Skocz do zawartości

[koło] stuki i małe trzaski.


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

1. Koło z piastą FH-M732. Zagadkowe stukanie gdy nie kręcę korbą, pierwszy raz pojawiło się na dłuższej trasie, nie zawsze pojawia się, ale głównie po jakimś czasie.  Nic nie uderza z zewnątrz.  Teraz jest po serwisie,  centrowano koło, wstępnie myślano że szprychy do wymiany, ale nie; być może dźwięki znikną. 

WIdeo: https://youtu.be/CgcSTqXczaY

 

2. Konusy w stanie idealnym, nowe kulki. Czy te metaliczne trzaski to  bieżnia (po jednej stronie wykryłem małe wżerki) czy jednak szprychy. Jest się czym przejmować, czy taka uroda kola w tym wieku?

Wideo:  https://youtu.be/5OsTMlpR9EU

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co się konkretnie dzieje, bo rozbierałem go 1000 km wcześniej, do grzechotki. Zapadki działają poprawnie. Czy ma znaczenie, że to pojawiło się nagle na trasie po 150 kilometrze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To by coś tłumaczyło, ale jakoś nie przypominam sobie żebym lał po kasecie benzyną ekstrakcyjną albo innym płynem. Nie pamiętam czy działo się to na jakimś konkretnym przełożeniu, skoro później zdarzało się to albo nie na n-tym kilometrze. Czy kręcenie korbą do tyłu "na sucho" może coś podpowiedzieć? Swoją drogą w serwisie na to nie wpadli, skoro uważasz że to jest charakterystyczny odgłos, ciekawa sprawa :confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ten hałas ma związek z zapadkami, to co może się z nimi dziać? Teraz tym rowerem w zimę nie pojadę, póki co muszę zrobić nim trochę km i ewentualnie albo samemu zrobić, albo oddać do serwisu.

Myślałem o tym, że może być to skorelowane z drugim problemem z pierwszego postu, ale stukanie pojawia się jakby regularnie wraz z ruchem koła, i tylko gdy nie pedałuję.

Używam Mobilgrease XHP 222, na zapadki zapodałem cieniutko Rohloffa (nic nie skleja), a od wewnątrz bębenka film. XHP222 ma bardziej "tępą" konsystencję niż ŁT43 ale według specyfikacji jest odporny na wypłukiwanie. 

46 minut temu, To_JaT napisał:

Smar się zużywa

To coś szybko, za szybko w tej sytuacji...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożyska piasty strzelają.

Powody:

-zbyt mocno skręcone konusy, wyregulować luz tak aby był wyczuwalny minimalny luz na łożyskach gdy koło jest ściągnięte, po przykręceniu koła do ramy śruby ściągające lub szybkozamykacz jeszcze ściśnie konusy i luz się skasuje. 

- wżery na konusie lub bieżni, zazwyczaj konus pierwszy pada gdyż jest nieruchomy i wyciera się w jednym miejscu w którym przypada największy nacisk kulek.

- smar zwietrzał i łożyska pracują na sucho, łożyska zaczynają szumieć, czasami delikatnie strzelają

- zanieczyszczone łożyska.

4 godziny temu, whiteindian napisał:

To coś szybko, za szybko w tej sytuacji

Po kilku miesiącach potrafi się zużyć lub zwietrzeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle się stało, że zadałem dwa pytania na raz, bo powstał lekki mętlik...
Przypominam, że mocny stuk zwykle zaczynał się na n-tym kilometrze pod obciążeniem, gdy nie pedałowałem, synchronizuje się z obrotem koła.

19 godzin temu, leejoonidas napisał:

Po kilku miesiącach potrafi się zużyć lub zwietrzeć.

Według zapisków po smarowaniu piasty i bębenka przejechał ponad 1kkm przez miesiąc, a problem wypłynął po 400km

W dniu 13.02.2021 o 19:04, To_JaT napisał:

Zrób serwis bębenka

 

19 godzin temu, leejoonidas napisał:

Łożyska piasty strzelają.

