Skocz do zawartości

[mostek] Wymiana mostka na regulowany


arekmiz

Rekomendowane odpowiedzi

W rowerze mojego szwagra jest stały mostek. Jest pomysł aby wymienić na regulowany. Otóż w obecnym mostku (ahead) są dwie śruby imbusowe, które zaciskają tuleję mostka na rurze sterowej. Oraz jest taka duża nakrętka (raczej wkrętka), wkręcona od spodu w tuleję mostka. Nakrętką tą reguluje się docisk (zapewne) łożyska górnego steru, tak aby nie było luzów. Szwagier upatrzył sobie mostek regulowany, ale taki, żeby regulacja była bez kluczy, tzw. automatyczny, model Promax MA-573-8T. Podstawowe parametry się zgadzają - średnica rury sterowej 28,6mm, średnica mocowania kierownicy 25,4. Pojawia się tylko pytanie o tą nakrętkę dociskową. Na dostępnych w internecie zdjęciach tego Promaxa nie widać takiej nakrętki. Czy zatem jest tam w tej tulei gwint wewnętrzny aby tą nakrętkę ze starego mostka wykorzystać? A jeśli nie, to w jaki sposób zapewnić brak luzów w sterach?

6882715577

 

PS. Uprzejmie proszę o odpowiedź na temat, bez dywagacji o potrzebie zmiany mostka, tudzież wyboru takiego a nie innego. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mostki regulowane mają tendencję do łapania luzów i trzeszczą. Taki zaciskany a nie skręcany na śruby może być wyjątkowo podatny na to. Jeżeli wiemy jaką pozycję na rowerze chcemy uzyskać lepiej od razu kupić mostek z odpowiednim wznosem i odpowiedniej długości.

Tutaj masz kalkulator: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, nikbar1 napisał:

Tak od spodu nawet widać tę dziurę ,od góry jest pod tym zaciskiem .

Chyba  się nie zrozumieliśmy. W tym oryginalnym rozwiązaniu nie ma długiej śruby, która weszłaby w jakiś gwint w rurze sterowej. Docisk jest za pomocą nakrętki (dużej, bo wchodzącej na rurę sterową), która to nakrętka (a raczej "wkrętka") jest wkręcona od dołu w tuleję mostka. Nie chce mi się dzwonić do szwagra żeby robił zdjęcie (bo on mało "techniczny" jest i jeszcze coś popsuje) ale może taki rysunek przekroju obecnego rozwiązania (czerwone - rura sterowa, zielone tuleja mostka, niebieskie - nakrętko wkrętka o której jest mowa):

image.png.9877e7d5c0beb4357baf46b4b2e1b4c6.png

 

Mostki regulowane mają tendencję do łapania luzów i trzeszczą. Taki zaciskany a nie skręcany na śruby może być wyjątkowo podatny na to. Jeżeli wiemy jaką pozycję na rowerze chcemy uzyskać lepiej od razu kupić mostek z odpowiednim wznosem i odpowiedniej długości.

A o co ja poprosiłem w pierwszym poście na dole, w PS. ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie są stery klasyczne, bo rura sterowa nie jest gwintowana tylko gładka. Instrukcja do tego mostka mówi, żeby najpierw dokręcić górną śrubę imbusową ściskającą tuleję mostka (żeby wstępnie złapało na rurze sterowej), potem wykręcając tą nakrętkę docisnąć coś tam na rurze sterowej (co kasuje luz sterów) a na końcu dokręcić dolną śrubę imbusową ściskającą tuleję mostka (żeby złapało ostatecznie i zakontrowało tą nakrętkę w tulei mostka). Jak się zdejmie całkowicie ten mostek to rura sterowa lata luźno w główce ramy (jak dźwignia zmiany biegów w Ikarusie). :)

Edytowane przez arekmiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę, oto zdjęcia:

Rura sterowa po zdjęciu tylko mostka:

image.thumb.jpeg.18ed184e5db2d4e458200813686c9819.jpeg

Rura sterowa po zdjęciu mostka, pierścienia dystansującego, stożkowatej osłonki i jeszcze jednego płaskiego plastikowego pierścienia:

image.thumb.jpeg.54be9e5ae4d7c6485384900e2d3e8bbe.jpeg

Mostek odwrócony do góry nogami, z widocznymi 2 śrubami imbusowymi sciskającymi tuleję i nakrętko-wkrętką:

image.thumb.jpeg.4b41299a1bc997d6af91dcd05d769a74.jpeg

Nakrętko-wkrętka częściowo wykręcona z tulei:

image.thumb.jpeg.02d71ae9c43252688b336f252cfe4d4f.jpeg

A tu widoczne wnętrze tulei mostka po wykręceniu tej nakrętko-wkrętki, widoczny wewnętrzny gwint:

image.thumb.jpeg.94f9f55c4ce2d30d64d527192f6f781a.jpeg

I sama nakrętko-wkrętka:

image.thumb.jpeg.ab3ae4ceb0374114f349f640d22d17d9.jpeg

 

Liczę teraz na merytoryczne treści a nie puste nabijanie postów. W końcu (mam nadzieję) jesteśmy na forum fachowców a nie forum onetu. :) 

