Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jak w tytule – zabieram się za modernizację roweru Cannondale Trail 24.

Planuję gruntowną przebudowę – w zasadzie wszystko poza ramą i amortyzatorem pójdzie do wymiany.

Kiedyś z dużym zaangażowaniem odchudzałem swoje Yeti 575, ale od tamtej pory miałem dłuższą przerwę. Teraz wracam do rowerowego świata za sprawą moich trzech córek. Ten konkretny rower będzie słuzył najpierw najstarszej, 8-letniej, a w przyszłości przejdzie kolejno na młodsze – 6-latkę, a potem najmłodsza. Chciałbym więc zbudować lekką, porządną i przede wszystkim sprawiającą frajdę maszynę.

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie i propozycje, zwłaszcza w zakresie napędu, kół i hamulców tarczowych – na tym obecnie zalezy mi najbardziej.

Na start zamówiłem już kilka komponentów (w nawiasach podaję wagę z danych producenta):

Korba 135 mm [477 g]

Suport [103 g]

Zębatka 30T [80 g]

Zacisk sztycy [40 g]

Opony Schwalbe Billy Bonkers [440 g każda]

Z góry dzięki za wszelką pomoc!

Napisano

Masz rower, w którym największym problemem wagowym jest rama, amortyzator i części typu sztyca, siodełko i kokpit, po czym w celu zbicia wagi zrzucasz kilkadziesiąt gramów na zacisku sztycy. To ma sens. Aczkolwiek nie krytykuję, bo sam tak zrobiłem, że w rowerze Żony montowałem lżejsze (no i lepsze przy okazji ;) ) części z moich byłych i ostatecznie została w nim tylko ciężkawa rama z przyległościami.  

 

Ja bym to widział tak:

- najbardziej czuć zmianę w masie rotującej = dobrze, że zmieniasz opony, choć i tak sama waga to nie wszystko. Obecnie mam opony cięższe o dobre 100g na sztuce niż poprzednie, a jeździ się na nich bez porównania lżej. Dlaczego? Przez niższe opory toczenia.

- hamulce tarczowe? A my mówimy o modelu Trail 24? Bo wg katalogu on ma V-brake. I wierz lub nie, ale nawet dla dorosłej osoby sensowne V-ki wystarczają do jazdy nie tylko po asfalcie. A jeżeli te słabo hamują, to zacząłbym od wymiany klocków. 

- dużą różnicę robią elementy, o których się zwykle nie pamięta. Ja na samej wymianie kierownicy i mostka urwałem ponad 200g. Do tego sztyca, siodełko, pedały i nagle jesteś do przodu nie 50, a 500g.

 

Poza tym nie dajmy się zwariować. Bawienie się w liczenie gramów jest fajne, ale w gruncie rzeczy dla typowego amatora (nie wspominając o dziecku) jest niczym więcej jak podbijaniem własnego ego. 

Napisano

Trochę te masy wymienionych elementów nieprzydatne, nie wiedząc ile ważą obecne.

Taki przykład, który ostatnio przerabiałem i chodzi mi po głowie.
W grawelowym na początku roku dałem nowe koła, wyszły wagowo poniżej 1600g. Razem z dętkami tpu zszedłem z wagą o około 1300g. Czuć wyraźnie lepszą dynamikę. No ale stare koła były stare i ciężkie, więc nie było to aż tak trudne zadanie.
W fullu mam koła o wadze 1900g (katalogowo i +/- w rzeczywistości), budując podobne jak w grawelowym zejdę o jakieś 200-300g, a wydam nie mniej kasy. Efekt już nie będzie tak dobry. Na razie zmieniłem opony na lżejsze i szybsze i dętki i poszło około 800-900g w dół, no ale to były pancerne 2,5" WTB Vigilante w wersji Tough. Efekt też czuć, a kosztowało mnie to znacznie mniej.

Dobrze by było rozpoznać co ile waży i gdzie można efektywnie zbić wagę.

@MrJ

Nie przesadzałbym z masa rotującą, to tylko ułamek tego co ogólnie na masie można zyskać/stracić. Jeżeli dobrze pamiętam jakieś stare opracowania, to okolice 8-10% ogólnego efektu masy.

Napisano
W dniu 17.05.2025 o 12:53, zekker napisał:

@MrJ

Nie przesadzałbym z masa rotującą, to tylko ułamek tego co ogólnie na masie można zyskać/stracić. Jeżeli dobrze pamiętam jakieś stare opracowania, to okolice 8-10% ogólnego efektu masy.

 

Tylko ja piszę nie o czystej matematyce, a realnych odczuciach z jazdy. Oczywiście, że lepiej jest mieć rower o kilogram lżejszy niż cięższy, ale przy porównaniu "zdejmiemy półtora kilograma z ramy" a "zdejmiemy pół kilograma z kół" bardziej zauważalna będzie to druga zmiana. Przy czym i tutaj waga to nie wszystko - patrz takie rzeczy jak wspomniane opory toczenia opon czy nawet zmiana pozycji w związku z modyfikacjami kokpitu albo siodełka, które trudno jest porównać teoretycznie. 

