Skocz do zawartości

[serwisowanie] Serwis komory powietrzej debonair, smar czy olej


Rekomendowane odpowiedzi

Dotychczas do komory powietrznej widelca\dampera dawałem gęsty olej (ewentualnie jakiś 15w i też było ok).

Słyszałem że debonair smaruję się już wyłącznie smarem stałym, bo olej nawet o konsystencji 80w przeleje się do komory negatywnej. Dotyczy to zarówno widelców jak i damperów rock shoxa z debonair? Na logikę jak nawalimy smaru stałego do komory to poprostu zostanie zepchnięty do górnej części komory powietrznej i tam już zostanie, olej do smarowania wydaję się tu lepszym rozwiązaniem.

Ktoś się tu wypowie co najlepiej stosować w takim przypadku? Jak nie mamy dedykowanego smaru to można z powodzeniem użyć np Motorexa grease 2000?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"olej do smarowania wydaję się tu lepszym rozwiązaniem" - dlatego, jakbyś otworzył manuala od RS które są wszem i wobec dostępne na oficjalnej ich stronie, dowiedziałbyś się, że zalecane jest użycie smaru stałego + 3ml oleju w przypadku widelców a w przypadku damperów także smar stały + olej. Jaki i ile co gdzie i jak? Odsyłam do manuali. Nie che mi się ich przepisywać do posta. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Faktycznie tutaj np jest bardzo ładnie rozpisane jakie oleje i w jakiej ilości (tylko widelce): https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/front-suspension/2022-front-suspension-oil-air-coil-token-and-specifications-english.pdf&ved=2ahUKEwiGx6um1MeFAxXTIhAIHSD5AQQQFnoECBoQAQ&usg=AOvVaw1KWpDzhw6S55Txi9bp1fP0

Tutaj tylne amortyzatory:

https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/rear-suspension/2018-2022-deluxe-service-manual.pdf&ved=2ahUKEwi9vOfW1MeFAxXpJhAIHT1KDJgQFnoECCAQAQ&usg=AOvVaw1I7exVB1lOcMKU9CWY6EE6

 

Zamienniki olejów i smarów:

https://www.shockcraft.co.nz/oils/oem-equivalents-oil-charts/rockshox-oem-equivalents

Ciekawy artykuł jakie oleje i smary stosować przy serwisie:

https://www.[reklama-bez-zgody].pl/blog/oleje-do-amortyzatorow/

 

Pytanie jakie jakimi popularnymi olejami można zastąpić te dydykowane rock shoxa. 

Pod względem lepkości. 

maxima plush dynamic suspension lube light

maxima plush dynamic suspension lube heavy

 

Małe podsumowanie:

Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Light jest bezpośrednim zamiennikiem rockshox 0w30

Pike dolne lagi 10ml (Plush light), górna część komory powietrznej 3ml, dolna część komory 1ml, (w obu przypadkach olej Plush lube heavy),

smar sram butter grease smarować części komory powietrznej i uszczelki kurzowe.  

-Do komory dampera 1ml (Plush light or Maxima extra 15w50), uszczelki smarować: rockshox dynamic seal grease

 

Edytowane przez Kuba95
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niejednokrotnie z powodu braku zdarzyło mi się zalać na szybkości wideł olejem silnikowym, zawsze więcej niż zalecane i nic się absolutnie złego nie działo, choć nieraz słyszałęm że anodzie się coś stanie itp, więc bardziej jak Wichu pisze "Pamiętajmy, że nie jakość oleju jest gwarancją sprawności amortyzatora, a odpowiedni interwał serwisowy." Niemniej generalnie używam dedykowanego Motorexa. Teraz mnie naszło jak to policzyć bo mam akurat od tego producenta jeszcze po pół litra niewiem skąd zawieszeniowy 2.5W no i np. 10W. Nie chce mi się już pitolić w 4 rowerach inaczej na zimę a inaczej na lato i chcę je wymieszać. Czy proste wyliczenie, że ich zmieszanie 50/50 da 6,25W ma sens? Generalnie chcę zmieszać w odp. proporcjach by wyszło mw te Rox Shoxowe Light 7.5WT.

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przestańcie już doktoryzować nad tymi smarami, kup sobie sram butter 29ml, dynamic seal 29ml, litrówkę maximy light i masz to na wieczość. taki zestaw wyarczy ci do zrobienia każdego dampera RS i widelca (bez tłumików, tam się leje już konkretne rzeczy). 

Cenowo wyjdzie cię to i tak mniej niż 1 serwis w jakimś "profesjonalnym" seriwsie a możesz sobie go robić nawet 4 razu w roku jak masz taką fanaberię. 

Edytowane przez Rumcajs.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobno rs zaleca też do niektórych widelców do komory powietrznej dynamic seal + olej maxima heavy, można by się zastanowić czy jest sens kupować sram butter.

Do dolnych lag oczywiście maxima light albo odpowiednik o podobnej lepkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.04.2024 o 11:08, Mentos napisał:

Niejednokrotnie z powodu braku zdarzyło mi się zalać na szybkości wideł olejem silnikowym, zawsze więcej niż zalecane i nic się absolutnie złego nie działo, choć nieraz słyszałęm że anodzie się coś stanie itp, więc bardziej jak Wichu pisze "Pamiętajmy, że nie jakość oleju jest gwarancją sprawności amortyzatora, a odpowiedni interwał serwisowy." Niemniej generalnie używam dedykowanego Motorexa. Teraz mnie naszło jak to policzyć bo mam akurat od tego producenta jeszcze po pół litra niewiem skąd zawieszeniowy 2.5W no i np. 10W. Nie chce mi się już pitolić w 4 rowerach inaczej na zimę a inaczej na lato i chcę je wymieszać. Czy proste wyliczenie, że ich zmieszanie 50/50 da 6,25W ma sens? Generalnie chcę zmieszać w odp. proporcjach by wyszło mw te Rox Shoxowe Light 7.5WT.

Jeśli znasz lepkość olei, które masz, i lepkość oleju, którą chcesz uzyskać, to proporcje obliczysz np. tutaj https://www.widman.biz/English/Calculators/Mixtures.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...