LifeIsGood Napisano 2 Września Napisano 2 Września Witam wszystkich forumowiczów, Zamieszczam mój obecny projekt roweru do poruszania się po mieście. Jestem świeżo po zakupie, więc nie rozbierałem jeszcze wszystkiego aby zważyć dokładnie każdą śrubkę, będę aktualizował z czasem. Bazą jest aluminiowy Giant Escape 2 z roku 2020 w rozmiarze S. W dosyć okazyjnych pieniądzach udało mi się go zakupić i długo szukałem tego konkretnego modelu roweru (sztywny widelec oraz prosta kierownica). Plan to budowa czegoś w miarę lekkiego na sprawne poruszanie się po mieście. Celuję w wagę w okolicach >10kg, co powinno się udać zrealizować. Pewnie będzie to trwało sporo czasu i modyfikacje będę przeprowadzać w miarę możliwości. Dla mnie będzie to powrót do pasji po kilku latach przerwy oraz możliwość budowy nowego roweru. Rozpiska (niekompletna): Bar Plugs (Korki do kierownicy): Brak 3g Bottom Bracket (Suport): Kwadrat Giant ?g Bottle Cage (Koszyk na bidon): Brak 0g Brake (Front)(Hamulec przedni): Tektro HD-R280 Flat Mount 300g Brake (Rear) (Hamulec tylny):Tektro HD-R280 Flat Mount 320g Cables (Pancerze i linki): 40g Cassette (Kaseta):Shimano CS-HG31 (11-34T)( z zakrętką) 335g Chain (łańcuch):KMC Z8.3 335g Chainring(zębatka): Z korbą Crankset (Korby): Pro Wheel (z kominami) 175mm ?g Derlr (Front) (Przerzutka przednia): Shimano Tourney FD-TY710 166g Derlr (Rear) (Przerzutka tylna): Shimano Altus RD-M310 8rz 318g Fork (Widelec): Stalowy Giant ?g Frame (Rama): Giant Escape 2 2020 rozm. S ok 1650g Grips (Gripy): Giant 124g Handlebar (Kierownica): Giant Sport 680mm 245g Headset (Stery): Giant ?g Pedals (Pedały): Wellgo K79 B087 455g Seat (Siodło): Giant Sport Comfort 321g Seatpost (Sztyca) Giant D-Fuse alloy 309g Seatpost clamp (Zacisk sztycy) Giant 52g Shifters(Manetki) Shimano M315 275g Skewers (Zaciski kół) Giant ?g Spacers (Podkładki pod mostek): Giant 6g Starnut (Gwiazdka) wliczona w widelec Stem (Mostek): Giant Sport 31.8mm 130g Tire (Front) (Opona przednia) Continental Double Fighter 700x35c 640g Tire (Rear) (Opona tylna) Continental Double Fighter 700x35c 640g Top cap (kapsel sterów): black 12g Tubes(Dętki): Noname ?g Wheel Front (Koło przednie): Giant GX Disc ?g Wheel Rear (Koło tylne): Giant GX Disc ?g Rotor Front (Tarcza przód): Tektro TR160-2 160mm(+śruby) 130g Rotor Rear : (Tarcza tył): Tektro TR160-2 160mm(+śruby) 130g Nóżka: Nexello 258g Lights (oświetlenie): Giant Cast 30 Combo 35g Sum(Suma):12335g Część mas podana jest z internetu, aby uzupełnić rozpiskę. Niemniej wiem dokładnie ile waży całość i ta waga nie powinna być obarczona dużym błędem. Plan na teraz obejmuje wymianę hamulców oraz tarcz, ponieważ obecne prawie wcale nie wykazują siły hamowania oraz pozbycie się nóżki co na start przyniesie niższą wagę. Zachęcam do dyskusji 😃 na forum.webp 28fdfbf0-7906-45a2-83ed-04f61b51d417.jfif Cytuj
