Skocz do zawartości

[napęd 3x1] nietypowy - kompatybilność części i wariacje


jakaj

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,

rozważam takie opcje napędu (oraz hamulców) w moim krosowym rowerze 28':


opcja A
torpedo z biegami w piaście z tyłu
korba z jedną tarczą - powstała poprzez odkręcenie tarcz z klasycznej korby trzytarczowej (chyba Alivio Shimano się nadaje)

1.Czy ta przeróbka 3 -> 1 się uda? Rozumiem że zostaje największa zębatka, zmontowana z korbą na stałe?
2.Czy potrzebuję do tego napinacz łańcucha? (prowadnice/rolki czy jak to się zwie) Jaki?
3.Uwagi o szerokości łańcucha?


opcja B
piasta torpedo (bez biegów)
trzy tarcze z przodu

4.Czy w piaście torpedo uda mi się odsunąć zębatkę tak, by współgrała z trzema tarczami z przodu?

4a. Jeśli nie, to czy mogę na zwykłą piastę 7 rzędową (lub 8 lub 9rz) /kaseta/ założyć tylko jedną zębatkę, używając dystansów - tak by była po środku względem trzyzębatkowej korby?
5.Jaki napinacz łańcucha? (zamontowany przy tylnej osi)
6.Uwagi o szerokości łańcucha?


Pytania gratis:

7. Czy mogę na piastę 8 lub 9 rzędową założyć kasetę 7rz? Potrzebuję tylko dystanse?

 

 

Będę ogromnie wdzięczny za wsparcie. Proszę o wszelkie uwagi co do kompatybilności wymienionych opcji:)

  • Mod Team
Napisano

A:

1. możesz zostawić którą chcesz zębatkę, jednak musisz dostosować suport.

2. Jeżeli z tyłu 1 zębatka i z przodu też, to nie o ile masz ukośne lub poziome haki koła.

3. Jednorzędowy najlepsza opcja, bo jest najmocniejszy.

 

B:

4. nie, tutaj manewrujemy suportem.

4a. Możesz tak zrobić, możesz nawet kupić specjalnie dostosowane adaptery.

5. jeżeli trzeba, są np montowane pod hak przerzutki.

6. Jak tylko singiel to to samo co wyżej.

Napisano

Podepnę się do pytania, też chcę zbudować rower z napędem z opcji A, czyli z tyłu piast wielobiegowa, a z przodu tylko jedna tarcza. Mój problem polega na tym, że chciałbym zastosować manetkę Shimano Altus SL-M310, lewą, 3 biegową, typu RapideFire z piastą trzybiegową. Piasta którą bym wybrał to NEXUS 3 SG3R40, z względu na 120mm szerokości montażowej, bo tylne widełki mam 126mm. Teraz pytanie, czy to będzie ze sobą działać? Czy wielobiegowe piasty od SRAM też wchodzą w grę, czy może maja jeszcze inny skok linki na przełożenie?

Napisano

Jeżeli pisząc "torpedo" faktycznie masz na myśli hamulec w pedałach, to opcja B odpada w przedbiegach. Trzy zębatki z przodu wymagają napinacza o takiej konstrukcji jak przerzutka tylna, żeby dało radę wybrać odpowiednią ilość łańcucha. Hamulec w pedałach nie będzie działał, bo zamiast go ciągnąć będziesz naciągał napinacz.

W opcji A przy użyciu napinacza z ramieniem na sprężynie jest ten sam problem choć trochę mniejszy, bo pojemność wózka dużo mniejsza.

 

1. Rozmiar jaki ci pasuje, umiejscowienie też choć na miejscu środkowej chyba będzie najłatwiej ustawić poprawną linię łańcucha.

 

A vs B

A ma lepszą linie łańcucha, więc napęd powinien dłużej pociągnąć. W B na małej i dużej zębatce będą przekosy, co kiepsko wpływa na kondycję tylnej zębatki. Właśnie przez złą linię łańcucha (ewentualnie kiepskie sztuki) zajechałem napęd w 3600km (tył 300km, przód dodatkowe 600km). Teraz mam już zrobione trochę ponad 5000km i jeszcze pociągnie.

 

Tom3k88

Z tego co wiem, to nie ma szans na bezpośrednie użycie manetek od przerzutek z piastami wielobiegowymi. Trzeba się bawić w adaptery zmiany ciągu linki.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...