Skocz do zawartości

[Klamkomanetka] Wymiana 8 rz. na 9 rz.


pacula79

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć wszystkim. 

Posiadam w swoim rowerze napęd Shimano 8 rzędowy.

Klamkomanetki Shimano ST-EF65 3x8 , chciałbym zastąpić klamkomanetkami  Shimano Alivio ST-T4000 3x9, ponieważ prawa manetka została uszkodzona podczas upadku. Ze względu na to, że za jakiś czas będę wymieniał i tak napęd ( z powodu zużycia) na 9 rzędowy, chciałbym teraz już nie inwestować w klamkomanetki 3x8 ,tylko 3x9. Problem polega na tym, że nie wiem czy te klamkomanetki Alivio 3x9 będą współpracowały ( do czasu kiedy wymienię napęd) z tym napędem, który właśnie posiadam czyli 3x8. 

Napisano

Po normalnym podpięciu linki do przerzutki nie będzie to dobrze chodzić (zębatki w kasecie 8rz są w większych odstępach niż w kasecie 9rz).

Ale jest pewien trick, który być może zadziała jako tymczasowe rozwiązanie. Polega on na innym zamocowaniu linki do przerzutki (bliżej punktu obrotu). Chodzi o skrócenie długości dźwigni. 

W poniższym artykule znajdziesz to pod hasłem "aleternate cable routing - position B". Osobiście nie sprawdzałem akurat tego, ale np. "position C" całkiem dobrze działa w konfiguracji Shimergo (klamkomanetki Camagnolo 10s, napęd Shimano 8s), gdzie mamy sytuację odwrotną i chodzi o wydłużenie dźwigni. 

https://www.sheldonbrown.com/drivetrain-mixing.shtml

Jaką masz tylną przerzutkę, bo Shimano trochę zmieniło te blaszki mocujące linkę i nie zawsze będzie tak samo?

Napisano

A może przy okazji zmiany rozważysz osobno klamki i osobno manetki? Przerzutkę masz dobrą, kup dobre manetki np. deore 3x9 z nowych lub deore lx/xt 3x9 z używanych, kasetę 9s, łańcuch 9s i do tego klamki np. Avid fr5. Nie ma sensu ponownie pchać się w klamkomanetki. Manetka shimano 9s nie zadziała dobrze z kasetą 8s choćbyś nie wiem, co robił.

Napisano

Jeśli zostaniesz przy v brejkach to poluj na st-m570  lub st-m750.  Klamki w lx są bardzo ok, a w xt to jedne z najlepszych klamek ever. ( avid fr wysiada )

A kompatybilności z kasetą 8 sp bez jakiś kombinacji nie będzie. Najlepiej od razu kasetę i łancuch.

Napisano
10 minut temu, KurczakNorris napisał:

A może przy okazji zmiany rozważysz osobno klamki i osobno manetki? Przerzutkę masz dobrą, kup dobre manetki np. deore 3x9 z nowych lub deore lx/xt 3x9 z używanych, kasetę 9s, łańcuch 9s i do tego klamki np. Avid fr5. Nie ma sensu ponownie pchać się w klamkomanetki. Manetka shimano 9s nie zadziała dobrze z kasetą 8s choćbyś nie wiem, co robił.

A co powiesz na takie klamkomanetki Shimano model Deore LX ST-M580 Dualcontrol.?

Mam jeszcze pytanie.  Czy korba Shimano FC M311 będzie współpracować z napędem 9s? 

Napisano

Dual controle trzeba polubić, ( jak nie polubisz to będzie lipa )  ponoć najlepiej sprawdzają się z przerzutką tylną z odwrotną sprężyną ( low normal, rapid rise ) ale działają oczywiście i z przerzutkami z  normalnymi sprężynami. Ceny dual controli nawet nowych lub prawie nowych są bardzo niskie.  Ponoć nie są pancerne w sensie żywotności, luzy powstają, ale nie jest tak, że bardzo szybko padają. ( choć szybciej od klasycznych klamkomanetek )

fc-m311 z 9 sp owszem.

Napisano

Daj spokój z dual control. Weź klasyczne manetki. Jeśli już musisz klamkomanetki (tylko po co?) to szukaj używanych deore lx 3x9. Najlepiej zrobisz biorąc klamki osobno i manetki osobno. W razie awarii wymieniasz tylko zepsutą część a nie całą klamkomanetkę. Jakby co, mam gripshifty sram attack 3x9 pod shimano w dobrym stanie. Chcesz, to pisz na priv.