LifeIsGood Napisano Czwartek o 18:42 Autor Napisano Czwartek o 18:42 (edytowane) Rower przeszedł pierwsze zmiany, waga poszła w dół. Udało się zważyć kolejne elementy przy okazji wymiany opon, zaktualizuję całą rozpiskę. Lista zmian to: -Usunięcie nóżki rowerowej, -Wymiana chwytów na piankowe, -Zmiana kapsla sterów, -Wymiana opon oraz dętek, -Usunięcie plastiku między kołem a kasetą, -Wymiana tarcz hamulcowych, -Wymiana hamulców. Uzupełniona i zaktualizowana rozpiska: Rozpiska (niekompletna): Bar Plugs (Korki do kierownicy): 0g Bottom Bracket (Suport): Kwadrat Giant ?g Bottle Cage (Koszyk na bidon): Brak 0g Brake (Front)(Hamulec przedni): Tektro HD-R280 Flat Mount 303g -> klamka Shimano XT BL-M8100 + zacisk Shimano XT BR-8110 Flat Mount 253g zysk: 50g Brake (Rear) (Hamulec tylny):Tektro HD-R280 Flat Mount 312g -> klamka Shimano XT BL-M8100 + zacisk Shimano XT BR-8110 Flat Mount 267g zysk: 45g Cables (Pancerze i linki): 40g Cassette (Kaseta):Shimano CS-HG31 (11-34T)( z zakrętką) 335g Chain (łańcuch):KMC Z8.3 335g Chainring(zębatka): Z korbą Crankset (Korby): Pro Wheel (z kominami) 175mm ?g Derlr (Front) (Przerzutka przednia): Shimano Tourney FD-TY710 166g Derlr (Rear) (Przerzutka tylna): Shimano Altus RD-M310 8rz 318g Fork (Widelec): Stalowy Giant ?g Frame (Rama): Giant Escape 2 2020 rozm. S ok 1650g Grips (Gripy): Giant 127g -> RockBros piankowe 21g zysk: 106g Handlebar (Kierownica): Giant Sport 680mm 245g Headset (Stery): Giant ?g Pedals (Pedały): Wellgo K79 B087 455g Seat (Siodło): Giant Sport Comfort 321g Seatpost (Sztyca) Giant D-Fuse alloy 309g Seatpost clamp (Zacisk sztycy) Giant 52g Shifters(Manetki) Shimano M315 275g Skewers (Zaciski kół) Giant 125g Spacers (Podkładki pod mostek): Giant 6g Starnut (Gwiazdka) wliczona w widelec Stem (Mostek): Giant Sport 31.8mm 130g Tire (Front) (Opona przednia) Continental Double Fighter 700x35c 546g -> Maxxis Receptor 40c exo TR 431g zysk: 115g Tire (Rear) (Opona tylna) Continental Double Fighter 700x35c 544g -> Maxxis Receptor 40c exo TR 433g zysk: 111g Top cap (kapsel sterów): black 12g -> A2Z 9g zysk: 3g Tubes(Dętki): Noname 294g -> Schwalbe SV 18 Extra Light 28" 225g zysk: 69g Wheel Front (Koło przednie): Giant GX Disc 1231g Wheel Rear (Koło tylne): Giant GX Disc 1268g Rotor Front (Tarcza przód): Tektro TR160-2 160mm(+śruby) 137g -> Ashima airotor2 160mm (+śruby Reverse) 86g zysk: 51g Rotor Rear : (Tarcza tył): Tektro TR160-2 160mm(+śruby) 137g -> Ashima airotor2 160mm (+śruby Reverse) 86g zysk: 51g Nóżka: Nexello 258g -> brak 0g zysk: 258g Lights (oświetlenie): Giant Cast 30 Combo 35g Plastik przy kasecie: 24g -> 0g zysk: 24g Sum(Suma):11452g Sumarycznie na dochyczasowych zmianach udało się urwać 883g Edytowane Czwartek o 18:43 przez LifeIsGood Cytuj
chudzinki Napisano Piątek o 07:44 Napisano Piątek o 07:44 Tak się zastanawiam czy to dużo czy mało... 🤔 Kiedyś zważyłem mojego Giant Thoughroad (napęd 1x10, stalowa zębatka 36t + kaseta 11-42) i z: dość lekkimi oponami 2.2 cale, ale normalnymi dętkami butylowymi aluminiowymi pełnymi błotnikami (z przodu dołożone dodatkowe druty, czyli razem 4 druty z przodu + 2 z tyłu) + chlapacz z przodu uchwytem na lampkę Walle + tylnym odblaskiem włożonym w ten uchwyt trzema różnymi uchwytami na Convoye uchwytem Gub na telefon uchwytem Cyclami na licznik uchwytem na kamerkę kablem USB wtedy jeszcze gripami z rogami Nexelo dzwonkiem małym lusterkiem Zefal neoprenową osłoną na ramę pod łańcuch wyszło mi 12,57 kg. Jaka może być różnica w widelcach - karbon a stal? Ciężkawy ten Escape mi się wydaje. Cytuj
