Skocz do zawartości

[Przerzutka tylna] SRAM X9 czy X0? Kompatybilność i pytań parę


RuinPL

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć wam! :)
Już od jakiegoś czasu szykuję się na duże zmiany w moim rowerze. Postanowiłem go podrasować i chcę to robić z roku na rok wkładając w niego jakieś konkretniejsze części :). W tym roku zaczynam od napędu (oprócz przedniej przerzutki, korby i suportu). Aktualnie koło mam na wolnobiegu (7s) ale wczoraj kupiłem używane koło na piaście Shimano FH-M510 (pod kasetę 8/9). To koło i tak będę wymieniał pewnie za rok. Moim głównym celem na teraz jest tylna przerzutka i tu zaczynają się moje pytania ;)....
Po przewertowaniu wielu wątków na tym forum zdecydowałem się na SRAMa pod triggery. Teraz zastanawiam się nad tym, którego wybrać i co będzie lepszym wyjściem -

  • Nowa X9 czy używana X0 (to jest moje pierwsze pytanie do Was)?
  • Na co zwrócić uwagę podczas ich wybierania?

I tutaj mam kilka pytań, które mogły by mi pomóc w tym wyborze, gdybym uzyskał na nie odpowiedzi:

1. Odnośnie tego koła które kupiłem - nabyłem je z uwagi na piastę aby móc zamontować kasetę. Teraz jeśli się nie mylę to kasety dzielą się na: 7s, 8/9s i 10s. Świadczyłoby to o tym, że 8s i 9s są ze sobą kompatybilne? Czyli np. przerzutka w której opisie widnieje notka o tym, że jest przeznaczona na napęd 9s, będzie również kompatybilna z 8s?

2. Jeśli pierwszy punkt się zgadza to mam teraz pytanie odnośnie długości wózka. (Z góry zaznaczę, że chciałbym mieć wózek średni bądź krótki, gdyż słyszałem iż mają one więcej zalet niż wózek długi).

  • Otóż próbowałem znaleźć parę informacji na ten temat i doszukałem się, że dłuższy wózek obsługuje większą ilość przełożeń? Spotkałem się jednak z ofertami, gdzie oferowana jest np. przerzutka 9s w wersji ss, gs i sgs, jak więc ma się to do tezy, że dłuższy wózek obsługuje większą ilość przełożeń, skoro tam piszą, że do 9s mają każdy rodzaj wózka? Jak to jest z tym wózkiem?
  • Jeśli podpunkt powyżej jest błędny to czy długość wózka jest przypisana: ss = 7s, gs = 8/9s, sgs = 10s? Czy może właśnie ss = 8s a gs = 9s?

3. Nadmienię, że koło, które kupiłem nie ma kasety, więc stoję teraz przed tym wyborem jaką kasetę kupić - 8s, czy 9s i czy ma to jakieś znaczenie (oprócz komfortu jazdy z większą ilością przełożeń)?

Na ten moment to chyba wszystkie moje pytania. Mam nadzieję, że ktoś się pokusi o to aby mi na nie odpowiedzieć :) (im klarowniej tym lepiej ;)).
Pozdrawiam serdecznie

Napisano

Tak dłuższy wózek obsługuje większą rozpiętość przełożeń, jeśli będziesz miał kasetę z największą koronką 34z i korbę 3 tarczową 44z to przy skrajnym przełożeniu 22 z przodu 11z,12z z tyłu łańcuch będzie wisiał ponieważ krótszy wózek go "nie wybierze" ( jednak nie będzie problemu z wrzuceniem na 34z czy 36z z tyłu.

Przy korbie 2 tarczowej nie będzie tego problemu.

Przerzutka 9s będzie działała z kasetą 8s.

Na co patrzeć przy zakupie używanej przerzutki - oczywiście na luzy, na to czy wózek nie jest zgięty, jednak myślę, że przerzutka X9 w zupełności zaspokoi Twoje oczekiwania.

Do napędu 8 biegowego coraz trudniej dostać komponenty wyższej klasy .... ponad to jakie kupujesz manetki ?

