Skocz do zawartości

[Hamulec tarczowy] Upgrade MT200


peter.a

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, 

Niedawno stałem się szczęśliwym posiadaczem Treka Fuel EX 5. Z roweru jestem bardzo zadowolony jednak hamulce pozostawiają wiele do życzenia. Przed zakupem miałem okazję jeździć wypożyczonym Fuel Ex'em ale w wersji 8. W nim są hamulce Deore M6000 z tarczą RT66. Działanie tych hebli bardzo przypadło mi do gustu, niestety MT200 w ogóle nie mają do nich startu. Zastanawiam się nad upgradem. 

Zamówiłem już tarcze RT66. Do głowy wpadł mi pomysł, aby kupić jakieś używane klamki M6000 lub M6100 i wymienić tylko klamki. Czy to będzie dobre rozwiązanie? Czy taki setup będzie porównywalny z gotowym kompletem M6000? Jak bardzo na siłe hamowania wpływa zacisk, a w jakim stopniu to kwestia klamek i tarczy? Pytam ponieważ czytałem, że konstrukcja zacisków m6000 i mt200 jest bardzo zbliżona, więc jeśli moge mieć dobry hebel za 200zł to po co przepłacać. :) Szczególnie, że zacisk, kable itp - to wszystko jest nowe. Rower mam dopiero 2 tyg. 

Pozdrawiam
Piotr 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacisk w żaden sposób nie wpływa na hamowanie - zarówno deore jak i mt200 to taka sama hydraulicznie konstrukcja. ale...

klocki w deorce masz szeroką gamę do wyboru, w mt200 nieco ograniczoną, dodatkowo kształt klocków od deorki pasuje do rt66 a od mt200... tak sobie.

wymiana klocków w deorce jest łatwiejsza.

przeznaczenie tarcz - metal - żywica - możesz olać o ile kształt klocków pasuje do tarczy, w mt200 nie będzie z rt66 - tracisz na sile bo klocki jakąś częścią "nie biorą" tarczy.

Czyli reasumując pomimo że sam zacisk jest tak samo "silny" to inne elementy wpływają że układ nawet na takich samych klamkach z założenia będzie słabszy.

PS... i tak do ciężkiej cholery napisano to na tym forum pierdyliard razy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie nie da się pogodzić zacisków MT200 z klamkami M6000. W MT200 masz przewód BH-59, w M6000 BH90. Niby końcówka ta sama, chociaż insert jest nieco inny. No i prawda jest taka, że sam przewód też dużo daje.

Ja lada chwila będę zmieniał klamki na MT501 w hamulcach MT400. Ciekawe jest to, że tutaj przewód BH-59 jest już dopuszczalny, a przecież klamka to bliźniak, o ile nie to samo co M6000.

Ja bym kupił komplet tak czy inaczej, ale nie M6000 a M7000 (6100/ 7100)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filip - do klamki wchodzi prosty przewód... to zacisk ma ograniczenia. Możesz klamkę wymienić w mt200 nawet na sainta.

Edyta: Kiedyś rozwaliłem z tyłu zacisk sainta, w sklepie tylko m315 - kupiłem, przekręciłem zaciski - dalej jeździ.

Wciśniesz i jeden i drugi insert szczelnie w oba przewody. Przewody 59 i 90 różnią się sztywnością nie średnicami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, mój post opiera się na dokumentacji Shimano, która jak wiadomo czasami "milczy" na temat pewnych kompatybilności.

Zastanawia mnie tylko jaka jest różnica między "złotym" i "szarym" insertem przewodu hamulcowego. Złoty jest do BH-59, szary do BH-90. Czyżby nieco inna średnica? Nie chce mi się wierzyć że Shimano robi dwa typy dla zabawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jednym słowem wtopiłem z tymi tarczami i nawet nie ma ich co montować... ? No to po prostu kupie komplet m6000 albo m6100 i tyle. Czy ewentualnie te tarcze podpasują też do m6100 lub mt500 czy po prostu teraz zostaje mi ich zwrot albo koniecznie zakup m6000? 

Pozdrawiam
Piotr 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji że mam obydwa rodzaje pod ręką, to sprawdziłem jaka jest różnica.

Złoty jest dłuższy od szarego o jakieś 2 mm. Szary ma mniejszą średnicę o jakieś 0,2mm. Co ciekawe, złoty ma wyraźne zwężenie w kanale od strony klamki, a i sam wylot ma wyraźnie mniejszą średnicę.

