Skocz do zawartości

[Rama] Wybór ramy w rowerze szosowym


dargenn

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Jakie są główne kryteria gdy wybieramy rowerową ramę? Spotkałem się ze stwierdzeniem, że Cannondale CAAD13 ma jedną z najlepszych szosowych ram aluminiowych - waży 1182g.

Dla porównania, wycinek z bikeradar:

Cytat

Trek says a painted, size-56cm Émonda ALR frame weighs 1,257g, while the fork is said to weigh 406g. That's just 34g heavier than Trek's Émonda SL carbon frameset (£2,950), which uses Trek's second-tier carbon layup (Ultralight 500 Series OCLV Carbon) and has a claimed weight of 1,245g and 384g for the fork.

 

Różnica między emondą alr vs sl w wadze jest całkowicie pomijalna.

 

Zatem, moje pytania:

  • Co znaczy, że rama jest "dobra"?
  • Sztywność - czy da się to obiektywnie zmierzyć?
  • Jaka jest różnica między wysokiej jakości aluminium (np specialized e5?) a "entry level" carbonem, i czy da się to jakoś zmierzyć?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CAAD 13 to najlepsza rama aluminiowa jaką pobłogosławiono kolarzy na ziemi. Nie ze względu na wagę ale ze względu na 40 lat pracy nad nią. Każdy element jest przemyślany, materiał, kształt rurek żeby jeszcze dać efekt aero, łączenia, mały tylny trójkąt dla sztywności, wystająca rura podsiodłowa, która ze sztycą daje amortyzacje itd.

Różnica między materiałami ramy nie kończy się na jej wadze. Sztywność, materiał, jakość materiału amortyzacja, kształty, jakość. Zazwyczaj jest niestety tak, że im droższy rower tym lepsza rama (chociaż nie zawsze ekh trek ekh). Topka z opinii mechaników zajmujących się highendowymi rowerami to (karbon) Specialized, Scott, Cannodale. Giant, Fuji, Focus, Merida, Cube, BMC. 

Cytat

Zatem, moje pytania:

  • Co znaczy, że rama jest "dobra"?
  • Sztywność - czy da się to obiektywnie zmierzyć?
  • Jaka jest różnica między wysokiej jakości aluminium (np specialized e5?) a "entry level" carbonem, i czy da się to jakoś zmierzyć?

1. Jakość materiału, jakość wykonania, przemyślenie konstrukcji i praca nad projektem, testy, efekt końcowy w opinii chociaż trochę niezależnych źródeł.

2. Tu jest trudniej bo sztywna nie jest dobra do wszystkiego. Rower wyścigowy powinien być sztywny. Rower endurance powinien mieć już lepszą amortyzacje. Rama lekka ciężko żeby była sztywna. Sztywna ciężko żeby była lekka. Tu dobrym źródłem są opinie kolarzy, gdzie można np. się dowiedzieć, że System Six gdzieś z 2018 roku był według opinii yutubera (Cam Nicols) najszybszym rowerem jakim się ścigał ale był niewygodny bo za sztywny za to Super Six był za miękki. Nie będą to wartości mierzalne a bardziej odczucia. Mój rower Scoot Addict 10 niby w testach uznawany jest za mało sztywny a przy swoich 100kg jak go nabyłem nie doświadczyłem tego. 

3. To pytanie nie ma za bardzo sensu. Możesz poszukać różnic między 2 rowerami ale generalnych różnic jest strasznie dużo i trzeba doprecyzować do czego ma być rower, jaki jest kolarz itd. Pytanie powinno wyglądać jakoś ta " 75kg, jeżdżę od 6 lat, jestem rozciągnięty, chce się ścigać jako amator, mam 20k na rower". 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, ernorator napisał:

3. To pytanie nie ma za bardzo sensu. Możesz poszukać różnic między 2 rowerami ale generalnych różnic jest strasznie dużo i trzeba doprecyzować do czego ma być rower, jaki jest kolarz itd. Pytanie powinno wyglądać jakoś ta " 75kg, jeżdżę od 6 lat, jestem rozciągnięty, chce się ścigać jako amator, mam 20k na rower". 

Albo jeszcze inaczej: zakladając właśnie przykład emondy ALR 5 vs SL 5. Co zyskuję dopłacając do karbonu, jeżeli waga jest ~taka sama? SL 5 jest droższa, więc za co dopłacam?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za materiał, który ma inne właściwości. Włókno węglowe jest dużo łatwiejsze, jeżeli chodzi o tworzenie segmentów ramy o danych parametrach. Nie wszystko da się zrobić z aluminium, które jest dość "prymitywne".

Edytowane przez ChuChu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, dargenn napisał:

Albo jeszcze inaczej: zakladając właśnie przykład emondy ALR 5 vs SL 5. Co zyskuję dopłacając do karbonu, jeżeli waga jest ~taka sama? SL 5 jest droższa, więc za co dopłacam?

Nie znam tych rowerów ale karbonowy powinien lepiej tłumić nierówności będąc przy tym sztywniejszym, jest też ładniejszy (jest tylko tyle sposobów na połączenie kliku aluminiowych rurek a z karbonu można wykleić wszystko). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hydroformowanie, frezowanie, wytłaczanie łączenie kształtkami. Mysłe że można w aluminium zrobić równie efektowna ramę jak karbonową. Patrz na przykład korb od shimano, aluminium można połączyć z efektownym wyglądem  i niska wagą. 

Produkcja topowych ram w alu wymarła. karbon jest lżejszy i można kosić lepszą kasą. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...