Robman Napisano 13 Maja 2020 Napisano 13 Maja 2020 Jak w tytule, chciałbym dokonać pewnych ulepszeń w napędzie, aby zmienianie biegów było trochę mniej "toporne". Generalnie rower dostosowałem do swojego stylu jazdy (nazwijmy go mini-wyprawowym), bardzo odpowiada mi jego geometria (dystanse 50-100km to czysta przyjemność), no i ... podoba mi się , sądzę że jedynie mógłbym poprawić właśnie rzeczoną kulturę zmiany biegów. O ile mi wiadomo, bardzo zauważalną poprawę w tej materii można uzyskać poprzez wymianę manetek na (znacznie) wyższy model. I w sumie to o nich chciałbym podyskutować .... (tj poprosić o rady). Na chwilę obecną sprawa napędu wygląda następująco: Przerzutka przód: SHIMANO Acera FD-T3000 Przerzutka tył: SHIMANO Acera RD-M360 Klamkomanetki: Shimano ST-EF500 Korba: Shimano Altus FC-M311 170mm 42x32x22 Suport: Shimano BB-UN55 122mm/68 BSA Kaseta: SHIMANO Acera CS-HG41-7, 11-13-15-18-21-24-28 Piasta tył: JoyTech 135 x 9 mm (QR) Zaczynając od końca, korby (wraz z suportem) raczej bym nie zmieniał. Wiem że to nienowoczesny kwadrat, ale na dość dobrym suporcie (korba i wkład s. w miarę nowe), absolutnie nie odczuwam żadnych problemów ze sztywnością i tak dalej. Rozmiar korby (42x32x22) praktycznie idealnie pokrywa moje potrzeby. Początkowo chciałem zapytać co sądzicie o zakupie jakiś wypasionych manetek kompatybilnych z posiadaną (tylną) przerzutką (i jak to będzie realnie pracowało), np. Shimano DEORE XT ST-M739 (hehe), ale dostępność takich (lub podobnych) manetek jest mocno ograniczona (a ceny, nazwijmy je mało konkurencyjne), np: 1. Klamkomanetki Shimano DEORE XT ST-M739, stan SUPER (567zł) 2. Też ST-M739 3x8, chyba gorszy stan wizualny (339zł) Tak z ciekawości, to by w ogóle działało (tj. wypasione manetki z różnymi "ficzerami" + przerzutka acera ... ?) Sądzę, że znacznie rozsądniejszym rozwiązaniem (i tańszym !) byłby zakup manetek 9rz, a także nowej przerzutki oraz kasety (w sumie ona przy poprzednim rozwiązaniu też byłaby do wymiany, chyba jakieś "fajne", w dobrym stanie manetki 7rz to pieśń przeszłości, prawda ?). W ogóle z nowej kasety bardzo bym się ucieszył, przydało by się trochę większe spektrum przełożeń "twardych" (11-12-13-14-16-18-21-24-28T to byłby dla mnie ideał). Znalazłem takie oferty, np.: 3. Klamkomanetki Shimano DEORE ST-M510 (149zł) 4. nieużywane DEORE SL-M590 za ~200zł Raczej nie chce żadnych dual controli. Ewentualnie proszę o jakieś inne propozycje modeli (raczej nowe, albo w bardzo dobry stanie technicznym/wizualnym). A. Powiedzcie proszę, czy waszym zdaniem taka zmiana przyniosłaby zauważalną poprawę w komforcie użytkowania, czy też cały ten upgrade jest mocno bez sensu? B. Jeszcze odnośnie korby (FC-M311), jest ona dedykowana napędom 7/8 rz. Wiem z forum, że działa z rozwiązaniami 9rz, tylko nie jestem pewien jak dobrze działa (czy "tak se", czy też kulturze pracy nie można praktycznie nic zarzucić i niewiele się różni od "pasujących" rozwiązań ?). C. Rozumiem, że instalacja kasety 9rz w rowerze starszego typu (rozmiar tylnych widełek 135 mm) nie stanowi problemu ? (tj linia łańcucha itd)? W sumie obecnie mam na bębenku podkładkę, lub dwie D. Teoretycznie dla FC-M311 powinien być suport 122.5 mm (zalecany BB-UN26 lub BB-UN100), ja zdecydowałem się na (chyba) trochę lepiej wykonany BB-UN55 różniący się 0,5mm, ta nieścisłość miałaby wpływ na pracę całości ? (teraz działa OK, minimalne ocieranie o przedni wózek przy niektórych skrajnych tarczach, ale to ja osobiście montowałem i regulowałem, pewnie można poprawić). Byłbym bardzo wdzięczny za wszelkie porady i wskazówki, dzięki.
