Thomlodz 54 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń W grudniu 2019 kupiłem i założyłem taki amorek. Od tego czasu przejechałem na rowerze trekkingowym ok. 5 000 km. Mam też drugi rower (górala) ze zwykłym "uginaczem" Suntour XCM. Obecnie jest zima i jeżdżę głownie na tym góralu. Widelec również wymieniłem w 2019 r i zrobiłem podobny dystans. Jednak pomimo czyszczenia i smarowania goleni musiałem go już drugi raz rozbierać. Za pierwszym razem golenie były już podrdzewiałe i stawiały opory. Wyczyściłem, nasmarowałem i złozyłem. Teraz znowu prawie to samo, choć rdzy było znacznie mniej. Stąd pytanie : czy zabrać się tez za widelec powietrzny? Tu sytuacja jest inna bo na filmiku firmy Suntour widać, że do tego typu amorów wlewa sie przed wkręceniem górnego korka olej przekładniowy. Więc niby powinien byc odporniejszy na rdzę. Ale mam wrażenie jak by widelec nie uginał sie płynnie. No i do nasmarowania trzeba by kupić specjalny smar np. SRAM Butter. Co więc powinienem zrobić? Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
TheJW 1 087 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń (edytowane) Przyjmując, że jeździłeś ze średnią 20km/h, to takich serwisów wg. producenta powinieneś mieć za sobą już 5. A pełen serwis powinieneś wkrótce robić po raz trzeci. *źródło: https://www.srsuntour.com/pl/service/ Odpowiadając na pytanie - tak, zdecydowanie powinieneś zrobić serwis. Myślę, że wszystkie wątpliwości w temacie SR Suntour rozwieje @ACTIVIA Edytowane 13 Styczeń przez TheJW Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka 32 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń (edytowane) Uwielbiam pytania typu: czy trzeba prać skarpetki? Kolega wyżej w zasadzie wyczerpał temat. Módl się żebyć nie miał zatartych ślizgów i lag. Nikt od nikogo nie wymaga specjalistycznej wiedzy ale wystarczyło przeczytać instrukcje obslugi. Edytowane 13 Styczeń przez PrzeLuka Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
Thomlodz 54 Napisano 13 Styczeń Autor Share Napisano 13 Styczeń No to wygląda na to, ze trzeba zabrac się do roboty To jest wideo https://www.srsuntour.com/de/service/technische-videos/ Natomiast co do smarów. Oczywiście mozna użyc https://allegro.pl/kategoria/narzedzia-i-smary-oleje-smary-odtluszczacze-45628?string=SRAM butter&bmatch=dict210105-ctx-spo-1-5-0112 Ale na forach znalazłem tez info o stałych smarach silikonowych np. https://allegro.pl/listing?string=smar silikonowy cx80&bmatch=cl-dict210105-ctx-aut-1-5-0112 CHociaz wydaje mi się, że róznica cenowa nie jest straszna, więc chyba warto wziąć to "masło" firmy SRAM Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
TheJW 1 087 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń (edytowane) Jeśli mówisz o smarowaniu uszczelek kurzowych, to producent napisał: Cytat What type of lubrication should I use on the forks wipers? SR SUNTOUR recommends our factory Conpanna grease or a Teflon-based lubricant after every 25 hours of use. Zajrzyj sobie na stronę https://www.srsuntour.com/pl/service/ Jak przewiniesz nieco w dół, to będziesz miał "FAQ", "Product service" itd. Widzę, że mają też manuale i filmy instruktażowe. Zresztą sam jeden podlinkowałeś, tylko z niemieckiej wersji strony. Edytowane 13 Styczeń przez TheJW Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
Thomlodz 54 Napisano 13 Styczeń Autor Share Napisano 13 Styczeń Smar teflonowy zalecają? Google zwraca m.in. smary do drukarek https://get3d.pl/sklep/akcesoria/chemia/smar-teflonowy-kontakt-tf-suchy/ Są też silikonowo-teflonowe https://kamami.pl/smary-oleje/549960-smar-teflonowy-65ml-ag.html https://gzz.pl/smar-tf-20g-plastikowy-pojemnik-agt-065-p-13389.html Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka 32 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń (edytowane) Nie szukaj nie wiadomo gdzie skoro wszystko co potrzebne masz tu: https://activia.sgl.pl Ale przede wszystkim to rozbierz amor i zobacz w jakim jest stanie. Edytowane 13 Styczeń przez PrzeLuka Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
