Skocz do zawartości

[Przednie zębatki] po 15 tys. km w trekkingu


2wheels4ever

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Rower to Merida Freeway 9300. Korba z trzema zębatkami SunTour (największa zębatka chyba 48, środowa 36; jeszcze muszę się upewnić). Zastanawiam się, czy przy tym przebiegu nie byłoby najlepiej wymienić całą korbę, no ale to koszty. Druga sprawa jest taka, że lepiej jest z dostępnością w przypadku Shimano i być może będę musiał od nich zębatki wziąć. (Wiem, że jest temat o kompatybilności). Jest też opcja nieruszania przednich blatów i pogodzenia się z tym, że łańcuch czasem będzie się po nich ślizgał (gorzej, jak zacznie spadać...), ale szykuje się wymiana tylnego koła i chętnie bym te dwie rzeczy połączył.

Napisano

Przeanalizuj sobie kalkulatorem kadencji z jakimi prędkościami jeździsz. Ja mam korbę akurat 40T, zmieniłem z 46T, W krossach 48T gdzie jeżdzi się mniej więcej 20km/h to nieporozumienie. Nowe korby tourney 42/34/24 są po 60 PLN jak się poszuka. Żona w swoim krosie jeździ na środkowym blacie 38T, 48T nigdy nie wykorzystuje...

Napisano

W krossach 48T gdzie jeżdzi się mniej więcej 20km/h to nieporozumienie.

Dobrze że o tym nie wiedziałem, bo w życiu bym się więcej niż te 20 km/h nie rozpędził na swoim crossie z zębatką 44z (i tak nieco za mała dla mnie), jadąc kilkukilometrowy zjazd z góry Jawor w Bieszczadach, gdzie zbliżałem się chwilami do 70 km/h. 

 

image.thumb.jpeg.c2c489efdf9f0a5fbd90a667120a87f2.jpeg

Żeby w górzystym terenie osiągnąć średnią 20 km/h to trzeba przez połowę trasy jechać ze znacznie wyższą prędkością (bo na podjazdach spada nawet poniżej 10 km/h) i wtedy te 48 zębów (a przynajmniej 42-44) się przydaje. 

Jeśli ktoś traktuje rower crossowy bardziej szosowo, założy jakieś szybkie opony 700x28 - 700x35, a kierownicę ma na wysokości siodełka lub niżej (ja mam mniej więcej na równi, tylko że dodatkowo mam zamontowane rogi L-bend) to taki rower jedzie niewiele wolniej niż szosowy. Wielokrotnie jeździłem te same trasy szosówką z baranem, szosówką w prostą kierownicą i takim crossem i różnice prędkości średnich są niewielkie, a głównym ograniczeniem jest właśnie czasem brak twardych przełożeń, żeby utrzymać przez dłuższy czas wysoką prędkość, gdy warunki temu sprzyjają (spadek terenu, wiatr w plecy, cień aerodynamiczny), bez konieczności utrzymywania absurdalnie wysokiej i nieekonomicznej w punktu widzenia energetycznego kadencji.  

Napisano

Tak myślę, że może jednak nie ruszać korby z zębatkami, jeśli łańcuch tylko czasami z przodu przeskakuje, bo to jednak spora ingerencja, no i boję się, że coś może nie pasować. Może kolejne 15 tys. km dałoby się zrobić bez wymiany? Jest jeszcze kwestia osi korbowej z łożyskami: jaką to może mieć żywotność.

Napisano
4 godziny temu, 2wheels4ever napisał:

Tak myślę, że może jednak nie ruszać korby z zębatkami, jeśli łańcuch tylko czasami z przodu przeskakuje, bo to jednak spora ingerencja, no i boję się, że coś może nie pasować. Może kolejne 15 tys. km dałoby się zrobić bez wymiany? Jest jeszcze kwestia osi korbowej z łożyskami: jaką to może mieć żywotność.

Eee co to za jazda jak przeskakuje łańcuch. Powiedz jakie koszty wchodzą w grę i coś z tym trzeba zrobić. FC ty501 i nowy suport to koszt ok 100-120 zł. 

Napisano

Koszt to ok. 300 zł, jeśli wymienię na jakieś Shimano razem z ośką. Mam plastikową półosłonę łańcucha i boję się, że coś może nie pasować (albo że np. nowa korba z zębatkami może nie chcieć współpracować z przerzutką). To wszystko powoduje, że poważnie rozważam zaniechanie wymiany, zwłaszcza że wiele osób nigdy tego nie wymienia, co najwyżej jedynie tylną kasetę (owszem, niekoniecznie są to osoby robiące 3-5 tys. km rocznie). Dziś, o dziwo, łańcuch ani razu nie przeskoczył, a w użyciu były prawie wszystkie przełożenia.

Napisano

Napęd 3x9, a zęby to musiałbym policzyć.

Pozostaje jeszcze kwestia tego, czy niewymienione przednie zębatki będą dużo bardziej zużywać kolejne łańcuchy, niż gdyby korbę z zębatkami jednak wymienić.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...