LifeIsGood Napisano Piątek o 16:23 Autor Napisano Piątek o 16:23 Dobre pytanie. Spodziewałem się takiej wagi wyjściowej (te 12,3 kg). Po rozpisce widać, że bardzo ciążą koła oraz siodełko i sztyca nie należą do najlżejszych. Nie ważyłem, ale obstawiam wagę widelca ok 1kg a może lekko więcej oraz korba to na pewno okolice 900g, suport kolejne 250-300g. Więc sumarycznie wszystko by się pokrywało z wagą całości🤔 Ponadto same pedały to prawie 0,5kg Cytuj
marvelo Napisano Piątek o 19:07 Napisano Piątek o 19:07 Plastikowe Wellgo za około 30 zł mogą ważyć 200 g mniej, a trzymają całkiem nieźle. Mają łożyska kulkowe (nie ślizgowe) i są z dobrego plastiku. To bardzo tani sposób na zbicie wagi. Ja ostatnio jestem też zwolennikiem dętek TPU. Nie kosztują wiele więcej od lekkich butylowych, a są jednak sporo lżejsze. Trzymają ciśnienie dużo lepiej od lateksowych. 1 Cytuj
LifeIsGood Napisano Piątek o 20:29 Autor Napisano Piątek o 20:29 Cytat Plastikowe Wellgo za około 30 zł mogą ważyć 200 g mniej, a trzymają całkiem nieźle. Mają łożyska kulkowe (nie ślizgowe) i są z dobrego plastiku. Akurat tutaj zastosuję takie same jak w poprzednim rowerze, Accenty Helium lub lekko lżejsze Axium które ważą około 270g/para. Korzystam z nich od 6 lat i nie miałem żadnych problemów przez ten cały czas, więc to najbardziej prawdopodobny kierunek w moim przypadku Cytuj
LifeIsGood Napisano 5 godzin temu Autor Napisano 5 godzin temu Zastanawiam się nad zmianą napędu i zbieram koncepcje jak to wykonać. Typowo do jazdy po mieście, może czasami nieutwardzone ścieżki. Na pewno napęd 1x. Jak podejść do ilości rzędów w kasecie? 36T i kaseta 10rz, czy 40T i 11 rzędów? Możecie się podzielić przemyśleniami na ten temat i pomóc dokonać wyboru. Blat z przodu planowałem najpierw 40T, jednak po zastanowieniu, jazda na 38T spełnia moje oczekiwania co do osiąganych prędkości. Zastanawiam się, czy warto dokładać +100g do kasety, czy iść np w starsze XT 781. Czy warto iść w starszą zmieniarkę? Pewnie będzie działać, bo co ma się stać? Nie straci daty ważności. Na pewno ogólnie napęd 10rz da oszczędności w masie około 150g według wstępnej tabelki w Excelu, ale czy to gra warta świeczki? Liczę na pomoc i radę w tej dziedzinie 😃 Cytuj
chudzinki Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu XT 781 to chyba nie ogarnie kasety 42t? Chyba, że masz w planach mniej. Wg mnie jeżeli wystarczy Ci kaseta 42t to ja bym brał 10s, ale jeżeli chciałbyś 46t to bym poszedł w 11s ze względu na mniejsze dziury na górze kasety. Cytuj
marvelo Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu W dniu 11.09.2025 o 20:42, LifeIsGood napisał: Derlr (Rear) (Przerzutka tylna): Shimano Altus RD-M310 8rz 318g Zmieniając w obecnym napędzie tylko tylną przerzutkę np. na taką jak poniżej (ja dałem za nią 100 zł, w dobrym stanie, z oryginalnymi kółeczkami, na OLX jest tego trochę) zrzucasz ponad 80 g, no i masz naprawdę trwałą przerzutkę - przeżyje kilka Altusów. Cytuj
LifeIsGood Napisano 1 godzinę temu Autor Napisano 1 godzinę temu Kasetę planuję najwyżej 40T, może nawet mniej jeśli nie będzie odpowiednich kaset w przypadku 10 rzędów. Dla 11s również maksimum to 40T. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.