Skocz do zawartości
durnykot

[Hamulce] Magura MT-6 - germańska technologia

Rekomendowane odpowiedzi

durnykot

Przedmiotem będą wspomniane w temacie spowalniacze.

 

Słowa wstępu

 

W Roku Pańskim 2011 Germańska Kompania Magura wprowadziła na rynek nową generację hamulców tarczowych serii MT mających zastąpić wysłużone Marty.Louise i Julie. Seria MT obejmuje cztery wersje:MT-2 ,MT-4,MT-6 i najwyższy model MT-8.

 

Pod koniec 2011 zapadła decyzja o zmianie hamulców- posiadane Formule Oro ,delikatnie mówiąc, trochę mnie irytowały,nowe Formule jakoś mi nie pasowały, Shimano serii 665 i 765 nie oferowały tego co chciałem, Avidy z miejsca zostały skreślone, a nowe Shimano budziły moje wątpliwości co do wystarczającej długości klamki i jej współpracy z gripami. Jako że mile wspominam Louise BAT podjąłem męską decyzję i tak oto wpadła w moje ręce wersja MT-6 ,którą pokrótce opiszę.

 

Montaż i inne takie.

 

Hamulce od początku ( czyli od ponad 1500 km) są używane z tarczami 180/180 w wersji Storm SL oraz klockami 7.1 określane jako Performance.

Lajtmaniaków zapewne ucieszy fakt,że tarcze Strom SL są przykręcane aluminiowymi śrubkami. Sama tarcza w rozmiarze 180 mm waży 118 gramów, a kompletny hamulec 218 gramów ( przedni) i 238 gramów ( tylny).

Klocki są wkładane od góry ,pozycjonowanie jest banalnie proste dzięki magnesom w tłoczkach , ich wymiana nie wymaga demontażu koła .

DSCF0103.JPG

 

Hamulce dostarczono z przewodami o standardowej dla Magury długości ( 80 cm przód i 160 cm tył) ,tak więc konieczne było skrócenie przewodów ( bez komplikacji ) - sam montaż hamulców przebiegał bezproblemowo,choć konstrukcja hamulców wymaga wzmożonej uwagi . W czym rzecz?

Otóż w serii MT Magura zrezygnowała z wykonania korpusu cylindra głównego z aluminium na rzecz wymyślonego przez Magurę materiału nazwanego Carbotecture ,który wg Magury jest lżejszy i wytrzymalszy od aluminium. Niejako konsekwencją tego rozwiązania jest konieczność ścisłego przestrzegania momentów dokręcania śrub zarówno systemu odpowietrzania ( 1Nm) i obejmy ( 4 Nm). Dokręcenie śrubki systemu odpowietrzania ( EBT) lub obejmy może doprowadzić do zerwania gwintu lub/i uszkodzenia o-ringu w śrubce EBT. Sama klamka jak i śrubka EBT jest widoczna na zdjęciu poniżej.

 

DSCF0104.JPG

 

Obejma w Magurach MT jest aluminiowa ( jak i śrubki) i ma określony sposób montażu - przy górnej śrubce widoczne są strzałki określające kierunek ułożenia obejmy. Przy okazji dodam,że wszystkie śrubki w Magurach są na klucz torx T25.

 

DSCF0106.JPG

 

Po montażu i ustawieniu odległości klamki od kierownicy ( konieczny torx T25) przyszedł czas na dotarcie ,które trwało znacznie krócej niż w Formulach czy Shimano.

 

Wrażenia z jazdy .

