Skocz do zawartości

[Opony, koła] pęknięcia i skrzywienie a gwarancja.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

W 2022 roku w sierpniu kupiłem nowy rower Triban 100 w sklepie Decathlon. Rowerem od nowości przejechałem niecałe 200km. Rower nigdy nie stał na zewnątrz przez zimę.

Wczoraj podczas przeglądu w domu zauważyłem, że mam popękane (rozwarstwiona guma) opony. Czy to jest normalne zużycie po tak niewielkiej ilości przejechanych km? Czy mogę domagać się wymiany w ramach 2 letniej gwarancji?

Drugą sprawą są lekko krzywe obręcze kół (scentrowanie). Czy w rowerze tego typu obręcze powinny być idealnie proste czy są dopuszczalne jakieś odchylenia? Pytam, bo zastanawiam się nad oddaniem roweru na gwarancję, ale nw czy tego typu "uszkodzenia" się kwalifikują. Sklep może zrzucić na mnie winę jako na złe użytkowanie?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jw. opony nie powinny się rozwarstwiać, nawet tanie badziewie. Koła to inna rzecz, przywalisz w krawężnik i już może być krzywo. Tylko czy to koła są krzywe czy tylko opona tak się układa na obręczy? Bicie samych opon to niestety nie jest coś niezwykłego, choć można to próbować reklamować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony pewnie wymienią ci od ręki - to w końcu budżetowe gumy góra 20zeta/szt. Pierwsze co powinieneś w tym rowerze wymienić to ogumienie na coś sensownego - zwiększy ci to chęci do jazdy rowerem.

"Zcentrowanie" koła to inna sprawa - bicie na ten milimetr to kwestia twoich nerwów czy przeszkadza ci jak patrzysz na koła podczas jazdy. Coś powyżej to już przydałoby się pokręcić nyplami - bicie na 5mm  to już "zagraża" zdrowiu i szczęściu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, ChuChu napisał:

Tylko wiecie, że gwarancja obejmuje to co deklaruje producent? Może napisać, że opony nie wchodzą w zakres i tyle. Wtedy pozostaje rękojmia.

To nie tak do końca.

Prawo bardzo silnie chroni konsumenta i w EU obowiązuje 24 miesiące gwarancji. Producent musi mieć uzasadnione powody aby coś z tej ochrony wyłączyć (np. elementy podlegające zużyciu albo szybko się psujące) Oczywiście potem zawsze jest dyskusja co jest naturalnym zużyciem a co wadą, dzieje się tak często w przypadku obuwia.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zimie rower stał w zamkniętym garażu. W lecie stoi w pokoju lub na tarasie, gdzie jest osłonięty przed słońcem. Nigdy nie stał na deszczu itp.

Dojeżdżam nim do pracy ok. 40km dziennie. Głównie droga asfaltowa, ale oczywiście nie idealnie gładka. Pytam już teraz, żeby później się nie okazało, że zbyt długo zwlekałem ze zgłoszeniem takich usterek.

W załącznikach zdjęcia jak to wygląda - telefon nie oddaje tego tak bardzo jak jest to w rzeczywistości niestety.20230615_154110-min.thumb.jpg.3db5743845304c36dd5bb7e5e61e9dae.jpg20230615_154253-min.thumb.jpg.aa59bd3b7ad0974584025ba372ae6511.jpg20230615_154311-min.thumb.jpg.9965d6b5156becc7cce68f21b8acb612.jpg

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Kettler napisał:

To nie tak do końca.

Prawo bardzo silnie chroni konsumenta i w EU obowiązuje 24 miesiące gwarancji. Producent musi mieć uzasadnione powody aby coś z tej ochrony wyłączyć (np. elementy podlegające zużyciu albo szybko się psujące) Oczywiście potem zawsze jest dyskusja co jest naturalnym zużyciem a co wadą, dzieje się tak często w przypadku obuwia.

Nie zgodzę się - gwarancja to indywidualna umowa pomiędzy producentem a kupującym. Żaden zapis w ustawach nie wskazuje, że gwarancja jest obowiązkowa i producent musi jej udzielić. Jeśli producent udziela gwarancji to robi to na własną odpowiedzialność i sam może określić jej okres obowiązywania. 

W Polsce obowiązuje 2-letnia rękojmia na sprzedawane produkty konsumpcyjne udzielaną przez sprzedawcę wobec konsumenta. Zgłaszając reklamację zawsze lepiej korzystać z rękojmi gdyż daje konsumentowi więcej możliwości.

W tej sytuacji sugeruję składać reklamację z tytułu rękojmi zgłaszając wadę produktu. Zgodnie z polskim prawem, wada która ujawniła się w ciągu roku od zakupu istniała w momencie sprzedaży. Dla kupującego zapis jest o tyle komfortowy, że to na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że wada powstała z winy konsumenta.

Ponadto każdy szanujący się producent podaje - a przynajmniej powinien podać datę produkcji opony. Można w ten sposób zweryfikować datę wyprodukowania opony a co za tym idzie stwierdzić czy nie był to jakiś leżak magazynowy. 

Edytowane przez Dopamina
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...