 

Przy czym oczywiście każdy ma swoją wizję na modyfikacje roweru, określony budżet i inne preferencje, których nie będę krytykował bo "ja wiem lepiej". Tyle że bawiłem się przez lata w takie właśnie zmiany jak "założę zacisk sztycy o 40g lżejszy" i poza własną satysfakcją niewiele z tego wynikało. Po czym zmieniłem choćby opony - i to bardziej z konieczności niż chęci, bo stare miały już dość - i nagle był efekt "okurła" 😅

Napisano
Cytat

ale przy porównaniu "zdejmiemy półtora kilograma z ramy" a "zdejmiemy pół kilograma z kół" bardziej zauważalna będzie to druga zmiana

No ja takich odczuć nie miałem przy zabawach w zmianę między letnimi, a zimowymi, a zdejmowaniem u-locka.
Różnica między letnimi a zimowymi około 700-800g, u-lock 1700g - wrażenia co najwyżej porównywalne, przy czym opony to też inny bieżnik (zimówki z kolcami).

Oprócz tego co podał KSikorski (imo brakuje tam pewnych bezpośrednich porównań), to kiedyś był też temat, gdzie wyliczenia robił uzurpator: https://www.forumrowerowe.org/topic/210560-masa-rotująca-mit-masy-rotującej-kół/ Link w temacie trochę przestarzały, tutaj aktualny: http://uzurpator.com.pl/documents/Mit_masy_rotowanej.html

Masa rotująca ma marginalny wpływ na całkowitą energię z rowerzystą. W tym temacie ciut większą, bo mowa o dzieciach ale wątpię, żeby się ścigały i urywały sekundy.
Większy efekt dadzą po prostu lepsze opony, które się sensownie toczą.

Także nie wiem czy jest sens ciągnąć temat masy rotującej.

  • 3 tygodnie później...
Napisano
W dniu 15.05.2025 o 08:34, MrJ napisał:

Masz rower, w którym największym problemem wagowym jest rama, amortyzator i części typu sztyca, siodełko i kokpit, po czym w celu zbicia wagi zrzucasz kilkadziesiąt gramów na zacisku sztycy. To ma sens. Aczkolwiek nie krytykuję, bo sam tak zrobiłem, że w rowerze Żony montowałem lżejsze (no i lepsze przy okazji ;) ) części z moich byłych i ostatecznie została w nim tylko ciężkawa rama z przyległościami.  

 

Ja bym to widział tak:

- najbardziej czuć zmianę w masie rotującej = dobrze, że zmieniasz opony, choć i tak sama waga to nie wszystko. Obecnie mam opony cięższe o dobre 100g na sztuce niż poprzednie, a jeździ się na nich bez porównania lżej. Dlaczego? Przez niższe opory toczenia.

- hamulce tarczowe? A my mówimy o modelu Trail 24? Bo wg katalogu on ma V-brake. I wierz lub nie, ale nawet dla dorosłej osoby sensowne V-ki wystarczają do jazdy nie tylko po asfalcie. A jeżeli te słabo hamują, to zacząłbym od wymiany klocków. 

- dużą różnicę robią elementy, o których się zwykle nie pamięta. Ja na samej wymianie kierownicy i mostka urwałem ponad 200g. Do tego sztyca, siodełko, pedały i nagle jesteś do przodu nie 50, a 500g.

 

Poza tym nie dajmy się zwariować. Bawienie się w liczenie gramów jest fajne, ale w gruncie rzeczy dla typowego amatora (nie wspominając o dziecku) jest niczym więcej jak podbijaniem własnego ego. 

Dzięki za komentarz i sorki, że tak późno odpisuję! 

Co do kolejności wymiany części – dla mnie nie ma to większego znaczenia, ani dla roweru też nie, bo i tak finalnie wszystko, co się da i co ma sens, zostanie wymienione. To raczej proces niż jednorazowy "upgrade" 

A co do "największego problemu wagowego" – tu się akurat nie zgodzę  Rama wcale nie jest problemem – wręcz przeciwnie, to jedna z głównych zalet tego roweru. Jest lekka, ma naprawdę fajną geometrię, no i to konstrukcja robiona specjalnie z myślą o dziewczynkach, więc idealnie pasuje.

Amortyzator też jest spoko – działa bardzo dobrze przy niskiej wadze ridera, co nie jest wcale takie oczywiste, i do tego też jest lekki. Właśnie ze względu na ramę i amortyzator zdecydowałem się na ten rower, więc to był raczej punkt wyjścia niż coś, co wymaga zmiany 

A zacisk sztycy? No cóż – każdy gram się liczy, a skoro można coś zyskać małym kosztem, to czemu nie 😅

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...