Skocz do zawartości

[Awaria] Luz na sterze - prośba o pomoc w ustaleniu przyczyny


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Proszę Was o pomoc, ja nie mam już pomysłu na ten problem…

Mam spory luz na sterze, nagrałem krótki filmik jak to wygląda: https://youtu.be/RExWNlOklR0

(w dalszej części filmiku wskazuje palcem gdzie widać luz, może nie być to dobrze widoczne na filmie).

Próbowałem już go dokręcać wg. tego co przeczytałem w internecie (dolną śrubkę poluzować, dokręcić tą środkową a następnie dolną), nie podziałało, przy okazji ukręciłem gwint i zmuszony byłem kupić nową śrubę ‘rozporową’. Na nowej luz jest taki sam. Dokładałem podkładki pod środkową śrubę ale nie wiem nawet czy to ma jakiekolwiek znaczenie.

Dodam, że rower był przeze mnie malowany więc musiał być rozkręcony, jednak to było bardzo dawno i dokładnie nie pamiętam czy może coś pominąłem przy skręcaniu i tu leży przyczyna? Nie mam doświadczenia w serwisowaniu rowerów. Dodaję galerie z paroma zdjęciami, może to przybliży rozwiązanie problemu: https://imgur.com/a/fN1jFVJ

Proszę o pomoc, może Wy coś widzicie czego ja nie dostrzegam?

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na filmiku wygląda jakby rura sterowa była na równo z mostkiem. Tak nie może być bo wtedy nie da się dociągnąć śrubą ( skasować luzu)  W takiej sytuacji kapsel zapiera się na rurze i nic nie dociąga . Daj pod mostek jeszcze jakąś podkładkę i spróbuj. No chyba że tak było wcześniej , to w takim razie problem leży gdzie indziej. Co to za stery ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Żeby skasować luz przy amortyzatorze dwupółkowym najpierw trzeba poluzować górną półkę widelca, następnie rura sterowa musi być 2-3 mm poniżej gónej krawędzi mostka. Dopiero potem skręcasz śrubą w top capie, jeśli skasujesz luz to dokręcasz półkę z powrotem i musi działać.

Zakładając oczywiście że wszystko jest poprawnie zmontowane i niczego nie brakuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Tatanka napisał:

Na filmiku wygląda jakby rura sterowa była na równo z mostkiem. Tak nie może być bo wtedy nie da się dociągnąć śrubą ( skasować luzu)  W takiej sytuacji kapsel zapiera się na rurze i nic nie dociąga . Daj pod mostek jeszcze jakąś podkładkę i spróbuj. No chyba że tak było wcześniej , to w takim razie problem leży gdzie indziej. Co to za stery ?

Rura sterowa nieznacznie wystaje poza mostek, widać to na zdjęciu. Ale rzeczywiście, przy tej nowej śrubie rozpychającej nie mogę dokręcić tej dużej nakrętki, jest lekki opór ale śruba obraca się dookoła, nie mam pojęcia dlaczego (na 'sucho' normalnie się wkręca na gwint). Próbowałem z jedną i dwoma podkładkami 5mm, dać jeszcze jedną czy to raczej bezsensu? Ster to firma Gravity, niestety nie wiem jaki dokładny model.

Teraz, bogus92 napisał:

Żeby skasować luz przy amortyzatorze dwupółkowym najpierw trzeba poluzować górną półkę widelca, następnie rura sterowa musi być 2-3 mm poniżej gónej krawędzi mostka. Dopiero potem skręcasz śrubą w top capie, jeśli skasujesz luz to dokręcasz półkę z powrotem i musi działać.

Zakładając oczywiście że wszystko jest poprawnie zmontowane i niczego nie brakuje.