Thomlodz 54 Napisano 13 Styczeń Autor Share Napisano 13 Styczeń (edytowane) https://activia.sgl.pl/cena/oleje-i-smary/smary/do-amortyzatorlw_specjalistyczny-smar-do-amortyzatorlw/1858 39 zł za 100 g daje 7,80 zł za 20 g. Czyli porównując do 19,90 zł za najtańszy na Allegro Sram Butter wychodzi o 61% taniej. To mi się podoba Przypuszczam, że w praktyce to jest to samo, a cena amerykańskiego produktu jest rozdmuchana do granic absurdu. Ale poczekam na inne Wasze opinie Edytowane 13 Styczeń przez Thomlodz Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA 403 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń Jeśli masz już osad na rurach goleniowych to juz twój amorek długo ci nie podziała Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
Thomlodz 54 Napisano 13 Styczeń Autor Share Napisano 13 Styczeń (edytowane) Nie wiem czy mam, dlatego chcę rozebrać. Edytowane 13 Styczeń przez Thomlodz Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA 403 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń To najpierw rozbierz i sprawdź Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
wkg 2 687 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń (edytowane) 3 godziny temu, PrzeLuka napisał: Uwielbiam pytania typu: czy trzeba prać skarpetki? Kolega wyżej w zasadzie wyczerpał temat. Módl się żebyć nie miał zatartych ślizgów i lag. Nikt od nikogo nie wymaga specjalistycznej wiedzy ale wystarczyło przeczytać instrukcje obslugi. No teoretycznie tak. Tyle, że ja moją Rebę daje do przeglądów co mniej więcej 10 tys km i zawsze jest w świetnym stanie. Niby powinienem 2x w roku ale daję raz na rok. Instrukcji nie czytałem bo nie dołożyli do roweru Ale tam pewnie jest, że co 50 godzin Edytowane 13 Styczeń przez wkg Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
dovectra 365 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń NCX D-RL Air 28'' Te amorki mają symboliczne zabezpieczenie goleni, należy je serwisować jak najczęściej. Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
wkg 2 687 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń Bo takich amortyzatorów się nie kupuje i nie zakłada Tu niestety pozorne oszczędności mszczą się błyskawicznie. A już szczególnie, gdy (wiem, to nie ten przypadek) nie serwisuje się samodzielnie. Ja po prawie 30 tkm chyba jeszcze nie miałem wymienianych uszczelek kurzowych ... Inną sprawa jest, że Reba to taka trochę drętwa przy Foxach Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
Thomlodz 54 Napisano 13 Styczeń Autor Share Napisano 13 Styczeń (edytowane) Amorek rozebrany. Do demontażu lewej goleni potrzebny był klucz nasadowy 27, do prawej klucz do korków z wielowpustami. Okazało się, że golenie są tylko lekko brudne ale powierzchnia nieuszkodzona natomiast zastanawia mnie tej olej przekładniowy. Na filmiki facet wlewa go do komory powietrznej, a u mnie widze tylko mleczny smar stały i ani śladu oleju... Edytowane 13 Styczeń przez Thomlodz Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
TheJW 1 087 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń (edytowane) Jak na mój gust, a SR chyba nigdy nie serwisowałem, to nie wygląda to najlepiej... Chyba, że to dolne zdjęcie to przed czyszczeniem. Edytowane 13 Styczeń przez TheJW Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
Thomlodz 54 Napisano 13 Styczeń Autor Share Napisano 13 Styczeń no tak aby pokazac co zastałem po rozebraniu amorka Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
TheJW 1 087 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń Mimo wszystko górne golenie w - że tak to nazwę - obszarze roboczym wyglądają na nieźle przytarte: Dobrze widać, w jakim zakresie najwięcej pracował widelec. Jeśli to zmatowienie zniknęło po wyczyszczeniu, to ok. Ale na zdjęciu nie wygląda, jakby to był tylko brud. Tak czy inaczej - serwis musisz zrobić. Ile pojeździ, tyle pojeździ. Nie bawiłbym się w jakieś duże inwestycje w dedykowane narzędzia, smary i oleje. Jak padnie, to i tak pewnie bardziej będzie Ci się opłacało wymienić go na nowy. Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