Albo to i to.

19 godzin temu, leejoonidas napisał:

zbyt mocno skręcone konusy

NIe,  Tu jest OK. Jest tak jak piszesz, minimalny luz kasowany przez szybkozamykacz

19 godzin temu, leejoonidas napisał:

wżery na konusie lub bieżni

Po jednej stronie mogą być lekkie wżerki w bieżni (owo metaliczne trzaski?), ale konusy i kulki były w stanie idealnym.

19 godzin temu, leejoonidas napisał:

- smar zwietrzał i łożyska pracują na sucho, łożyska zaczynają szumieć, czasami delikatnie strzelają

- zanieczyszczone łożyska.

Czy takie jednorazowe wjechanie w piach z błotem mogło wpłynąć na to?; ma to też związek z tym że nie ma tej dodatkowej gumowej uszczelki po stronie napędu (kaseta 7rz)?. 

Bardzo dbam o ten rower. Jeżdżę głównie po asfalcie. Z drugiej strony to koło XT, może po prostu wiek już robi swoje i nie ma rady i częściej trzeba serwisować piasty i bębenek...  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.02.2021 o 19:54, whiteindian napisał:

tylko gdy nie pedałuję

To by wskazywało na łożyska bębenka, które pracują w momencie braku pedałowania.

W dniu 13.02.2021 o 14:01, whiteindian napisał:

Czy te metaliczne trzaski to  bieżnia (po jednej stronie wykryłem małe wżerki) czy jednak szprychy.

Stawiam na łożyska. Szprychy dają pojedyncze trzaski co jakiś czas, no i przede wszystkim pod obciążeniem, a nie jak koło trzyma się w ręce.
Jak bieżnia nie jest gładka, to może hałasować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te regularne stukanie może być spowodowane kilkoma czynnikami. Sprawdź czy któraś z osłon łożyska się zniekształciła (ta od bębenka) jest szczególnie upierdliwa. 

Bardziej prawdopodobne jest uszkodzenie któregoś z wielowypustu na bębenku i podczas ruchu jałowego zapadki mogą o ten zniekształcony wielowypust haczyć. Czasem tak się stanie (uszkodzenie) jak piasta źle się zazębi i przeskoczy uszkadzając trwale wielowypust. 

Trzecie co mi przychodzi do głowy to uszkodzona sprężynka która przyhacza o tenże wielowypust.  

Tak czy siak trzeba rozebrać do gołej stali i sprawdzić wszystkie elementy ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, woojj napisał:

Czasem tak się stanie (uszkodzenie) jak piasta źle się zazębi i przeskoczy uszkadzając trwale wielowypust. 

Tyle że zdarzało się, że w ogóle nie było tego stukania, charakterystyczne że pojawiał się po kilkunastu km jazdy. Może trwale się jeszcze nie popsuło? Trochę pech, w dodatku kaseta przykręcona jak diabli :unsure: Koło 30 letnie, nawet z dostępem do konusów zamienników jest kłopot. 

W ogóle jest podkładka pod kasetę 1mm, gdy kupiłem 1.85mm nie mozna było wcale nakręcić lock-ringa, a tą drugą w pierwszej chwili polecał mi pewien stary wyjadacz forum. Nie wiem skąd to wszystko zatem :blink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nic tam w środku piasty ani bębenka o dziwo się nie dzieje :woot: Dodatkowo sprawdzono mi to w serwisie, i jedynie po jednej stronie bieżnia w tylnej pieście jest trochę zużyta, ale nie pęknięta etc. Będę cały czas obserwował sytuację, ki diabeł. 

Być może tutaj coś jest na rzeczy, ale w owym okresie wykrycia stukania miałem 87kg., często jeżdżę z plecakiem. Gdy przenosiłem ciężar ciała na przednie koło, stukot znacząco się zmniejszał; rama stalowa.  Jaka waga ciała jest dopuszczalna w tej sytuacji? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...