Dokumosa Napisano 13 Maja 2020 Napisano 13 Maja 2020 Przede wszystkim określ co chcesz konkretnie uzyskać pisząc o kulturze pracy? Czy obecnie odczuwasz jakieś niedomagania związane z napędem? Np. przeskakiwanie co 2 przełożenia, niechętna zmiana w dół lub w górę na niektórych przełożeniach, jakieś dziwne dźwięki towarzyszące zmianom itp... No i prawda jest taka, że z taką przerzutką zmiana manetki wiele (nic) nie pomoże. Założyłbym deorkę 590 (absolutnie nie 591) i manetki (nie klamkomanetki) również z serii m590 (ew. jak trafisz to xt 760/770) + zmiana kasety i łańcucha na 9s.
Robman Napisano 13 Maja 2020 Autor Napisano 13 Maja 2020 48 minut temu, Dokumosa napisał: Przede wszystkim określ co chcesz konkretnie uzyskać pisząc o kulturze pracy? Czy obecnie odczuwasz jakieś niedomagania związane z napędem? Np. przeskakiwanie co 2 przełożenia, niechętna zmiana w dół lub w górę na niektórych przełożeniach, jakieś dziwne dźwięki towarzyszące zmianom itp.... Odpowiadają trochę humorystycznie, żeby było milej . Przypadłości o których wspomniałeś to chyba kwestia złej techniki zmiany przełożeń (pod mocnym obciążeniem, nieraz nie do uniknięcia w sumie, im wyższy model tym pewnie zgrzyt mniejszy, mniej dotkliwy) lub zużycia napędu (przeskakiwanie). U mnie wszystko działa, ale odnoszę wrażenie że mogłoby znacznie lepiej. Obrazowo mówiąc, powiedzmy teraz mam forda fiestę, może udałoby się (w pewnych aspekcie - zmiana biegów) uzyskać forda scorpio. Jeden i drugi dojedzie A->B, ale ten drugi trochę bardziej komfortowo. A wracając na ziemię, obecnie chyba bardziej mogę narzekać na działanie przedniej przerzutki + manetki. Jest właśnie trochę "toporne". Manetka ma długi skok itd. Oczywiście wszystko działa. BTW, teraz dopiero zobaczyłem że Acera FD-T3000 obsługuje zębatki 44-48T (ja mam 42) więc może nie uda się wyeliminować ocierania o wózek całkowicie (to kompletnie niezwiązane z manetkami, wiem). Ale komfort obsługi jest w sumie identyczny jak przy starej korbie 48x38x28 (tj miejscami "średni"). Rozwiązanie 1 & 2 (tj DEORE XT ST-M739 itp.) raczej odrzucamy (koszt absurdalny). BTW, to by w ogóle działało ? Napisałeś że "z taką przerzutką zmiana manetki wiele (nic) nie pomoże". Doprawdy ? Raczej sądziłem, że wyższe grupy to przede wszystkim trwałość (ważne) oraz niższa waga (kompletnie bez znaczenia dla mnie). Pewnie również trochę szybsza i precyzyjniejsza od mojej nieszczęsnej acery, ale tak naprawdę czy różnica byłaby tak mocno widoczna ? Sądziłem, że właśnie manetki będą znacznie bardziej odczuwalnym usprawnienie, prawie spektakularnym Zostaje więc rozwiązanie 3 & 4. Tak jak napisałem, z nowej kasety (9rz) w sumie bardzo bym się ucieszył, tylna przerzutka to powiedzmy 100zł jeśli dobrze bym poszukał. W sumie rozwiązania 3 bym nie odrzucał (ST-M510). Wiem że polecanym rozwiązaniem jest obecnie rozdzielanie klamek&manetek, ale to chyba chodzi głównie o kwestię ewentualnego uszkodzenia całości, prawda ? Ja tak użytkuję rower, że jest to mało prawdopodobne (hehe, nie jeżdzę jak emeryt ). Chyba, że SL-M590 jest znacznie lepsze niż ST-M510 (jako manetka)? No więc jak to by było z tym rezultatem finalnym po upgradzie ? Jak obecnie zmiana "tylnego" biegu to powiedzmy 7-8/10 (kaseta), natomiast przedniego to 5/10 (korba), to po tych zmianach uzyskał bym przy obu manetkach ~8-9/10 ? (powiedzmy taki obrazowy przykład) ? Czy to tylko mrzonki ? PS. nie jestem pewien jak to będzie z tą przednią przerzutką (nawet bez tego upgradu). Muszę to skonsultować z serwisem. Bo rozmiar korby jest super, więc on musi zostać. Ale wiem, że nawet pasująca idealnie przerzutka do tej korby + posiadana manetka (ST-EF500) to zestaw "bez rewelacji".