Czyżby drobne oszustwo Shimano, mające na celu zredukowanie siły tanich hamulców żeby różnica do droższych była nieco większa? Nie wiem czy ma to jakiś wpływ, ale raczej bez powodu by tego nie robili. No i miejsce jest ciekawe, bo pewnie przez to jest lekko ograniczony przepływ oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@skom25 wszystko to racja co piszesz, ale z braku kiedyś po skróceniu insertu do 90 wrzuciłem z 59 bo miałem pod ręką. Do tej pory jeżdzę i nie zauważyłem żadnej różnicy.

Nawet gdzieś tu na forum był wątek, że ktoś zrobił to samo i nie zauważył negatywnych skutków.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytałem jeszcze trochę na zagranicznych forach. BH-90 podobno ma minimalnie mniejszą średnicę, przez co insert jest mniejszy. W sumie można wkładać szary do BH-59, ale może to być miejsce potencjalnego wycieku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klamki m6000 i wyższe i będą pasować. Hampelki pozagrupowe mt500 działają na przewodach bh59 i tychże klamkach. Swoją drogą to taki mix co chcesz zrobić da właśnie praktycznie 1:1 mt500.

Klocki w zacisku mt200 będą darły tarczę poza jej obszarem roboczym - mogą być tego konsekwencje (wibracje, nierównomierne zużycie klocków).

Oliwki i inserty od lat stosuję zamiennie bez żadnych konsekwencji. Zauważcie że średnica nie powoduje różnicy ciśnień między tlokiem w klamce i tłoczkami w zacisku. Jest za to spora różnica na samym przewodzie. Bh90 mniej pęcznieje pod wpływem ciśniemia.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli reasumując. Mam dwie opcje: 

1. Zostawić obecne tarcze, upgrade klamek do m6000 lub m6100 i taki zestaw to tak naprawdę mt500. 

2. Wywalić wszystko. Założyć m6000 lub m6100 komplet z zaciskami i do tego tarcze rt66. 

Teraz bardzo istotna kwestia. Jak duża będzie różnica w jakości hamowania pomiędzy opcjami 1 i 2? Aktualnie brakuje mi po części siły hamowania i przede wszystkim modulacji. Mogę albo słabo hamować, albo blokować koło. Brakuje czegoś pomiędzy. 

Wymiana samych klamek to koszt do 200zł. Komplet M6000/M6100 + tarcze to 640zł -200zł (sprzedaż starych hamulców + tarcze). 

Proszę o pomoc bo już trochę mało czasu na research, a muszę decydować czy odbierać tarcze z paczkomatu czy wracają do nadawcy. Trochę się pospieszyłem, ale zmylił mnie artykuł na enduro1 gdzie gość poleca zacząć od zmiany tarczy i właśnie wymienia tarcze RT66 jako polecane. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już wiem, tylko w obecnym rowerze mam RT56 i zastanawiam się co będzie bardziej opłacalne. Zmiana klamek na takie z m6000 co jak napisał kolega Dokumosa wcześniej w efekcie da w zasadzie MT500 czy kupno kompletnego zestawu M6000/M6100 i zmiana tarcz na RT66. Głównie chodzi mi o to na ile odczuwalna jest różnica w jakości hamowania pomiędzy tymi rozwiązaniami. 

RT66 już kupiłem, ale mogę je oddać. Dopiero do mnie idą. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica będzie w Twojej głowie :) Nawet duża szansa, że na początku będzie gorzej, bo klocki muszą się dotrzeć z tarczą. Jeżeli nie masz zamiaru kupować nowych hamulców, to nie pakuj się w koszty i odeślij te tarcze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiar mam bo na pewno muszę coś zrobić z hamulcami. Planowałem na razie zakup tarcz i ogarnięcie tego po nowym roku, no ale nie rozkminiłem odpowiednio wcześniej, że to mi nic nie da. ;) Obecna konfiguracja nie pasuje mi pod kątem klamki oraz przede wszystkim pod kątem siły hamowania i modulacji. Może to też aspekt psychologiczny bo przy kupnie roweru sam sprzedawca przyznał, że hamulce są do wymiany i teraz mam to zakodowane. ;) W każdym razie tak jak pisałem wcześniej jeździłem przez 1 dzień na EX8 i to co zapamiętałem to Deorki M6000 działy super fajnie. Można było lekko 1 palcem hamować nie męcząc się. Przy MT200 czuje, że muszę się wysilać na stromych zjazdach. Czasami wybieram się na trasy typu Enduro Trails i tam jest to bardzo istotne. 

