Skocz do zawartości

[mocowanie center lock] Czy miewa luzy?


grabek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dobry,

przymierzam się za zmiany kół i mam wybór miedzy IS a center lock. Czytając kilka tematów trafiłem na informację, że w niektórych piastach/tarczach CL może się pojawić luz na wielowpuście mimo dokręconego pierścienia.

Czy według Was to powszechny problem? Spotkaliście się z tym? Czy luz występuje, ale nie wpływa na komfort jazdy/hamowania?

 

Napisano

Czy bardzo to wkurza? Przy IS nie mam żadnego luzu, a skoro mam okazję przejść na CL to zainteresowałem się tematem - bo tarcze też do wymiany na wiosnę i chciałem spróbować XT Freeza.

Ale boję się, że lepsze jest wrogiem dobrego w tej sytuacji.

Napisano

Centerlock poza wygodą i szybkością mocowania tarczy (co ma znaczenie kiedy w sklepie masz przykręcić kilkanaście tarcz dziennie do nowych rowerów, a nie ma żadnego w przypadku jednego roweru) nie ma chyba żadnych plusów. Także skupiłbym się na piastach i  tych z jakim systemem są oferowane a tarcze traktował jako dodatek. 

Napisano

Z plusów, to czasami można kupić tarczę za połowę ceny, np nowy SLX'y za chyba 29zł kiedyś kupiłem 180mm. ;) 

Luzów brak, ale dostępność tarcz, to głównie Shimano.

Napisano

@Dokumosa jak się czyta specyfikację, to się raczej nie zerwie gwintu. Shimano rekomenduje 2-4Nm.

CL to jakiś potworek, ciężko o jakiekolwiek sensowne plusy.

Napisano

Bardzo nie podobają mi się dwie rzeczy. Pierwsza, to że dość łatwo uszkodzić nakrętkę. Klucz ten sam co do HT2, a dostęp gorszy. Druga, że tarcze dokręca się z dużym momentem. Stalowy klucz, aluminiowa nakrętka, 50 Nm, brzmi jak przepis na kłopoty. Zdecydowanie wolę 6 śrub.

Co do szybkości zmiany tarczy. Ile krócej to będzie trwało? Z trzech minut zejdzie się do minuty? Jeżeli ktoś namiętnie zmienia tarcze albo składa koła, to sobie zorganizuje wkrętarkę i wyjdzie podobnie.

Według mnie CL to niewypał, a 6 śrub będzie jeszcze długo z nami. Gdyby było lepsze, to producenci piast by szli w tą stronę, jednocześnie ograniczając modele na 6 śrub. Tak stało się przykładowo z standardem osi w widelcach. Najtańsze modele mają jeszcze 9mm, ale cokolwiek co można nazwać działającym amortyzatorem, występuje już tylko praktycznie pod sztywną oś z rurą tapered.

Napisano

Nigdy nie udało mi się uszkodzić nakrętki od CL. 

Jest to dobry system. Gdyby był niewypałem musiały by się potwierdzić kłopoty z jego obsługa.  

To że centerlock nie zdominował wynika z tego że głównie tylko Shimano robi tarcze pod CL.

 

Napisano

Jak się ma dobry klucz i nie ma Parkinsona to bez problemu się dokreca. Montowałem już chyba z kilkanaście razy tarcze z CL i nigdy problemu nie było, nakrętka nigdy nie była pokaleczona. 

Koncepcyjnie jest to lepszy sposób montażu co do zasady. 

Jeżeli chodzi o dostępność tarcz to oczywiście Shimano, Sram również robi takowe tarcze, Formula podobnie. 

I co do niewypału... W zasadzie wszystkie gotowe koła DT Swiss mają mocowanie CL. 6 śrub jest dostępne tylko poprzez adapter (najlepiej pomyślany że wszystkich dostępnych btw). Raczej trudno nazwać tego producenta niszowym :)

Napisano

A argument, że na szlaku łatwiej dokręcić albo zdjąć tarcze IS?

T25 jest w wielu multitoolach, a klucza do kaset/suportów raczej nie wozimy ze sobą.

Napisano

A ile razy Ci się zdarzyło, że musiałeś odkręcić tarcze na szlaku? 

Moim zdaniem Centerlocka nie ma się co bać, żadna to egzotyka, nigdy nie sprawił mi problemów.

 

Napisano

Z serwisowego nawet pkt widzenia wolę CL bo zdjęcie tarcz z dwóch kół trwa 10s i tyle samomoch założenie. Jak się dziennie robi kilka rowerów to oszczędność jest już istotna. Porprawnie przykręcpna tarcza CL nigdy sama się nie odkręci. Na połączeniu tarczy z piastą i na gwintach nie występuje połączenie reagujących ze sobą materiałów (stal czy tytan vs. alu). Poza tym to sposób przykręcenia sprawdzony od dziesięcioleci w przypadku kaset. Nawet klucz (wersja do osi 9/10 I 12mm) czy moment dokręcania ten sam.

.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...