Skocz do zawartości
Kross Raty 0 procent
dawid

[piasty] Standardy mocowania piast do ramy

Rekomendowane odpowiedzi

dawid

Ponieważ wiele osób ma problemy z określeniem jaki rodzaj mocowania piasty do ramy mają u siebie, jak również nie są w stanie określić na jakie koła mogą sobie pozwolić. Zamieszczam krótki opis rodzai mocowania piasty do ramy.

Jak ktoś znajdzie błąd to proszę sprostować, jak coś pominąłem to proszę o informację ;)

Jak by któryś z adminów mógł ten temat przypiąć, bo myślę ze wielu osobom się przyda ;)

 

 

130mm/9mm

Standardowe mocowanie piasty do ramy w rowerze szosowym

Rama opiera się na końcówkach piasty

Rozszerzanie ramy i montowanie na siłę piasty 135mm/9mm zazwyczaj prowadzi do pęknięcia tylnych widełek ramy

 

135mm/9mm

Standardowe mocowanie piasty do ramy.

Rama opiera się na końcówkach piast

 

Zdjęcie piasty

_tmp1348749064.jpg

135mm/10mm Thrubolt

Sztywniejsze mocowanie piasty do ramy rowerowej ze standardowymi hakami.

W pełni kompatybilne z każdą ramą do której pasuje piasta 135mm/9mm

Wymaga stosowania specjalnego zacisku o średnicy 10mm, ponieważ rama opiera się na osi zacisku.

Zdjęcie piasty:

75548518.jpg

Zdjęcie zacisku 10mm Thrubolt

_tmp1325257743.jpg

 

135mm/12mm

Mocowanie niekompatybilne ze standardowymi hakami ramy.

Tego typu mocowanie piasty wymaga specjalnej ramy która ma otwory o średnicy 12mm i szerokość tylnych widełek wynosi 135mm

 

sc.jpg

 

Mocowanie 142mm/12mm i 142+

Mocowanie to wymaga ramy przeznaczonej do tego rodzaju piast

Rozstaw widełek wynosi 142mm, oś zacisku ma średnicę 12mm

 

Zdjęcie piasty:

_tmp1326814178.jpg

 

150mm/12mm

Mocowanie używane w rowerach DH

Wymaga specjalnej ramy przeznaczonej do tego rodzaju mocowania

Rozstaw widełek wynosi 150mm

Średnica zacisku wynosi 12mm

_tmp1326814326.jpg

Edytowane przez dawid
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Qaroll

Chyba byłem jedną z osób, która się przyczyniła do powstania tego posta. Na pewno się przyda ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marcin_ostrów

Może to do końca nie to forum, ale jest jeszcze 157x12

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ishi

170mm/10mm QR, 190mm/10mm QR , 177mm/12mm Thru, 197mm/12mm Thru


Mocowanie używane w rowerach FATBIKE


hope_fatsno_rear_sizes-587x692.jpg


Edytowane przez ishi

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lukmar

Dawid,

piękna sprawa :-), jeszcze jakbys pokazał zdjęcia jak wyglądaja zaciski do ww. standardow byłoby super !!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
IvanMTB

Faty to troche inaczej ishi

 

170x10, 190x10

 

177x12, 197x12

 

No i nie żebym sie czepiał ale standardowy, tylny QR to 10mm a nie 9...

 

Do tego jeszcze nowość czyli Boost 148x12.

 

A na lżejszym końcu mamy:

 

120x10 - torowe

126x10 - stare szosowe

110x10 - baardzo stare szosowe.

 

Szacunek...

I.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ishi

 

 

No i nie żebym sie czepiał ale standardowy, tylny QR to 10mm a nie 9...
 

 

Macie racje towarzyszu. Pomyłka poprawiona!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adamos

Poza tym, można byłoby dorzucić jeszcze tandemowe 140mm i 145mm, ale po co robić niepotrzebne zamieszenie? :)

Jak ktoś zainteresowany zawsze może zerknąć w ściągawkę od Sheldona.

Edytowane przez adamos

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dawid

Jest szansa przypiąć ten temat przez adminów?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
wapid

Do fatów są tylne piasty 12x190 i 12x197. Czy są one zamienne i kompatybilne, czy to dwa standardy tylnych wideł i mocowania?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
radziuGD

Warto wspomnieć, że 135x12 można wsadzić w standardowe haki za pomocą osi redukcyjnej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

OK, ale ja czegoś nie rozumiem. Dawid pisze:

 

 

Mocowanie 142mm/12mm i 142+ Mocowanie to wymaga ramy przeznaczonej do tego rodzaju piast Rozstaw widełek wynosi 142mm, oś zacisku ma średnicę 12mm

 

 

Jak to ma się do tego?

http://www.bikerumor.com/2014/12/19/2016-axle-standards-part-1-rear-148mm-thru-axle-coming-fast-its-about-more-than-just-better-wheels/

 

p4pb6247025.jpg

Z tego wynika, że rozstaw widełek jest identyczny, a jedynie sposób mocowania jest inny. 