SoloTM Napisano 13 Maja 2020 Napisano 13 Maja 2020 St-m739 to są ( poza xtr ) najlepsze klamkomanetki 3x8 pod v brake. Natomiast cena jest absurdalna. Polowac na nie i można za 150 pln wyrwać. Niestety polowac trzeba wytrwale. Poczułbyś różnicę sporą po wymianie samych tych klamkomanetek. Skok dźwigni przerzutek jest bardzo przyjemny, miękki i precyzyjny. Konstrukcja pancerna. Dodatkowo klamki, które są w tych klamkomanetkach są również jedne z najlepszych pod v brake. Na tych samych szczękach hamulca + st-ef500 vs st-m739 jest różnica spora. Mocniejszy hamulec jest. Tańszym rozwiązaniem jest faktycznie zakup klamkomanetek 3x9 - najlepiej st-m570 lub st-m750 ( również trzeba polować na łdny stan i db cenę 100-200 pln ) do tego kaseta, łańcuch 9 sp. Korba fc-m311 poradzi sobie z łańcuchem 9 sp. Przerzutka tylna również. Suport powinien być dla w/w korby ( wg. shimano ) 123 mm ( i taki robi shimano ) reszta robi 122,5 co jest pomijalną różnicą. i potocznie i praktycznie mówi się 122,5 mm. BB-un55 jest duuuużo lepszym suportem od un26/100. Natomiast do przemyślenia jest długość osi. ( chodzi o linię łańcucha ) Ja włozyłbym krótszy 118-120 mm ( równiez jakiś dobry suport, ale nie shimano ) Przerzutka tylna to zmienic na rd-m591 ( nie rd-m592 ) - @Dokumosa na pewno to miał na myśli. 2 minuty temu, Robman napisał: Acera FD-T3000 obsługuje zębatki 44-48T (ja mam 42) więc może nie uda się wyeliminować ocierania o wózek całkowicie tu faktycznie masz przerzutkę dla korb 48/36/26 i 44/32/22 ale jak to sobie poradzi z 42/32/22 to do końca nie wiem. Powinno być dobrze. ( ale nie musi ) Co do korby i suportu to jeśłi zakładasz wymianę - to można to przemyśleć. Dobre korby na kwadrat to fc-m570 lub fc-m750 ( za ładną trzeba zapłacić od 100 do 200 pln ) ale wtedy suport o dł. osi 110,5 mm trzeba do nich. Ewentualnie nowa fc-mt300 44/32/22, która z suportem kosztuje 200 pln. Rownież w obu przypadkach odczułbyś różnicę.
abdesign Napisano 13 Maja 2020 Napisano 13 Maja 2020 To ja przepraszam z góry ale z prywatą: A nie chcesz zestawu - klamki sram 9.0 tudzież deore m510 i manetki sl-m660? albo sl-m750? ... albo któreś z klamek manetki sl-4600 plus kasetę 10s?