Thomlodz 54 Napisano 13 Styczeń Autor Share Napisano 13 Styczeń (edytowane) Uff. Zrobione. Niestety jakość tego amorka budzi powazne zastrzeżenia. Pisałem już o zacinającym się "mechanizmie" blokady. Teraz doszło do tego wygładzanie się nakrętki u góry przy dokręcaniu kluczem nasadowym 27 wcale nie tak wielkim momentem. No i wyrabianie sie gwintu M6 w aluminiowym pręcie sprężyny - sa trudności w dokręcaniu śruby z łbem imbusowym od spodu lewej goleni. Musiałem go po ponownym wyjęciu sprężyny nasmarować i kilkakrotnie na siłę wkręcić i wykręciś srubę. Oleju nie dawałem. Zastosowałem ten smar silikonowo-teflonowy ze sklepu elektronicznego. No bo po co do takiego badziewiastego amora kupowac lepszy? Tak naprawde po wyczyszczeniu znalaazlem 2 rdzawe strefy na obu goleniach, ale obie o powierzchni po ok. 1 cm2. Doczyściłem drobnoziarnistym papierem ściernym. Po złożeniu do kupy amorek trochę płynniej pracuje Aha i prawy korek mozna też wykrecać i wkręcać kluczem nasadowym M10 - po wyjęciu wkładu blokady Edytowane 13 Styczeń przez Thomlodz Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
TheJW 1 087 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń No i super! Przedłużyłeś nieco jego i tak marny żywot. Trochę na nim jeszcze pewnie pojeździsz, ale czytając powyższe - kolejnego serwisu może już nie przetrwać, więc poluj na okazje! Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA 403 Napisano 13 Styczeń Share Napisano 13 Styczeń 2 godziny temu, Thomlodz napisał: Tak naprawde po wyczyszczeniu znalaazlem 2 rdzawe strefy na obu goleniach, ale obie o powierzchni po ok. 1 cm2. Doczyściłem drobnoziarnistym papierem ściernym. Doczyscileś papierem ściernym. To teraz czekaj kiedy rdza się pojawi. Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
Thomlodz 54 Napisano 14 Styczeń Autor Share Napisano 14 Styczeń (edytowane) To co miałem zrobić? Odrdzewiacza nie miałem, czytałem w archiwum o preparacie Fosol na szmatce. Ale znalazłem w Google też to https://k2.com.pl/produkty/k2-vulcan-500-ml Ma dobre opinie na Allegro, może się tez przydać nie tylko do odkręcania zapieczonych śrub ale i np. do usuwania rdzy w innych elementach roweru : łańcuch, śruby. Powstała warstewka ochronna (prawdopodobnie fosforanu żelaza) zabezpieczy przed dalsza korozją Edytowane 14 Styczeń przez Thomlodz Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA 403 Napisano 14 Styczeń Share Napisano 14 Styczeń Wogole jak się już rdza pojawia to masakra, nie wiadomo w jakim stanie masz teraz slizgi Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
Thomlodz 54 Napisano 14 Styczeń Autor Share Napisano 14 Styczeń (edytowane) I jeszcze takie wskazówki praktyczne. Podczas montażu należy najpierw (po wsunięciu goleni górnych do dolnych) wsunąć do goleni kartridż blokady oraz prowadnicę (tzw. szpilę) ze sprężynami. Docisnać mocno golenie aby w otworach od dołu pokazały się końcówki szpil i były jak najbliżej otworów. Dokręcić śruby imbusowe szpil. Następnie wsunąć tłok do lewej goleni i wkręcić obydwa korki. Inaczej sie nie da, zaś ściąganie śrubami dolnymi na siłe może skończyć się zniszczeniem gwintu szpil. Naprawa tego będzie kłopotliwa o ile niemozliwa. Teraz, ACTIVIA napisał: Wogole jak się już rdza pojawia to masakra, nie wiadomo w jakim stanie masz teraz slizgi Raczej dobrym. Niestety - jak juz pisano na forum - uszczelki są kiepskiej jakości i przepuszczają wodę. nawet pomimo smarowania goleni. Najlepiej gdyby załozyć gumowe mieszki od motocykla/motoroweru, ale juz mi się nie chce. Poza tym śmiesznie by to wyglądało Takie mieszki widzę na Aliexpress, podobne są tez tu https://polgum.sklep.pl/pl/c/Oslony%2C-mieszki-gumowe/44 Edytowane 14 Styczeń przez Thomlodz Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA 403 Napisano 14 Styczeń Share Napisano 14 Styczeń 42 minuty temu, Thomlodz napisał: I jeszcze takie wskazówki praktyczne. Podczas montażu należy najpierw (po wsunięciu goleni górnych do dolnych) wsunąć do goleni kartridż blokady oraz prowadnicę (tzw. szpilę) ze sprężynami. Docisnać mocno golenie aby w otworach od dołu pokazały się końcówki szpil i były jak najbliżej otworów. Dokręcić śruby imbusowe szpil. Następnie wsunąć tłok do lewej goleni i wkręcić obydwa korki. Inaczej sie nie da, zaś ściąganie śrubami dolnymi na siłe może skończyć się zniszczeniem gwintu szpil. Naprawa tego będzie kłopotliwa o ile niemozliwa. Ciekawi mnie to jak ty to wogóle skręcasz Normalne skręcanie to górne lagi już z wkręconym kartidzem oraz z całą drugą stroną wsadzasz do dolnych. Przez to że kartridz jest gazowany i wychdzi dłużej to najpierw spokojnie przykręcasz śrubą kartridż a potem dociskasz dolne lagi do górnych i przykręcasz drugą stronę Jeśli gwinty M6 ci się psują od dołu tzn, że źle to serwisujesz. Cytuj Odnośnik do posta Udostępnij na innych stronach
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.