Więc skoro planuje i tak upgrade na M6000 lub M6100 to sobie zostawię te tarcze bo i tak się przydadzą. Ewentualnie chyba, że ktoś ma doświadczenie z MT500 i jest w stanie potwierdzić, że uzyskam na nich zbliżony efekt do tego co napisałem powyżej (komfortowe hamowanie 1 palcem na stromych zjazdach). W takim przypadku zastanowię się czy nie lepiej odesłać te tarcze i zamówić tylko klamki M6000 - bo jak rozumiem to w efekcie z MT200 zrobi MT500, tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jesteś pewny że rozmiar tarcz w Twoim i tym którym jeździłeś jest taki sam?

Ja w swoich MT400 właśnie wymieniam klamki na MT500.

Te wszystkie niskie grupy to jedno i to samo, różnice są w materiałach i designie. Trzeba patrzeć co dane hamulce oferują ( ServoWave, większe klocki, ceramiczne tłoczki itd), niż na sam numerek.

Mówiąc szczerze, to ja na Twoim miejscu kupiłbym cały zestaw Deore lub SLX. Zmienisz klamki na MT500, ale czy zyskasz dużo to ja nie wiem. Wciąż ten sam podstawowy przewód hamulcowy i małe klocki. Nie wiem jak wielkość klocka wpływa na siłę hamowania, ale do modeli niższych niż Deore, aktualnie jest mniejszy wybór klocków innych producentów.

No i jest jeszcze jedna sprawa, chociaż może to być przypadek. W MT400 stukają mi klocki w zacisku. Jest to denerwujące, bo niesie się po całym przodzie i nie wiesz gdzie masz luz. W M6000 tego nie miałem. W Deore i wyżej możesz także wyjąc klocki bez zdejmowania zacisku. Niby zbędny dodatek, a okazuje się że dzięki temu bardzo łatwo szybko można wyczyścić klocki i tarcze bez wzajemnego brudzenia.

Ja zmieniam klamkę ze względu na ergonomię, bo ta w MT500 to już zupełnie inna liga. Natomiast mi siły hamowania nie brakuje, dlatego zdecydowałem się na taki krok.

Niestety z rowerami jest tak, że co człowiek to opinia. Jeden czuje wielką różnicę, drugi prawie wcale. Z hamulcami jest o tyle trudniej, że każdy ma nieco inny styl jazdy, dochodzą zmienne jak wielkość tarczy, rodzaj klocków.

Twój wybór i jeżeli brakuje Ci siły hamowania, to ja bym nie szedł w półśrodki. Możesz kupić klamki, inne klocki i np większe tarcze. Ale czy warto?

Ewentualnie tak jak ktoś sugerował, celuj w M520. Klamki takie jak w Deore, przewód BH-90 i czterotłoczkowe zaciski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zmienisz tylko klamki to ciągle jesteś ograniczony zaciskiem na "duże" klocki i w konsekwencji możliwością użycia lepszych tarcz. Wbrew pozorom w przypadku shimano tarcze grup poniżej deore poza oczywiście szerokością powierzchni "roboczej" są wykonane z jakiejś podłej chińskiej stali widelcowej - miękkie, tłuczone na prasie (krawędzie cięcia po matrycy zaokrąglone) i IMHO mają gorszy współczynnik tarcia (prawdopodobnie to w dużym stopniu kwestia obróbki końcowej ale też materiału) niż tarcze z grup wysokich.

Odnośnie docelowego wyboru to z czterotłoczkowców pojawiły się jeszcze BR-M6120 (530-550zł komplet). Zwróć też uwagę, że wszystkie nowe klamki shimano (z grup MX1YZ) gryzą się z manetkami ze starszych serii (jak masz monitorki to zapomnij że to sparujesz a w przypadku manetek bez monitorków jest spore ograniczenie ustawienia manetki względem klamki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na 90% były te same czyli 180mm. Rower stockowy z wypożyczalni treka więc wątpię żeby coś modyfikowali. Wasze ostatnie wypowiedzi przekonały mnie, że zdecydowanie lepszym wyborem jest zakup kompletu hamulców Deore lub wyżej. Dzięki. :) Także te tarcze co sobie zamówiłem zostawiam bo i tak się przydadzą w najbliższej perspektywie. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...