Skocz do zawartości

[Deore 2x10] Upgrade tyłu Kross Level 2.0 do Deore 2x10


MJD

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Po kilku latach braku kontaktu z rowerem (dzieci....), kupiłem na jesieni niedrogi ale z fajną ramą Kross Level 2.0 a teraz z racji pogody zaczęło mi się udzielać zainteresowanie osprzętem :)
Zaplanowałem mały upgrade tylnego napędu do Deore 2x10 (z Alivio/Altus 2x9 teraz).
Bardziej należy mi na Deore niż na samych dodatkowych przełożeniach więc z 2x11 zrezygnowałem. 1xXX też odpada chociażby ze względu na dodatkowe koszty.
Ale nie jestem pewien czy to będzie współpracować z korbą z przodu - jakiś wynalazek Prowheel Forged RAID 175 o którym niewiele znajduje w internecie poza tym, że jest niby dostosowany do 2x9
Przodu jednak wole nie ruszać ze względu na koszty i na to, że jak dla mnie amatora jest ok. Przynajmniej nie w tym roku:)

W moje wersji Krossa napęd to:

System:        2x9
Przód:        Altus M2020
Tył:        Alivio M3100
Manetki:    Altus M2010
Korba:        Prowheel Forged RAID 175 (takie oznaczenie jest na niej wyryte)
Koronki:    36-22T/175MM
Kaseta:        11-36T

Chciałbym zamontować:
Przerzutka tył:    Shimano Deore RD-M5120-SGS (SHADOW RD+)
Kaseta:        Shimano CS-M4100-10 11-42T
Łańcuch:    Shimano CN-HG54
Manetka:    XT/SLX/Deore

Więc kilka tematów i pytanek:
1) Z kasetą nie kombinuje nie mam takiego rozeznania w producentach więc chyba ta polecana przez Shimano do Deore 2x10 będzie najbezpieczniejsza. Zakres mi pasuje.
2) Łańcuch dedykowany do Deore 2x10 ale to jest chyba jedyny element który może wprowadzić problemy we współpracy z tą korbą Prowheel? Czy to będzie razem chodzić?
3) Co do manetki, zastanawiam się nad manetką XT ewentualnie SLX. Temat wydaje się prosty, wystarczy, że będzie się zgadzać liczba przełożeń?
4) Czy potrzebuje dodatkowo specjalnych kluczy lub przejściówek poza kluczem do kasety, żeby to wszystko zamontować? Nie pytam o imbusy czy śrubokręt ;)

Byłbym wdzięczny za podpowiedzi, lub ostrzeżenia jeśli coś pominąłem.
Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro idziesz w przerzutkę M5120 to czemu po prostu nie zrobić 1x11? Jakie są te dodatkowe koszty?

Kasetę i tak chcesz zmienić więc weź dowolną 11-42 od shimano (11 rz.).

Usuwasz zębatki z korby, montujesz jedną NW z aliexpress. Wyrzucasz lewą manetkę.

Prawa manetka 11rz to nie jest przepaść cenowa do 10rz. SLX nie ma żadnego sensu, lepiej zostać przy Deore albo od razu XT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasują mi dwa blaty z przodu. Jak na razie nie chcę się przesiadać na jeden. Dopiero co zszedłem z trzech.

Dlatego to pytanie o pozostawienie starej korby i jej kompatybilność z 2x10.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wedle Shimano maks. przednia dyferencja dla RD-M5120-SGS to 10 zębów a Ty masz 14. Tu trzeba opinii kogoś innego z forum bo wiadomo, że specyfikacja jedno a życie drugie. Co do pozostałych punktów to wszystko się zgadza, mam tylko dwie uwagi, yy trzy :

- o manetce SLX już mówiłem

- łańcuch przy 10rz można śmiało KMC

- bacik do kasety

Edytowane przez marcesco
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Nie miałem pojęcia o parametrze przedniej dyferencji... Mam nadzieję, że ktoś z praktyki potwierdzi, że się da - lub jednoznacznie, że nie będzie to dobrze współpracowało.