Edytowane przez Arni220

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Rulez

Jak to rozstaw widełek identyczny, w piaście 142 mm widełki mają 142 mm, a w piaście 135 mają 135 mm, co do średnicy ośki to są 12 mm w obu wypadkach (takie właśnie piasty są na tym zdjęciu), piasta 142+ to wymysł Speca, teraz dodatkowo wchodzą piasty 148 mm - wymysł Treka ...

Edytowane przez Rulez

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dawid

148x12mm miałem uzupełnić.

Z tego co widzę to 148x12 wymaga też dedykowanej ramy i nie uda się zamontować 148x12 do ramy 142x12mm

 

Czytając szybko po łebkach chyba mówili o tym że linia łańcucha przy 135 i 142mm jest taka sama, a dopiero 148mm przesuwa linię łańcucha i wpływa to na cały sposób dobierania osprzętu. Rozstaw widełek jest inny dla 135 i 142mm

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

Dokładnie to chciałem uściślić. Niby 142 jest szersze od 135, ale dla konfiguracji osprzętu jeden grzyb.

 

Nie spieram się, ale wg tamtego rysunku 142 nie ma szerszych widełek, ta piasta wchodzi jakby do ich wnętrza, a istotne miejsce pomiarowe od którego zależy linia łańcucha, nadal wynosi 135mm. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
CentrumRowerowe

Geometria widełek dla klasycznego 135 mm i 142x12 jest taka sama. Różnica jest taka, że w standardzie 142 widełki roweru mają po obu stronach 3.5 mm "wgłębienia" w które wchodzą szersze końcówki piasty.

Dobrze to widać na poniższym filmiku z Pinkbike. Piasty 142x12 i klasyczne 135 poza końcówkami się nie różnią. Dlatego większość producentów oferuje wymienne "end cups" w komplecie z wyższymi modelami piast.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Żbik

To ja zapytam o cos ;)

Obecnie mam w rowerze z przodu Deore M615 ze standardowym samozamykaczem 9mm. Bede zmieniał piasty na DT Swiss 350 i moge wybrać przednia piastę z osią 15mm. Z moim widelcem można ja sparować poprzez adapter DT Swiss z 9 na 15mm.

 

Opłaca sie bawić w taki zabieg w rowerze do XC? Czy lepiej wybrać DT 350 5mm ze zwykłym samozamykaczem i nie bawić sie w adaptery?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marcin_ostrów

Mały update co do stosowania co niektórych piast 142 w ramach z 148 . Tak samo piasty 15x100 w widłach 15x110 

 

http://www.lindarets.com/boostinator/

 

M

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pawel2208

Myślę, że jak kupisz piastę 15mm  i adapter z 15 na 9 to nie będziesz miał problemu z wymianą amortyzatora w przyszłości jeżeli zachce Ci się sztywnej osi :) Wyciągasz wtedy adapter i ładujesz sztywną oś zamiast zmieniać piastę i na nowo zaplatać koło.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Żbik

Widelec mam juz docelowy - Fox ;)

 

Zastanawia mnie, czy sztywna oś 15mm jest aż tak odczuwalna i przydatna w XC? Mam pewne obawy przed wszystkim co nazywa sie "adapter" czy "przejściówka". Wole dedykowane rzeczy. Stad zastanawiam sie czy ten adapter bedzie dobrze pasował. I druga sprawa, czy jego zastosowanie odzwierciedli wszystkie właściwości sztywnej osi (inaczej mówiąc, czy piasta DT350 5mm + adapter na 15mm da identyczne właściwości co piasta z osią 15mm?)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gtb

Piasta DT 350 pod oś QR9 nie da się przerobić za pomocą adapterów na 15mm (taką możliwość ma Novatec 771) , w twoim przypadku musiałbyś kupić 350 pod 15mm i dokupić adaptery na QR9 .

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Żbik

Pokręciłem, oczywiscie masz racje. Chodziło mi o zakup piasty DT 350 pod os 15mm i zastosowanie adaptera do osi 9mm, bo takie mocowanie ma mój Fox ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marcin_ostrów

Ja bym brał 15 mm . Na przyszłość jakby co :) A adapterów nie masz się co bać, po prostu zdejmujesz jedne końcówki piasty a zakładasz drugie :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dawid

Jeżeli chodzi o sztywność, to pomiędzy qr, a 15mm + adapter na qr to nie poczujesz różnicy.

Proponuje brać 15mm + adapter na 9mm, lepiej mieć w przyszłości możliwość wyboru widelca na 15mm

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

No nie wiem czy taka przeróbka 15 na 9mm za pomocą adaptera to to samo co oryginalna oś 9mm. W przypadku bynajmniej Novateca, w otwór dużej osi wkłada się tylko takie małe bździki, całość jest ściskana za pomocą szybkozamykacza i to wszystko. To nie ma prawa być tak samo sztywne jak jednolita oś, nawet drążona w środku. Wiadomo, że takie koło się nie rozpada w czasie jazdy, ale porównania sztywności na przyrządach na pewno wykazały by różnicę.

Mimo wszystko, dziś wybrał bym tak jak chłopaki piszą, 15 + adaptery, nigdy nie wiadomo co wykombinujesz za rok, 2 czy 5 lat.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×