Skocz do zawartości

[Korba] układ 44/36/22 - czy to zadziała ?


cycury

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Chciałbym przerobić nieco standardową korbę SLX 44/32/22 zmieniając środkowy blat na 36T. Rower to 29er. Czasami korzystając z 32t jest za miękko - zaś 44 za dużo - mam koronkę 36 z korby crossowej  XT- nie muszę kupować. Układ 2x9 typu 36 z crossów + 22 jak widzę jest stosowany - chciałbym coś podobnego zastosować zostawiając na początek blat 44 żeby z góry z wiatrem czasem docisnąć - ewentualnie zrezygnować z niego jeżeli 36 będzie wystarczająca.

Czy przednia przerzutka klasy SLX typu 3x9 lub Deore będzie prawidłowo obsługiwać taką kombinację, jakieś problemy mogą wystąpić?

Kaseta 11-34.

 

Napisano

Kiedyś tak zmontowałem korbe 9sp. Nie działało w ogóle. Łańcuch zakleszczał się. Zrób 2x9. Powinieneś być zadowolony. Jeśli nie, wrócisz do stanu obecnego.

  • Mod Team
Napisano

Przerzutkę będzie trzeba dopasować do zębatki 36, co z kolei spowoduje problemy na 22 i 44 ... nie ma to sensu, chyba ze manetka będzie bezstopniowa.

Napisano

Problemem nie była nawet przerzutka a kształt zębatek, który powodował zakleszczanie się łańcucha. Test robiłem z przerzutką z mikroindeksem (gripshift).

Napisano

Dziękuję za rzeczowe odpowiedzi. Spróbuję 36/22 a potem się zobaczy. Na razie cieszę się radością jazdy na dużych kółkach choć pogoda powoli spycha mnie w objęcia trenażera.

Napisano

Mechanicznie powinno chodzić ale użytkowo koszmar. Będziesz miał dublowane biegi w górnych zakresach i niedobór biegów w zakresach dolnych. W konsekwencji będziesz musiał szukać odpowiedniego przełożenia i częściej używać przerzutek.

Napisano

 

 

Mechanicznie powinno chodzić ale użytkowo koszmar.

Właśnie napisałem, że doświadczalnie sprawdziłem, że nie chodzi, więc po co snucie domysłów? Testowałem na blatach shimano, których wypustki, rampy itp. dwóch sąsiednich koronek są zbyt blisko i zakleszczają łańcuch. Może jakieś proste blaty bez ramp mogłyby działać.

 

 

 

Tylko zmień Korbę na2 rzędową nie przerabiam 3 rzędowej

Nie ma takiej konieczności, choć korba 2 rzędowa z przerzutką do dwublatu dadzą lepszy efekt.

Napisano

Szkoda się naprawdę bawić, ja u siebie taką kombinację uskuteczniałem, korbę xt przerabiałem z baltów 42-32-24 bodaj na 40-24 z trzyrzędową przerzutka i manetką, po wymianie takiego blatu zmienia się linia łańcucha i miałem naprawdę duży problem by to wyregulować. 

Dlatego pogoniłem w cholerę i kupiłem korbę 38-24 slx, zostawiłem trzy rzędową przerzutkę a założyłem 2 rzędową manetkę, działa jeździ ale do ideału trochę brakuje.

Podstawowy parametr, którym się powinien kierować to linia łańcucha, jeśli jest taka sama jak korby to nie ma znaczenia czy deore czy slx, będzie działać tylko jak mówię po założeniu większej tarczy na korbę 3 rzędową w miejsce środkowej zmieni się ta linia i odległość miedzy zębatkami też z racji przetłoczenia 

Napisano
Właśnie napisałem, że doświadczalnie sprawdziłem, że nie chodzi, więc po co snucie domysłów?

Dokładnie, zębatka 36 ma większa średnicę i podczas przesuwania się przerzutki by zmienić bieg z 36 na 44, dojdzie do zahaczenia wodzika o tę zębatkę (36). Aby temu zaradzić trzeba by unieść przerzutkę do góry o kilka mm, a to spowoduje kolejne problemy. Po pierwsze nie zachowamy przepisowej odległości wodzika od zębatki 44 (ma być 1-3mm, a nie 7 czy 10), a po drugie zębatka 22z będzie za mała i łańcuch pracujący na niej będzie wadził o wodzik. Nie wspomnę o problemach przy zmianie biegów 22<=>36 i możliwości wywalania łańcucha na mufę, a po drugiej stronie korby na prawe ramię.

Domniemam, że autor chciałby zamontować zębatkę 36 od trekinga, by zbudować korbę 36/22 lub 44/36/22? :D Najgorszy pomysł z możliwych. Do tej pierwszej konfiguracji musi być zębatka od korby SLX 665 + przerzutka 2rz Deore 2x10 (model 618). Inaczej łańcuch będzie gdzieś spadał, albo na ramię korby, albo na mufę. 

