Skocz do zawartości

[zaplatanie szprych] zaplot na 3 krzyże


pawels237

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dzień dobry.

Znalazłem trochę czasu na zaplot pierwszego koła. 

Trochę poczytałem poradników. Szprychy załapałem już w nyplach i wyszło tak jak na fotach.

Moje dylmaty:

-  czy szprychy ciągnące (zewnętrzne ) czy dobrze są zaplecione ???

- jak bez użycia Przyrządu do sprawdzania centryczności koła sprawdzić symetrycznośc obręczy do piasty? (posiadam centrownice bitul}

- w moich innych kołach oryginalne bontrager szprychy są naprzeciwko siebie  w lini prostej (zaznaczyłem kolorem niebieskim ) a w moim nowym kole nie są naprzeciwko  (kolor  czerwony}

Przepraszam za  nie precyzyjny opis ale na zdjęciu będzie dobrze widać

koło mavic_Easy-Rsesize.com.jpg

Napisano

szprychy ciągnące (zewnętrzne ) są źle. Powinny być zewnętrzne ciągnące w kierunku obrotu koła

a po stronie tarczy odwrotnie.

centryczność sprawdzisz np tak:

9f45a29d090d352a0c853e9596b01210.jpg

Napisano

Jeśli na zdjęciu widzimy stronę napędową to szprychy zewnętrzne nie są ciągnące.

Centryczność sprawdzisz montując koło do centrownicy raz stroną napędową z prawej a raz z lewej. Niezależnie jak włożone koło odległość obręczy od języka centrownicy ma być taka sama (czyli np. ma mieć kontakt z obręczą).

Koło podczas centrowania powinno być kilkukrotnie odprężane. Wypadałoby pomierzyć siłę naciągu szprych żeby potem zdziwienia nie było. Dobrze jest też używać kleju do nypli. 

Starym kołem się nie przejmuj. Zaplataj zgodnie z procedurą dla 3x.

 

Napisano

Koło jest napędzane wg strzałek na zdjęciu.( strona napędowa) W tym kierunku napędzam rower.

Na pierwszym planie jest bębenek.

Nie widzę różnicy która to szprycha ciągnąca  a pchająca .

Szprycha zewnętrzna czyli którą wkładamy od środka piasty. Łebka nie widać.

 

Czy przy kole przednim z hamulcem tarczowym tak samo są zaplatane szprychy ciagnące i pchające???

To koło tylne piast z bębenkiem(kaseta 10s). Czy obręcz ma byc symetrycznie z piastą czy przesunięte lekko w stronę bębenka (kasety)?

Napisano

Ciągnące to te które przy napędzaniu koła (przez napęd) ciągną obręcz. U Ciebie zewnętrzne są pchające.

Obręcz ma być symetrycznie z piasta. Jak zapięcie są 500 kół to będziesz mógł na oko zrobić przesunięcie, które niweluje się przy założeniu i napompowaniu gumy.

Przód robi się analogicznie. Znajdź sobie gdzieś manuala, gdzie pokażą jak zacząć i wszystko potem idzie już powtarzając  jedną czynność. Chodzi o to, którą szprychą zaczynamy z którego otworu w piaście do lewego otworu obok dziury na wentyl.

Napisano

Ściąga dla początkujących zaplatających  swoje pierwsze koła.

Rysunek poniżej przedstawia zaplot szprych w kole z tarczą dla przedniego koła patrząc od strony tarczy i dla tylnego koła patrząc od strony tarczy i kasety.

 

IMG_20211206_201332.jpg

Rysunek poniżej przedstawia zaplot dla koła przedniego patrzac od strony prawej czyli napędu.

IMG_20211206_201350.jpg

Napisano

Koło zaplecione i wycentrowane. 

- Minimalne bicie góra- dół ale tym się nie przejmuję.

- symetryczność obręczy do piasty 1.5 mm przesunęte.

- naprężenie szprych z jednej i drugiej prawie takie sam 23-24 stopnie wg tensometru (wg tabeli wychodzi 96- 107 kgf.

Czy naprężenie po obu stronach ma być takie same??? Na innych kołach mam większą wartośc po stronie kasety a w przednim po stronie tarczy.

 

Napisano

Nie. Tył od strony napędowej i przód od strony hamulcowej mają zwykle naprężenia większe. W przypadku piast z kołnierzami o różnej wysokości czy asymetrycznych obręczy jest to mniej dotkliwe/zauważalne.

Napisano
2 godziny temu, pawels237 napisał:

obręcz mavic 26 ex721 a piasta novatec D042SB

Według tego kalkulatora (często z niego korzystam), dla tych komponentów,  naprężenie szprych z lewej strony ma wynosić 59% naprężenia szprych z prawej. Wtedy obręcz powinna być symetrycznie względem końców piasty.

https://leonard.io/edd/

  • 11 miesięcy temu...
Napisano

Zaplatam nie pierwsze koło w życiu, ale po raz pierwszy staram się to zrobić możliwie pedantycznie i w związku z tym mam parę pytań. (Chodzi o koło tylne pod hamulec tarczowy)

1.:Teoretyczn - Najbardziej optymalny układ to: po stronie kasety ciągnące szprychy - zewnetrzne, po stronie tarczy ciągnące szprychy -wewnetrzne?

2. Praktyczne - Załączam zdjęcia zaplecionego koła (nie naciągałem szprych, nie centrowałem koła). Jest ok czy coś namieszałem?

W dniu 17.11.2022 o 18:14, Mihau_ napisał:

 

 

IMG_20221128_205156.jpg

IMG_20221128_205149.jpg

IMG_20221128_205138.jpg

IMG_20221128_205130.jpg

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...