Skocz do zawartości

[suport] jak gładko ma się obracać wkład


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Mam 2 pytania nowicjusza:

Zdjąłem korbę i mam ramę z włożonym suportem (na kwadrat, konkretny model nie znany). Rower Trek 7300 z 2005 r.  Rama aluminiowa (jakaś alpha sl)

Całkowity przebieg może z 5kkm. Jak kręcę ośką suportu ręką, to słychać żadnego chrobotania itp, ale czuję ręką jakby ocieranie się czegoś w środku i obrót nie jest zdecydowanie jednorodny: co kilkadziesiąt stopni obrotu trzeba użyć minimalnie większej siły by ten wkład obrócić. Hipotetycznie gdyby jakiś brud wleciał do łożysk kulkowych to tak bym się spodziewał, że się to będzie zachowywać.  W jeździe nie było żadnych odczuwalnych problemów - robię przegląd roweru i akurat zatrzymałem się na supporcie

Pytanie: czy to powyżej jest:

1) normalne?
2) nie normalne, ale do olania?
3) zdecydowanie nie normalne?

Druga sprawa: 
nie mogę odkręcić tego suportu (nigdy nie był odkręcany po zakupie roweru) ani z jednej ani z drugiej strony. Jeszcze nie próbowałem wszystkich tricków, ale wypróbowałem wszystkich które nie wymagają użycia mega-długich kluczy czy klucza udarowego i ryzyka uszkodzenia ramy. Jednym słowem jak na tym momencie dam sobie spokój, to mogę wciąż założyć korbę. Prośba o poradę: co robić? 

Moje argumenty za podjęciem zdecydowanego wykręcania:
a) może jakby ten suport odkręcić, oczyszczę, przesmarować gwint w ramie przed zamocowaniem to by przedłużyło żywotność tej ramy
b) to "ocieranie się" przy obrocie ręką wydaje się wstępem do poważniejszych problemów w przyszłości

Przeciw:
a) jak się zepsuje rama to będę musiał kupić drugą
b) suport w obecnym stanie pozwala jeździć
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powoli szykuj się na wymianę. Może jeszcze pociągnie 2-3kkm ale będzie się efekt pogłębiał.

Odnośnie odkręcania - bezwzględnie trzeba klucz przykręcić do osi i zabrać ramę do zakładu wulkanizacyjnego to odkręcą udarowym bez narażania ramy (trzeba im dokładnie pkazać w która stronę mają kręcić). Wcześniej można zakorkować otwór odwadniający w mufie i przez podsiodłówkę zalać wd40 (żeby wypełnił lufę od wewnątrz) i zostawić na noc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, Lezia napisał:

Nagraj filmik i pokaż jak to się obraca.

Jak nagrać ten filmik by przekazywał konieczne informacje? 

W dobrą stronę odkręcasz?
Tak, męczyłem przede wszystkim stronę nie-napędową (ta jak rozumiem odkręca się "normalnie", czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) - właśnie dla bezpieczeństwa by mi się to w którymś momencie nie zapomniało. Z resztą kawałek gwintu na nakrętce suportu widać i zgadza mi się to tym co robię.

 

Godzinę temu, Dokumosa napisał:

Powoli szykuj się na wymianę. Może jeszcze pociągnie 2-3kkm ale będzie się efekt pogłębiał.

Odnośnie odkręcania - bezwzględnie trzeba klucz przykręcić do osi i zabrać ramę do zakładu wulkanizacyjnego to odkręcą udarowym bez narażania ramy (trzeba im dokładnie pkazać w która stronę mają kręcić). Wcześniej można zakorkować otwór odwadniający w mufie i przez podsiodłówkę zalać wd40 (żeby wypełnił lufę od wewnątrz) i zostawić na noc.

Jak mowa o wytrzymałości na taki dystans to wymieniłbym to pewnie już :) Pokombinuję jeszcze z przykręcaniem do osi. Na razie trzymałem ściskiem stolarskim.

Podsiodłówka to miejsce gdzie wstawia się siodełko (tzn konkretnie sztycę), prawda? Czyli chodzi o nalanie wd40 do środka ramy?   Z warsztatem wulkanizacyjnym w sumie fajny pomysł. Tzn klucz udarowy "mam", ale w życiu nim nie operowałem w aluminium  (zawsze chodziło długie wkręty do drewna).

 

 

PS. dlaczego przy niektórych postach jest "cytuj", a przy niektórych nie ma?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do filmiku zdemontuj łańcuch i nagraj tak aby był widoczny cały suport, lekko zakręć korbą . Jeśli suport np. zatrzymuje się zawsze w jednym miejscu można podejrzewać, że jest krzywy. Jeśli widać, że szarpie lub szybko się zatrzymuje można podejrzewać łożyska. Co do demontażu fajnie 🙂 to przedstawił @Dokumosa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Lezia napisał:

Do filmiku zdemontuj łańcuch i nagraj tak aby był widoczny cały suport, lekko zakręć korbą . Jeśli suport np. zatrzymuje się zawsze w jednym miejscu można podejrzewać, że jest krzywy. Jeśli widać, że szarpie lub szybko się zatrzymuje można podejrzewać łożyska. Co do demontażu fajnie 🙂 to przedstawił @Dokumosa.

Ok, to zrobię taki filmik, ale chwilkę mi to zajmie bo obecnie nie mam korby założonej. Na plus, że łańcucha też nie muszę zdejmować :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...