 

 

 

Dlatego pogoniłem w cholerę i kupiłem korbę 38-24

 

Nic nie trzeba poganiać, wystarczy trzymać się specyfikacji producenta (dobrać odpowiednie zębatki i przerzutkę). W twoim układzie zębatka 40z nie miała prawa współdziałać prawidłowo z 24, bo ona jest profilowana do 28. Jeśli miałeś je zamontowane w ogóle poprawnie czyli w miejsce środkowej i młynka, to linia łańcucha takiej korby jest nawet korzystniejsza o 2mm niż oryginalnej korby 2rz (48,8 vs 46,8 - kaseta 45). Jedyne co tracimy przy takiej domowej konstrukcji, to efekt wizualny po braku zewnętrznej zębatki. Ale są już dostępne spec. zaślepki maskujące i wszystko potrafi wyglądać bardzo estetycznie. Zawsze też można zastosować rockringa :)

Napisano

 

 

 

Napisałem oddzielny temat w tej sprawie, pamiętasz bo wymieniliśmy informację, montowałem ją i w miejscu 42 i w miejscu 32, przy tej drugiej opcji musiałem podłożyć podkładki pod mocowanie młynka bo odległość byłą za mała miedzy zębatkami  przez co łańcuch obcierał.

Napisałem dla zasady by jak szuka lub chce dobrać coś to jak linia łańcucha będzie odpowiednia to wszystko zagra, z resztą to chyba nawet od Ciebie wyszła ta informacja?

Do niej maiłem srama x9 3 rzędowego i manetkę x5 też trójkę  i nie chciałem już kombinować bo po co, kupować kolejną przerzutkę i kolejna tarczę, zrobić raz a porządnie i mieć z bani.

2 rzędowa korba+przerzutka+manetka=zero problemów a jak się człowiek nie zna, ma problem z dopasowaniem to nie warto inwestować w takie zabiegi, chyba że są to groszowe sprawy albo ma się klamoty na stanie..

Ja to sprawdziłem na sobie 

Napisano

Nie pamiętam totalnie :)

 

 

a jak się człowiek nie zna, ma problem z dopasowaniem to nie warto inwestować w takie zabiegi

Jak się człowiek nie zna, to niech czyta, nie tylko fora, ale także manuale producenta, tam wszystko jest wyjaśnione. Takie problemy się pojawiają, jak jajko chce być mądrzejsze od kury. Inżyniery nie po to siedziały latami przed deskami kreślarskimi, by tak łatwo można było obejść ich prace. Najlepszą zasadą jest - trzymać się do maksimum konfiguracji producenta. Jak ten wsadza spec zębatkę 36, to nie kombinujmy z trekingową. Jak zaleca łączenie 44 z 32, a 32 z 22, to nie dla tego, że miał takie widzimisie, tylko po to, że do takiego układu dobrał kształty i części współpracujące. Lata trzydzieste minęły bezpowrotnie, dziś niuanse decydują o powodzeniu.

 

PS. przebudowanie korby 3rz na 2rz to koszt do 100zł jeśli kupimy dwie zębatki. Nowa korba klasy SLX to 300zł minium.

Napisano

Jeździłem na 44/36/22.

Wszystko działało jak należy.

Przerzutka XT e-type, manetka X7, kaseta 32-11.

Trochę było zabawy z regulacją, ale ostatecznie da się to zrobić. 

 

Napisano

Nie pamiętam totalnie :)

 

 

Jak się człowiek nie zna, to niech czyta, nie tylko fora, ale także manuale producenta, tam wszystko jest wyjaśnione. Takie problemy się pojawiają, jak jajko chce być mądrzejsze od kury. Inżyniery nie po to siedziały latami przed deskami kreślarskimi, by tak łatwo można było obejść ich prace. Najlepszą zasadą jest - trzymać się do maksimum konfiguracji producenta. Jak ten wsadza spec zębatkę 36, to nie kombinujmy z trekingową. Jak zaleca łączenie 44 z 32, a 32 z 22, to nie dla tego, że miał takie widzimisie, tylko po to, że do takiego układu dobrał kształty i części współpracujące. Lata trzydzieste minęły bezpowrotnie, dziś niuanse decydują o powodzeniu.

 

PS. przebudowanie korby 3rz na 2rz to koszt do 100zł jeśli kupimy dwie zębatki. Nowa korba klasy SLX to 300zł minium.

Wiesz dla nie których jest to nie do przejścia a się za rozkminianie zabierają:)

Zawsze można sprzedać to co ma i kupić inne, kwestia podejścia do tematu, ja się bawiłem i stwierdziłem, że nie warto sprzedałem xt i kupiłem slx 2 sp a co do kombinacji to przy tej korbie przerzutka trzy rzędowa lepiej działa z manetka 2 rzędową, która jest obecnie niż z 3 rzędową(pozozstałość po xt)

Napisano

Uznałem temat za zamknięty a tu widzę polemika w najlepsze ;-).

