Skocz do zawartości

[rower crossowy] do 4 tyś., który z kilku kandydatów?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

zastanawiam się nad wyborem roweru typu cross. Na ten typ roweru jestem już zdecydowany. Mam zamiar jeździć prawie codziennie, a więc liczy się dla mnie głównie wygoda i dynamika roweru, ale również sprawne przerzutki i dobre hamulce. Słyszałem natomiast, że super amortyzator nie jest istotny w rowerach crossowych, ale warto zaznaczyć, że zdecydowanie nie chcę z niego całkowicie rezygnować. Regulowany mostek kierownicy już mogę sobie odpuścić, natomiast amortyzacja siodełka byłaby bardzo mile widziana. Nie znam się za bardzo na komponentach roweru, grupach i rodzajach poszczególnych części osprzętu.

Budżet wynosi gdzieś do 4000 zł, lecz mogę rozważyć wyjątki, jeśli ktoś przedstawi coś wartego uwagi. Mimo to wolałbym zachować ten limit pieniężny. Mam już kilka kandydatów z różnych firm i proszę o pomoc z wyborem roweru i/lub o opinie o poniżej zamieszczonych modelach:

Unibike Zethos/ewentualnie Xenon - słyszałem, że mają najlepszy stosunek ceny do osprzętu. Pytanie więc na czym w takim razie na czym oszczędzają.

http://www.unibike.pl/zethosgts.html ; http://www.unibike.pl/xenon.html

Specialized CROSSTRAIL EXPERT - podobno zapewnia duży komfort jazdy, jest lekki i ma parę ciekawych rzeczy jak np. sztyca karbonowa, czy amortyzator, który zachowuje sztywność na równej nawierzchni, a zjeżdżając na nierówny teren sam zaczyna pracować bez żadnej manualnej regulacji. Jest to model zeszłoroczny - z tego względu w sklepie rowerowym jest przeceniony na 5000 zł, a więc stanowi wyjątek (jeśli chodzi o cenę) wśród innych kandydatów, lecz jeśli faktycznie jest taki "super" to mogę go rozważać.

https://www.specialized.com/pl/pl/crosstrail-expert/p/134073?color=239901-134073

Merida CROSSWAY 600/500/300 - podobno bardzo dobra marka. Wiem, że należy do tej grupy największych światowych producentów.

https://www.rowerymerida.pl/rowery-crossowe.html

Kellys PHANATIC 50/ewentualnie 70 -  o tej firmie szczerze mówiąc najmniej słyszałem, ale wydaje się również warta uwagi.

https://www.kellysbike.com/pl/cross-c566/phanatic-50-p53526 ; https://www.kellysbike.com/pl/cross-c566/phanatic-70-p53501

Kross Evado 7.0 - popularna firma, chyba też dosyć ceniona, lecz wydaje mi się, że nie można jej zaliczyć do tej klasy rowerów co "grupa światowa", do której bym zaliczył m.in. Speca, Meridę.

https://www.kross.pl/pl/2019/cross/evado-7-0

GT Transeo Expert - rowery GT wyróżniają tą charakterystyczną budową ramy, która podobno faktycznie wpływa pozytywnie na komfort jazdy. Rozważam ewentualnie ten sam model z poprzedniego roku, który jest 200 zł tańszy.

https://www.gtbicycles.pl/rowery/2019-cross/transeo-expert

 

Jestem otwarty również na inne propozycje (Giant i Marin na pewno odpadają z przyczyn osobistych preferencji, natomiast chodzą mi po głowie jeszcze takie marki jak Cube, Cannondale, Trek) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Unibike to lokalny polski producent, który nie wychodzi z ofertą poza średnią półkę cenową. Nie kroją za markę, nie mają wielkiego budżetu reklamowego, który jako klient musisz sfinansować. Po prostu oferują przyzwoite rowery, składane na markowych komponentach, za sensowne pieniądze. Nie ma tam miny pułapki.