 

Hamulce od początku dysponowały ( i dysponują) bardzo dobrą modulacją i sporą siłą., które są dawkowane przez bardzo wygodną aluminiową klamkę. Niemniej ważną cechą Magur jest ich "cichość" praktycznie w każdych warunkach- niezależnie czy sucho czy mokro hamulce są ciche ( jedynie w bardzo mokrych warunkach przedni może przez krótką chwilę zapiszczeć ) i pozbawione szarpania . Używane w temperaturach poniżej zera ( -10 stopni) nie wykazywały tendencji do zmiany skoku klamki i jej utwardzania. Na długich zjazdach brak puchnięcia klamki i utraty siły hamowania. Niezależnie czy poruszałem się po kamienistych zjazdach Gór Sowich i Masywu Ślęży,czy też po szybkich ścieżkach Singletracka pod Smrekiem hamulce zapewniały mi wystarczającą siłę i modulację przy użyciu jednego palca.

Tu słowo o klamce- seria MT ma chyba najwygodniejszą klamkę z jaką miałem styczność ( pomijam tu nowe Shimano ,na których nie jeździłem).

Klamka ma spory (np. w porównaniu do Formul) skok jałowy, zbliżony do hamulców Shimano z Servo Wave, co jest konsekwencją dosyć dużej odległości klocka od tarczy. Same tarcze,mimo ich małej wagi ,nie maja tendencji do krzywienia się. IMO ich wygląd i waga nie wymusza na użytkowniku konieczności szukania czegoś lżejszego i ładniejszego.

Przez chwilę testowałem Magury z tarczami Shimano ( SM-RT76) i wypadły nie najlepiej- siła spadła, zwiększył się skok klamki ( tarcze Shimano są nieco cieńsze) i pogorszyła się modulacja.

Konkludując- pod względem modulacji i komfortu jazdy hamulce w pełni mnie satysfakcjonują, pod względem siły- mógłby być odrobinę lepiej- choć i tak jest bardzo dobrze.

 

Jakieś zastrzeżenia?

 

Żeby nie było tak różowo, Magury maja swoje (malutkie) wady.

Przede wszystkim wymagają znacznie więcej uwagi przy montażu niż starsze Magury czy Shimano ( stare SLXy 665 czy XT 765). W sumie najwięcej stresu przysporzyły mi śrubki systemu EBT ,które wyglądają bardzo delikatnie i niepozornie - ich konstrukcja raczej nie gwarantuje nam długowieczności ( duża szansa na wyrobienie gniazda na klucz)- tu Magura mogła się pokusić o zastosowanie aluminium- strata wagowa niewielka,a komfort użytkownika znacznie większy. To samo zastrzeżenie dotyczy śrub obejmy i jej samej

Klamka od nowości miała niewielki luz na osi ,który się nie powiększa- być może tak ma być.

Przy bardzo mocnym hamowaniu z użyciem dwóch palców można odczuć pewną elastyczność korpusu klamki-- trudno mi to uznać za wadę z prostego powodu- taka sytuacja nie miała ( jeszcze) miejsca , a powyższe zauważyłem tylko podczas pierwszego, "suchego" badania.

Trochę mnie dziwi brak sytemu BAT w modelu MT-6 - mając w pamięci jego pozytywny wpływ na pracę hamulca w Louise uważam,że decyzja o nie stosowaniu tego rozwiązania w MT-6 jest chybiona. Tym bardziej,że z urzędu system BAT jest montowany w niższej grupie- MT-4.

Spore wątpliwości rodzi zastosowany materiał i jego faktyczna odporność na kontakt z ziemią.

No i cena u dystrybutora jest ......... za duża.

 

Konkluzja.

 

Magura MT-6 to ,w mojej opinii, bardzo dobre hamulce dysponujące bardzo dobrą modulacją i sporą siłą, o nowoczesnej konstrukcji. Są ciche ,łatwe w obsłudze. Prawidłowo odpowietrzone nie wymagają żadnych dodatkowych działań przez długi czas. Raz założone nie wymagają dodatkowych regulacji. Nie są to jednak hamulce dla osób szukających superekstra mocnych hamulców o zerojedynkowym działaniu. Są raczej przeznaczone dla osób ceniących wzorowe dawkowanie siły i precyzyjną kontrolę nad rowerem.

