Skocz do zawartości
adam200x

[korba] dobór korby do napędu 1x8

Rekomendowane odpowiedzi

adam200x

Witam

Obecnie posiadam taki napęd:

kaseta: ośmiorzędowa  shimano cs hg40-aw

przerzutka: shimano deore LX

łańcuch: KMC x9

korba: jakaś shimano na kwadrat z której zdjąłem dwie tarcze i zostawiłem 42T

Rower uniwersalny przeznaczony dla amatora z naciskiem na to żeby miał on jakieś możliwości MTB, zjechać jakąś mniej wymagająca trasą, czasem może podskoczyć etc. Zakres biegów 1x8 mi wystarcza więc to nie problem.

Mój plan to zakup jakieś lepszej korby + tarczy narrow wide powiedzmy 38T + prowadnica łańcucha. Cel jest taki aby napęd stał się "pewniejszy" i miał możliwość ewentualnej rozbudowy do większej kasety.

Jak na razie najlepszy kandydat jakiego znalazłem to shimano zee jednak obawiam się, że przekroczyć budget. Za korbę + suport chciałbym dać do 300zł, max 400 jeśli będzie warto dopłacić.  Dł. ramienia 175, ewentalnie 170 też chyba byłoby w porządku, oraz BCD104 bo z tego co widzę tak jest robionych większość dostępnych zębatek NW.

Moja wiedza w temacie jest niewielka stąd przed wydaniem jakichkolwiek pieniędzy zapytanie o sens takiego przedsięwzięcia i czy to wszystko ze sobą będzie współgrać. Wszelkie porady mile widziane.:D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Semper_fidelis
Napisano (edytowane)

Jeździsz hardtailem czy fullem?

5 godzin temu, adam200x napisał:

Rower uniwersalny przeznaczony dla amatora z naciskiem na to żeby miał on jakieś możliwości MTB

I do tego chcesz korbę Zee. To tak jak brać buldożer by przesadzić kwiatki w ogródku.

I po co w ogóle chcesz zmieniać korbę?

5 godzin temu, adam200x napisał:

+ prowadnica łańcucha.

Zgaduję, że masz słaby napinacz w przerzutce lub zjechany napęd i dlatego spada Ci łańcuch. W dobrze działającym uniwersalnym rowerze nie potrzebna jest prowadnica. Ja w rowerze do enduro mam prowadnicę, która jest tam bardziej do ozdoby bo bez niej łańcuch spadał bardzo rzadko.

Edytowane przez Semper_fidelis

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Zee nie ma fabrycznie tarczy NW. Lepiej kupić cokolwiek (stare deore albo slx, chińczyka jakiegoś... z symetrycznym bcd 104mm (najtańsze blaty).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

Z mojego doświadczenia powiem ci że pchanie w supersztywne korby do napędu z 1xx NW jest bezzasadne. Miałem korbę HII a teraz na kwadrat i nie widzę żadnej różnicy. Ale ja jestem fanbojem starych rozwiązań. Jak nie widać różnicy to po co przepłacać??? Jak dużo skaczesz to ma to jakieś znaczenie. Drugim problemem jest dostępność dobrych korb na kwadrat ;-(((

Ważniejsza jest przerzutka ze sprzęgłem niż napinacz i korba HII. Ale to wymaga przejścia na 10b. Zyskasz większą rozpiętość przełożeń. Przechodziłem kilka etapów z napędami NW.....i 11 stała się strzałem w 10 ;-))) Ale mam GrvelowoRoboczego ściganta i tam napęd 1xx9 i na płasko jest ok, a w terenie przerzutka ze sprzęgłem mocno by się przydała. No ale projekt jest retro z korbą shimano DX i ciężko mi coś wymyślić mądrego. 

 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker
10 godzin temu, adam200x napisał:

korba: jakaś shimano na kwadrat z której zdjąłem dwie tarcze i zostawiłem 42T

Zostawiłeś ją tak jak była, czy wstawiłeś zamiast środkowej?
Napisz coś więcej o tej "pewności" napędu. Łańcuch ci spada (w jakich sytuacjach), czy w czym innym problem?

Jeżeli masz korbę ze standardowym mocowaniem (BCD 104mm), to są do dostania zębatki 38 narrow wide i to tanio.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adam200x
10 godzin temu, Semper_fidelis napisał:

Jeździsz hardtailem czy fullem?

Hardtail, inspirowane takim czymyś tylko oczywiście duzo duzoo bardziej budgetowa wersja :D

 Generalnie nigdy za bardzo nie interesowałem się rowerami od strony technicznej ale teraz mnie tchnęło żeby trochę ubgradować mojego starego hardtaila którym jeżdżę na codzień.

