Skocz do zawartości
skom25

[ Kierownica] Jak dobrać szerokość do XC ?

Rekomendowane odpowiedzi

skom25

Hej,

 

Mam aktualnie kierownicę 680mm ( rama Peak, koła 26').

 

Podczas jazdy cały czas czuję lekki dyskomfort, nic konkretnego się nie dzieje ale jednak nie mogę znaleźć idealnej pozycji. Jestem bardzo szczupłej budowy ciała: 174 cm, niecałe 60 kg wagi.

 

Dzisiaj zrobiłem test na kawałku rurki aby nie sugerować się wymiarami kierownicy. Złapałem rurkę tak jak ułożyły mi się ręce, wyszło od brzegu do brzegu 56 cm, czyli znacznie mniej niż aktualna kierownica którą mam.

 

Kolejna rzecz którą zaobserwowałem ( mam starą kierownicę 56 cm) że przy takiej szerokości chwytu czuję się dość swobodnie, natomiast im szerzej rozkładam ręce tym bardziej zaczynam odczuwać jakby delikatne napięcie w przedramionach.

 

Co o tym sądzicie? Aktualnie i tak szukam jakiejś lekkiej kierownicy więc muszę podjąć decyzję co do szerokości.

 

Aktualnej przycinać nie chcę bo być może kiedyś się przyda w innym rowerze.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph

A nie masz miejsca na obecnej, żeby sobie zsunąć chwyty i resztę ustrojstwa bliżej mostka i pojeździć tak na próbę? Na moje oko to jak na koło 26' i styl jazdy to masz kawał skrzydła.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

u mnie dla koła 26 -640 okazała się strzałem w 10 ;-))) 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Mam fajnego Accenta Fat&Flat, niestety jakiś czas temu niepotrzebnie uciąłem go na 560mm. Chociaż wsadzę go na próbę i sprawdzę "statycznie" jak wszystko się układa.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MokryxD

Peak na tak wąskiej kierze tragicznie się prowadzi, jest bardzo nerwowo.

Chwilowo miałem właśnie Fat&Flat 600mm w Peaku 29 i w zakrętach bardzo niepewnie się czułem, o lotach to w ogóle można zapomnieć. Teraz mam 680mm i jest idealnie.

Także jestem chudej budowy, 180cm i 60kg.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Ja mam Peak 26', geometria jest trochę inna. 

 

Właśnie trochę się tego boje że pozycja może i zrobi się nieco lepsza ale zacznie być mocno nerwowo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Fenthin

Mostek jakiej długości?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

100 -17.

 

Akurat mostek mi pasuje i nie chcę go zmieniać. Najbardziej odczuwam dyskomfort związany z złym ułożeniem nadgarstków. Próbowałem przestawiać kierownicę żeby była podgięta trochę do góry i do mnie ale nie daje to oczekiwanego efektu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220
Napisano (edytowane)

Na razie nic nie docinaj, na obecnej przesuń manetki do środka i testuj. Zacznij to robić stopniowo, powiedzmy co 4cm czyli ustaw na 640, potem na 600 i skończ ewentualnie na tych 560. Innego sposobu nie ma, być może właśnie dla ciebie najlepiej będzie właśnie 560, ale może to też być 600mm. Szajbajk jeździ na 29" z kierą bodaj 560 lub 580mm i w dodatku ma rogi. Ja mam 720 i też mam rogi. Może też pokombinuj z rogami, to wcale nie jest takie głupie jak obecnie się uważa. Dzięki rogom dajesz odpocząć nadgarstkom zmieniając chwyt, jest to przydatne na dłuższych, płaskich odcinkach.

Edytowane przez Arni220

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
montell81

Skoro z doświadczenia wyszło Ci, że najlepszy chwyt masz na kierownicy 560mm to po co chcesz na siłę pchać się w szerszą kierę?

Wiem, że szerokie kierownice są teraz modne, a wąskie u niektórych wywołują uśmiech zażenowania, ale nie widzę powodu by modzie ulegać kosztem wygody.

Sam jeżdżę na kierownicy 560mm z rogami w 29erze i nie widzę żadnych problemów z prowadzeniem roweru.

 

Swoją drogą podejrzewam, że jakiś czas zapewne ktoś skrobnie artykuł o zaletach rogów, poprze to jakimiś cyferkami i moda na rogi wróci.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

 

 

Skoro z doświadczenia wyszło Ci, że najlepszy chwyt masz na kierownicy 560mm to po co chcesz na siłę pchać się w szerszą kierę?

