Skocz do zawartości

[kaseta] 9rz z możliwością wymiany koronek: CS-HG80, CS-M770 czy inna?


konec

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Chcę wymienić kasetę na 9rz. (nie chcę 10 ani 11). Przeznaczenie:  codzienne dojazdy do pracy po płaskim teranie, ewentualnie górka osiedlowa dla funu. Rower cross. Z przodu mam 38+28 (wywaliłem 48) i na tył zakres 11-32 byłby dobry. Ponieważ będę używał i niszczył głownie zębatki 14-18 chciałbym mieć możliwość ich wymiany. 

 

Więc: czy zębatkę 18T z CS-M770 można odkręcić od pałąka i ją wymienić na inną (np od kasety CS-HG70-9/ HG50-9)? Czy jako najmniejszą można dać 12T lub 13T? Czy z kasetą CS-HG80 byłoby łatwiej? Może polecicie jakąś inną kasetę z wymienialnymi koronkami? Z góry dziękuję za wszystkie sugestie.

 

Napisano

czy zębatkę 18T z CS-M770 można odkręcić od pałąka i ją wymienić na inną

 

Nie ma takiej możliwości , zębatka na pająku jest znitowana . Dla 11-32 wymienne są tylko 11/12/14/16.

 

Czy z kasetą CS-HG80 byłoby łatwiej?

 

Tu by było łatwiej bo 18T nie jest na pająku tylko w zestawie z 3 innymi (znitowane , ale bez problemu rozbieralne) , występuje jako część zamienna (Y-1ZW98020) ale trudno dostępna (samej 18T  nie kupisz).

 

Może polecicie jakąś inną kasetę z wymienialnymi koronkami?

 

Może lepiej kup po prostu tańszą  np. CS-HG400 http://allegro.pl/kaseta-shimano-alivio-cs-hg400-9-zeby-11-32-i6098568354.html lub  CS-HG300 http://allegro.pl/kaseta-zebatek-shimano-acera-cs-hg300-9-rz-11-32t-i6032112137.html i jak zajeździsz wspomnianą 18T wymienisz całą kasetę (sama zębatka 18T nie występuje nigdzie jako część zamienna do żadnej kasety , tak więc jedyne źródło jej zdobycia to nowa kaseta).

Napisano

18z da się kupić, bo są w necie sklepy co sprzedają koronki z rozebranych kaset, ale uwaga... Muszą to być koronki od kaset CS-HG300 i wzwyż. Może być od kasety szosowej ale w niej trzeba podpiłować wszystkie wypusty iglakiem by delikatnie obrócić ją na bębenku po okręgu (ok. 1mm)

Koronki tych nazwijmy to normalnych grup, mają oznaczenia ar/au/bg/bh, a w M770 dodatkowo aQ/as (numer katalogowy nieważny, bo różnica to jedynie wykończenie powierzchni) i musisz znaleźć koronkę z jednym z tych oznaczeń bo są wzajemnie wymienne i jak przyjrzysz się temu pdf:

http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-CS-HG400-9-3680.pdf

http://cycle.shimano-eu.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/CS/EV-CS-M770-2692_v1_m56577569830621030.pdf

to dojdziesz do wniosku sam, dla czego tak trudno jest dokupić koronki inne niż do 16z dla kaset MTB.

 

Na OLX jest gość co sprzedaje same koronki właśnie z rozebranych kaset, poszukaj.

 

Nawiasem mówiąc, do takiego zastosowania nie wchodził bym absolutnie w kasety droższe niż wspomniane wyżej HG300 ewentualnie 400, zwyczajnie szkoda kasy, a zmiany biegów będą identyczne. A jak już zajedziesz przecież nie tylko koronkę 18z, to za 53zł kupisz nową kasetę. Szkoda zachodu

Napisano

Dziękuję bardzo za odpowiedzi. Już mi się rozjaśnia i o HG300/400 też myślę. Będę jednak wdzięczny za odpowiedź na poniższe pytania:

Czy między HG300 a HG400 jest widoczna różnica w twardości?

Czy dobrze zrozmiałem, że dowolnie mogę mieszać zębatki z grup ar/au/bg/bh/aQ/as (także między grupami)?

Ale już do HG80-9 (MTB) nie wstawię zębatki z HG70 czy HG50 (są dostępne ale to szosa) - o ile nie podpiłuję?

I jeszcze jedno: jeśli zębatki są na pająku to w zasadzie są niewymienne, podczas gdy jeśli są zespolone, to można je roznitować i podmienić?

 

Napisano

 

 

Czy między HG300 a HG400 jest widoczna różnica w twardości?

Wątpię, jedyna różnica to wykończenie stalowych koronek, ale w obydwu jest ono niklowe i antykorozyjne. Jedynie w HG300 jedna koronka ma kolor brązowy, ale to bardziej estetyka, która nie ma żadnego znaczenia praktycznego. Waga jest identyczna, a cena niższa. Kształt zębów i wycięcia ułatwiające zmiany biegów są identyczne jak w wyższych modelach.