Łańcuch jak dotąd nie spada ale się naczytałem, że przy takim napędzie powinna być zębatka NW i stąd nie jestem go pewny. Jedyny problem to taki, że zdarza się mu lekko zacinać/podskakiwać podczas jazdy ale to chyba kwestia wyczyszczenia wszystkiego i wyregulowania przerzutki. 

Kolejna sprawa to, że od skakania wyrobił się kwadrat w lewej korbie i korba po prostu spadła, musiałem założyć inną. Pomysł był taki że korba z HII będzie wytrzymalsza i będę mógł założyć na nią zębatkę NW ale może to shimnano zee rzeczywiści przesada i bardziej pasowałoby coś z niższej półki.

4 godziny temu, zekker napisał:

Zostawiłeś ją tak jak była, czy wstawiłeś zamiast środkowej?

Tam gdzie była.

 

4 godziny temu, zekker napisał:

Jeżeli masz korbę ze standardowym mocowaniem (BCD 104mm), to są do dostania zębatki 38 narrow wide i to tanio.

Taki był plan na początku ale zmierzyłem i korba ma mocowanie BCD102 i takiej zębatki nie szło znaleźć.

 

4 godziny temu, woojj napisał:

Ważniejsza jest przerzutka ze sprzęgłem niż napinacz i korba HII. Ale to wymaga przejścia na 10b. Zyskasz większą rozpiętość przełożeń. Przechodziłem kilka etapów z napędami NW.....i 11 stała się strzałem w 10 ;-)))

Tylko że przejście na x10 czy x11 to juz praktycznie cały napęd nowy a na to na razie $ brak. 

Po dalszych rozmyśleniach celowałbym bardziej w jakąś tańszą korbę  z Hollowtech shimano deore etc.(jaką?) i mocowaniem BCD104 i do tego zębatka NW. Ma to sens ? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Masz kilka możliwości:

- korba HT2 3x i montaż blatu NW w miejsce środkowego

- korba HT2 2x i montaż blatu NW w mejsce dużego + podkładki pod blat

- korba HT2 1/2x z niesymetrycznym BCD (shimano 6/7/8000) i montaż blatu dedykowanego

- korba HT2 1/2x pod wielowpust (nowe shimano, sram, rf, e13 i wiele wiele innych jednak każdy ma swój interfejs wielowpustu)

Pierwsze dwie to dostępność blatów NW w cenie 20-25zł. Pod niesymetryczne BCD są nieco droższe (przy czym należy pamiętać o odpowiednim offsecie) a pod wielowpust w zależności od systemu od 50 do 200zł (i też istotny jest offset).

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adam200x

@Dokumosa

Czyli mówisz, że korby HT2 1/2x z mocowaniem BCD104 nie znajdę ? Bo takie coś by tu najbardziej pasowało.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Nie. Bedzie niesymetryczne bcd i blaty sa drogie bo chińszczyzna nie ma offsetu. Mogę polecic totalną ale solidną i efektowną chińszczyznę jak w rowerze mojego syna (w moich rowerach - lepiszcze dla juniora) - korba z blatem i suportem wyjdzie ze 160-170zł.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker
18 godzin temu, adam200x napisał:

Taki był plan na początku ale zmierzyłem i korba ma mocowanie BCD102 i takiej zębatki nie szło znaleźć.

Upewniłbym się jeszcze z dwa razy, bo to raczej mało typowy rozmiar. Z tego co znalazłem to korby FC-960 miały taki rozstaw dla środkowej zębatki.

Zwykłą linijką/miarką mierząc na korbie łatwo się pomylić. Najlepiej byłoby przyłożyć zębatkę z otworami 104mm i zobaczyć czy pasuje (może masz jakiś serwis koło domu i dasz radę wydębić jakąś ze zużytych części na przymiarkę lub po prostu po znajomości sprawdzą rozstaw).
Tutaj trochę o sposobach pomiaru: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-tarcze-do-korby-w-rowerze/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
adam200x

@zekker Rzeczywiście masz rację.. udało mi się zczytać model z korby i jest to shimano FC-M341 z mocowaniem BCD104 :rolleyes:

Zębatka NW zamówiona, mam nadzieje, że będzie git. Dziękuje wszystkim za pomoc.

ps. Dlaczego pytałeś czy zamontowałem zamiast środkowej ? Jaki to ma wpływ ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Linia łańcucha tylko ze środkowej będzie odpowiednia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker

Tak jak pisze Dokumosa, chodzi o takie ustawienie zębatki, żeby była mniej więcej na środku kasety. Wtedy będą najmniejsze przekosy na skrajnych przełożeniach.
Oczywiście jest to punkt wyjścia i można to lekko modyfikować jeżeli większość czasu jeździ się na szybszych/wolniejszych przełożeniach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×