Gdyby nie oficjalna cena byłyby bardzo dobrą alternatywą dla nowych XT i Formul- na szczęście są dostępne w niektórych sklepach w bardziej przystępnej cenie, co czyni je doskonała ( kto wie czy nie lepszą) alternatywą dla bardziej popularnych marek.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kadargo

Świetny tekst, gratuluję!

 

Jak moje Marty kiedyś skończą żywot to wiem że zastąpią je MT. Póki co jednak chyba jeszcze daleko bo nadal działają jak nowe a dla samej zmiany szkoda kasy. ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andrew

Hamulca wyglądają bardzo niesolidnie, ważą tyle co XTR, kosztują niewiele mniej. Nie odważyłbym się kupić takiego "wynalazku" z plastiku.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Andrew,ktoś musiał....

W rzeczywistości wyglądają na mniej plastikowe. Zresztą one mają działać,a dopiero później wygladć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stpman

Wiem, że w naszej ludzkiej mentalności jest gdzieś głęboko zakodowane, że plastik jest zawsze słabszy niż metal:) I choć jako chemik zajmujący się tworzywami sztucznymi zdaję sobie sprawę z tego, że takie tworzywo rzeczywiście może być lepsze niż aluminium to i tak bym temu nie uwierzył. Przede wszystkim ze względu na podatność tworzyw sztucznych na starzenie, co w przypadku metalu nie jest tak odczuwalne.

Pożyjemy zobaczymy jak to będzie wyglądać po 5-6 latach w porównaniu do "tradycyjnych" klamek z metalu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TuiTam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Można,ale nie w Polsce

http://www.maguraspares.com/partsstore/prod_1771185-Pair-MT-EBT-Screws.html

Być moze Magura poszła po rozum do głowy i zmieniała materiał . BTW- plastikoweśrubki były montowane do wszystkich modeli ( rynkowych i OEM) od samego początku produkcji. narzekania na te śrubeczki są wszędzie ( USA,UK, Niemcy).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TuiTam

Ciekawe czy te co podałeś są aluminiowe, czy też plastic-fantastic :) Napisze do nich

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tobo

Wiem, że w naszej ludzkiej mentalności jest gdzieś głęboko zakodowane, że plastik jest zawsze słabszy niż metal:) I choć jako chemik zajmujący się tworzywami sztucznymi zdaję sobie sprawę z tego, że takie tworzywo rzeczywiście może być lepsze niż aluminium to i tak bym temu nie uwierzył. Przede wszystkim ze względu na podatność tworzyw sztucznych na starzenie, co w przypadku metalu nie jest tak odczuwalne.

Pożyjemy zobaczymy jak to będzie wyglądać po 5-6 latach w porównaniu do "tradycyjnych" klamek z metalu.

Powiedziałbym że starzenie się raczej wypada na niekorzyść metalu, jeśli za element starzenia się weźmiemy korozję - ta jest nieodłączną częścią eksploatacji roweru.

Miałem magury julie i w wydaniu magury "plastik" nie budzi mojego zaufania. Pierwszy hamulec zniszczyłem mimo delikatnego traktowania plus przez niewielki uraz mechaniczny, którego metal by raczej nie doświadczył.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stpman
Powiedziałbym że starzenie się raczej wypada na niekorzyść metalu, jeśli za element starzenia się weźmiemy korozję - ta jest nieodłączną częścią eksploatacji roweru.

 

Tyle tylko, że aluminium jak tako nie koroduje. Stal co innego, ale przed tym można się zabezpieczyć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
shotgun

Tyle tylko, że aluminium jak tako nie koroduje. Stal co innego, ale przed tym można się zabezpieczyć.