Ale poza dyferencją, już nic innego (np. łańcuch do 10) nie powinno przodowi przeszkadzać?

Co do manetki to sam już mocno nakręciłem się na XT :)

 

 

Edytowane przez MJD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Spojrzałem na tą swoją korbę i młynek jest na imbusach. Wygląda na to, że bez problemu odkręcę go i wymienię na jakiś 26T?

Tym sposobem niedrogo rozwiązał bym jednocześnie 2 problemy a z kalkulatora przełożeń wychodzi mi, że 26T będzie dla mnie ok. Chociaż jeszcze poczekam na suche dni, żeby po przerwie jeszcze pojeździć na aktualnej konfiguracji i dobrze się zastanowić.

Załączam zdjęcie.

 

768-1024.jpg

Edytowane przez MJD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Mam nadzieję, że nie męczę oczywistościami ale mam nadzieję, że pomożecie upewnić się nad ostatnimi detalami nim wszystko kupię :)

W każdym razie wielkie dzięki za wszystkie dotychczasowe bardzo wartościowe dla mnie podpowiedzi.

Żeby nie rozkopywać wszystkiego na raz to zaczynając od przodu chciałbym zacząć od wymiany tego młynka 22T na 26T (myślę, że mogę nawet spokojnie pojeździć do wiosny na 26T-36T z przodu i z tym starym tyłem co aktualnie mam). No więc wpadłem na Shimano SLX FC-M675 26T - BCD 64MM się zgadza.

Będzie ok, nie muszę się przejmować czy nowa zębatka jest w jakiś ukryty sposób niekompatybilna ze starą 36T (BCD pasuje)? No i chyba łańcuch do wymiany dopiero razem z tyłem?

 

Co do manetek XT to wydaje mi się, że powinienem się rozejrzeć na znanym portalu aukcyjnym za trochę starszą SL-M780, która jest przystosowana do x10, dobrze myślę?

 

Edytowane przez MJD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, jeśli nie chcesz ruszać przodu, wystarczy wziąć kasetę Deore 10s 11-36, do tego przerzutkę Deore serii 610 (ważne, żeby miała sprzęgło), lub troszkę droższą Deorę XT serii 7 ze sprzęgłem, pod kasetę 10s 11-36. Do tego manetka Deore 10s (działa naprawdę dobrze) i łańcuch np. KMC X10 pod 10s. Tylko, co tym osiągniesz? Będziesz miał lepsze stopniowanie na kasecie, płynniej działający napęd, przerzutkę ze sprzęgłem, która nie będzie się tłukła o ramę na wertepach. Zakres pozostanie ten sam, przy młynku 22T będziesz miał aż nadto miękkich przełożeń do ostrych, długich podjazdów, ale nie wyglądających tak źle jak kaseta 11-42 i młynek 22T, bo one razem są bez sensu. Dwurzędowa korba MTB o blacie 36 ma naprawdę sens, bo nie brakuje twardszych przełożeń po płaskim, a mając jeszcze młynek i sensownie dobraną do niego kasetę podjedziesz wszystko.

Możesz spróbować zmienić młynek na 26T i wziąć kasetę 11-42 10s, i przerzutkę Deore np. M6000 tylko, czy korba przyjmie ten młynek i czy przednia przerzutka ogarnie nową konfigurację?

W dniu 25.01.2023 o 12:02, marcesco napisał:

Skoro idziesz w przerzutkę M5120 to czemu po prostu nie zrobić 1x11? Jakie są te dodatkowe koszty?

Kasetę i tak chcesz zmienić więc weź dowolną 11-42 od shimano (11 rz.).

Usuwasz zębatki z korby, montujesz jedną NW z aliexpress. Wyrzucasz lewą manetkę.

