Skocz do zawartości

[szprychy] DT czy sapim


Lokator

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

DT Swiss Super Competition

2.0-1.7-1.8mm czy Sapim Laser Black, które z wymienionych lepiej wybrać do ZTR Crest 29er, waga 85kg

Napisano

Nie mam dużego doświadczenia z kołami ale u siebie mam DT i sprawują się dobrze.

Mój zestaw wygląda tak:

Szprychy:

- od strony kasety DT Comp

- od strony tarczy DT Super Comp

Nyple:

- od strony kasety mosiądz

- od strony tarczy alu

 

W przednim kole, całość mam na Super Comp i alu nyplach

Napisano

Ja waże jakieś 107kg i kółko mam na DT Competition i dołączonych do nich mosiężnych nypli. Kółko na 36 szprych, jazda na fullu po Beskidach i wszystko ok.

Napisano

albo sapim x-ray, o niebo sztywniejsze od reszty, dla 29' ważne zaleta, waga mała, tylko że trzeba zainwestować....

Napisano

albo sapim x-ray, o niebo sztywniejsze od reszty, dla 29' ważne zaleta, waga mała, tylko że trzeba zainwestować....

 

nie tylko przy 26 też jest różnica...

Napisano

Nawet lepiej niż połowa (3,60zł na stronie Velotech).

 

Wszystko fajnie pięknie jak się rozważa rozpędzanie i hamowanie. Natomiast co w przypadku obciążeń bocznych (skręcanie/pochylenie koła)? Tu jest jedynie 0.9mm.

Jak się weźmie do ręki taką szprychę i zegnie, to idzie to dużo łatwiej niż ze standardową 2.0mm.

 

Nie wiem jak to wpływa na odczucia z jazdy, szprychy aero miałem jedynie grube, nigdy tak cienkich.

Napisano

Ale przecież to czy szprycha luzem zgina się czy nie to nie ma żadnego znaczenia, w kole szprychy są naciągnięte i to od naciągu zależy, czy koło jest sztywne czy nie. W latach 90 tych pleciono koła na elastycznych kewlarowych strunach i też na tym jeżdżono mtb.

Napisano

rzymo

 

zaplatasz koła czasem??

kopara mi opadła jak zaplatałem swoje koło na cx ray po skreceniu nypli palcami piasta nie latała na boki jak to ma miejsce w przypadku szprych okrągłych a potem to nie ma już z czym porównywać :]

poprostu płaskie szprychy są mało podatne na rozciąganie i to jest cała tajemnica ich sukcesu

Napisano

"po skreceniu nypli palcami piasta nie latała na boki" - to mi też nie lata (tyle że szprychy ciężkie, DT Alpine III, 2.3mm przy główce)

 

Nie, nie zaplatam kół. To jedyna rzecz w rowerze, którą daję komu innemu "we władanie". Po prostu wiem, że nie zrobię tak dobrze (mam za sobą kilkanaście prób :)), jak zaplatacz starszej daty. Po prostu odbieram koła i wiem, że dopóki nie wpadnę pod samochód albo w lej po bombie, to koła będą proste.

 

Nabrałem wątpliwości po wpisach z MTBR, np.:

"EVERY builder I talked to says unless you just like the looks of the CX-Rays or Aerolites (blades spokes) there is 0 benefit of using these spokes with Stans rims. The advantage of using these spokes is the ability to use higher tension on the build....since Stans rims require the build to use a normal or lower tension (95) you are not getting the benefit of what the spoke is designed for. Hence, extra $$ with no build benefit."

 

Tak z ciekawości - co z jazdą przy mocnym bocznym wietrze? Już przy kołach 26'' i 28 szprychach aero miałem spory problem z utrzymaniem prostego toru jazdy. Teraz koła 29'' i szprych więcej...

Napisano

Ja też nie zaplatam swoich kół (z tego samego powodu :) ), ale dorzucę swoje trzy grosze.

Płaskie szprychy stykają się większą powierzchnią, dlatego nic dziwnego, że są mniej podatne na "skręcanie". Ale są tak elastyczne (podatne na rozciąganie), co szprychy z analogiczną ilością materiału w środkowej części. Czyli np CXy jak Lasery.

Napisano

Z tym bocznym wiatrem to faktycznie czasami można się zdziwić, już nie raz wyjeżdżając z za przeszkody leciałem pod krawężnik. :)

Napisano

już nie przesadzajcie z tym bocznym własciwie nie ma różnicy to w szosie jest na wysokich stożkach i wiatrze typu jade 20km/h

samo zaplecenie nie jest trudne potem dzieją sie ważniejsze rzeczy

 

nie widziałem jakieś badania i własnie płaskie najmniej rozciagają sie zanim pękną

 

a to tak dorzucam do przemyśleń :P

Navigateur incompatible | Facebook

Napisano
widziałem jakieś badania i własnie płaskie najmniej rozciagają sie zanim pękną

Zgadza się, CX-Ray, podobnie jak i DT Aerolite, dzięki procesowi kucia jaki przechodzą odpowiednio Lasery i Revolution, zyskują większą odporność na rozciąganie (i również na zmęczenie materiału), ponieważ zmianie ulega struktura metalu . Dzięki temu można z ich użyciem zaplatać koła o dużo większej sile naciągu, czyli sztywniejsze od standardowych podwójnie cieniowanych, z podobną ilością materiału.

Problemem w przypadku obręczy No Tubes jest to, że nie pozwalają na wykorzystanie potencjału CX-ów, ponieważ producent dopuszcza naciąg tylko 95 kg...

 

Bladed spokes are not as stiff at the 95kg of tention our rims require compared to a 1.7mm thick spoke. I recomend sticking with standard round spokes.

http://messageboard.notubes.com/viewtopic.php?p=9400&sid=dfe9432babe8463d2fa629a1586b8edd#p9400

 

EDIT: W poprzednim poście się zakręciłem z "rozciąganiem". Chodziło mi o sztywność przy takiej samej sile naciągu :P

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...