Miałem okazję przejechać się tym Specem. Sztyca CG-R jest bardzo fajna, mam ją zresztą w swoim własnym rowerze. Siodełko Phenom też jest bardzo dobre, choć tu akurat każdemu może pasować co innego. Sama te dwa elementy kosztują sporo ponad 1000 zł. Rama roweru jest ładna i ma wygodną geometrię. Natomiast co do amortyzatora to mnie osobiście nie porwał. Niby ma ten tłumik Brain, ale działa to tak średnio. Faktycznie podczas jazdy po równej nawierzchni pompowanie jest mniejsze niż w tradycyjnym amortyzatorze, ale on się nie blokuje całkowicie. Jest taki trochę gąbczasty. Tak więc ja bym polecał odbyć jazdę próbną i samemu to ocenić.

Merida to duża, globalna marka. Jeden z bardzo niewielu producentów, który nie tylko sam projektuje ramy, ale i sam je produkuje we własnych fabrykach (podobnie jak Giant).

Crossway 600 jest OK, ale już 500-tka ma jeszcze korbę z suportem na kwadrat, co jest rozwiązaniem przestarzałym i trochę nie przystoi w rowerze za te pieniądze.

Godzinę temu, smakU napisał:

Słyszałem natomiast, że super amortyzator nie jest istotny w rowerach crossowych,

Generalnie to w rowerach crossowych super amortyzatory w ogóle nie występują :)

Kellys Phanatic 70 i GT wyróżniają się powietrznymi amortyzatorami. Natomiast Evado 7.0 i Phanatic 50 od razu bym skreślił z listy ze względu na niskiej jakości i ciężkie amortyzatory. To takie marnie działające kowadła.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Kellys Phanatic 70 - amortyzator powietrzny. Sprężynowymi sobie nie zawracaj głowy, fajny napęd 3x10, piasty może nie za lekkie ale wytrzymałe, uznana firma

2) Transeo - amor powietrzny, gorszy osprzęt niż Kellys, suport Octalink ujdzie jeszcze w tłoku, starszy napęd 3x9 ale to akurat nie jest wielka wada bo trwały ... nie wiem czy ma uchwyty pod bagażnik. Jak chcesz crossa (ułomny XC) to powinien mieć - inaczej wziąłbyś XC i najwyżej zmienił opony na węższe ...

3) Spec jest dziwny - osprzęt mieszany - wszystko z innej parafii, uginacz sprężynowy, odpuściłbym. Dziwne, taperowana główka, sztywna oś a sprężyna : /

4) Merid wrzuciłeś kilkanaście - może i się coś dobierze.

5) Kross to jakaś damka ze sprężynowym uginaczem,

6) Xenon byłby super gdyby nie ten sprężynowy uginacz :/

Podsumowanie:

Gdybym potrzebował uchwytów pod bagażnik brałbym Kellys Phanatic 70, potem Transeo, potem ewentualnie Xenona ze względu na osprzęt i męczyłbym się na sprężynie lub wymienił amortyzator . Gdybym nie potrzebował uchwytów pod bagażnik brałbym Kellys Gate 90 (jak juz jestesmy w rejonach cenowych Xenona). Ale ja mam Gate i nie jestem obiektywny :D Przynajmniej na oponie 2,35 nie musiałbym myśleć o amortyzacji siodełka która się popsuje po kilkudziesięciu km.

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez wkg
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, wkg napisał:

3) Spec jest dziwny - osprzęt mieszany - wszystko z innej parafii, uginacz sprężynowy, odpuściłbym. Dziwne, taperowana główka, sztywna oś a sprężyna : /

Chyba nie bardzo zrozumiałeś o co chodzi z tym Specem. Kolega powyżej opisał go wyżej. Jest dość ciekawy. Jeszcze proponuję spojrzeć na Canyon Pathlite (tylko sprzedaż wysyłkowa) i Trek DualSport. Chociaż DS4, który mniej więcej odpowiada rowerom powyżej, jest poza budżetem, ale ludzie bardzo chwałą sobie ramy Treka jak bardzo wygodne.  

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za tak obszerne wypowiedzi na temat każdej marki.

Rozumiem więc, że tylko Kellys Phanatic 70 oraz GT Transeo Expert z wymienionych przeze mnie modeli ma amor powietrzny, który daje duuuży plus tym rowerom.

A Merida crossway 600 ma sprężynowy czy powietrzny amor? Bo nie jestem w stanie odczytać tego ze specyfikacji.