 

Moda zrobiła swoje, teraz zaczynam dostrzegać że nie wiem czy to dobry wybór. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lumperator

Nie podałeś kątów gięcia tej kierownicy. Możliwe, że potrzebowałbyś czegoś z mocniejszym podgięciem w tył rzędu 9-12 stopni.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Przepraszam, zapomniałem. Gięcie w tył 9 stopni.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

 

 

Sam jeżdżę na kierownicy 560mm z rogami w 29erze i nie widzę żadnych problemów z prowadzeniem roweru.   Swoją drogą podejrzewam, że jakiś czas zapewne ktoś skrobnie artykuł o zaletach rogów, poprze to jakimiś cyferkami i moda na rogi wróci.

Dokładnie, tylko i wyłącznie moda (zaczerpnięta bezpośrednio od profesjonalistów) kieruje tym, że lud już nie zakłada rogów do swoich rajdówek terenowych bo nie wierzę, by nikogo nadgarstki nie bolały i/lub nie miał potrzeby zmiany chwytu, a jak wydać po forum, to przynajmniej połowa osób korzysta z rowerów (HT) rekreacyjnie a nie stricte sportowo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Nastar

Mam może banalne pytanie:

W jaki sposób określa się długość prostej ale lekko giętej kierownicy ? Mierząc po linii prostej od jednego końca do drugiego czy po profilu ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
michuuu

 

 

Mierząc po linii prostej od jednego końca do drugiego czy po profilu ?

Krzywizna kierownicy nie ma wpływu na szerokość chwytu więc mierzy się po prostej. Końce 600mm prostej powinny być w tym samym miejscu co w 600mm giętej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marpok

W jaki sposób określa się długość prostej ale lekko giętej kierownicy ?

 

U mnie mierzac po profilu wychodzi 710mm, mierzac po linii prostej 690mm i takie tez jest oznaczenie na kierownicy, takze tak jak @@michuuu napisal mierzy sie po linii prostej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Nastar

Dziękuję za szybką i konkretną odpowiedź  :thumbsup:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sep

Nie podałeś kątów gięcia tej kierownicy. Możliwe, że potrzebowałbyś czegoś z mocniejszym podgięciem w tył rzędu 9-12 stopni.

Właśnie, może to nie kwestia długości tylko becksweepu. Mam prawie takie same parametry kiery (680mm, w tył 9st. i 5 st. w górę)  i budowe ciała co autor tematu, nie mam jakiś specjalnych dyskomfortów ale też nie czuje że jest idealnie i chcę sprawdzić kierownice z większym gięciem w tył. Sqlab robi kierownice z 16 st. becksweepem i podaje że nadgarstki i łokcie są bardziej prosto, dzięki czemu szybciej reagują na nierówności.

Podgięcie w górę u mnie powoduje ból dłoni, ale to pewnie zależy od pochylenia tułowia, chyba im bardziej wyprostowany tułów tym większe podgięcie w górę można zastosować. Zostaje więc szerokośc i podgięcie w tył co myśle że jest kluczowe właśnie. Kiera przy 700mm trochę wydawała mi się za duża ale teraz nie mam zamiaru już skracać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lumperator

Ja mam kierę Speca 720mm i gięcia 10st w tył i 4 w górę. Można tez spróbować kiery Syntace Vector 12st.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Wczoraj przymierzyłem u siebie kierownicę 560, o ile na "sucho" wydawała się dobra, o tyle po założeniu na rower bardzo szybko zmieniłem zdanie. Wsadziłem ponownie 680 inaczej ustawiając kąt, zobaczymy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
nemo2009

 

 

Wsadziłem ponownie 680 inaczej ustawiając kąt, zobaczymy.

Podejrzewam ,ze w kątach gięcia kierownicy jest u ciebie problem,a nie w szerokości.

Przy twoim wzroście z kierownicą 700 mm,nie powinno być problemu . Chyba,że masz nietypową budowę ciała,wąskie ramiona i krótkie ręce.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

Te podejrzenie graniczy wręcz z pewnością, dla tego proponowałem rogi i częstsze zmiany chwytu, bo niestety są przypadki, że żadne gięcia nie pomagają, a kupować 5 kierownic by wybrać tę jedną, to pomysł raczej nie teges.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Rogów nie potrzebuję, na prostych odcinkach łapię za końcówki kierownicy od boku i bardzo dobrze się to sprawdza  :thumbsup:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph

Czyli potrzebujesz rogów, ale po prostu wolisz ich nie zakładać z jakiegoś powodu :yucky:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×