Co to jest jako tako? Bo utlenianie sie to jest korozja i w aluminium wystepuje bardzo szybko, czy to jako korozja wżerowa, czy galwaniczna...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stpman

Tyle, że w przypadku aluminium mamy do czynienia z korozją i jednocześnie pasywacją. Wiadomo, że Aluminium zkoroduje jednocześnie pokrywając się szczelną warstwą swojego tlenku (czyli produktu korozji), co zabezpiecza jego powierzchnię przed dalszą korozją. Zaś w przypadku stali (stop żelaza i węgla) tworzą się mikroogniwa galwaniczne i powstanie tlenku żelaza nie powoduje uszczelnienia powierzchni, tylko dalszą korozję w głąb materiału.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Wspomniany materiał Carbotecture to opatentowany wynalazek Magury ,którego główną skałdową są włókna karbonowe połączone z masą termoplastyczną w trakcie procesu Carbonflow ,którego Magura nie opisuje.

http://www.mission-performance.com/en/carbotecture.html

Ten materiał nie ma nic wspólnego z plastikiem używanym do produkcji Julie czy Louise.

 

Sceptykom wspomnę,że swego czasu ramy wykonane z karbonu były kontestowane wszem i wobec- dziś ,jak wiemy, nikt nie podważa wytrzymałości karbonu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
shotgun

To logiczne i prawdziwe, tylko po pokryciu wszystkiego tlenkami- pasywacji- mamy powierzchnie pokryta czyms co leciutko pyli, brudzi, potem to ktos wyciera, znow sie utlenia..., apol zartem pol serio - stal zanurzysz w coca/pepsi -coli i tez masz zabezpieczone korozyjnie.., w sumie wzystko domowym sposobem tak mozna zabezpieczyc /kwas fosfororwy/, a ze sie klei, syfi....coz. Dobra dosc OT.

Durnykocie, fajnie wiedziec, ze nowa technologia to cos zupelnie innego, niz stare "plastyki", ale sam piszesz, ze pewna "plastycznosc" wyczuwasz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Shotgun- ano wyczuwam- zauważ jednak,zę ta plastyczność zaistniała się tylko w określonej sytuacji,która w normalnej eksploatacji pojawia się niezmiernie rzadko.

Enyłej pod koniec roku poczynię apdejta- zobaczymy jak z trwałością klocków i tarcz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TuiTam

Ja myślę, że magurka nie pozwoliła by sobie na takie wpadki. Skoro piszą, że ten Carbotekture jest wytrzymały to coś w tym musi być ;)

Pożyjemy zobaczymy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tobo

W ich mniemaniu plastik był dostatecznie mocny by robić z niego korpusy dźwigni w modelu Julie. Ja uszkodziłem klamkę dwa razy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
radekzat

I jak tam mt6 się sprawują? Kupiłbyś ponownie czy raczej rozważał inne opcje?

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Updejt testu.

 

Wczoraj otrzymałem ,dzięki uprzejmości Panów z UPS, swoje hamulce, które wysłałem do Magury w związku z akcją serwisową ogłoszoną na początku marca.

W skrócie- Magura zauważyła,że w seriach MT6 i MT8 z początkowej fazy produkcyjnej może nastąpić spadek lub zanik hamowania w czasie eksploatacji w niskich temperaturach. Użytkownicy wspomnianych serii powinni sprawdzić nr seryjny ( widoczny na zacisku) i , jeśli nr seryjny mieści się w podanym zakresie, zarejestrować się na stronie Magury i wysłać do nich hamulce.

Oczywiście moje hamulce pochodzą z owej wadliwej serii- mimo bezawaryjnej pracy przez ponad rok ( w tym w temperaturach poniżej zera) zdecydowałem się na wysłanie moich MT do Magury- jako że obecnie nie mamy dystrybutora Magury w Polsce,hamulce pojechały bezpośrednio do centrali Magury w Bad Urach

Hamulce wróciły do mnie po dwóch tygodniach.