Ogólnie jakoś ta Merida mnie ciągnie nie wiem czemu. :ermm:

Jeszcze pytanie jak to jest z geometrią ram. Ci najwięksi producenci chwalą się jakimiś super konstrukcjami ram, opieraniem się na badaniach itd. Ale czy faktycznie to ma jakieś znaczące przełożenie na komfort jazdy i czy jest to faktycznie odczuwalne?

Bo np. zniechęca trochę do Unibike'a takie stwierdzenie, że na rowerze tej marki wyciśniemy średnią prędkość np. 20 km/h a na Specu czy innej marce tej klasy (np. Merida, Trek, GT) 22 km/h przy tym samym dystansie i takim samym włożnym wysiłku. Takie stwierdzenie usłyszałem w pewnym sklepie rowerowym i miało być potwierdzeniem tezy, że ramy tych producentów, którzy opierają ich budowę o specjalne badania itd. oferują lepszą dynamikę, ergonomię, większy komfort.

Wiem, że Unibike jest firmą, która kopiuje pomysły od tych światowych marek na (głównie) geometrię ramy. A czy Kellys też w ten sposób działa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Merida ma sprężynę i słabe hamulce. 

Z tą geometrią - cóż, w jeździe na rowerach MTB geo ma znaczenie - kąt główki, długość ramy, kąt podsiodłówki, tylny trójkąt - zależy od tego podjeżdżanie pod stromizny, stabilność zjazdu, zwinność, kładzenie się w zakręty ... na trekkingu to wszystko ma znaczenie znacznie mniejsze - to rowery o bardziej konserwatywnej geometrii. Tu liczy się wygoda !

Te bajki o 20 na Specu czy 22 na Meridzie i dalej podsumuje krótko: Nie słuchaj cymbałów którzy starają się Ci wcisnąć drogi chłam a przede wszystkim to co mają na stanie.

http://city-sport.pl/rower-kellys-phanatic-70-silver-blue-2017.html to mój typ. Rowery ze starszych roczników wcale nie są gorsze.

https://rower-sport.pl/pl/p/KELLYS-PHANATIC-90-2017/3232?unibike Tu w wersji wypas ale do duuuużej negocjacji.

Może ktoś inny jeszcze coś doradzi ...

 

 

Edytowane przez wkg
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, wkg napisał:

Chyba nie bardzo zrozumiałeś o czym piszesz. 

Napisz swoją opinię - jeżeli ją masz oczywiście. O rowerze a nie o piszących.

Nie brać - droga wydumka - jeżeli chcesz prościej.

Za 4 kzl można już kupić dość porządny rower. Przy czym "porządny" to nie tylko wysokie grupy sprzętu, ale też nowoczesne i ciekawe rozwiązania - taper, sztywne osie, sensowny napęd HTII (2x10, 2x11, 1x11), też pancerze w ramie i inne takie. Pancerze i sztywne osie tu jest chyba wszystko jasne. Taper się przyda jak klient będzie chciał lepszy amortyzator, a obecnie nic porządnego bez taperu nie ma. Chociaż chęć na lepszy amor zwykle pochodzi od trudniejszego terenu, a trudniejszy teren znaczy MTB :). A największa moja pretensja do większości tych crossów - wielce bezsensowny napęd 3x10. No kto ma nogę żeby kręcić 48:11 z prawidłową kadencja, czy kto wjeżdża crossem tam gdzie jest potrzebne 26:36? W obecnych czasach trzyblatowa korba ma sens istnienia tylko w 3x9,8,7 i to tylko w MTB. Mając z tyłu 10 lub 11, dwublatowa korba, a w większości przypadków nawet 1x, dostarczy zakres przełożeń odpowiedni dla jazdy "crossowej". I ten 3x10 mi to wygląda na nachalne opychanie przez producentów leżaków korb trzyblatowych.

No i co my tu mamy. Wszędzie 3x10. Northtec, GT, Kellys 70 nieco się bronią powietrznym amorem, ale pierwszy też ma kiepskie hamulce i tradycyjne problemy z dostępnością, GT ma smieszny za taką cene 3x9 z octalinkiem, KLS chyba tylko linki na zewnątrz dolegają :) Natomiast Spec ma fajny 2x11, sztywną oś z przodu, sztyce, siodełko, ale sprężynę, choć i modyfikowaną. No i cena. Canyon Pathlite 6.0/5.0 ma 2x11 też ze sprężyna, Trek dual sport ma 2x10 ze sprężyną, no i nieco za wysoka cena jak na takie wyposażenie. No ale Trek jak i Spec nigdy nie były tanie.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Linki w ramie: nic głupszego jeszcze nie wymyślono. Osłabiona, podziurawiona rama, skomplikowana wymiana linki na wyprawie, bezsens - marketingowa wydumka.