Prawa manetka 11rz to nie jest przepaść cenowa do 10rz. SLX nie ma żadnego sensu, lepiej zostać przy Deore albo od razu XT

Trzecia opcja: kup Deore przerzutkę 11s, manetkę Deore 11s, kasetę Deore 11s ale z zakresem 11-51. Do tego łańcuch 11s i blat Narrow-Wide jakiś 32T lub 34T i przeróbka korby na jednorzędową. Tylko licz  się z tym, że w napędach 1xXX ZAWSZE czegoś MOŻE brakować.

Ale Ty:

W dniu 25.01.2023 o 12:29, MJD napisał:

Pasują mi dwa blaty z przodu. Jak na razie nie chcę się przesiadać na jeden. Dopiero co zszedłem z trzech.

Dlatego to pytanie o pozostawienie starej korby i jej kompatybilność z 2x10.

Więc optowałbym za opcją Deore 10s i kasetą 11-36 10s. Korba 36-22T jest kompatybilna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można. Można wziąć lepszą manetkę XT 9s. Albo lepiej, zmienić przerzutkę tylną na sram 9s jakąś X5 czy X7 i do tego manetkę 9s sram. Komfort przerzucania lepszy od Shimano 9s moim zdaniem. Podobny komfort i lepszą manetkę oferuje Shimano DynaSys 10s (na moje wyczucie). Albo nic nie zmieniać i zostawić, co jest. Zajeździć i potem zmienić na coś innego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To na czym mi zależy to właśnie tak jak piszecie:
Płynnie działający napęd, przerzutka ze sprzęgłem, która nie będzie się tłukła o ramę na wertepach i od siebie dodam, manetka XT z powodu możliwości przerzucania kilku biegów na raz.

Wpadłem na pomysł, żeby zacząć od wymiany młynka bo to najniższy koszt jeśli na tym etapie się okaże, że tego nie da się zamontować albo przednia przerzutka odmówi współpracy.

Dokumosa

Sorry nie bardzo teraz rozumiem. Z czym ta duża zębatka będzie niekompatybilna? Masz na myśli tą 42T na tyle czy 36T na przodzie?
Wydawało mi się, że zmiana młynka na przedniej korbie z 22T na 26T rozwiąże problemy z parametrami. Bo wtedy bym miał taką sytuację:
Przerzutka Deore RD-M5120-SGS z tyłu:
- Maks. przednia dyferencja: 10 -> spełnione (36-26=10) !!
- Całkowita pojemność: 41T -> spełnione bo (42-11)+(36-26)=31+10=41

Przerzutka Altus M2020 z przodu:
- Pojemność: 14T  -> spełnione bo 36-26 = 10
- Zęby górnej tarczy: 36T -> spełnione

Do poniższych 2 punktów raczej nie dostałem ostrzeżeń więc przyjąłem, że przejście z 9 na 10 przodowi nie zaszkodzi:
- Tylne przełożenia: 9
- Kompatybilny łańcuch: HG 9 rzędów
i można je zignorować oczywiście montując łańcuch do 10 rzędów.

KurczakNorris

Dzięki za pomysł pozostania przy aktualnych zakresach z przodu i tyłu.

Wcale nie upieram się przy 42 z tyłu tylko ta nieszczęsna RD-M5120-SGS która nie pozwala na maksymalną przednią dyferencje większą niż 10. A 14 to już sporo więcej.Z blatu 36T w dół nie chce schodzić.