 

Efekty Akcji Serwisowej

 

Zgodnie z wyczytanymi informacjami został wymieniony cały Master Cylinder,czyli klamka z przyległościami plus nowa obejma i śrubki. Hamulce dostraczono zalane i odpowietrzone ze starymi przewodami, gotowe do montażu

Poniżej stara klamka

DSCF0105.JPG

 

Nowa klamka

DSCF0715.JPG

 

Jak widać- różnic nie widać. Po badaniach organoleptycznych stwierdzono:

- brak luzu na klamce,który był od nowości w "starych" hamulcach

- płynniejsze działanie samej klamki

- zmieniona śrubka regulacji odległości klamki- prawdopodobnie jest metalowa ,a nie aluminiowa. 

 

Widoczna zmiana jest na pierwszy rzut oka niewidoczna.

 

Stara klamka ( zdjęcie z netu)

large_griffealt.jpg?0

 

Nowa klamka

DSCF0711-1.jpg

 

Zmieniono obudowę membrany- niestety nie wiem,co to daje w praktyce.

 

Bonus

 

Razem z hamulcami dostałem dwa komplety nowych klocków serii Performance. Miło .

 

 

 Wrażenia z Jazdy

 

​Po założeniu hamulców czas na jazdę. Hamulce wydają się być mocniejsze- nie jest to radykalna zmiana,ale mam wrażenie większej siły hamowania w stosunku do hamulców przed akcją serwisową, szczególnie w początkowej fazie hamowania- hamowanie jest mocniejsze po lekkim naciśnięciu na klamkę .Najbardziej jednak ucieszyła mnie jeszcze lepsza modulacja ( która i tak była doskonała) , co w połączeniu z  większą siłą  hamowania sprawia,że mamy totalną kontrole na hamowaniem i rowerem.

 

Kolejna Konkluzja

 

Mimo akcji serwisowej, która początkowo wywołała negatywne emocje w sieci,  moja opinia o serii MT zostaje taka sama. MT6 są wręcz doskonałymi hamulcami z niesamowitą modulacją i dużą siłą hamowania. W czasie eksploatacji hamulce zaliczyły kilka kontaktów z ziemią, z których wyszły bez szwanku- jedynym efektem było "wypięcie się"  dźwigni z bolca siłownika- w tym przypadku mocniej naciskamy dźwignię,która wskakuje na miejsce. tworzywo wykorzystane do budowy korpusu nie odniosło żadnych uszkodzeń. 

Kolejny raz polecam te hamulce jako alternatywę dla Shimano i Formuli- odpowiadając na zadane wcześniej pytanie- na chwile obecną nie biorę pod uwagę jakiejkolwiek wymiany hamulców na inne. Magury spełniają wszystkie moje oczekiwania ( które , nie ukrywam, są mocno wygórowane).

Chciałbym,żeby wszystkie naprawy gwarancyjne w naszym kraju przebiegały tak jak ta- szybko, bez kłopotów i głupich pytań.

 

 

 

