź pod uwagę że hak może skrzywić się w dwóch płaszczyznach.

Tak czy inaczej ja bym od tego zaczął, nie ma co kombinować. Ja kiedyś prawie nową przerzutkę kupiłem a okazało się że winny jest właśnie hak...

Być może to złudzenie optyczne, bo często tak jest, ale na moje oko to przerzutka leci lekko na zewnątrz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to po kolei :

Po pierwsze, dziękuję za wskazówki, sprawdzam wszystkie;) 

 

1. Manetki SLX, chciałbym je wymienić na XT, ale jest to dość nisko na liście priorytetowych zakupów. 

 2. Przerzutka na zdjęciu lekko leci, bo rower stoi na stojaku i nie jest idealnie prosto. 

3. Hak nie majątek, a zapasowy nie zaszkodzi. Będzie w razie czego krótsza przerwa od MTB ;)

4. Serwis bardzo chętnie. nie mam problemu z oddawaniem roweru do ekspertów, ale akurat mój spec jest na urlopie. Na czym polega sprawdzenie haka na przymiarze? Pierwszy raz słyszę, że takie coś można zrobić. 

 

Jacek

 

Edit:

5.Tak, przy włączonym sprzegele. Przy wylaczonym efekt jest mniej widoczny. 

 

6. Jedno mnie zastanawia :wyprowadzenie linii z przelotki. Przy dolnym zakresie linka wyraźnie opiera się i przelotke. Tak ma być? 

IMG-16ae14b0be8a2edcaa9f9e42b4caa14c-V.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Dokumosa napisał:

Zamiast kupować hak lepiej podjechać do serwisu i niech przymiarem sprawdzą czy jest prosty.

Zgadzam się. A jeszcze lepiej kupić przyrząd do pomiaru/prostowania i stosować zawsze gdy są problemy z regulacją. Bardzo się przydaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to tak :

-hak sprawdzony. Prosty

-linka nowa 

-pancerz nowy. 

Dalej to samo. Albo działa idealnie w zakresie zębatek 3-11, ale nie zrzuca z 3 na 2,albo jako tako zrzuca wszystkie, ale też i jako tako wrzuca. 

 

Dalsze pomysły? 

Łańcuch mam KMC, może nie lubi się z kaseta shimano m7000? Nie wiem czy jest to łańcuch kierunkowy? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W serwisie przymiarem na kole w 4 miejscach. Mogę dorobić pręt zagwintowany M10x1 i wkręcić go w hak, ale nie wiem czy to ma sens. 

Wczoraj jeździłem po górach i da się z takim przerzucaniem żyć i nawet jeździć. Przy większej kadencji nawet można tego nie zauważyć. O ile nie używa się zmiany +4 w górę, bo wtedy na bank przerzuci 3,a 4te będzie terkotać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to metoda sprawdzenia haka jest OK.

No nie, nie po to się kupuje tak wysoką grupę żeby godzić się na "terkotanie".

BTW, co to za rower? Kupiłeś nowy czy wymieniałeś napęd? Może masz hak Direct Mount a przykręcasz normalnie przerzutkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trek procaliber 8.

Osprzęt fabryczny, ale dość "kolorowy" 

Przerzutka XT rd-m8000

Kaseta SLX m7000

Manetki SLX 

Łańcuch KMC 

Blaty i korba face race. 

 

Trochę trekowi nie wyszły kilogramy w tym rowerze, więc szukał wagi w karbonowych elementach. I księgowy treka kazał ciąć koszty, tam gdzie nie widać ;) z grupy Xt jest tylko zmieniarka 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacja:

Mechanik po sprawdzeniu haka przykrecil przerzutke tak, że cała była zrotowana, jakby wkrecona była śrubka B. 

Poprawilem, wyregulowalem od nowa i wygląda na to, że nowa linka + pancerze zrobiły robotę. Teraz zmienia w 3/4 obrotu korby! Nadal z 3 na 2 jest ciut gorzej, ale zmienia 100 na 100 w najgorzej 3/4 obrotu. W czwartek test terenowy na treningu ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz na mysli JAGWIRE ?

 

na próbę kupiłem ACCENT'a i linke teflonowaną, żeby nei pchać się niepotrzebnie w koszty - tylko sprawdzić. 

teraz chyba mogę potwierdzić, że napęd 11s jest jednak bardzo wrażliwy na stan pancerzy i linek. pora się zaopatrzyć w zestaw do regularnej wymiany ....

 

Jacek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przetestowane, 

Działa idealnie! od początku coś musiało być nie tak z linką i pancerzem, bo manetka działa tak miękko przy wrzucaniu na większe zębatki, jak przed wymianą linki przy wyłączonym sprzęgle. 

Można by mieć jeszcze żal, że redukcja na 13t i 11t jest dość hałaśliwa (łańcuch strzela jak z bata), ale myślę, że to tak już jest. za to cała reszta bez zarzutu. 

 

Jacek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Ja tylko wrzucę swoje 5 groszy - miałem upadek i ostatni fragment pancerza został lekko zgnieciony na kamieniu. Odkryłem to po tygodniu podczas mycia maszyny. Nie zmieniałem pancerza tylko lekko go wyprostowałem kombinerkami. Po jakimś czasie miałem problemy w środkowej części kasety: przełożenia nie wskakiwały dobrze (musiałem przeciągać manetką) i nie spadały (no chyba że po 2 na raz). Przelatałem tak około miesiąca, aż postanowiłem się za to zabrać: nowa linka, nowe pancerze (w całości od manetki do przerzutki). Stary uszkodzony ... zardzewiał w miejscu zgniotu (dobrze wyczuwalne pod palcami), co wydatnie zmniejszyło prześwit i uniemożliwiło prawidłową pracę. Koszt naprawy 25 PLN :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Trochę odgrzeję kotleta, 

napęd dostał nowy łańcuch i wracam do regulacji. tak idealnie nie jest, bo prawie zawsze jest problem albo ze zrzuceniem na 2s albo z wrzuceniem na 6s (zalezy jak sie wyreguluje)

dobrze, ze jest przed nami dluga zima, to w wolnej chwili kupię przyrząd do prostwania haków i sam go sprawdzę (jakos nie jestem pewien, czy serwis zrobił to dokładnie)
przed sezonem wymieniam też manetkę SLX na XT - więc kolejna niewiadoma odpadnie. 

zostanie tylko kaseta i przerzutka :) chyba, ze kaseta nie przyjmie łańcucha - to też będzie nowa na wiosnę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...