Dokumosa Napisano 13 Maja 2020 Napisano 13 Maja 2020 @SoloTM Masz rację, pomieszałem numerację, chodziło mi o podstawową m591 bez "mitycznego shadow" bo będzie działać z taką rozpiętością kasety lepiej a poza tym jest mniej problematyczna w ustawianiu. @Robman Wyższe grupy to kiedyś była wyższa trwałość, ale te czasy już się dawno skończyły. Deorka ma mocniejszą sprężynę dzięki czemu łańcuch się będzie nieco mniej telepał i zmiana przełożeń powinna być odrobinę szybsza (powinno to działać mniej leniwie). Manetki m770 mają instant-release i to odróżnia je od m590 (rzecz jasna jeszcze charakterystyka pracy samych dźwigni). Ale wpływu na poprawność przełożeń względem m590 nie uświadczysz. Co do klamkomanetek z wysokich grup to patrząc na ich ceny uważam, że lepiej zrobić upgrade do 10s z przerzutką i manetką xt i dobrymi klamkami.
Robman Napisano 13 Maja 2020 Autor Napisano 13 Maja 2020 dzięki chłopaki za duży odzew. Re: abdesign -> PM 2 godziny temu, SoloTM napisał: Tańszym rozwiązaniem jest faktycznie zakup klamkomanetek 3x9 - najlepiej st-m570 lub st-m750 ( również trzeba polować na łdny stan i db cenę 100-200 pln ) do tego kaseta, łańcuch 9 sp. 1 godzinę temu, Dokumosa napisał: @SoloTM Masz rację, pomieszałem numerację, chodziło mi o podstawową m591 bez "mitycznego shadow" bo będzie działać z taką rozpiętością kasety lepiej a poza tym jest mniej problematyczna w ustawianiu. @Robman Wyższe grupy to kiedyś była wyższa trwałość, ale te czasy już się dawno skończyły. Deorka ma mocniejszą sprężynę dzięki czemu łańcuch się będzie nieco mniej telepał i zmiana przełożeń powinna być odrobinę szybsza (powinno to działać mniej leniwie). Manetki m770 mają instant-release i to odróżnia je od m590 (rzecz jasna jeszcze charakterystyka pracy samych dźwigni). Ale wpływu na poprawność przełożeń względem m590 nie uświadczysz. Co do klamkomanetek z wysokich grup to patrząc na ich ceny uważam, że lepiej zrobić upgrade do 10s z przerzutką i manetką xt i dobrymi klamkami. OK, dzięki na namiar na konkretne modele manetek. Niektóre widzę są dostępne w niezłym stanie na allegro (jesli uzywki to chyba tam bym kupował - ochrona kupujących itd). Tak z ciekawości: - shadow znaczy że przerzutka jest bardziej kompaktowa (ukryta), niby trudniej gdzieś grzmotnąć ? Nie miałem pojęcia, że jest trudniejsza w ustawieniu. To dlatego rd-m592 jest niepolecana ? Wow, jest (quick specs) bardzo podobna do rd-m591, minimalnie droższa - to myślałem że lepsza - instant-release znaczy że manetka "już działa" w momencie wciskania, a nie powrotu dzwigni (coś w ten deseń) ? Tak z ciekawości, moja acera RD-M360 coś takiego "by łyknęła" ? - sprzęgło to o ile wiem mechanizm naprężający (czyli mniej bicia w ramę) ? Dla mnie w sumie nie must-have, ale fajnie jak jest. Tutaj chyba jest niezłe zamieszanie, która przerzutka która to ma, a która nie (czy też "łatwo" poznać - np wszystko od deore czy slx lub xt w górę) ? - odnośnie kaset 10rz - czy one wymagają specjalnego bębenka, czy też "zwykły" obsłuży 8,9 oraz 10 rz ? 3 godziny temu, SoloTM napisał: Korba fc-m311 poradzi sobie z łańcuchem 9 sp. Przerzutka tylna również. Rozumiem, że kultura pracy będzie zadowalająca (tj odnośnie korby 7/8rz i łańcucha 9rz). Rozumiem, że łańcuch 10rz to już absolutnie NIE ? Stwierdzenie "Przerzutka tylna również" jest tutaj trochę niejasne. Chodzi o to, że Acera RD-M360 działałaby razem z łańcuchem 9rz (gdyby ktoś miał taki kaprys), a nie że działałaby razem z kasetą 9rz, tak ? 