 

Albo inaczej, jaki napęd planujesz docelowo, jeśli nie chcesz na razie zmieniać manetek to kup sobie jakąś kasetę 7 lub 8 biegową, z 9 biegowa nie będą działały manetki 7 biegowe ;)

Napisano

X0 z tyłu daje większy współczynnik lansu, natomiast więcej zależeć będzie od dobrych manetek do tych SRAM-ów. Muszą być co najmniej klasy użytych przerzutek. Średni wózek oferuje nieco precyzyjniejsze zmiany biegów, ale chyba tylko nieco, bo do precyzji długiego wózka przerzutek klasy X9/X0 nie można mieć zastrzeżeń.

Napisano
Średni wózek oferuje nieco precyzyjniejsze zmiany biegów,

Nie zauważyłem, a używam zamiennie w przerzutce z dużym współczynnikiem lansu ....

Napisano
ponad to jakie kupujesz manetki ?

O. To pytanie uświadomiło mi, że chyba nie mam się co za bardzo zastanawiać nad tym jaką kasetę kupić, gdyż standardowo manetki X9 są na 9rz %). To tę sprawę mamy już z głowy (czyli decyduję się na kasetę 9 :)). Odnośnie pytania to w moim planie jest zakup triggerów bo gripy do mnie nie przemawiają...

 

Tutaj też mi się wyjaśniła sprawa długości wózka i ilości przełożeń. Wcześniej bowiem podchodziłem do sprawy myśląc tylko w kategoriach liczby zębatek a nie pomyślałem o tym, że liczba zębów też jest zmienna i ma wpływa na to %).

 

Tutaj nasuwa mi się jednak kolejne pytanie odnośnie tych dwóch rzeczy. Otóż faktycznie słyszałem o tym, że krótsze wózki są precyzyjniejsze (choć spotkałem się również z takimi opiniami jak ta, którą wyraził Obes ;)). Nie ulega chyba jednak wątpliwości, że długi wózek faktycznie jest bardziej narażony na uszkodzenia (o kamienie, korzenie itp.). Jednym słowem w moich oczach utrwaliło się przekonanie, że krótsze wózki są jednak lepsze ;). Na ten moment wiem już, że na pewno chcę tą kasetę 9s z tyłu i raczej zostanę przy 3 z przodu, teraz pytanie do Was:

  1. Jeśli chcę zostać przy takim układzie to czy np. średni wózek nie będzie do tego idealny? Nie zastanawiałem się jeszcze nad tym jaką ilość zębów bym chciał zamontować więc ciężko mi pytać o konkret, lecz jeśli jest on niezbędny do waszej diagnozy to myślę, że będę mógł się określić dosyć szybko w tej sprawie ;).

Pozdrawiam serdecznie

Napisano

Jeździłeś kiedyś na Gtipshiftach? Pytam bo też kiedyś nie chciałem o nich słyszeć... teraz nie zamieniłbym na RF za żadne skarby świata. ;)

Napisano

Średni wózek nie będzie do tego idealny, będzie tak jak napisałem wcześniej, przy takim napędzie nie zauważyłem żadnej z wymienionych przez ciebie zalet średniego wózka, nawet mniejszej możliwości uszkodzenia ....

No chyba, że będziesz jeździł na kasecie 7 rzędowej 14-28 wtedy śmiało bierz średni wózek ;)

Nabiłeś sobie głowę teoriami.

Napisano
Jeździłeś kiedyś na Gtipshiftach?

Miałem okazję jeździć na gripach jak pożyczyłem rower od kumpla i tak jak mówię - nie przemawiają do mnie ;) - wiem jednak, że mają one też swoich zwolenników, więc na pewno nie powiem, że się do niczego nie nadają :). Po prostu są nie dla mnie ;).

 

Nabiłeś sobie głowę teoriami.