 

 

 

Czy dobrze zrozmiałem, że dowolnie mogę mieszać zębatki z grup ar/au/bg/bh/aQ/as (także między grupami)?

Tak, one mają ten sam kształt i układ wypustów, będą układać się na bębenku tak samo. Jedyna różnica to waga i wykończenie. Mieszałem już małe koronki XT z Deore i HG300, są identyczne.

 

Ale już do HG80-9 (MTB) nie wstawię zębatki z HG70 czy HG50 (są dostępne ale to szosa) - o ile nie podpiłuję?

 

Tak, szosowe mimo tej samej ilości zębów są przesunięte po okręgu o ok. 1mm i zęby nie będą układały się tak jak oryginalna koronka z kasety MTB, a to oznacza złe zmiany biegów.

 

 

 

jeśli zębatki są na pająku to w zasadzie są niewymienne, podczas gdy jeśli są zespolone, to można je roznitować i podmienić?

Tak, dokładnie. Dodatkowo szosowej nie przynitujesz z pozostałymi MTB, bo ma także inny układ tych otworków na nit i niestety, ale będzie luźna. W sumie to nie problem dla bębenka stalowego.

 

Dodam jeszcze, że nic nie stoi na przeszkodzie zbudowanie kasety MTB zaczynającej się od koronki 12z. W takiej przykładowej 11/32 wystarczy tylko wywalić 11z i wstawić 13z. Potrzeba tylko za 10zł dokupić nakrętkę pod dwunastkę, która może być także od szosowej kasety.
 

Napisano

Mam zarowno hg300 jak i hg400. O ile w tej drugiej pokrycie wygląda rzeczywiście na niklo-podobne, to w tej pierwszej nie byłbym tego taki pewien, bo wygląda po prostu inaczej ;) Tak czy siak różnica cenowa nie jest specjalnie duża.

Napisano

Różne metody niklowania? Są dwie, chemiczna i elektrolityczna. Elektrolityczna nie daje tego charakterystycznego połysku, powłoka jest matowa. Pewnie to cała różnica warta 10zł dopłaty

Napisano

Jest niklowe i antykorozyjne, realnie beznadziejne i bardzo korozyjne. Moja 400 kisnie w wielu punktach niekoniecznie tam gdzie wyciera ją łańcuch. Zabezpieczenie starszych modeli jest o wiele lepsze co do jakości powłok.

Napisano

A moja hg400 ciurana w najróżniejszych warunkach wygląda bardzo ok, nie zauważyłem żadnych ognisk rdzy, przebieg jakieś 3000km. Nie widze przeciwwskazań żeby kupić ją ponownie. Hg300 czeka póki co na półce na montaż w drugim rowerze, więc tu wnioski jeszcze przede mną.

Napisano

Tobo, po to się nikluje by stal stała się antykorozyjna :) I tak jak napisałem, są dwie metody niklowania z tą różnicą, że ta świecąca jest niby bardziej szlachetna, stosowana dla ozdoby. Nikiel można nakładać też na powłokę miedzianą, do której lepiej przywiera.

Kolejnym procesem antykorozyjnym jest chromowanie stosowane min. w kasetach wyższych grup.

Napisano

Zakładam tych kaset dużo, podstawowe dziewiatki obecnie, moja złapała rdzę na ramionach zębatek w ciągu kilku pierwszych użyć.

Arni220, napisałem jak to wygląda w praktyce.

Mialem wcześniej hg 50 i w tych samych warunkach korozja pojawiała się dużo później. Na kasetach srama 9sp korozja pojawiała się tylko na samych zębach w nieuzywanym rowerze.

Napisano

No być może jakość spadła, calkiem normalne w tych czasach. Ja jednak odniosłem się do tego co napisałeś na samym początku czyli że są powłoki niklowe i antykorozyjne w rozumieniu jakby dwuch różnych powłok. Nie, niklowanie jest metodą antykorozyjną, a że nienajlepszą jaką zastosował producent to pełna zgoda. Ale ile policzyli by za położenie najpierw warstwy miedzi? A wiecie, że chrom nakłada się też na nikiel i na miedź?

Można by też użyć stali niklowej tzw kwasówy, ale to pewnie jeszcze drożej by wyszło, ale wtedy niczym by już jej pokrywać nie trzeba i nawet zużycie na zębach by jej nie przeszkadzało

Napisano

Wracając jednak do przypadku "jazda po płaskim do pracy" po lekturze forum i datasheetów kaseta szosowa wydają się być lepiej zestopniowana i daje większy wybór przełożeń w zależności od upodobań.

Czy są jalkieś przeciwskazania co do takiego rozwiązania? Przerzutka będzie chyba XT RD771-9 GS, bo nie widzę Deore bez niepotrzebnego długiego wózka, łańcuch HG93.