3 godziny temu, SoloTM napisał: Natomiast do przemyślenia jest długość osi. ( chodzi o linię łańcucha ) Ja włozyłbym krótszy 118-120 mm ( równiez jakiś dobry suport, ale nie shimano ) Chyba masz dużo racji. Ale kompletnie nie rozumiem dlaczego ..... Obecnie mam zamontowane chyba dwa dystanse przy kasecie (aby pasowała 7rz na bębenek). Czyli kaseta jest odsunięta dobrych kilka mm od środka piasty. A mimo to, największy problem jest przy przełożeniach 1-1 oraz nawet 1-2 (czyli najmniejsza zębatka korba, dwie największe na kasecie). Gdy pozbędę się tych dystansów (bo korba 9rz), to przecież będzie masakra. Hmm, nie wiem czy uda się wtedy to cholerstwo (przednią przerzutkę przy moim suporcie 122.5mm wyregulować). Obawiam się, że będzie mega problem. Suport 118-120 mocno by poprawił sytuację. Tylko jak się to ma do zalecanego suportu 123mm, nie rozumiem tego. BTW, z tego co pamiętam linia łańcucha przy suporcie to praktycznie idealnie 50mm (mierzone kiedy rower "do góry nogami"), mierzy się też odległość przy kasecie ? 4 godziny temu, SoloTM napisał: tu faktycznie masz przerzutkę dla korb 48/36/26 i 44/32/22 ale jak to sobie poradzi z 42/32/22 to do końca nie wiem. Powinno być dobrze. ( ale nie musi ) Jeśli chodzi o tą kompatybilność mojej obecnej Acera FD-T3000 z FC-M311 42x32x22 to jeśli zmiany biegów są w miarę OK (tj. tak jak napisałem, bez jakichś luksusów, trochę topornie ALE jednocześnie bardzo podobnie do opcji z korbą 48x38x28, czyli pasującą), jednocześnie działa zawsze i bezawaryjnie (powiedzmy już przez 1k km) to mogę przyjąć, że ten tandem "ujdzie w tłumie", czy też wartałoby zacząć poszukiwanie następcy ? Oraz, co również istotne dla mnie, jak to się ma do ewentualnej współpracy FD-T3000 & FC-M311 42x32x22 z jakąś wypasioną manetką, czy w takim razie ogólny efekt będzie mniej powalający oraz sama zmiana biegu (przy korbie) nie będzie tak "przyjemna, miękka i precyzyjna" ? 3 godziny temu, SoloTM napisał: Co do korby i suportu to jeśłi zakładasz wymianę - to można to przemyśleć. Dobre korby na kwadrat to fc-m570 lub fc-m750 ( za ładną trzeba zapłacić od 100 do 200 pln ) ale wtedy suport o dł. osi 110,5 mm trzeba do nich. Ewentualnie nowa fc-mt300 44/32/22, która z suportem kosztuje 200 pln. Acera FC-MT300 3x9 170mm 44/32/22 z tego co widzę, kosztuje nawet <150zł. O kurczę, to w sumie koszt FC-M311 + BB-UN55 (ja to wymieniałem na raty, najpierw suport, później korba, ale sądziłem że koszt zintegrowanej osi jest znacznie wyższy). Z tym, że w moim przypadku chyba wartałoby jeszcze wykonać planowanie mufy suportu aby być pewnym , że to będzie wszystko hulać OK.
Dokumosa Napisano 13 Maja 2020 Napisano 13 Maja 2020 Shadow poza marketingowym bełkotem nie działa poprawnie z kasetami o dużej koronce mniejszej niż 34. Dodatkowo nie posiada sprężyny zapewniającej optymalne ustawienie górnego kółka (tak, te stare same się adaptowały) tylko "magiczną", regulacyjną śrubę B. Sprzęgło występuje dopiero w przerzutkach 10s. Instant-release będzie działał z acerą, ale IMHO te manetki potrzebują mocnej sprężyny w przerzutce żeby praca była jak należy.