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

  • Podobna zawartość

    • radomir
      Przez radomir
      Cześć, zabieram się do przekładki amora na widelec sztywny. Chcę zredukować wagę roweru. Nie miałbym większych problemów, gdyby nie hamulce Magura HS11. Nie chcę z nich rezygnować. Obecnie montowane są do piwotów amora w ten sposób, że:
      W piwot amortyzatora wkręcona jest tulejka (redukcja?), która posiada wewnętrzny gwint. W ten gwint dopiero wkręcana jest "prowadnica" dla hamulca. Jaki wybrać sztywny widelec, abym był w stanie zamontować ten hamulec - wkręcić tą prowadnicę - propozycje z najwyższej półki odpadają - kasa. Czy któryś z linków poniżej mieliście w ręku, da się na nim bez "rzeźby" zamontować HS11?
      - https://allegro.pl/oferta/widelec-force-treking-28-ahead-alu-1-1-8-7225623042?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_UZSD_pla_sport_turystyka_rowery_akcesoria&ev_adgr=Rowery+i+akcesoria&gclid=CjwKCAiA_MPuBRB5EiwAHTTvMWkMb12Mu4ZijCKLjPW4J0IJ-6kqEueJUQTw0tho7RVIdWQwicndlBoCSz4QAvD_BwE,
      - https://www.centrumrowerowe.pl/widelec-unibike-treking-pd14554/?v_Id=4338&gclid=CjwKCAiA_MPuBRB5EiwAHTTvMQ7o3Jqu8aSHhh1apT0BF2KqOiqfcsRIcODvdG_wP5KzJVeXmBf3ZxoCTZkQAvD_BwE
      - https://www.rowertour.com/p/162984/widelec-28-trekking-piwot-stalowy-220x130-czarny?gclid=CjwKCAiA_MPuBRB5EiwAHTTvMaRvRgpm6Rd07q81Zo0RofJ2FoX962y3Udd38KoyyeG2ks3Ub3NEBhoCcAgQAvD_BwE (ten jest gwitowany...)
      - https://www.ctbike.pl/accent-widelec-treking-700c-do-rowerow-trekkingowych.html 
      - https://www.rowerystylowe.pl/p-1525/widelec-miejsko-trekkingowy-point-hi-ten-28
      Dzięki za podpowiedzi, propozycje widelców też mile widziane. Pozdrawiam
    • Chromanic
      Przez Chromanic
      Witam serdecznie, 
      Przełożyłem hamulce obręczowe hydrauliczne ze starego roweru na nowy, uprzednio wymieniając w nich klocki. Od kiedy trochę się wytarły strasznie głośno skrzypią.
      Próbowałem następujących rzeczy:
      - Odtłuszczyłem obręcz oraz hamulce benzyną extrakcyjną,
      - Odpowietrzyłem hamulce,
      - Przetarłem klocki hamulcowe papierem ściernym aż nie było na nich śladu aluminium z obręczy, 
      - próbowałem też zmienić ustawienie klocków względem obręczy (bliżej lub dalej od opony),
      -  w geście rozpaczy zamontowałem też gumowe podkładki pod ramką hamulca celem wytłumienia drgań,
      Żadna z powyższych prób nie poprawiła sytuacji. Myślę że problem może stwarzać obręcz jednak nie jestem pewny gdyż na wcześniej zamontowanych hamulcach V-Brake tego problemu nie było. Na anglojęzycznych forach znalazłem informację że pomogło szlifowanie obręczy jednak nie znalazłem wiele szczegółowych informacji jak należy to zrobić.
      Będę wdzięczny za podane jakiegoś sposobu którego jeszcze nie próbowałem. bądź wytłumaczenie jak należy przeszlifować obręcz koła aby uzyskać pożądany efekt i niczego nie uszkodzić. 
      z góry dzięki. 
    • peterson2233
      Przez peterson2233
      Witam, jestem nowy na forum. Otóż mam pytanie odnośnie hamulca, dostane gdzieś taką uszczelke, cieknie mi z niej a nigdzie nie moge jej odnaleźć z góry dzięki :)

    • m16iki
      Przez m16iki
      Witam, zakładam hamulec na przód deore m6000 i zastanawiam się nad rozmiarem tarczy 180mm lub 160mm. Waże około 80 kg. Jeżdżę po mieście lasach i trochę po górkach. Proszę o pomoc :) 
      pozdrawiam !!! 
    • m16iki
      Przez m16iki
      Witam, posiadam hamulce shimano deore m6000, miałem dzisiaj mała "stłuczkę" i w wyniku czego hamulec stracił moc hamowania, hamuje dalej ale znacznie słabiej i przy hamowaniu strasznie skrzypi i muszę użyć znacznie większej siły nacisku na klamkę, oraz mam jeszcze pytanie czy ktoś wie jak je te hamulce odpowietrzyć.
      śmiało pytać, na pewno się dogadamy jak coś jest nie jasne
      pozdrawiam!
       
×