Skocz do zawartości

[Renowacja] odświeżam 100 letni rower


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Gdy ruscy wracali w Niemiec, mój pradziadek wymienił rower za flaszkę, od wielu lat stał nieużywany oraz zaniedbany, gdy go znalazłem postanowiłem go odnowić.

 

Rozkręcony rower dałem już do lakierni na malowanie oraz piaskowanie, nie mogę się zdecydować na kolor, myślałem o tym:

https://wzorniki.eu/ral-9003#search-open

 

Co myślicie? Będzie pasowało?

 

Po wyborze odpowiedniego koloru będę wracał do was z pomocą złożenia, będziemy razem śledzić jego renowacje 🙂

received_835117930834673.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to ten rower ze zdjęcia?

Jeśli tak to dlaczego chcesz zmienić ten odcień na zwykły biały, a raczej najzwyklejszy biały jakim jest RAL 9003 z palety RAL CLASSIC K7. To kolor stosowany m.in na grzejnikach, czy barierkach drogowych. Pytasz to odpowiem- nie będzie pasowało. Jak biały to może jakiś złamany biały 9010, może coś ciemniejszego 1013, 1015, 9001, 9002, może coś z E3.

Pomyśl też o stopniu połysku-czy połysk powyżej 80 stopni, czy może jakis extra gloss powyżej 90stopni, czy połpołysk/satyna 50-70stopni, półmat 30-50 stopni, mat pow. 20st. O głębokim macie zapomnij- będzie się palcował. Jeśli chcesz pomyśleć o wysokim połysku to może warto zabezpieczyć go lakierem bezbarwnym poliestrowym albo akrylowym. Będzie bardziej odporny na zarysowania. Myślę, że możesz poszukać kolorów z palety RAL E3 (to rozszerzony RAL K7 o pastele i metaliki). O ncs , pantone , ral design zapomnij- w farbach proszkowych na zamówienie min.25kg, a na rower potrzebujesz max 2kg (jak lakiernik rozrzutny bo i tak znaczna większość farby pójdzie w filtry,).

Ja swoją Goplanę po dziadku rozebrałem (tzn. mechanik rozebrał), rama do piachu i na RAL 9005 mat ca.25-30st.połysku (dokładnie poliestrowa-fasadowa). Podobnie obręcze. Cała galanteria poszła w chrom. Nie wiem jaki masz plan na błotniki- jak to surowe alu to możesz to samemu spolerować, jak stal i chcesz pomalować to raczej szkiełkowanie i malowanie. Trochę szczegółów mi jeszcze zostało- jak przywrócenie ori napisu na ramie. Chwyty udało mi się uratować, siodło niestety musiałem zmienić, ale jak masz w dobrym stanie to zostaw. Są fajne produkty detailngowe do skóry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

p.s.

bo coś swojego postu nie mogę edytować. Rzuć okiem na kolory z białych: 840-1,780-1,210-2. Z żółtawych: 130-6,270-1, 260-2. Nie wiem tylko jak wyświetli Tobie je monitor. Ja patrzę na ori wymalowania tych kolorów. Oczywiście to kolory droższe w zakupie niż zwykły RAL K7, lakiernie nie trzymają tego koloru na półce i nie są tak dostępne jak zwykły RAL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dziękuję za odpowiedź i poradę,wybralismy jeden z kolorów który wymieniłeś, efekt pokaże gdy wróci lakierni 🙂

Zająłem się piastami, zastanawiam się czy opowieść o handlu za flaszkę jest nie prawdziwa? Na piastach jest napis RENAK 57 a na przedniej RENAK 56, czyli rower jest dużo młodszy niż szacowałem? 🤔

Czy piasty rozebrać i również dać do piaskowania oraz malowania?

IMG_20230714_104155.jpg

IMG_20230714_104152.jpg

Edytowane przez renmaister
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie ten rower nie ma 100 lat. Raczej szacowałbym go na lata 60-te. Błotniki w stulatkach zwykle były stalowe, malowane. Często z namalowanym paskami. Obręcze kół też zwykle stalowe, malowane. I obowiazującym kolorem był czarny. Kierownice to były najczęściej mocno gięte do tyłu "jaskółki". Jeśli był hamulec z przodu to dociskowy do opony (powinna być dziura w błotniku).