Napisano

Nurtuje mnie jeszcze jedna kwestia. Chodzi mi o tą korbę , którą posiadam. Kolega wyżej napisał, że będzie ona pasowała do napędu 9rz. Więc czy kupując korbę typowo pod napęd 9 rz. nie jest ona inaczej skonstruowana pod kątem grubości zębów itp.? Jaka tak naprawdę jest różnica w korbach 8 rz. i 9 rz.

Napisano

Trochę inny profil zębów ( głównie przez to, że korba coraz lepsza ) oraz odległość między koronkami korby ( bo łancuch trochę węższy ) Ale generalnie korby 8 rz dają radę z łańcuchem 9 rz.

Napisano

Ok. To teraz wiem na czym stoję i nie muszę się martwić, że coś ulegnie uszkodzeniu, bo to kolejny wydatek. A jak to mówią... chytry dwa razy traci. 

  • Mod Team
Napisano

Korba 8 i 9s może być stosowana wymiennie.

Manetki 9s czy też klamkomanetki nie będą współpraciwały z kasetą 8s.

Polecam zrobić tak jak koledzy już napisali - zakup oddzielnie klamek i manetek, wtedy masz dużo większe pole do wyboru, wymian, a w razie przesiadki na hamulce tarczowe hydrauliczne nie musisz zmieniać manetek.

Napisano

Tylko w dobrym stanie manetki deore lx  sl-m570 można kupić za 100-120 pln, a klamkomanetki de facto za tę samą kwotę.  Jeśli mamy v brejki to nie mówmy o tarczach bo koszt piast, obręczy ( de facto kół ) oraz hamulców, tarcz jest bardzo duży i mało kto pakuje się w takie koszty ( no chyba, że ktoś zamierza - wtedy manetki i klamki  kupić osobno )

Bywa ( to tak na marginesie ) że mając korbę 9 rz i łańcuch 8 rz to przy przekosach ten szerszy łańcuch potrafi ocierać o sąsiednią koronkę korby. Np. przy 2x8. Ale w drugą stronę ( korba 8 rz i łańcuch 9 rz ) zawsze to działa.

  • Mod Team
Napisano

Zgadza się, ale nie zawsze musimy to robić w jednym rowerze. A fajnie mieć więcej możliwości. Chociażby można niezależnie od siebie ustawić położenie klamek względem manetek itd.

Nie zdarzyło mi się, żeby łańcuch 8s na korbie 9s ocierał o sąsiednią tarczę korby, a parę takich kombinacji przerobiłem.

Napisano

Jak zmniejszymy linię łańcucha do 47,5 ( a na pewno przy niższej ) to przy korbie - konkretnie fc-m470 ( 48/36/26 ) i kasecie hg51-8 i łańcuchu kmc x8.ociera;)

  • Mod Team
Napisano

Używałem korby Shimano Deore M590 (44/32/22) z kasetą Shimano i Sram 8s (11-32) - nic nie ocierało z łańcuchem KMC X8.

Ostatnio ta sama korba z karetą Shimano 9s (11-32), łańcuch Shimano HG-53 - nic nie ocierało.

Linia łańcucha cały czas taka sama, nie przekładałem żadnych podkładek pod suportem itp. A ocieranie bym na pewno usłyszał, bo raz że jestem przewrażliwiony na wszelkie strzelania i ocierania w rowerze i ma być zawsze cicho, a dwa jeździłem w 85% czasu na zębatce 32T przy przerzucaniu łańcucha po całym zakresie kasety i na pewno coś bym usłyszał, a tu cicho sza :)

Napisano

Bo linia łańcucha 50 mm. ;) ale jak byś przełożył podkładkę na lewą stronę uzyskując 47,5 mm to mogłoby się okazać że przy 2x8 będzie haczyło o koronkę 44 korby.

/edit

Bo z linią 50 mm mieć cały zakres kasety na środkowej koronce korby to praktycznie niemolziwe - bez ocierania łańcucha o wózek przedniej przerzutki - stąd linia 50 mm w korbach 3x jest do bani.