Edytowane przez arekmiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tej stronie bbb nie wyświetlają się żadne obrazki. Ponadto tak jak pisałem - celem jest mostek regulowany typu automatyczny. I trzeba rozwiązać problem blokowania górnej części sterów. Tylko tyle i nic więcej. Jest to do rozwiązania w XXI wieku, czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale żeby użyć gwiazdki, to musi być kapsel. A tam kapsla nie ma gdzie włożyć. Być może mostek ma służyć jako opór do śruby wkręconej w gwiazdkę, bo jest jakiś otwór od spodu w ramieniu mostka. Pytanie, czy po podniesieniu dźwigni blokującej widać drugi koniec otworu i wtedy tam można by było przetknąć długą śrubę. Ale wtedy nie będzie możliwości regulacji kąta, otwór będzie pionowo tylko przy opuszczonym ramieniu. Czyli otwieramy dźwignię, obracamy ramię do dołu aby otwór był pionowo, nasuwamy mostek na rurę, wkręcamy długą śrubę w gwiazdkę i kasujemy luzy. Dokręcamy 2 imbusy zaciskając mostek na rurze sterowej. Wykręcamy i wyjmujemy śrubę. Mostek trzyma stery i możemy regulować kąt. Dziwne rozwiązanie. Chyba że ja czegoś nie rozumiem. 

P.S. Kąt wzniosu reguluje się tak rzadko, że ja bym raczej poszukał mostka regulowanego zaciskanego śrubą z boku (sam taki używam). Zwłaszcza, że po zmianie kąta mostka klamki też ustawiają się pod trochę innym kątem. Jednym to może przeszkadzać, innym pewnie nie.

P.S.S. Wygląda na to, że śruba do gwiazdki jest zamontowana we wsporniku, a otwór jest tylko po to, żeby włożyć śrubokręt i ja dokręcić. Ale mostek jest chyba lekko niedopracowany. Tu była dłuższa dyskusja na ten temat:

 

Edytowane przez Garlock
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym który chce kupić nie musi być kapsla przecież, śruba pewnie włazi głębiej i nic nie zawadza.

A ten cudaczny to działa chyba tak, że wkręca się te nakrętkę w mostek, później dociska ile się da, zaciska  2 imbusy i wykręca tę nakrętkę,a ona wtedy napiera na ramę .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym który chcesz kupić śruba ściągająca jest ukryta w mostku (dostarczona z mostkiem)

image.png.67461937ed06cf35732a20e30f4a29cf.png

I ta walcowa tulejka pełni rolę kapsla (opór dla śruby). Choc jak piszą jest krótka. Więc w takim przypadku albo trzeba wybić gwiazdkę i osadzić ją na nowo wyżej, albo (co polecam) kupić nową gwiazdkę i nabić ją płycej. Albo kupić dłuższą śrubę.

Edytowane przez Garlock
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Zapytałem szwagra, co tam jest w środku rury sterowej i powiedział, że taka jakby gwiazdka, z jakby nakrętką - czyli OK, jest tzw. gwiazdka. :)

Mostek oryginalny rzeczywiście działa tak, jak kolega napisał:

A ten cudaczny to działa chyba tak, że wkręca się te nakrętkę w mostek, później dociska ile się da, zaciska  2 imbusy i wykręca tę nakrętkę ,a ona wtedy napiera na ramę.

Tylko na nim samym cyferkami jest podana kolejność kręcenia: (1) górny imbus, (2) ta nakrętko-wkrętka (3) dolny imbus. :)

 

A tu rozumiem, że mowa o tym "automatycznym" Promaxie:

W tym który chce kupić nie musi być kapsla przecież, śruba pewnie włazi głębiej i nic nie zawadza.

Nie pozostaje nic innego jak go kupić i sprawdzić czy jest tam rzeczywiście śruba, a jak jest to czy sięgnie do gwiazdki w rurze sterowej. Jak się kupuje przez neta to ma się 14 dni na zwrot, jakby coś nie pasowało. :)

 

To jeszcze jedno pytanie: jakie wymiary (średnica, długość) ma zazwyczaj taka śruba wkręcana w taką gwiazdkę?

Edytowane przez arekmiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montowałem kiedyś koleżance podobny mostek (dokładnie taki: Mostek EXE TDS-C533-8 regulowany 110/25,4 GAZELLE - TDS-C533-8 - 12758547406 - Allegro.pl , nieco tańszy niż te Promaxy) i tam była długa śruba (widać na jednym ze zdjęć), więc nie było problemu z sięgnięciem do gwintu w gwiazdce.

Do sceptyków powiem, że działało to wygodnie i sprawnie, a konstrukcja była całkiem sztywna i nic nie skrzypiało podczas jazdy. Okupione jest to tylko dużą masą (ten z linku 555g). Taki jak ten można postawić nawet całkiem do pionu (nie wszystkie regulowane tak się da).    

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, arekmiz napisał:

To jeszcze jedno pytanie: jakie wymiary (średnica, długość) ma zazwyczaj taka śruba wkręcana w taką gwiazdkę?

Ja sienie znam, ale pewnie te gwiazdki są wbijane do konkretnej głębokości i jest jeden standard średnicy gwintu, wiec  producent tego mostka pewnie to uwzględnił , zresztą jak piszesz, nie będzie pasować to odeśle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...