Tych teorii jest po prostu zatrważająco więcej i tak jak do kwestii ich precyzji faktycznie nie mogę się wypowiedzieć, tak w kwestii tego, że są mniej podatne na uszkodzenia to nie mam wątpliwości %). Oczywiste bowiem dla mnie jest to, że jeśli coś jest mniejsze to trudniej to trafić ;). A tak nawiasem, to jeśli średni wózek byłby idealny do 7s to do czego został wymyślony krótki wózek? A z drugiej strony, jeśli długi wózek jest lepszy do 9s to co z 10s? Tego typu pytania i odpowiedzi, które sam sobie udzielam skłaniają mnie do tego aby zdecydować się na krótszy wózek ;). Z drugiej strony pisałeś (a przynajmniej tak wywnioskowałem), ze używasz obydwu rodzajów wózka? No ale tak jak mówię - sporo się naczytałem w tej sprawie i większość ludzi (także tych, którzy są użytkownikami obydwu rozwiązań jak Ty) bardziej faworyzowali te krótki...

Pozdrawiam serdecznie :)

Napisano

Nie mam czego faworyzować ponieważ w pracy napędu nie ma żadnej różnicy na korzyść średniego wózka, łańcuch tak samo lata, a ilość uszkodzeń przez wiele lat użytkowania (bynajmniej nie na szutrowych drogach) jest taka sama, To tyle z praktyki.

Przerzutkę mogę sobie zmienić w każdej chwili więc nie mam problemu z porównywaniem.

Jedno jest pewne jeśli np. w kasecie 8 rzędowej 30/11 i korbie 3 tarczowej prawidłowo skrócisz łańcuch, to przy średnim wózku na krzyżowaniu 22 z przodu, 11/12 z tyłu łańcuch będzie bardzo luźny, a jeśli skrócisz łańcuch tak żeby nie był luźny nie wrzucisz 44 z przodu i 30 z tyłu ....

A ty się decyduj na co chcesz

Napisano

Przy trzech zębatkach na korbie masz ryzyko że średni wózek nie wybierze tobie prawidłowo łańcucha a wtedy o precyzji napędu ciężko myśleć. Ze znanych mi opinii to uproszczając temat

1 blat wózek krótki,

2 blaty średni

3 blaty - długi

choć od tej reguły są odstępstwa w zależności ile zębów mają korby i kasety

Napisano

Hmmm... Sens ma to co mówisz :). Przekonaliście mnie do długiego wózka :D. Choć teraz zacząłem się zastanawiać trochę nad dwoma blatami... Zdradzicie mi tak w skrócie, jakie są profity w systemie z dwoma blatami? Chociaż to to sam sobie mogę sprawdzić ale jakby się komuś chciało coś rzec na ten temat to też byłoby fajnie :).

Pozdrawiam serdecznie :)

  • Mod Team
Napisano
Zdradzicie mi tak w skrócie, jakie są profity w systemie z dwoma blatami?

Główny profit to łatwiejsze podjecie decyzji na którą zębatkę wrzucić.

Poza tym niesamowity zysk wagowy.

No i +1 do lansu ( dwie zębatki to bardziej PRO)

Dwa blaty mogą trochę utrudnić jazdę ( w zależności od warunków)- dla mniej "wyjeżdżonego" rowerzysty zestaw 42/28 spowoduje spore utrudnienia przy pokonywaniu wzniesień, a zestaw 39/26 zmniejszy prędkość maksymalną. IMO wybór dwóch blatów musi być mocno przemyślany - kupowanie takiego zestawu dla zasady lub " bo tak" może tylko przynieść frustrację.

Zdecydowanym plusem zestawu 2x10 jest możliwość obsłużenia z jednej tarczy całej kasety bez obawy o trwałość poszczególnych części napędu.

Prywatnie celowałbym w zestaw 42/28 plus kaseta 11-36 .

O zestawach 2x9 się nie wypowiadam bo w mojej opinii to trochę kombinowanie na siłę.

  • Mod Team
Napisano

Miałem okazję jeździć na gripach jak pożyczyłem rower od kumpla

Widocznie nie był to gripy srama :P Ja mam X.9 i sa ... no nie ze bajeczne bo X.0 czy XX będą lepsze ale są świetne.

Napisano

co do 2 blatów to masz jak zwykle wady i zalety:

wada to na pewno mniejsza rozpiętość przełożeń czyli na ostrych zjazdach ci brakuje i na podjazdach również nie masz super młynka do dyspozycji.

zalety to waga,no i jak dla mnie równe zużywanie koronek na korbie. W 3x9 głównie używałem środkowej podczas gdy pierwsza i trzecia używane były w extremalnych wypadkach przez co środkowa zajeżdżała się dużo szybciej. Przy 2 zużycie rozkłada się równomiernie.