Pewnie takie GH50-9 12-27 załatwiłoby sprawę (+ zmiana tarczy na korbie 38-28 na 38-24/26) albo zmodyfikowane na dole 11-30.

Napisano

Generalnie u Shimano przerzutki typu shadow są przeciwwskazaniem do używania kaset szosowych. Poza tym na pewno do takiego turlania potrzeba aż XT?

Napisano

wydawało mi się, że RD-M771-9 GS nie jest typu shadow. Nie mam racji?

Obecnie mam zdezelowane Alivio, chciałem spróbować czegoś lepszego. Nie widzę Deore z krótkim wózkiem (i nie shadow). Jeśli wymieniona przerzutka jednak jest typu shadow to wezmę pewnie Deore 591 SGS (jest znacznie tańsza i do moich potrzeba na pewno wystarczy, ale ma długi wózek).

Napisano

Shimano Tiagra, jest to szosowa grupa przystosowana do kaset szosowych, ale w swym asortymencie ma także manetki do zwykłych, prostych kierownic. Może coś takiego?

 

Z górskich kaset do 9s najciaśniejszą jest/była 11-28 i ona powinna chodzić dobrze z takim osprzętem Deore i SLX:

http://rowertour.com/shimano-cs-hg80-slx-kaseta-rowerowa-9rz.html

Można by w niej podmienić koronkę 11 na 15. Ewentualnie można by spróbować z kasetą szosową 12/27. Zastanów się jednak nad tą Tiagrą, a dostaniesz znacznie większy wybór kaset o interesującym cię stopniowaniu.

 

I tak jak modrzew pisze, po kiego ci XT do dojazdów do pracy? Zwykłe Deore wystarczy.

Napisano

Pokornie przyjmuję krytykę. Przeboleję długi wózek i kupuję Deore. Z kasetą się jeszcze chwilę zastanowię. Wszystkie opcje zostały przedyskutowane. Dziękuję za sugestie.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Cześć

Przy okazji wymiany łańcucha z koszmarnie wyciągniętego CN-HG93 na Connex 900  podpinam się pod wątek wymiany koronek w CS-HG80-9 (11-28) obecnie kaseta ma nalatane 6kkm, głownie szybko, po płaskich asfaltach, jak dobrze rozumiem powinienem kupić koronkę 13T Y10R1300N i 14T Y10R1400N ale co z najmniejszymi 11 i 12? czy mogę dobrać z CS-HG61-9 ? czyli Y1ZX1144N i Y1ZX1244N , czy koronki z kasety CS-HG61 będą kompatybilne "as is" ?

Napisano

Zacytuję ci kolegę bardziej kumatego w takich szczegółach konstrukcyjnych:

 

To nie jest takie proste. Aby dobrze zmieniać biegi koronki muszą być w pewnej określonej pozycji kątowej wobec siebie - i w danej kasecie jest sekwencja koronek dobranych tak, aby każda była w odpowiedniej pozycji. Aby zachować "Fabryczną" jakoś przekładania nie możesz tej sekwencji zaburzyć. Takie sekwencje shimano określa dwuliterowymi oznaczeniami na koronkach - te wszystkie ab, an, bn, co itp służą dokładnie to tego. Shimano zwykle dzieli kasety na dwie części - dolną i górną, które są oznaczane osobno. Np kasety 11-40 i 11-42 w 11 rzędowym napędzie mają tę samą sekwencję do bodajże 21, a potem się rozjeżdżają.

 

Co w rozpatrywanym przypadku, aby wymienić tę 19 na 18 musiałbyś zrobić jedno z dwóch

 

1 - znaleźć dwie kasety które mają tę samą sekwencję ( oznaczenie dwuliterowe, nie rozmiary koronek ), które kończą się na 17 i powyżej się rozjeżdżają

2 - znaleźć 18 która - należy do tej samej sekwencji co 17 ( wg oznaczenia ).

 

Każda inna kombinacja spowoduje jakąś degradację pracy napędu. Czasem akceptowalną, czasem dramatycznie psującą pracę napędu.

 

Osobiście, na miejscu twórcy wątku poszukałbym kasety której koronki 18+ można transplantować na jego xx-17. jedną taką "przerwę w sekwencji" zwykle daje się opanować regulacją.

Moja praktyka w takich zabawach potwierdza to, ale można sobie z tym problemem poradzić w prosty sposób. Iglak w rękę i rozpiłowujesz ten szeroki wypust w koronce. Następnie tak okręcasz tę koronkę, aż ułoży się prawidłowo względem pozostałych. Proste ale uwaga, koronki szosowe i tak nie spasują do kaset MTB, będą okręcone jeszcze o dodatkowe 2mm, a przez to wymagać będą spiłowania wszystkich wypustów o tę samą wartość.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...