O tym luzowaniu górnej półki nie wiedziałem. Jednak jak mam zrobić to żeby rura sterowa była poniżej górnej krawędzi mostka? Uciąć? Ale wydaje mi się, że przed moim rozbieraniem było tak jak jest i luzu nie było.

sterrr.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież to nie ma prawa działać. Sterówka ma być poniżej krawędzi mostka, wtedy śruba w kapslu opierając się na mostku niweluje luz. Teraz po prostu przykręcasz sobie kapsel do rury

Teraz, Maxioreq napisał:

Jednak jak mam zrobić to żeby rura sterowa była poniżej górnej krawędzi mostka? Uciąć?

Uciąć albo dołożyć podkładkę.

Teraz, Maxioreq napisał:

Ale wydaje mi się, że przed moim rozbieraniem było tak jak jest i luzu nie było.

 

Ktoś mógł to zrobić na zasadzie: założyć podkładkę, zniwelować luz, skręcić mostek, wyrzucić podkładkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bogus92

Robiłem tak ale bez odkręcania półki. Spróbuję. Z tym że, jest dziwny problem z tym kapslem, mianowicie jak włożę tą śrubę rozporową, dokręcę ją na full, nakładam kapsel, próbuje go dokręcić do końca, ale on się okręca dookoła, jest lekki opór ale mogę nim kręcić w nieskończoność. Na 'sucho' normalnie się kapsel nakręca na gwint śruby do końca. Nie mam pojęcia dlaczego tak się dzieje? Jakiś pomysł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Lawstorant @bogus92

Macie tutaj dwa zdjęcia: https://imgur.com/a/oxletJN

To co zaznaczyłem na czerwono kręcę imbusem do maksymalnego rozszerzenia się tego elementu w rurze, następnie kręcę tym czarnym kapslem, gwint łapie i kawałek się dokręca, ale dalej mogę kręcić w nieskończoność i nic. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat
13 minut temu, Maxioreq napisał:

Spróbuję. Z tym że, jest dziwny problem z tym kapslem, mianowicie jak włożę tą śrubę rozporową, dokręcę ją na full, nakładam kapsel, próbuje go dokręcić do końca, ale on się okręca dookoła, jest lekki opór ale mogę nim kręcić w nieskończoność.

 

Spokojnie, skręcałem stery w kilku rowerach i wszędzie tak jest.

 

Ale ta siła zawsze wystarcza do zlikwidowania luzu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak koledzy wyżej pisali kapsel musi się opierać na podkładce bo wtedy jest w stanie ścisnąć stery żeby zlikwidować luz. A no i rzeczą naturalną jest że trzeba półkę odkręcić od rury sterowej. Dokręcasz ją dopiero jak zlikwidujesz luz

Zerwany gwint, czy nie ta siła powinna wystarczyć do zlikwidowania luzu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli poluzujesz to co Ci wskazałem, dasz podkładkę żeby wystawała ponad rurę sterową, dokręcisz kapsel sterów do momentu zlikwidowania luzu, następnie dokręcisz wszystkie śruby górnej półki to na pewno pozbędziesz się problemu

Teraz, Lawstorant napisał:

Hmmmm, ale to jest korek rozporowy do karbonowych sterówek. Dlaczego nie masz zwykłej gwiazdki i kapsla?

Pewnie dał złe foto. Nie znam dwupółek z karbonową rurą sterową. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, ZX_agent napisał:

Jeżeli poluzujesz to co Ci wskazałem, dasz podkładkę żeby wystawała ponad rurę sterową, dokręcisz kapsel sterów do momentu zlikwidowania luzu, następnie dokręcisz wszystkie śruby górnej półki to na pewno pozbędziesz się problemu

Tak zrobię, w wolnej chwili biorę się za robotę. Dzięki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, ZX_agent napisał:

Jeżeli poluzujesz to co Ci wskazałem, dasz podkładkę żeby wystawała ponad rurę sterową, dokręcisz kapsel sterów do momentu zlikwidowania luzu, następnie dokręcisz wszystkie śruby górnej półki to na pewno pozbędziesz się problemu

Pewnie dał złe foto. Nie znam dwupółek z karbonową rurą sterową. 

On dosłownie ma ten korek rozporowy. Nie wiem jak to się trzyma metalu, ale łatwiej i pewnie byłoby z normalną gwiazdką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...