Skocz do zawartości

[łożyska] łożyska maszynowe


julaswdx

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, wymieniłem ostatnio łożyska w tylnej piaście dartmoor x-force, wymagały tego.

 

W piaście znajdują się dwa łożyska maszynowe 6000

wcześniej znajdowały się tam łożyska firmy gtb 6000rz a wymieniłem na fłt 6000zz

Od czasu wymiany koło kręci się dużo słabiej, tzn podczas jazdy chyba tego nie odczułem, ciężko mi to ocenić, natomiast przy takim zwykłym zakręceniu kołem, koło zatrzymuje się bardzo szybko, dużo szybciej niż na starych łożyskach. Pan w serwisie stwierdził że byćmoże łożyska się rozkręcą po jakimś dystansie i zaczną się lepiej kręcic, dzisiaj zrobiłem 60 km i nie widze żadnej różnicy. Jak myślicie jak to jest z tymi łożyskami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożyska mogły zostać lekko "zwichrowane" przy zakładaniu. Powszechny błąd chociażby to ich wbijanie zamiast wciskania prasą. ZZ nie nadają się zbytnio do piast, chyba że będziesz jeździł tylko na słoneczku. Najlepsze są 2RS, z gumowym uszczelnieniem z obu stron.

FŁT to raczej całkiem przyzwoite łożyska, więc prawidłowo założone powinny się dobrze kręcić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożysko jak "się rozkręci" to jest do wymiany. Jedynym sensownym wytłumaczeniem jest napakowany smar(???) albo łożyska źle osadzone, skantowane.

Skąd taka teoria? Moje łożyska w piastach dt "rozkręciły się" i kręcą się "rozkręcone", do dziś, a od tegoż momentu upłynęły już ze dwa lata.

 

Julaswdx, to że łożyska po wymianie kręcą się gorzej może wynikać z małej sztywności samego łożyska. Jeśli zewnętrzny jego pierścień jest miękki to po osadzeniu w gnieździe łożysko może ulec ścisnięciu i przez to kręci się gorzej. Żeby się o tym przekonać musiałbyś je wyjąć i sprawdzić jak obracają się "luzem", a po drodze możesz też sprawdzić jak obracają się po wymontowaniu osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ZZ-ty to najlepsze łożyska maszynowe jakie możesz kupić, oprócz ceramicznych. 6000 ZZ są zamkniete blaszkami i przeznaczone w zamyśle do wysokoobrotowych silników elektrycznych więc twierdzenie że w nie pasują do roweru który wykonuje jakąś 1/1000 szybkości obrotowej do której sa przeznaczone jest absurdem. Musza się dokręcić i tyle. Stare łozyska które mają luzy, z definicji stawiają mniejsze opory właśnie dlatego że sa wytarte: i bieznie i kulki. Ja wymieniłem przednią piastę na dwa SKF 6000 ZZ jakieś 2500 km temu i jestem bardzo zadowolony. Wyjęte RS miały zdemolowane uszczelnienie plastikowe - jakieś sparciałe i wygięte i pewnie przez to złapały szybko syfy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tak panie majster tylko weź pod uwage że silniki elektryczna zazwyczaj a nawet zawsze pracują zdala od wody błota śniegu itp. Jak już mowiłem zz są bez stykowa na polski tyo oznacza ze miedzy szalą łożyska a uszczelnieniem jest przerwa. 2RS są najlepsze bo są całkowicie odciete od świata zawnętrznego poprzez szczelne gumowane uszczelki. Jakość oczywiście zalezy od producenta ale tam gdzie sie nadają zz nie nadaja sie 2rs wiem z doświadczenia.

Julaswdx, to że łożyska po wymianie kręcą się gorzej może wynikać z małej sztywności samego łożyska. Jeśli zewnętrzny jego pierścień jest miękki to po osadzeniu w gnieździe łożysko może ulec ścisnięciu i przez to kręci się gorzej. Żeby się o tym przekonać musiałbyś je wyjąć i sprawdzić jak obracają się "luzem", a po drodze możesz też sprawdzić jak obracają się po wymontowaniu osi.

