Skocz do zawartości

[Szprychy] Dobór długości szprych dt d460db/ novatec d791sb


Miodu

Rekomendowane odpowiedzi

Hej wszystkim, 

Postanowiłem złożyć sobie nowe koło na przód i nie jestem pewien co do długości szprych. 

Piasta : Novatecd791sb 28

Obrecz: dt swiss r460db 28

Zaplot byłby na 3 krzyże, 28 szprych. Według kalkulatora długości powinny być 293mm strona lewa i 295mm strona prawa. Z tych ogólnodostępnych to jedynie sapim laser 2/1.5/2 pasują co do długości, ale obawiam się, że przy mojej wadze 85kg byłyby one lekko za słabe. Czy w takim przypadku nie powinienem wziąć szprych np 2/1.8/2 o długościach 294,296?

Dzięki i pozdrawiam

 

 

IMG_20220206_084504.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DT Competition są dostępne co do mm. Poza tym zobacz dokładną dł. szprych jaką poda kalkulator dla nypli 12 i 14mm. 1-1,5mm krótsze niż zalecane mogą być.

Odnośnie stosowania dłuższych to można się przeliczyć i po prostu gwint się skończy a szprycha będzie dalej luźna.

Szprycha DT Swiss Competition J-Bend 2.0/1.8/2.0 mm czarna Salon Rowerowy Formicki-Bike

Poza tym do 28h tensometr i klej do nypli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy którzy fachowcy. Sam też temat przerabiałem i robiłem nawet sekcje nypli przy zastosowaniu różnych dł szprych patrząc ile gwintu trzymało. 1mm krótsza niż wyliczona (nie sugerowana) przez kalkulator nie zdarzylo się żeby gwint był na zewnątrz. Zdarzyło mi sie natomiast ze 3x że szprycha dłuższa od wyliczonej już niszczyła 2-3 zwoje gwintu w nyplu.

Jak to mawiał mój nauczyciel żeby idealnie dobrać dł najpierw trzeba koło złożyć na wyliczonych. Potem rozebrać, zbadać ile gwintu siedziało w gwincie nypla i zrobić szprychy odpowiedniej dlugości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Z ostatnimi dwoma zdaniami zgadzam się w 100%, jednakże takie podejście generuje koszty, zajmuje dużo czasu i jest pracochłonne. To mam sens gdy robię drogie koła za które klient słono płaci i oczekuje super jakości. Do tego należy dodać że aby uniknąć wpadek z za krótkimi lub z za długimi szprychami należy wszystko pomierzyć samemu a nie polegać na tym co podaje producent piasty i obręczy. Szczególnie wartość ERD podana przez producenta dla obręczy bywa inna niż jest po pomiarze, stąd miałem już wpadkę z za krótkimi szprychami.

Jeszcze się odniosę do innego Twojego wpisu na inny temat, chodziło o spitolone koła w których przed upływem 10 tys. kilometrów pękają szprychy. W większości rowerach sprzedawanych w sklepach są spitolone koła, niby kręcą się prosto jednak każda szprycha gra sobie jak chce, myślę że około 90 parę % rowerów w sprzedaży tak ma, mimo tego część z nich przejeżdża 10 i więcej tys. kilometrów bez awarii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to prawda. U sporego podsetka z tych 90% obciążenie kół nigdy nie zbliżyło się do wartości granicznych. Szczególnie w zastosowaniach gdzie kola nie tracą kontaktu z podłożem - jak w przypadku tytułowego Marina. Tu wytrzymają koła, które dla wielu powinny krzywić się od samego patrzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...