Analizowałem też temat starszych przerzutek na tył.
Zaczynałem nawet od pomysłu po prostu pozostania przy 2x9 tylko zmieniając przerzutkę na o ile dobrze pamiętam Deore M592 czy coś takiego.
Już byłem prawie zdecydowany ale w miarę jedzenia... potem zaczęło do mnie docierać, że to jednak konstrukcja z przed ponad dekady.
Skoro już teraz widzę przy co poniektórych komponentach "brak w magazynie" to co będzie za 5 lat... bezpieczniej jest przeskoczyć na te przynajmniej 10 rzędów i aktualne komponenty Deore.
No i szczerze chodzi też o zabawę... nie chce na ta zabawę wydawać przesadnej kasy ale nie chce ograniczać się do przemontowania pojedynczego elementu.
Chce poznać budowę napędu mieć możliwość poznania bebechów roweru. Kiedyś rower to był po prostu rower a teraz można żonglować komponentami i człowiek się po prostu wkręca.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako użytkownik Shimano 2x10 ze sprzęgłem i z korbą 36-22 właśnie, w niezłym rowerze na kole 29 mogę powiedzieć, że to napęd dla mnie. Dobry, niezawodny, z dużym zakresem, tani w eksploatacji (kasety, łańcuchy). Mieszkam w górzystym terenie, nie mam nogi, do pracy dojeżdżam asfaltem. To moim zdaniem najlepszy napęd do MTB XC dla ludzi, jaki zrobiło Shimano. Miałem 3x8, miałem 3x9 Shimano - działanie i regulacja przerzutek mnie nie zadowalała, nawet przy manetce XT. Miałem 1x9 Shimano. Samoróba, do zabawy ciekawe, ale ten kompromis zakresowy... W rowerze 27,5 mam Shimano 1x11, 11-51, blat 32. Mało objeżdżony jeszcze, nowoczesny, modny ale już wiem, że nie włożyłbym tego napędu do mojego Speca 29. Za dużo bym stracił. Przez chwilkę Sram 1x11. Fajny, ale manetka sram, no i zakres... Co do manetki, zwykłe Deore 10s umożliwia wrzucenie do 3ch biegów do góry na raz.  Ma dla mnie dobry, wyczuwalny klik do góry. Od XT różni się brakiem zrzucania w dół kilku biegów na raz oraz brakiem instant release. Cechy może i fajne, ale nie niezbędne.

I faktycznie, jak się wkręcisz w jazdę i w modyfikacje, to Cię cykloza dopadnie i już z niej raczej nie wyjdziesz :)

Edytowane przez KurczakNorris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, MJD napisał:

Sorry nie bardzo teraz rozumiem. Z czym ta duża zębatka będzie niekompatybilna? Masz na myśli tą 42T na tyle czy 36T na przodzie?
Wydawało mi się, że zmiana młynka na przedniej korbie z 22T na 26T rozwiąże problemy z parametrami. 

Zębatki w korbach 2x i 3x są ze sobą parowane. Żeby łańcuch mógł się w miarę swobodnie wspiąć z młynka na blat to blat musi mieć na odpowiednich wysokościach kołki i odpowiednio wyprofilowane rampy i zęby pomagające w tym. Jak pisałem wcześniej - jakoś to będzie działać jeśli założysz młynek o 4T większy niż obecny ale idealnie nie będzie. Przerzutka 9s też będzie miała na to pewien wpływ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz wszystko jasne. Chociaż wydawało by się, że skoro łańcuch wspina się po blacie a blatu nie wymieniam to więcej problemów mogę się spodziewać po przerzutce i wszelkich różnicach wymiarów występujących pomiędzy 9 a 10 rzędowymi systemami.
No ale nic. Jeśli się zdecyduję to po prostu zamontuje ten młynek 26T i sprawdzę już w praktyce. A kto wie czy w przyszłym roku nie najdzie mnie temat upgrade przodu.

Co do 2x10 to o to właśnie chodzi, że ja jeżdżę i po terenie i nie tak mało po szosie. Potrzebuję tej uniwersalności. Chociaż myślałem, że po szosie jeździł nie będę ale jednak praktyka pokazała, że jest inaczej. Jeśli w ciągu dnia brakuje czasu i udaje się wieczorem wyjechać, jak jest już ciemno, to do lasu nie wjadę :) Mam u siebie za dużo dzików, potrafią zaatakować, a miałem już przyjemność doprowadzać do porządku auto po zderzeniu z wyskakującym na drogę dzikiem. Z rowerem było by gorzej....
W praktyce 2 rzędy z przodu to ciągle bardzo dobra opcja jeśli nie chce się mieć kilku rowerów do różnych celów.

Dzięki za wszystkie pomysły i informacje. Wiem już dużo więcej i muszę to teraz przetrawić i podjąć ostateczną decyzję.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...