Jako że i gratów mam trochę i lubię poeksperymentować dla czystej przyjemności to zobaczę co uda się zdziałać. Temat robienia 2x9 w układzie 36/22 z trekinga już się pojawiał, interesowało mnie zagadnienie z dodatkowym dużym blatem. Przyjmuję za słuszną uwagę że będzie zaciągać i po krótkim namyśle zgadzam się że tak musi być. A ponieważ robiłem już układ 48/36/22 i nie było problemu ze zmianą to nie spodziewam się tu komplikacji.

Mam też klasyczne polskie spojrzenie na to co zrobiły "inżyniery".. raz im wyjdzie lepiej a raz gorzej - jakby były takie "mondre" te inżyniery to nie zmieniałyby co sezon rozwiązań na lepsze tylko od razu machneły jak trza - a tu co roku nowe ramy z inną geo, prostsze napędy itp...

Napisano

W układzie 48/36/22 nie było problemu bo różnica między blatami była większa a nie mniejsza.Chyba musi być równa lub większa niż 10.Kiedyś próbowałem zmiany z 48/38 na 46/38 i też się nie udało.A z tymi inżynierami to masz rację.A druga sprawa to wyciągnięcie kasy od klienta.

Napisano

Miałem na myśli poprawną pracę blatów 36-22...

A jakby tak zaszaleć i założyć do kół 29" blat 48? To by dopiero były przełożenia. ;-).

Napisano

 

 

Mam też klasyczne polskie spojrzenie na to co zrobiły "inżyniery".. raz im wyjdzie lepiej a raz gorzej - jakby były takie "mondre" te inżyniery to nie zmieniałyby co sezon rozwiązań na lepsze tylko od razu machneły jak trza - a tu co roku nowe ramy z inną geo, prostsze napędy itp...

A no "som mondre" i zmieniają co roku co by $ nie brakło , zrobienie raz i dobrze mija się z jakimkolwiek rachunkiem ekonomiczny (z punktu widzenia producenta).

Napisano
A ponieważ robiłem już układ 48/36/22 i nie było problemu ze zmianą to nie spodziewam się tu komplikacji.

Znajdź różnice:

44/36/22 i 48/36/22

Brawo, różnicę robi zębatka 48 dzięki której jesteś w stanie podnieść przerzutkę do góry na prawidłową wysokość dla 48z, a ta swobodnie przejdzie nad mniejszą 36. Dokładnie analogiczną sytuację mamy z korbą 3rz zmodernizowaną do układu 40/32/22. Po ustawieniu na odpowiednią wysokość przerzutki, ta będzie wadzić o zębatkę 32 i nie pozwoli na zmianę biegu. Zrobisz, to się przekonasz.

Poza tym pojemność przerzutki, 22z nie jest gumą. Uniesienie jej do góry by przeszła nad 36 spowoduje, że znajdzie się za wysoko na młynkiem. No i kupa z zabawy w mechanika, bo łańcuch będzie ocierał o wodzik. Musiał byś młynek zapinać tylko na bardzo dużej koronce kasety, by łańcuch szedł pod wystarczającym kątem i nie ocierał o wodzik. Jeśli tobie udała się zmiana na 48/36/22 to domniemam, że albo nie korzystałeś z młynka, albo używałeś go tylko na jednej/dwóch ogromnych koronkach kasety.

 

 

 

Miałem na myśli poprawną pracę blatów 36-22...
 

A widziałeś kiedyś zębatki 36 od trekinga i od korby 2rz? To nie są te same zębatki, mają inne kształty które zostały dobrane do działania z odpowiedniej wielkości młynkiem. Trekingowa działa poprawnie z 26, a MTB z 22. Identyczna sytuacja jest z zębatkami 38. Mamy dwa rodzaje, jedna do 24 a druga do 26. I nikt tu nic nie kombinuje, niczego producenci nie muszą co roku zmieniać, bo zrobili to już dawno. To domorośli mechanicy kombinują, jak tu po taniości coś sobie zepsuć.

Napisano

Jako że nie uważam się za wszechwiedzącego to poproszę o wyjaśnienie różnic w konstrukcji blatu MTB 32T z segmentu Deore-SLX-XT korby 44/32/22 w stosunku do blatu 36T z korby tego samego segmentu typu 48/36/26 oraz jak się ma ich kształt i realizowane funkcje w stosunku do większego blatu fabrycznych  korb dwurzędowych.

Chciałbym pominąć kwestie wizualne typu fabryczny lepiej wygląda.

 

 

Napisano

Różnica polega na wysokości profilu i kształtu ramp. Zębatka 36 jest wyprofilowana do współpracy z 26, a druga do 22. Ot cała różnica poza oczywiście ilością zębów. To samo jest gdy porównany zębatki 36 trekingową i 36 MTB od 2rz. Te rampy i profil są tak ukształtowane, by łańcuch podczas zmiany nie wypadł poza młynek lub się nie zakleszczył pomiędzy. 

Napisano

cycury nie słuchaj malkontentów tylko się baw i odkrywaj. Masz wszystko pod ręką, albo wyjdzie albo nie.

 

Arni możesz pokazać te zębatki trekkingowe i mtb oraz wskazać które grupy są mtb, a które trekkingowe?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...