2) Napęd 3x10 - ideał ! Duża redundancja przełożeń, brak konieczności używania przedniej manetki w 90% przypadków, olbrzymia rozpiętość przełożeń - lekkie dokręcanie na długich, wielokilometrowych zjazdach i miękkie przełożenie np. przy podjeździe pod Salmopol. Tu - z sakwami, robiąc powyżej 100km dziennie i 24x36 by się przydało. Waga praktycznie  ta sama co 2x11 czy 1x12 które tracą na półkilogramowych kotwicach-kasetach. Drogich kotwicach. Na wyprawy i długie wojaże tylko 3x10. Właśnie zmieniam z tej nieszczęsnej porażki 2x gdzie w lekkim terenie cały czas trzeba wachlować przednią przerzutką. 2x10 to nieudana próba reakcji Shimano na ofensywę 1x SRAM-a - superdrogich, nietrwałych ale szpanerskich napędów.

3) Taperowana główka - no niby tak,  zamiast zmieniać stery co 10 lat można co 15 - fajnie ale na szczęście amorki starej daty w trekkingach są i długo jeszcze będą dostępne,

4) Sztywna oś. Tak, robi różnicę.

5) Octalink nie jest zły - HTII z wywalonymi na zewnątrz, podatnymi na brud, słabo uszczelnionymi łożyskami nie jest ideałem. No, można sobie zmieniać co roku, co kto lubi. Internet pełen jest przepisów jak to uzdatnić do działania, to forum też. Nowy suport Accenta, oddzielnie kupić łożyska Timken, w Shimano podszlifować miski bo łożyska nietypowe a najlepiej wywalić bo dodatkowo słabo się kręci - jakoś tam kolegom udaje się to zmusić do działania przez pewien czas. Mi w sumie też.

Cóż - pytający ma już trochę opinii i sam wyrobi sobie własną. Ale generalnie fakt - KLS wymiata.

 

Edytowane przez wkg
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, wkg napisał:

Na wyprawy i długie wojaże tylko 3x10.

OK, przyznaję racje bytu 3x10 w tym przypadku :), własnie z powodu dużej redundancji. Ale author nic nie napisał na temat planowanych długich podróży, zresztą nic nie napisał o tym gdzie i jak będzie jeździł. A szkoda, bo by się przydało.

22 minuty temu, PiotrKaaaaaaaaaaa napisał:

Pathlite 6.0 ma powietrzny amortyzator (SR SUNTOUR NRX-D)

A jesteś pewen? Bo SR SUNTOUR NRX-D bywa z dopiskiem Air i bez niego. U Cayona w opisie jest bez Air.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, ale założyłem, że kupuje trekkinga na trekking : )

A próbowałeś sam zmienić linkę przerzutki w tym wewnętrznym prowadzeniu ? :D

Co do tego Kellysa - ma fajnie górą prowadzoną linkę przedniej przerzutki - nie blokuje się tak i nie niszczy manetki jak przy dolnym prowadzeniu pod suportem jak w starszych Kellysach .... w napędzie 3x to mniejszy problem bo można sobie jechać na środkowym blacie i nie zauważyć awarii ale w 2x - rozpacz. Albo młynkujesz albo pchasz - nic pośrodku :D

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, przemyślałem sprawę na podstawie całej dyskusji i wygląda na to, że faworytem w tej chwili jest Kellys Phanatic 70, ewentualnie 90 jeśli akurat gdzieś znajdę go w dobrej cenie. 

W drugiej kolejności będzie Zethos/Xenon (amory sprężynowe w obu), lecz idąc za Waszymi głosami:

23 godziny temu, wkg napisał:

Sprężynowymi sobie nie zawracaj głowy

No ale pytanie, czy AŻ TAK odradzacie te sprężyny?