Napisano

Rozumiem. W takim razie myślę, że póki co zostanę przy 3 blatach, gdyż strata na wadze nie jest dla mnie tak ważna jak komfort jazdy :). Ja również dosyć często zmieniam biegi z przodu, więc nie boli mnie tak bardzo nierównomierne zużycie zębatek ;).

Dziękuję wam za wyczerpujące wypowiedzi i pomoc :). Kurcze, i to jest za######iste w tym forum!

Pozdrawiam serdecznie

 

Mam jeszcze jedno pytanie na szybko %). Jak już wspominałem wcześniej, chcę zainwestować póki co w 9s napęd z tyłu. I tak się teraz zastanawiam, że może kiedyś bym chciał zmienić na 10s... Moje pytanie brzmi:

1. Czy opłaca mi się kupić tą X9 w wersji mogącej obsłużyć 10s i czy jeśli będę miał kasetę 9kę i manetki też 9ki to czy nie będzie to niekompatybilne z tą przerzutką wtedy?

Jeśli dobrze pamiętam z tego co czytałem to w takim wypadku wystarczy dokręcić śrubkę i ograniczyć ją o jedno przełożenie. Tyle pamiętam ale czytałem tyle wątków na temat kompatybilności różnych wersji, że już nie wiem, czy dobrze pamiętam %).

Jeśli zgadza się to co napisałem powyżej to mam jeszcze jedno pytanie do tego:

2. Czy nawet jeśli to będzie ze sobą kompatybilne, to czy mimo wszystko będzie to mniej pewny układ niż ten, w przypadku kiedy kupiłbym kasetę 9kę, manetki 9ki i przerzutkę dedykowaną pod 9kę?

Pozdrawiam serdecznie :)

Napisano

Z tego co śledziłem to 9s i 10s różnią się ilościa ciągnionej linki tak więc nie będą kompatybilne. Nie sprawdziłem doświadczalnie bo nie mam na stanie przerzutki 9s.

 

Kombinowanie to jest zawsze loteria. Często powinno coś działać ale bywa różnie.

 

Jak chcesz 9sp to weż taką kasetę manetki i zmieniarkę też 9sp. Oszczędzisz sobie sporo potencjalnych kłopotów.

Napisano

to ograniczenie śrubą działa przy 8 i 9. 10 ma inny rozstaw koronek więc manetki na 100% nie będą działać (nie ustawisz przerzutki tak by prawidłowo działała w pełnym zakresie bo linnka jest wyciągana w innej ilości). Co do przerzutki to peweny nie jestem. Ale gdzieś na tym forum widziałem wątek na ten temat więc jak dobrze poszukasz to na pewno znajdziesz.

  • Mod Team
Napisano

Chcesz przez to powiedzieć że 8 i 9 nie mają rożnego rozstawu ?? Bo to by była przełomowa nowina dotycząca inżynierii w zakresie długości bębenków :D

 

Da sie Przejść na system 2x10 lub jak kto woli 3x10 i pozostać w systemie 2:1. Kiedyś mi ToBo wysłał link do manetki ultegry, zwykłe cyngle 10 rzedowe. Nie pamiętam modelu. ale nie jest to typowa klamko manetka szosowa wiec do mtb by sie nadawała i działała z całym batalionem przerzutek shimano.

Napisano

Witajcie :).

Nabyłem już przerzutkę 9s bo faktycznie nie ma co ryzykować. Ale nawiązując do tematu kompatybilności, to wydaje mi się, ze gdybym kupił przerzutkę pod 10s to ona też by się sprawdziła tylko właśnie trzeba by było ograniczyć ją śrubką. Kompatybilność na pewni nie sprawdza się w przypadku, gdy różnice przełożeń dotyczą manetki i kasety (czyli np. miałbym manetkę pod 9kę a kasetę 10kę), gdyż jak słusznie farmer zauważył odległości między zębatkami są od siebie różne a manetka wyciąga konkretną ilość linki. Przerzutka natomiast przesuwa się o taką odległość jaką dedykuje jej manetka, czyli hipotetycznie jeśli odległość między zębatkami wynosiłaby 4mm a manetka pomiędzy jednym przełożeniem a drugim wyciąga 3mm (bo jest przystosowana pod kasetę w której odległość między zębatkami wynosi właśnie 3mm) to bieg się nie zmieni. Takie są moje przemyślenia jak się nad tym zastanowiłem %).