Napisano

Bo Shimano zanim wprowadziło korby ze zintegr. osią dopuszczało dwie linie łańcucha 47,5 oraz 50 mm ( i tak np. projektowało przednie przerzutki, które świetnie radziły sobie z obiema liniami ) a jak weszły korby ze zintegrowana osią to musieli wybrać i wybrali 50 mm. ( i przednie przerzutki z tych grup już nie radzą sobie tak dobrze z ll 47,5 mm ) ale można to wymusić - ll 47,5 mm dla tych korb przekladajac podkladkę.  Jak mówilem 50 mm jest gorsza od 47,5 mm  bo przy przekosach lanuch ociera o wozek przedniej przerzutki. np. 3x3 już ociera ( przy 50 mm ) a nawet 3x4. Przy 47,5 mm tak się nie dzieje.  ( + na środkowej pelen zakres bez ocierania )

Napisano
11 minut temu, SoloTM napisał:

Tylko w dobrym stanie manetki deore lx  sl-m570 można kupić za 100-120 pln, a klamkomanetki de facto za tę samą kwotę.  Jeśli mamy v brejki to nie mówmy o tarczach bo koszt piast, obręczy ( de facto kół ) oraz hamulców, tarcz jest bardzo duży i mało kto pakuje się w takie koszty ( no chyba, że ktoś zamierza - wtedy manetki i klamki  kupić osobno )

Bywa ( to tak na marginesie ) że mając korbę 9 rz i łańcuch 8 rz to przy przekosach ten szerszy łańcuch potrafi ocierać o sąsiednią koronkę korby. Np. przy 2x8. Ale w drugą stronę ( korba 8 rz i łańcuch 9 rz ) zawsze to działa.

Zgadzam się tu z kolegą. 

W moim przypadku hamulce tarczowe nie wchodzą w grę. Wymiana napędu na 9s to już ostatnia " modyfikacja w tym rowerze. Na tyle na ile " mogłem ", to ulepszyłem go w porównaniu z oryginałem,  że dalsze wkładanie pieniędzy w ten rower jest nieopłacalne. Np. ze względu na rurę sterową  1 cal,  nie mam możliwości wymiany przedniego amortyzatora na lepszy.  Będę nim jeździł " do końca ". 

  • Mod Team
Napisano

@pacula79 wybór należy do Ciebie. W takim wypadku nie ma to większego znaczenia i wybrałbym to co tańsze. Zwłaszcza jeśli masz w planie za jakiś czas zmienić rower.

@SoloTM tak jak pisałem przy linii łańcucha 50 mm i napędzie 3x9 na środkowej tarczy nic nie ocierało przy całym zakresie kasety i przynajmniej dla mnie to było najważniejsze. Na blacie jeździłem maksymalnie w zakresie 3x4/5 tak by nie było zbędnych przekosów, podobnie na młynku maksymalnie na 1x6/7 i tyle uważam, że w zupełności wystarcza. Aczkolwiek przy regulacji nie wydaje mi się, że coś ocierało. Przerzutkę miałem SLX M660 Down Swing i zero problemów z ustawieniem.

Szkoda, że przerobiłem napęd na 1x9 bo tak mógłbym nagrać filmik i udowodnić, że nic nie ociera w pełnym zakresie przełożeń. :)

Napisano
Teraz, bogus92 napisał:

tak jak pisałem przy linii łańcucha 50 mm i napędzie 3x9 na środkowej tarczy nic nie ocierało przy całym zakresie kasety

to ja jeszcze się nie spotkałem z czymś takim. A już z przerzutką top swing to dam se rękę uciąć ;) Bo albo ociera przy 2x9  albo 2x1 ( zalezy jak wyregulujemy - napniemy linkę ) ale to ma wpływ potem na 3x5 np. ( bo jak ustawimy, żeby nie ocierało przy 2x9  to ociera juz przy 3x5.

  • Mod Team
Napisano

Magia ustawienia :)

Kiedyś jak będę miał czas to wrócę do przedniej przerzutki i pobawię się dodatkowo ustawieniami. Jak nie zapomnę to zdam relację.

Napisano

Cały czas brakuje moim zdaniem kluczowej odpowiedzi po co ta cała modyfikacja. 
Sens przechodzenia na napęd 9 czy 10 to np większa max zębatka  kasety czy konwersja korby i pomysł na 2x9 lub np 1x10 

 

cały czas są dostępne kasety sunrace 8s, łańcuchy 8s, i  chyba da się znaleźć manetkę też...

po co pchać się w 9s?  
Czemu 9 zamiast 8?

jaki budżet i stan reszty roweru czy ma przejechać jeszcze  np 2000  km czy tylko  lekko popedałować do zimy?
 

Napisano

Jak napęd się konczy to mozna zrobić 9 bo 1 koronka więcej ( lub gęściej upakowane przy tej samej rozpiętości kasety ) ale i dlatego, że manetki 9 sp chodzą o niebo lepiej od 8 sp. A już szczególnie klasy deore/deore lx.  St-m570 to bdb klamkomanetki. ( i manetki i dźwignie hamulca ) jak zapolowac to za 100 pln + wysyłka można wyrwać.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...