SoloTM Napisano 13 Maja 2020 Napisano 13 Maja 2020 Godzinę temu, Robman napisał: - instant-release znaczy że manetka "już działa" w momencie wciskania, a nie powrotu dzwigni (coś w ten deseń) ? to tylko w xt i to tych nowszych sl-m770 ( drogo ) I są to same manetki - klamkomanetek nie było - tzn. były ale mechaniczne i hydrauliczne dual controle. Klasyczne klamkomanetki skończyły się na st-m750. Godzinę temu, Robman napisał: Rozumiem, że kultura pracy będzie zadowalająca (tj odnośnie korby 7/8rz i łańcucha 9rz). Rozumiem, że łańcuch 10rz to już absolutnie NIE ? Stwierdzenie "Przerzutka tylna również" jest tutaj trochę niejasne. Chodzi o to, że Acera RD-M360 działałaby razem z łańcuchem 9rz (gdyby ktoś miał taki kaprys), a nie że działałaby razem z kasetą 9rz, tak ? Rd-m360 będzie działać zarówno z manetkami/klamkomanetkami jak i kasetą, łańcuchem 9 sp. Godzinę temu, Robman napisał: - odnośnie kaset 10rz - czy one wymagają specjalnego bębenka, czy też "zwykły" obsłuży 8,9 oraz 10 rz ? nie wymagają - 10 rz kaseta ( jak i 11 rz mtb ) wchodzi na klasyczny bębenek Godzinę temu, Robman napisał: Tutaj chyba jest niezłe zamieszanie, która przerzutka która to ma, a która nie (czy też "łatwo" poznać - np wszystko od deore czy slx lub xt w górę) ? shadow + ( to jest sprzegło ) to tylko od 10 sp przerzutek ( i to tez nie wszystkie ) - jest to widoczne natomiast na 1 rzut oka. Sprzęgło to taka charakterystyczna "bulwa" Godzinę temu, Robman napisał: Chyba masz dużo racji. Ale kompletnie nie rozumiem dlaczego ..... No to po kolei. Linia łańcucha to odległość od środka suportu - mufy ramy ( środka roweru ) do krawędzi środkowej koronki korby ( w korbach 3 rzędowych ). I zalecana przez shimano wynosi 50 mm. Kiedyś shimano zalecało wymiennie 47,5 mm lub 50 mm. Ale jak weszły na rynek korby ze zintegrowaną osią to musieli wybrać i wybrali 50 mm. Natomiast mając suport na kwadrat czy octalink ( na upartego dla korby ze zintegrowaną osią też można to zrobić ) wybierając długość osi decydujemy o linii łańcucha. Co nam daje LL 47,5 mm zamiast 50 mm w korbie 3 rz ? Daje to, że przekosy są mniejsze. Tzn. z linią łańcucha 50 mm środkowa koronka korby wcale nie jest ( patrząc w linii ) na środku kasety tylko jest przesunięta na zewnątrz. Dopiero LL 47,5 mm ustawia ją prawie na środku. I generalnie sprowadza się to do tego, że np. ze środkowej koronki korby można uzywać całej kasety bez ocierania łańcucha o przednią przerzutkę ( jej zewnętrzne prowadnice - klatkę ) a także np. na największej koronce korby można dać z tyłu na większe niż 3-4 najmniejsze i również łańcuch nie ociera. Linia łańcucha ( LL ) jest również z tyłu, mierzy się ją inaczej, ale u Ciebie to bez znaczenia bo masz właściwą. Podkładka na bębenku umożliwiająca montaż kasety 7 sp na bębenku 8/9/10 sp niczego tu nie zmienia. I tak przykładowo dla korby fc-m311 suport o dł osi 123 ( 122,5 mm ) zrobi LL 50 mm, a z długością 118-120 mm ( tu są drobne różnice u różnych producentów ) zrobi LL 47 -48 mm. Można zrobić nawet 46 mm* i nic złego się nie stanie - gorsza już jest LL 50 mm niż 46 mm. Godzinę temu, Robman napisał: Z tym, że w moim przypadku chyba wartałoby jeszcze wykonać planowanie mufy suportu aby być pewnym , że to będzie wszystko hulać OK. Jak mufa jest ok z wyglądu, nieobita, równa to nie trzeba. /edit * z mniejszą linią niż 50 mm trzeba uważać tylko gdy mamy ramę gdzie rura podsiodłowa jest najgrubsza czyli 34,9 mm oraz mamy przerzutkę przednia typu top swing. Wtedy często bywa, że nie można wystarczająco blisko wychylić wózek przerzutki w kierunku ramy ( wyregulowac przerzutki ogranicznikiem, śrubą L ) gdyż przerzutka oprze się o ramę. Oraz druga opcja wykluczająca LL mniejsza niż 50 mm - max grube dl anaszej ramy opony klockowe z klockami po bokach - wtedy takie klocki minimalnie ( rzecz o 1 mm idzie ) potrafią szarpać/ocierać o przednia rpzerzutkę gdy jest na najmniejszej koronce. /edit2 Jak się umiejętnie dobierze wszystko ( przednią przerzutkę i linię łańcucha ) to można w napędzie 3x zrobić tak, że nie ociera na żadnej, zupełnie dowolnej kombinacji. 3x1, 2x9, 2x1, itp.
