Skocz do zawartości

[mocowanie center lock] Czy miewa luzy?


grabek

Rekomendowane odpowiedzi

Dobry,

przymierzam się za zmiany kół i mam wybór miedzy IS a center lock. Czytając kilka tematów trafiłem na informację, że w niektórych piastach/tarczach CL może się pojawić luz na wielowpuście mimo dokręconego pierścienia.

Czy według Was to powszechny problem? Spotkaliście się z tym? Czy luz występuje, ale nie wpływa na komfort jazdy/hamowania?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy bardzo to wkurza? Przy IS nie mam żadnego luzu, a skoro mam okazję przejść na CL to zainteresowałem się tematem - bo tarcze też do wymiany na wiosnę i chciałem spróbować XT Freeza.

Ale boję się, że lepsze jest wrogiem dobrego w tej sytuacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Centerlock poza wygodą i szybkością mocowania tarczy (co ma znaczenie kiedy w sklepie masz przykręcić kilkanaście tarcz dziennie do nowych rowerów, a nie ma żadnego w przypadku jednego roweru) nie ma chyba żadnych plusów. Także skupiłbym się na piastach i  tych z jakim systemem są oferowane a tarcze traktował jako dodatek. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo nie podobają mi się dwie rzeczy. Pierwsza, to że dość łatwo uszkodzić nakrętkę. Klucz ten sam co do HT2, a dostęp gorszy. Druga, że tarcze dokręca się z dużym momentem. Stalowy klucz, aluminiowa nakrętka, 50 Nm, brzmi jak przepis na kłopoty. Zdecydowanie wolę 6 śrub.

Co do szybkości zmiany tarczy. Ile krócej to będzie trwało? Z trzech minut zejdzie się do minuty? Jeżeli ktoś namiętnie zmienia tarcze albo składa koła, to sobie zorganizuje wkrętarkę i wyjdzie podobnie.

Według mnie CL to niewypał, a 6 śrub będzie jeszcze długo z nami. Gdyby było lepsze, to producenci piast by szli w tą stronę, jednocześnie ograniczając modele na 6 śrub. Tak stało się przykładowo z standardem osi w widelcach. Najtańsze modele mają jeszcze 9mm, ale cokolwiek co można nazwać działającym amortyzatorem, występuje już tylko praktycznie pod sztywną oś z rurą tapered.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się ma dobry klucz i nie ma Parkinsona to bez problemu się dokreca. Montowałem już chyba z kilkanaście razy tarcze z CL i nigdy problemu nie było, nakrętka nigdy nie była pokaleczona. 

Koncepcyjnie jest to lepszy sposób montażu co do zasady. 

Jeżeli chodzi o dostępność tarcz to oczywiście Shimano, Sram również robi takowe tarcze, Formula podobnie. 

I co do niewypału... W zasadzie wszystkie gotowe koła DT Swiss mają mocowanie CL. 6 śrub jest dostępne tylko poprzez adapter (najlepiej pomyślany że wszystkich dostępnych btw). Raczej trudno nazwać tego producenta niszowym :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z serwisowego nawet pkt widzenia wolę CL bo zdjęcie tarcz z dwóch kół trwa 10s i tyle samomoch założenie. Jak się dziennie robi kilka rowerów to oszczędność jest już istotna. Porprawnie przykręcpna tarcza CL nigdy sama się nie odkręci. Na połączeniu tarczy z piastą i na gwintach nie występuje połączenie reagujących ze sobą materiałów (stal czy tytan vs. alu). Poza tym to sposób przykręcenia sprawdzony od dziesięcioleci w przypadku kaset. Nawet klucz (wersja do osi 9/10 I 12mm) czy moment dokręcania ten sam.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...