Pozdrawiam serdecznie

Napisano

Puklus 8 i 9 nie maja różnegorozstawu między koronakami (stąd można to z reguły obsłużyc zamiennie manetkami rezygnująć albo z jednej koronki albo ograniczając śrubkami w drugim przypadku). Przez to mają różne szerokości bębenków. 9 i 10 mają te same szerokości bębenków przez co różne odległości między koronakmi.

Co do przerzutki to mi też się zdaje że 9 i 10 powinno obsłuzyć się tą samą przerzutką ale co do tego po prostu nie jestem pewien.

  • Mod Team
Napisano

Obecnie sa 2 typy bębenków shiamno na 7 i na 8-9-10. Każda z kaset 8 i 9 i 10 są inne od siebie różnią sie od siebie mając ta samą szerokość a co za tym idzie różne odstępy miedzy zębatkami.

 

Co do 10 rzędów jest problem bo obecnie 10 rzedów w MTB dla shimano jest pod kryptonimem Dyna SYS i niajako nie jest kompatybilne z poprzednimi przerzutkami ktore pracowały na przekłądni linki 2:1

 

Szosowe w dalszym ciągu pracują w trybie 2:1 ( nie jestem na 100% pewien) wiec tak jak pisałem stosując manetke ultegry, kasete 10 rzędową i każdą dostępną przerzutkę mozna mieć napęd 10s.

Napisano

Witajcie :).

Nabyłem już przerzutkę 9s bo faktycznie nie ma co ryzykować. Ale nawiązując do tematu kompatybilności, to wydaje mi się, ze gdybym kupił przerzutkę pod 10s to ona też by się sprawdziła tylko właśnie trzeba by było ograniczyć ją śrubką. Kompatybilność na pewni nie sprawdza się w przypadku, gdy różnice przełożeń dotyczą manetki i kasety (czyli np. miałbym manetkę pod 9kę a kasetę 10kę), gdyż jak słusznie farmer zauważył odległości między zębatkami są od siebie różne a manetka wyciąga konkretną ilość linki. Przerzutka natomiast przesuwa się o taką odległość jaką dedykuje jej manetka, czyli hipotetycznie jeśli odległość między zębatkami wynosiłaby 4mm a manetka pomiędzy jednym przełożeniem a drugim wyciąga 3mm (bo jest przystosowana pod kasetę w której odległość między zębatkami wynosi właśnie 3mm) to bieg się nie zmieni. Takie są moje przemyślenia jak się nad tym zastanowiłem %).

Pozdrawiam serdecznie

Przerzutka 10sp nie pracuje pod 9sp i odwrotnie, sprawdzone, bez teoretyzowania.

Napisano

No ja jakby co to już parę dni temu kupiłem przerzutkę 9rz aby wszystko chodziło jak bum cyk cyk. Nie miałem jeszcze okazji jej sprawdzić, gdyż muszę kupić jeszcze kasetę, łańcuch, klamkę i hak do przerzutki. Tutaj nadmienię o moim zdziwieniu jakiego doznałem po tym jak przyszła do mnie manetka X9 SRAMa. Widziałem ją wcześniej na zdjęciach i nawet się sporo naczytałem na ten temat ale mino wszystko umknął mi ten "szkopuł" %D. Mówię tu o braku wskaźnika przełożenia. Uważam, że wyeliminowanie go na rzecz dogodniejszego ustawienia manetki wcale nie jest dobrym pomysłem. Ciekaw jestem, czy się do tego przyzwyczaję ;). Muszę %D.

Pozdrawiam serdecznie

  • Mod Team
Napisano

Klasa X.9 to nie chodnikowy lanser tylko już porządny sprzęt dla porządnych ludzi a tacy nie potrzebują wskaźników :P

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...