W trzeciej kolejności byłby ten northec podrzucony przez PITOFa. Bardzo fajny model z tym, że jakikolwiek sklep obsługujący rowery tej marki znajduje się daleko od mojego miejsca zamieszkania, więc nie opłaca się jeździć nie wiadomo gdzie, żeby tylko przymierzyć ten rower, kiedy mam blisko sklepy z mnóstwem innych marek rowerowych. Przymierzenie się do danego modelu przed kupnem, jednak uważam za konieczność - dlatego też np. ten Canyon nie wchodzi w grę. :/

W ostatniej kolejności są GT, czy Trek ale raczej już przestaję te rowery brać pod uwagę.

2 godziny temu, remover napisał:

Ale author nic nie napisał na temat planowanych długich podróży, zresztą nic nie napisał o tym gdzie i jak będzie jeździł.

Już więc mówię: Planuję w miarę możliwości codzienne wyjazdy 1,5h - 2h, średnio 70% asfalt/beton/polbrukowe ścieżki rowerowe, 30% ścieżki szutrowe. Nie robię dłuższych postojów, średnia prędkość 20-23 km/h. Raz na parę tygodni odbędę jakąś dłuższą podróż, która zajmie np. pół dnia. Jeśli chodzi o styl jazdy to jest on bardzo dynamiczny, bardzo dużo operuję przerzutkami, hamulców również nie oszczędzam :D. Chyba napisałem wszystko co istotne na temat mojej jazdy. :)

Jutro odwiedzę kilka sklepów, postaram się przymierzyć do Kellysa i mam nadzieję, że będę już na ostatniej prostej do podjęcia ostatecznej decyzji. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dowiedziałem się dzisiaj jeszcze paru cennych informacji.

Mam już wyrobioną jakąś opinię o każdym modelu a to w dużej mierze dzięki waszej nieocenionej pomocy. Serdecznie wszystkim za wszelkie porady, opinie, wyjaśnienia dziękuję:thanks:

Na razie jeszcze nie podjąłem ostatecznej decyzji, ale już jestem bardzo blisko. :D

Mam jeszcze takie ostatnie pytanie: Co sądzicie o pomyśle zakupu roweru MTB z zastosowaniem dużo cieńszych opon, jak w rowerach crossowych? Dzisiaj spotkałem się z taką propozycją i jestem ciekaw Waszej opinii. Podobno MTB mają np. mocniejsze, trwalsze ramy ze względu na warunki do jakich są stworzone żeby sobie radzić. Dodatkowo chyba osprzęt też jest generalnie trochę wyższej klasy w MTB niż w crossach z tej samej półki.

Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł zadziała. Crossy to takie zubożone MTB + marketing. Węższe semislicki zawsze możesz założyć. 

Dlatego pisałem o Kellys Gate :D Lepsze amortyzatory, lepsze hamulce, nieporównywalnie lepsze piasty - mocowanie kół na sztywnych osiach, często na booscie, taperowana gówka ... inna liga ! Sztywne osie to inny kosmos. Nie ma mocowania pod bagażnik - nad czym ubolewam.

To mój typ: https://rower.com.pl/kellys-gate-70-29-cali-931071https://rower-sport.pl/pl/p/KELLYS-GATE-50-2017/3477https://rower-sport.pl/pl/p/KELLYS-GATE-90-2017-/3476?unibike 

Szukaj góra rocznik 2018, najlepszy to 2015 Gate 50 ale już chyba nigdzie nie ma (Reba !!! - taki promocyjny wypust), potem poszli w suport pressfit - sam nie wymienisz i to wogóle celowe psucie. Tyle, że to rower o sportowej geometrii, ja takie uwielbiam więc przy wzroście 176 mam M ale inni wola krótsze ramy.

Jak będziesz gadał ze sklepami to pytaj o:

- sztywne osie (ważne szczególnie z przodu),

- taperowana główka ramy (kształt trapezu w przekroju a nie prosty walec - te proste już wychodza z produkcji),

- Amor Minimum Rock Shox Gold 32mm, najlepiej Reba.

Jak Ci będą mówić, że to kaprysy to opuść miejsce bez komentarzy - oni wiedza, że pieprzą od rzeczy a tylko szukają jelenia. Tak, wiem, potrafi im mądrze z oczu patrzeć :D

 

Edytowane przez wkg
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...