Piasty masz chromowane. Nie wiem, czy farba proszkowa bedzie sie trzymac chromu. A tam gdzie nie ma już chromu będą nierówności (chromu nie usuniesz piaskowaniem). Ja bym je wyczyscił i zostawił. Albo szykał po bazarach dawców z epoki.

Co to za rower? Zachował się znaczek na rurze sterowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli masz niemiecką mewę (Möve).

Twój znaczek:

image.png.254069668cee146150becb3b231721eb.png

Oryginalny znaczek

image.png.ee8d264cb85b718a75ce23ac06f91ea4.png

Teoretycznie rower może być przedwojenny. Firma została załozona w 1894 roku.

I robiła rowery z taką ramą. I malowane oczywiście na czarno. Wszystko, błotniki i obręcze też (1930):

image.png.2ba4a401c31a03cd8152ee90b6d97b44.png

Ale po wojnie została przekształona w NRD-owską (VEB) MÖVE-Werk Mühlhausen.

1960 z silnikiem

image.png.466c4e903c0c32bf1bf129a427d816e5.png

I produkowała prawie takie same rowery, tylko już niekoniecznie czarne (model z 1957):

image.png.937de536e21d475a9b12533394eeb935.png

i 1960:

image.png.55d3a8521fd3c70e65150a1254813ef4.png

Tu jest trochę informacji o tych rowerach:

http://zabytkowemotocykleirowery.pl/gnom_move/en

 

 

Edytowane przez Garlock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za tą lekcje historii! Ciekaw jestem z którego tak naprawdę roku jest ten rower, skąd ta historia że dziadek za flaszkę przehandlował... 🤔 Możliwe że rower był w kolorze czarnym, gdy zdzierałem zieloną farbę która dziadek malował rower, podspodem była czarna, której nie udało mi się ściągnąć, widać ją na zdjęciu z marką roweru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, renmaister napisał:

Ciekaw jestem z którego tak naprawdę roku jest ten rower

Obstawiam jednak NRD. Ten z lat 30-tych miał inne logo (na błotniku)

image.png.ed00f2b82bca518c64240091fc2bb1f4.png

Dwa zastrzały miedzy rurkami ramy a ty masz jeden

image.png.a39c63bb020388702a8d8e25406091a2.png

Błotniki mogą nie byc oryginalne, bo brak otworu na hamulec

W tych przedwojennych były piękne szparunki (te malowane paski) Enerdziokom już się nie chciało ich malować.

 Jak napisał @marvelo piasty z grubsza pasujące epoką da się kupić. Tylko zanim to zrobisz, to sprawdź jaki masz rozstaw ramy/widelca. Ta z allegro jest pod 100mm, a ty możesz mieć 90-cośtam i jej nie włożysz

P.S. Czy ty tę rame oddałeś do malowania razem z przynitowanym znaczkiem firmowym? Jeśli tak, to ci to zamaluja proszkiem i nigdy tego nie doczyścisz. Znaczek trzeba zdjąć (odwiercić nity) wypolerować na kolor słońca (to chyba mosiądz) i ponownie przynitowac do pomalowanej ramy. Bo inaczej to będzie się nadawał do muzeum obrzydliwości.

Edytowane przez Garlock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twój wzór znaczka był stosowany od końca 1954 do połowy 1957 (mocowanie na 2 nity). Do 100 lat to sporo brakuje

image.png.c708fb38630c8969a0598f17a927cca6.png

https://ddrfahrradwiki.de/Datierung_Möve_und_Orion_Fahrräder#Datierung_mit_Hilfe_von_Anbauteilen

Jeśli przy piaskowaniu odkryje się numer ramy to powinien być w tym przedziale:

image.png.e86ccdc1dfe99b4811a323b2a99916cd.png

Jesli rower mialby byc przedwojenny, to rama powinna miec numer nie wyższy niż 650,000

Jednak bardzo niski numer wcale nie oznacza ramy z epoki neandertalczyków tylko wprost przeciwnie. Numery od 039.083 to lata sześćdziesiąte (Niemcom zabrakło numeratorów)

Korba o ile ma 46 zebów pewnie taka (produkowana od 1954)

image.png.fb0708c69f8205990c612d9a1a4c82d6.png

Jesli numery na piastach oznaczają rok produkcji to rower jest z pierwszej połowy 1957

 

Edytowane przez Garlock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...