uzurpator Napisano 13 Maja 2020 Napisano 13 Maja 2020 Zawsze, ale zawsze na tym forum bawi mnie te brandzlowanie się trupami. Tak, 25 letnie manetki. świetna inwestycja
SoloTM Napisano 13 Maja 2020 Napisano 13 Maja 2020 Tak to jest, że niektórzy wolą 20 letnie manetki deore lx made in japan za 100 pln niż nowe alivio za 130 made in china. I inwestycja zgoda. Za rok, dwa sprzedadzą za 100 pln te lx-y, a alivio za 60.
Robman Napisano 29 Maja 2020 Autor Napisano 29 Maja 2020 Kilka słów podsumowania, co takiego wyszło z tego pomysłu wymiany manetek. Kupiłem te klamkomanetki st-m510 podlinkowane w pierwszym poście. O ile mi wiadomo, manetki są bardzo przyzwoite, klamki bez rewelacji. Klamek hamulcowych nie będę na razie komentował, bo "pokombinuję" jeszcze z obecnymi szczękami, ale z manetek jestem bardzo zadowolony. Nawet chyba efekt przerósł moje oczekiwania. Wymieniłem również tylną przerzutkę na rd-m591, więc "tył" śmiga w moim mniemaniu idealnie, natomiast "przód", co do którego miałem największe wątpliwości jaki będzie rezultat, moim zdaniem też "zmienia się" bardzo przyzwoicie. Sądzę, że można by go scharakteryzować określeniem użytym przez @SoloTM , że skok dźwigni przerzutek jest bardzo przyjemny, miękki i precyzyjny (to akurat dotyczyło st-m739, ale moim zdaniem te st-m510 działają równie elegancko). Zwłaszcza, jak porównuję to z tymi nieszczęsnymi st-ef500. Gdyż z poprzednim setupem działało to po prostu słabo. Za każdym razem, jak na przykład miałem wrzucić łańcuch na największą zębatkę z przodu, mój lewy kciuk błagał mnie abym tego nie robił, żeby nie bolało . Efekt był taki, że jak nie miałem przed sobą "naprawdę długiej prostej", to najczęściej jechałem już na sporym przekosie 2-7, czyli cały czas środkowej zębatce z przodu. Teraz bez wahania korzystam z całej rozpiętości korby, gdyż zmiana biegu jest po prostu przyjemna. Oczywiście to, czy taki lub podobny upgrade jest zasadny (również z ekonomicznego punktu widzenia), to już jest sprawa mocno indywidualna, ja tylko opisuję pierwsze wrażenia i jestem zdania, że nie była to zmiana tylko dla zmiany (co mnie oczywiście bardzo cieszy). Po prostu efekt jest mocno zauważalny. Dziękuję bardzo wszystkim doradzającym, szczególnie forumowiczom @SoloTM oraz @abdesign za masę wskazówek, również via PM. W dniu 13.05.2020 o 23:58, uzurpator napisał: Zawsze, ale zawsze na tym forum bawi mnie te brandzlowanie się trupami. Tak, 25 letnie manetki. świetna inwestycja Obawiam się, że będę musiał to skomentować. Ja z kolei dziwię się, że bywalec forum z tak długim stażem udaje, że nie zrozumiał mojego pierwotnego pytania (o upgrade). Przecież oczywistym jest, że ja nie szukałem sposobu na lokatę kapitału, ale usprawnienia osprzętu. Stan tym wspomnianych st-m510 (ku mojemu zaskoczeniu) jest praktyczne dziewiczy, więc sądzę że będę się z nich długo cieszył. To jednak dość dobrze wykonana część mechaniczna, która zdecydowanie wolniej się starzeje niż np. sprzęt elektroniczny (przykładowo kupując kilkuletnią komórkę można się niemile rozczarować, że nie jest tak emejzing jak w opowieściach)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.