Sam sie o tym przekonałem wyciągając łozyska z wahacza. strasznie topornie chodziły. Wybiłem, przeleciałem papierem gniazdo wbiłem i łozysko kreciło sie prawie jak nowe. Różnica kilku setek moze mieć spory wpływ na prace łozyska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak panie majster twoje słowa są niestety guzik warte. Owo "uszczelnienie" łożysk RS to akuart znam z autopsji i podaje sprawdzalny dowód po własnym demontażu - wygięte i zniekształcone badziewie ni to plastik ni guma a pod spodem pełno brudu i wilgoci. Producenci na pierwszy montaż dają RS bo są tańsze. Jeżeli można zrobić cokolwiek dobrego dla własnego roweru to wymienić tandetę na łożyska po prostu lepsze. To że tobie się wydaje iż dwie blaszki nie są szczelne skomentować nalezy tylko tak: wydaje ci się.. cóż ma prawo. Konsultowałem typ łożysk z kilkoma specami od mechaniki maszyn i wszyscy twierdzili że ZZ jest lepsze i szczelniejsze pod każdym względem. Nie rób ludziom wody z mózgu cytując farmazony i teorie oparte na "wydawaniu się"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem takiego samego zdania jak koledzy uważający 2RS za bardziej uszczelnione, przechowywałem kiedyś nowe łożyska z uszczelnieniem ZZ w niezbyt sterylnych warunkach, było to pudełko z jakimiś szpargałami i trafiły się tam drobinki kurzu i piasku, łożysko po takim przechowywaniu nie nadawało się do użytku (dostał się do niego brud), podczas kręcenia miało wyczuwalne opory i chrupało, więc jak to ma się sprawdzić w piaście gdzie piasek to chleb powszedni a uszczelnienia piast zostawiają wiele do życzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożyska montuje się w suchy, wolny od brudu korpus piasty, ma ona zresztą swoje zewnętrzne uszczelnienia. jeżeli chodzi o samą jakość łożysk nie ma w ogóle o czym dyskutować: zz są lepsze więc element domnemanego brudzenia, stawiania oporu oparty na wydawaniu sie ze coś tam, jest wzięty z sufitu. Tak jakby montaż tych łożysk tam gdzie są do tego przeznaczone - do silników elektrycznych, przy rotacjach rzędu kilkanaście tysiecy obrotów na minutę (lub wyższych) odbywał się w sterylnych warunkach, bez ryzyka dostania wilgoci, brudu itp... gratuluję. Bawcie się w piaskownicę może a nie w rowery :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ma ona zresztą swoje zewnętrzne uszczelnienia

Które nie zawsze zapewniają 100% szczelności.

 

jeżeli chodzi o samą jakość łożysk nie ma w ogóle o czym dyskutować: zz są lepsze

Lepsze, bo tak?

 

Są na pewno mniej szczelne, więc do roweru to niezbyt szczęśliwe rozwiązanie. Z kolei 2RS do szybkoobrotowych maszyn kompletnie się nie nadaje (ze względu na lepsze uszczelnienie, stykowe = tarcie, wydzieli się za dużo ciepła), musi być ZZ.

 

 

Cały czas wspominasz o jakichś uszkodzeniach 'osłonek' w 2RS - takie uszkodzenia/niedoskonałości widziałem tylko w dwóch przypadkach: w podłej jakości najtańszych łożyskach i po nieumiejętnych próbach demontażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lozyska zz nie sa drozsze od rs, kupowalem ten sam typ tej samej firmy i zz byly dwukrotnie tansze. Zamontowane w tej samej ramie zz padly szybciej wlasnie ze wzgledu na gorsza jakosc uszczelnienia.

 

Descanting, wg ciebie wszyscy producenci wkladow suportu, sterow, piast, zawieszen nie wiedza co robia?

 

Takowe stosuja i masowi producenci, ktorym mozna ewentualnie zarzucic ciecie kosztow, ale tez i mali, ktorzy cenia sie i mozna byc pewnym ze kupujac ich produkt kupi sie produkt jakosciowy.

Bez wzgledu na cene komponentu/roweru nie trafilem przez 14 lat na lozysko zz w zadnym z miejsc gdzie lozyska maszynowe w rowerach wystepuja.

Idac twoim tokiem myslenia najtansze piasty shimano ktorych uszczelnieniem sa blaszki - metalowe kapsle powinny byc najszczelniejsze, tak jak i blaszki lozysk zz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

No znowu inżynier sie trafił, do ktorego nie dociera ze ZZ i RS to nie jest grupa od najlepszego do najgorszego czy odwrotnie tylko rodzaje uszczelnień dostosowane do warunków pracy :wallbash: ... To ze miałeś łożysko za napisze słownie złoty pięćdziesiąt gdzie uszczelnienie wypadło po dotknięciu palcami nie oznacza ze jak kupisz porządne łożysko np SKF czy innej firmy bedzie tak samo.

 

I jeszcze bedzie pisał ze łozyska przecież sie montuje w suchy, czyściutki i schludny korpus piasty .... a co jak ten korpus sie po osie zapadnie w błoto na maratonie albo w jakiejś przeprawie ?? i sie woda do niego wleje bo zz jest bez stykowe ( o ile sie rozumie znaczenie słowa bezstykowe) ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Łożyska moga sie tak kręcić jeżeli korpus był minimalnie za ciasny. W takim przypadku, trzeba wybić łozyska, gniazda przetrzeć papierem i osadzić je z powrotem sprawdzajać stan kręcenia sie łozysk, w razie potrzeby czynność powtarzac. Jeżeli wyjęte łozysko nadal sie kreci tępo, no to albo zostawić albo kupić inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...