Skocz do zawartości

[amortyzator serwis] nizsza lepkosc oleju na zime


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, chcialbym sie was zapytac czy kiedys eksperymentowaliscie z obnizeniem lepkosci na zime. Posiadam amor RS, do tlumika zalecany jest 5wt, dolne lagi to 15wt. Niestety ale od niskiej temp amor traci na jakosci pracy. Powiedzmy wystarczy mniej niz 12 - 13 stopni jest gorzej. Pomyslalem wiec o zalaniu dolnych lag czyms co bedzie + \ - 7.5 wt. Oczywiscie caly czas mowa o oryginalnych olejach, niestety ale 10wt jednego producenta to nie to samo co 10wt innego. W chwili obecnej w dolnych lagach siedzi 15wt. Powiedzmy przez okres jego uzytku pracowal w temp w zakresie 10 - 35 stopni. Sprawdzilem kalkulatorem lepkosci olej jakim bede chcial zalac na zime. Wyszlo mniej wiecej na to, ze przy -5 bedzie tak lepki jak 15wt przy 10. Natomiast przy 20 stopni tak lepki jak 15wt przy 35. Wychodzi wiec idealny setup na zimna czesc roku. Mialem okazje jezdzic na rowerze przy ujemnych. Rower trzymany w piwnicy +18. Po rozpoczeciu jazdy przy -3 dzialal dobrze, niestety ale mroz zrobil swoje i amor momentalnie skamienial... olej w tlumiku zostawie jaki jest bo tu problemu nie ma, zawsze moge zmniejszyc moc tlumienia. Prosilbym o podzielenie sie swoimi dosw. ewentualne porady bardzo mile widziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na mój "chłopski rozum":

Piszesz, że tłumik zostawisz w spokoju, a to w tłumiku może być cała tajemnica drętwienia w zimę. Piszesz, że masz regulacje tłumienia, ale czy to jest pełna regulacja wolnej i szybkiej kompresji oraz oddzielnie odbicia? Bo jeśli nie, to właśnie przy gęstniejącym oleju w tłumiku, amor robi się drewniany podczas morzu, bo diametralnie rośnie tłumienie kompresji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to prosty tlumik turn key,   generalnie jedyne co da sie ustawic to twardosc sprezyny oraz tlumienie odbicia, olej 5wt wedlug danych tech pod wplywem temp zmienia lepkosc mniej niz olej 15wt u mnie tlumienie jest ustawione na niemal najmocniejsze (1/6 najszybsze 6/6 najmocniejsze) u mnie jest to 5/6, a widzialem filmik jak dziala amor, w tlumiku zmienia sie wielkosc szczelin, 1/6 najwieksze 6/6 najmniejsze,  byc moze nawet powinienem zalac tlumik czyms gestszym, dodam jeszcze ze w zeszla zime sprawdzalem jak amor zareaguje na zmiane tlumienia odbicia, nic to nie dalo niestety

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w tym, że w każdym amortyzatorze tłumienie kompresji występuje nawet w pozycji full open. Zgaduję, że masz tłumik MotionControl. Zmiana z RS 5WT na Maxima Plush 3WT jest odczuwalna ale zimą i tak będzie mulił. W Chargerach RS poprawił przepływy i tam mielenie jest mniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moge sprobowac z 2.5wt od rs, tlumienie kompresji to nie to samo co odbicia, nie wiadomo jaka ten maxima plush ma lepkosc w 40 czy 100, w kazdym razie juz zmienilem w zamowieniu z 5wt + 10wt na 2.5wt + 10wt, bedzie trzeba to w tlumiku zostanie czyste 2.5, moze zrobie mieszanine z 10wt... sie jeszcze pomysli, prawde mowiac o tym nie pomyslalem, tak jak przy -3 tlumienie 1/6 odbijalo kolo tak w lato bylo tak samo stad pomyslalem ze problem lezy wlasnie w oleju dolnych lag.... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Stalo sie, wymiana oleju dolnych lag. Jako ze mam neopren na goleniach, nawet nie sciagalem przedniego kola. Po prostu tylko wymiana oleju dolnych lag. Zalany byl oryginalnym 15wt. W temp ok 0  tracil sporo w porownaniu z np 15. Owszem, mial juz te 75h pracy ale rok temu amor swiezo po serwisie chodzil jeszcze gorzej przez jeszcze gestszy olej (caly czas mowa o ok 0 °C.  Tym razem wlalem cos co wyjdzie na ok 7.5 wt rockshox (mieszanina ⁵⁰/50 5wt + 10wt). Mimo tego ze licznik pokazywal ok 0.5 stopnia, amor chodzil jak w lato. Tlumienie, sag nie zmienilo sie. Wiec jak myslalem, lekiem na cale zlo jest znacznie rzadszy olej. Kazdemu polecam zalac na zime rzadszy. Ale tylko do dolnych lag, do tlumika nie ma potrzeby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze fakt tlumienia kompresji ma znaczenie, dodam jeszcze ze byc moze te 5/6 trzymie mocniej niz w lato, ale tez ma juz 75h pracy wiec stracilo na lepkosci. Uznalem ze bez sens zmieniac olej w tlumiku, niepotrzebnie nalapie wilgoci przez zime + bedzie gestszy niz stare 5 wt. Moze te 0w30 to cos zupelnie innego... zawsze mozesz sprobowac u siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...